Berichtenblad nr 71-7 November 2005.
Dit Berichtenblad, dat al in mei had zullen
verschijnen, komt nu pas in november op uw scherm. Door allerlei omstandigheden
lukte het niet eerder, en zo moesten er in de papieren versie allerlei artikelen
worden ingekort, en kwamen andere in hun plaats.
In het
berichtenblad op de website kunnen we ze wel handhaven, dus daarom is dat
berichtenblad ook wat ruimer voorzien van iets ouder nieuws dan het papieren
exemplaar.
We beginnen
helaas met een In Memoriam. Normaal vindt u die op de een na laatste
bladzij, maar met het heengaan van Elfriede
Fliedner
is een beslissende periode in de geschiedenis van het Spaanse Protestantisme ten
einde gelopen. Vanaf nu liggen de zaken van het Porvenir helemaal in Spaanse
handen.
Rond
Hervormingsdag vierde de I.E.E. haar 71ste synode. De voorzitter en
penningmeester waren aanwezig. Of hun verslag nog op tijd komt valt te bezien,
maar de voorzitter van de Comisión Permanente schreef een sterk (en) prikkelend
stuk, dat ook wij ter discussie kunnen stellen, het is een verkorte versie van
het discussiestuk dat hij ter vergadering voordroeg.
In verband
daarmee, en als uitvloeisel van de vorige synoden van 2003 en 2001, is er het
project N.E.P.I.M., dat draait om een nieuwe strategie op weg naar een
Zendingskerk. We schenken er aandacht aan!
Ook schenken
we aandacht aan een van de jongere predikanten van de I.E.E: Melanie Mitchell.
En aan
verschillende aspecten van de Spaanse maatschappij.
Ook is er
nieuws uit de Spaanse pers dat we u niet wilden onthouden.
Maar eerst
deelt de Penningmeester zijn zorgen en vreugden met ons, en we maken melding van
de ontwikkelingen rond de Diasporacollecte.
Dat brengt
ons bij onze motivatie om samen met U door te gaan en de hand aan de ploeg te
slaan. Dit werk kan toch niet worden afgebroken door gebrek aan mensen met een
motivatie?
We eindigen
met een gedicht van een Spaanse dichter waar niet iedereen van zal hebben
gehoord: Ramón
Pérez de Ayala!
Een rhapsodie, een lied dat ons op weg stuurt naar de Toekomst. En die is in
Gods handen, daarvan blijven we overtuigd, ook nu we op weg gaan naar Kerst.
Wij hopen
ons lange stilzwijgen hiermee goed gemaakt te hebben, en wensen U een intens
leesplezier toe. En van ons allen: een gezegende weg op tijd naar Kerstfeest.
GVvH
Een
bootje met de Kruisvlag hoog in top.
De
Stichting Het Evangelie in Spanje, waarom, wat en hoe?
Uw
persoonlijke inbreng voor het Evangelie in Spanje.
Spanje:
Scheiding kerk en staat
Overige
zaken uit de Spaanse samenleving.
Elfriedes leven lijkt gevat tussen de jaartallen:
1913 en 2005. De jaren waarin ze geboren werd en waarin ze stierf. Of, zoals de
oude christelijke kerk het zag: het jaar waarin ze op aarde en waarin ze ten
hemel geboren werd.
Maar haar leven is getekend door grotere verbanden,
en door generaties voor haar en na haar.
Immers: ze is de kleindochter van de Friedrich
Fliedner (1845-1901) die in Kaiserswert de Diakonessenstichting oprichtte. De
betekenis daarvan kan niet worden onderschat, ook al zijn in Nederland de
diaconessen op dit moment niet meer zo actief als ze eens waren.
De grondhouding van de dienst aan de naaste, in het perspectief van de
dienst aan God, is echter onverminderd doorgegeven, en nog net zo levend als
toen. Het is een houding die heel de familie Fliedner mee kreeg en in zich
droeg, een basis waarop ook Elfriedes bestaan.
Elfriede was de middelste van de drie dochters van
ds. Juan Fliedner en Elisabeth Klingender. De oudste was Gertrud, en de jongste
Irma, die velen zich herinneren van de boekwinkel!
Net als haar zusters kreeg Elfriede haar opleiding
aan de school van de Hoop, Esperanza, die deze school oprichtte op de zelfde
plaats waar ook de gemeente bijeenkwam: aan de calle Calatrava. Voor haar
verdere opleiding ging ze naar de Duitse school, en die maakte ze in Duitsland
ook af. Daar deed ze een opleiding in de zaken die samenhangen met het uitgeven
en importeren van boeken en tijdschriften, met het doel de Boekhandel die haar
grootvader ook al had opgericht, voor te zetten. Dat deed ze dan ook, op de hoek
van de c. Cabalero de Gracia en de c. de Alcalá gedurende twee maanden.
In 1937 begint onbedoeld haar werk voor het
Porvenir. Zij zou een maand
waarnemen voor haar oom en tante, die een conferentie bijwoonden in Londen, en
vervolgens via Duitsland en Zwitserland naar Spanje terug dachten te keren. Haar
oom werd gearresteerd, vanwege die conferentie, en de dertig dagen vervanging
werden 66 jaren. Ze werkte in het Porvenir samen met haar neef Teodoro, met wie
ze in 1941 in Bremen in het huwelijk zou treden. Hij ging in de voetsporen van
vader en grootvader, en Elfriede ging in datzelfde spoor, vanuit de zelfde
motivatie en overtuiging. Het huwelijk was vol van kinderen die op hun weg
kwamen, en hun hart stond voor hen open, alsof het hun eigen vlees en bloed was.
De harde oorlogsjaren gingen aan het Porvenir niet voorbij, en de frontlinie lag
letterlijk om de hoek. De inslaggaten van kogels zijn nog te zien aan het
gebouw. En toch heeft de Heer hen ook daarin gered!
Vanaf 1948 werkte Elfriede ook in het Casa de Paz, in El Escorial, en zo was ze
een volleerde duizendpoot in dienst van de Heer, samen met haar echtgenoot en
grote liefde, Teodoro. Deze stierf op 13-11-1970. Hij rust in vrede, schreef ze
in haar dagboek, maar in de vele jaren die volgden was hij nooit uit haar
gedachten. Toen wij een paar jaar geleden bij haar waren bleek dat, omdat ze op
een avond stil zei: dit was Teodoro’s sterfdag…
Wij kunnen ons nauwelijks een voorstelling maken
van de vele moeilijkheden die Elfriede heeft moeten overwinnen, in het
Protestant-vijandige Spanje van haar dagen. Wat een ongedachte voldoening dat ze
in 1998 een lintje kreeg van koning Juan Carlos, en dat er in El Escorial een
straat werd vernoemd naar haar grootvader. Niet omdat het een eer voor haar was,
maar omdat dit een teken aan de wand was, van de veranderde situatie van het
Protestantisme. Een Godswonder, waarvoor veel gebeden en geleden is.
Elfriede was minstens een halve eeuw lang de spin
in het haast onzichtbare web van de Fliednerstichting in Spanje. Van harte heeft
ze er naar gestreefd dat het bestuur daarvan ook in deskundige Spaanse handen
zou komen. De Fliedners was in principe de gedachte aan imperialisme vreemd.
Maar ja, ze vonden wel vaak dat de Duitse manier van denken effectiever en beter
was.
Tot een paar weken voor haar overlijden op 1 april
2005 is Elfriede, hoewel in toenemende mate gehinderd door haar lichamelijke
conditie, actief gebleven in het bestuur, in de dagelijkse zorg voor kinderen en
volwassenen, in brieven en via de telefoon, en zo gedenken we haar, met liefde.
Haar beide huisgenoten, Guni Hecker en Bettina Zöckler, die haar de laatste
jaren met hun zorg omringden, mogen we met
haar in onze gebeden noemen.
Velen zijn Elfriede dankbaar voor het vele dat ze
heeft gedaan, en mogelijk gemaakt heeft.
Komende geslachten van Spaanse
protestanten zullen er, naar wij verwachten en hopen, nog de vruchten van
plukken.
…………….
Enige persoonlijke herinneringen van ds. Voerman
aan Elfriede Fliedner.
Mijn eerste ontmoeting met haar vond plaats in het
jaar waarin ik een verkenningsreis maakte in Spanje, alvorens ik in Madrid aan
het werk zou gaan als docent in het Nieuwe Testament aan het Seminarie van de
Evangelische Kerk. Het was toen, in 1954, gevestigd in het ‘Porvenir’, het
grote en solide gebouw, dat aan haar grootvader zijn bestaan dankt en dat zo
stevig geconstrueerd was, dat het tijdens de burgeroorlog het beleg van de
hoofdstad doorstaan had, hoewel de kogelgaten nog duidelijk zichtbaar waren. Men
zou het een Vaste Burcht van Toekomstverwachting mogen noemen, en Elfriede
zwaaide er de scepter in alles wat de huishouding betrof. Haar man Teodoro en
zij hebben nooit eigen kinderen gekregen, maar het internaat in dit naar de
toekomst vernoemde huis wemelde ervan. Kinderen in alle leeftijden zijn er
opgegroeid, en Elfriede waakte over hen. Zij was wat men met een Engelse term
een ‘matron’ zou noemen. Het woord bevat zowel het moederlijke als het
gezagsaspect, dat van zo iemand uitgaat. En zo ontmoette ik haar voor het eerst
in de grote zaal, omringd van voorouders die statig vanuit hun portretten de
bezoekers overzagen. De voertaal was Duits, ofschoon Elfriede en haar man beiden
in Madrid geboren waren. Ook de meisjes, die haar in haar taak bijstonden, waren
meestal Duitstalig, en dat is tot het laatst zo gebleven. De hele sfeer straalde
Protestantse soliditeit, betrouwbaarheid en dienstbaarheid uit.
Ik heb daarvan veel goeds ondervonden. In verband
met mijn functie als ‘fraternal worker’ had ik nog wel eens reizen te maken
naar Genève en mijn vrouw, die hulpbehoevend was, logeerde bij zo’n
gelegenheid in het Porvenir, waar ze op haar wenken bediend werd. Toen zij na
ruim een jaar overleed, hebben Elfriede en Teodoro mij krachtdadig bijgestaan in
de afwikkeling van haar begrafenis. Ik ben er nog oneindig dankbaar voor.
Tot op heden heb ik ook altijd onderdak mogen
vinden in het Porvenir als ik Madrid op mijn reizen aandeed. Gastvrijheid
kenmerkte Elfriede tot op het laatst, en velen hebben er met mij gebruik van
gemaakt. Het grote boek, waar in iedere gast zijn
dankbaarheid optekende, blijft er ongetwijfeld van getuigen.
De aardigste herinnering, die ik aan Elfriede
bewaar, is een gesprek, dat ik indertijd met haar voerde over een meisje onder
haar hoede in het internaat, en een student aan mijn seminarie, die elkaar waren
opgevallen.
Uiteraard kende Elfriede haar verantwoordelijkheid,
en ze nam zich voor deze beginnende relatie níet te bevorderen. Als directeur
van het Seminarie werd mij echter wel naar mijn opinie gevraagd. Ik heb het er
toen maar op gewaagd te wijzen op de voortreffelijkheid van mijn
theologiestudent En tot mijn genoegen aanvaardde Elfriede het argument! Het stel
heeft tot mijn vreugde nog altijd een gelukkig huwelijk.
De diamanten bruiloft komt eraan.
Een droevige herinnering wil ik niet verzwijgen.
Onder de huidige omstandigheden is de gebeurtenis die ik nu ga beschrijven niet
meer denkbaar, maar in de Francotijd hadden pastoors het recht hun wensen bij de
burgerlijke autoriteiten kenbaar te maken, en deze hadden de plicht daaraan
gevolg te geven. Zo gebeurde het dat ’s avonds laat een rechter van het
tribunaal voor minderjarigen op verzoek van een dorpspastoor een kind kwam
ophalen om het over te brengen naar een klooster. De moeder was weliswaar
Protestant, maar op dat ogenblik niet in staat voor het kind te zorgen, en
hoewel de ongehuwde vader nog zoek was, werd aangenomen dat hij zijn kind zeker
liever in een klooster zou zien dan in het Porvenir. De pastoor wist in elk
geval zeker, dat de familie van de vader daar een voorkeur voor had. De
kinderrechter moest dus wel aan dat verzoek voldoen. Elfriede ging er heel lang
onder gebukt, en nog jaren later vertelde ze het verhaal met kennelijk verdriet.
Uiteraard was een zekere mate van
onverzettelijkheid haar niet vreemd. In haar laatste levensjaren werd ze onder
andere geplaagd door kniebezwaren, die haar verhinderden om te lopen. Dat
betekende niet, dat ze niet overal naar toe ging.
Ik zag haar bij alle gelegenheden waarvoor ik zelf
uitgenodigd was, eerst met een stok, later in een rolstoel. Ach
ja, zei ze, mijn knieën gehoorzamen mij
niet meer, maar ik gehoorzaam ook niet aan mijn knieën.
Een paar jaar geleden nog zagen we hoe ze bij de viering van het Heilig
Avondmaal er op stond dit staande te gebruiken, in de kring met de andere
gemeenteleden.
Zoals ik het nu beschrijf, zou iemand de indruk
kunnen krijgen, dat zij zich niets van veranderende omstandigheden aantrok. Zo
is het echter niet.
Evenals in ons eigen land is de maatschappij in
Spanje onophoudelijk in ontwikkeling. Dat is de reden, dat ik zo onbekommerd
over Elfriede
schrijf. Een jaar of vijftig geleden spraken we elkaar niet zonder meer met de
voornaam aan. Het was de tijd van Doña Elfriede,
en niemand zou het gewaagd hebben die titel weg te laten. Bij mijn recente
bezoeken bleek dat ze er geen prijs meer op stelde. Haar veel jongere
huisgenoten, met wie U haar hier ziet, gebruikten
vrijelijk haar voornaam, en ook mij werd verzocht hetzelfde te doen. Ze genoot
bijzonder van oude contacten. Gelukkig kwamen er nog steeds velen op bezoek van
hen, die ze in hun jeugd in het internaat onderdak gegeven had. Ook ging geen
avond voorbij, zonder telefoon van minstens één van hen.
Ik kreeg sterk de indruk dat in de loop der jaren
het gestrenge van de matron niet meer zo op de voorgrond stond. De kleinste
kinderen waren ook heel duidelijk dol op haar. Zij bleef zich graag met hen
bezighouden.
Gestreng was en bleef ze voor zichzelf, dat wel,
maar uiterst mild voor anderen. Ik ben blij dat ik daarvan getuige mocht zijn.
Voerman
Er staat een nieuwe Synode voor de deur[1]
waarin de kerk eens te meer bijeenkomt om de wezenlijke aspecten van haar
bestaan en haar zending onder de loep te nemen: de afgelegde weg van de laatste
vier jaar, de situatie waarin ze zich nu bevindt, gezien vanuit verschillende
perspectieven, fundamenteel gecentreerd op `het onderzoeken in hoeverre de
gestelde doelen gehaald zijn, tezamen met een critisch onderzoek naar de
organisatorische en bestuurlijke aspecten waarover ze beschikt, om te besluiten
wat de belangrijkste opgave zal zijn, die niet anders is dan het uitzetten van
de grote lijnen voor de toekomst.
In deze zin is het thema van de Synode: Laten we opstaan en gaan bouwen, al
helemaal een intentieverklaring. Het is een schreeuw tegen passiviteit en
onbeweeglijkheid. De twee woorden ‘levantémonos’
en ‘edifiquemos’
zijn niet voor niets twee werkwoorden, die twee activiteiten definiëren die
inspanning vereisen.
De laatste jaren heeft de Comisión Permanente het proces van de NEPIM gelanceerd: de Nieuwe
Strategie voor een Zendingskerk. (Nueva Estrategia para una Iglesia en Misión).
Vanaf het begin hebben we gedacht op de lange termijn; het ging niet om een nauw
omschreven initiatief, bestemd om langs de klassieke lijnen van: lanceren –
ontvangen – conclusie afgewerkt te worden, hetgeen bijna altijd uitloopt op
een eenvoudig verwerken van ideeën, maar
de werkelijkheid niet verandert of transformeert.
De bedoeling was en blijft een weg te openen die in enige jaren, en liefst
zo snel mogelijk, de Kerk totaal verandert in haar manier van ‘wezen en
bestaan’, een verandering die archaïsche, overbodige structuren verwijdert,
waardoor ze om allerlei redenen is veranderd in een instrument dat niet geschikt
is voor de zending die haar is opgedragen, en daardoor – hoe hard het ook is
dat zo te formuleren – in een eindfase is gekomen.
De eerste wezenlijke kwestie die opgelost moest worden was hoe je een
informatieronde met grote draagwijdte opzet, om zeer solide elementen aan te
reiken waarmee een analyse van de situatie gemaakt kan worden, statistieken van
iedere gemeenschap, waarin het echte aantal leden en sympathisanten voorkomen,
werkelijk zien ‘wie we zijn’, een relaas over heel onze invloedssfeer, de
instituten en het sociaal werk dat is verbonden aan de I.E.E., volledige
economische informatie over de ontwikkeling van onze financiën in de laatste
jaren, en het allerbelangrijkste: onze toekomstperspectieven in het licht van
het practisch verdwijnen van de buitenlandse hulp.
Een ander wezenlijk doel was het lanceren van een document waardoor de gemeenten
konden nadenken over de kwestie van het dienend rentmeesterschap. Een document
in twee gedeelten: bijbelse achtergronden en historisch – theologisch. Het
doel was een fundamenteel begrip te benadrukken: de zending van de
kerk houdt onverbrekelijk het begrip Rentmeesterschap
in. Zonder dat begrip is zending niet eens mogelijk, en dan kan de kerk
niet eens bestaan.
In de eerste fase hield het proces een verzoek in aan de Classes veel
elementen van hun strategie te herzien die verband houden met het op
verantwoorde manier gebruikmaken van de middelen van bestaan.
Al deze informatie, werd niet alleen verspreid op bijeenkomsten van de
Presbiterios (= landelijke regio’s (GVvH))
of van
de Comisión
Permanente door het hele land, maar maakte een betere verspreiding nodig door
middel van de medewerking van wat we uiteindelijk noemden: ‘verspreiders van
de NEPIM’, ten einde elke gemeente en elk gemeentelid te bereiken. Met kracht kwam uit de voorbereidende vergaderingen het
idee
naar voren, dat het nodig was om, als de klus geklaard was, er een proces van
bezinning aan toe te voegen, dat vanuit de gemeenschappen zelf zou moeten
opkomen, vanuit de dynamiek van de groepen. Daaruit kwam het voorstel voort van
‘Een boot die kerk heet’, een project dat uiteindelijk het
werkterrein zou zijn van de verspreiders in de plaatselijke kerken.
Dit laatste feit illustreert een beetje een van de wezenlijke
karakteristieken van het proces: het verlangen dat er op alle niveaus interactie
bestaat tussen de verschillende delen die samen een kerk vormen: leden,
plaatselijke gemeenten, presbiterios, Comisión Permanente. Het gaat er om een
zekere dynamiek te bereiken waarin het hele proces zoveel feedback geeft, over
en weer, dat ‘heel de kerk’ deel heeft aan de verandering van haar structuur
en van de zending waartoe ze geroepen is in de wereld van vandaag.
Het wezenlijke doel van de komende Synode zal dan ook zijn om critisch alles
wat bereikt is opnieuw onder de loep te nemen en de wegen naar de toekomst te
definiëren die we moeten inslaan.
We bevinden ons op een moment in de geschiedenis van de I.E.E. waarin de bekende
slogan: aanpassen of verdwijnen werkelijkheid is. Daarom moeten we onze
zwakheden recht in de ogen zien, en de blokken aan ons been die ons zinloos
vasthouden aan voorbije tijden, en veel dingen veranderen, hoe moeilijk ons dat
ook mag vallen...
Persoonlijk zou ik graag zonder enige pretentie en na 3 jaar ervaring met
werken in dit proces, vooruit willen lopen op een aantal vastgeroeste ideeën en
houdingen waarvan we ons moeten losmaken, en ons ‘verheffen’...
Te weten:
.
Het conformisme dat ons lamlegt, terwijl we zien hoe we gaandeweg
kerkleden verliezen, in het bijzonder de jongeren, waardoor de gemeenten
progressief verouderen, verteerd door moedeloosheid, maar zonder enige actie te
ondernemen tot verandering.
.
De houding die ons ervan weerhoudt verantwoordelijkheid op
ons te nemen, en die taken aan de predikanten of de kerkeraadsleden overlaat als
preken, de zorg voor de broeders en zusters, het contact met hen die er ooit bij
hoorden... en al doende een zo wezenlijk idee als het ‘algemeen priesterschap
der gelovigen’ veronachtzaamt.
.
Het gebrek aan inzet voor de zending van de kerk, die ook de
bereidheid inhoudt deze financieel te ondersteunen, niet met wat we over hebben,
maar met wat nodig is, en zo op verantwoorde wijze het onderhoud van de Kerk
aangaan.
.
De wens om ons vast te bijten in een historisch gegroeide structuur
van gemeenschappen, zonder bereidheid te zoeken naar andere vormen van eenheid,
die in staat zijn de kerk slagkracht te geven, het vasthouden aan een idee van
gemeente zijn, dat al achterhaald is.
.
Het vasthouden aan gebouwen die niet meer te onderhouden zijn, door hun
grootte, en in veel gevallen ook door hun gebrek aan onderhoud, dat is een grote
last, die middelen onttrekt aan de zending, en die, op de korte en de
middenlange termijn, probleemgevallen worden, die moeilijk op te lossen zijn.
.
De valse troost van het denken dat onze problemen dezelfde zijn als die
van alle kerken ter wereld, verpletterd door een fatalistisch gevoel dat ons
alleen maar geestelijke verlamming en materiele armoede brengt.
We zijn echter geroepen om al die dingen achter ons te laten en aan het werk
te gaan, vol vertrouwen op de hulp van de Heer, om deze tijd van beproeving te
weerstaan en te gaan bouwen aan:
.
Een kerk die vérder gaat dan solidariteit, maar zending wil bedrijven.
Veel verder gaan dan het simpele geven; het gaat om delen, zonder beperkingen en
reserve, van het zonodig zichzelf dingen te ontzeggen.
.
Het ontwikkelen van een bewustzijn dat de structuren en vormen altijd in dienst
staan van de zending, en dat ze kunnen en moeten veranderen om zich aan
te passen aan nieuwe tijden.
.
Een kerk die luistert naar de Stem van God (Johannes
3:8),
die voorziet in de geestelijke noden van de mens van vandaag, die zich opent
voor de wereld van vandaag, en antwoordt op de vele vragen om opheldering, die
een antwoord hebben in het Woord.
.
Een kerk die in alle nederigheid wil leren (Mattheüs
23:8),
en het Woord en zijn boodschap van redding en bevrijding stelt tegenover de
sociale verschijnselen die zich in de wereld van nu voordoen, met als wezenlijk
doel: een keuze te maken tussen
goed en kwaad. (Deuteronomium
30:19).
.
Een kerk die gevoelig is (Lucas
4:18) voor de problemen van de zwaksten en de hulpbehoevenden,
die vanuit haar eigen ‘armoede’ vecht
voor de uitroeiing van de Armoede in de wereld.
.
Een kerk die zich vanuit haar basis er voor inzet om iedere vorm van
discriminatie uit te bannen, (Galaten
3:28) die de mannen en vrouwen van nu marginaliseert en tot
slaaf maakt, waar en hoe dan ook.
Het moge duidelijk zijn dat een schematische opsomming als die van de
voorgaande 12 punten zijn beperkingen heeft, maar ze willen alleen maar een
indicatie zijn voor de uitdagingen van de Kerk in de komende jaren, en de
houdingen onder ons die we moeten afschaffen, evenals de uitdagingen die we in
de toekomst moeten aangaan om een belangrijke stem in het kapittel te
hebben, en gehoord te worden.
Alleen op die manier zullen we een instrument kunnen zijn in de handen van
de Heer, om, met alle nederigheid, samen te werken en waar te maken, vanuit onze
kleinheid, het thema van de komende Assemblee van de Wereldraad van kerken: ‘God,
in Uw genade, verander de wereld!’
Het
gaat niet om zo maar een verandering, het gaat om niet meer of minder dan om ‘te
zijn of niet te zijn’.
Joel
Cortés, Voorzitter van de Comisión Permanente.
(Un barco llamado Iglesia)
De
I.E.E. heeft de opdracht die de gezamenlijke synode aan het dagelijks bestuur
gaf, tijdens de bijeenkomst in 2003 in Madrid, heel serieus genomen. Een
zendingskerk, een kerk met een nieuwe toekomstvisie. Daar moest het nu naar toe.
Een alleraardigst project
is ontwikkeld, aan de hand waarvan men in de gemeente kan nadenken over
gemeente-zijn, op welke manier, welke kant moet het op, welk kompas hebben we,
wat is de koers, wat zijn onze middelen...
Het materiaal hebben we vertaald, zodat dit ook in onze kerken kan
worden gebruikt in de vorm van een Powerpoint Presentatie. Er is een uitgebreide
handleiding bij.
Op aanvraag sturen we graag een CD toe waar een en ander op
staat. Zo zijn we als gemeenten en
kerken, in Spanje en Nederland, elkaar tot steun en hulp, en dat kan
interessante debatten opleveren.
Rev. Melanie Mitchell (Calle Pinos
Alto 132, 1-1 28029 Madrid), sinds januari 2004 predikant van
de Iglesia de Cristo, de gemeente die bijeenkomt aan de calle Bravo Murillo, in
de kerk die aan de achterkant in het Porvenir is gebouwd, en bekend staat onder
de naam: Paraninfo, is al sinds haar 17de betrokken bij het werk onder Spaans
sprekenden. Toen ging ze voor het eerst op een medische zendingstocht, zoals die
door haar kerk, de Presbyterian Church USA, werd georganiseerd. Ze dacht dat ze
God meebracht, maar groot was haar verbazing toen ze Hem in Honduras al op haar
vond wachten.
Zending, als ontmoeting met de ander, leidde voor haar tot de ontdekking dat God
aan het werk is onder mensen, waar we niets van af weten, mensen met een heel
andere achtergrond dan we zelf hebben, maar waar we Hem, die we vaak heel ons
leven al gekend hebben, mee gemeenschappelijk hebben.
Sinds het jaar 2000 woont
Melanie definitief in Spanje, en ze werkt als ‘tutor’ voor de
theologiestudenten aan het SEUT. Sinds 2001 doceert ze daarnaast theologie aan
de Madrileense universiteit San Luiz.
In het eerste jaar dat ze
in Spanje was, kerkte ze in de Iglesia de la Resurrección, aan de c. Butrón,
bij ds. Luiz Ruiz Poveda. Daar preekte ze eens per maand, werkte mee aan de
wekelijkse lofprijzing, bijbelstudie, verdeling van tweede hands kleding, en
catechese voor de jeugd.
Daarvoor was ze
ziekenhuispredikant in het Emory Universiteits Hospitaal in Atlanta, Georgia en
fungeerde ze als vervangende predikant in Georgia en Alabama van 1996 tot 2000. Van 1993 –
1995 werkte ze bij de zending in Birmingham (USA) van de onafhankelijke
Presbyterian Church. Daar leerde ze organiseren, en zendingsreizen, plaatselijke
zendingsprojecten en het verstaan van zending voor te bereiden.
Ze studeerde af in de
theologie aan het Theologisch Seminarie in Columbia, Decatur, en werd drs. in
dogmatische en fundamentele theologie aan de prestigieuze Pauselijke
Universiteit van Comillas in Madrid, maar ze doceert intussen, zoals reeds
gezegd, zelf theologie aan de San Luiz universiteit aldaar… Ze heeft een jaar of wat
les gegeven aan kinderen van het Porvenir, en was betrokken bij het college Juan
de Valdés, maar ze kwam er al snel achter, dat lesgeven aan jonge kinderen en
middelbare scholieren haar sterkste punt niet was. Verder heeft ze een graad in
kunsthistorie gehaald.
Op 20 september 2003 werd
ze geordineerd als predikant van de classes Madrid (en Sheppards en Lapsley) als
predikant van de Iglesia de Cristo, waar op dat moment geen predikant was.
Tot dan toe is ze heel
haar leven lid geweest van de Onafhankelijke Presby-terian Church in Birmingham,
Alabama.
Haar
verjaardag valt op 30 augustus, maar het jaar… dat hoeven wij niet te weten.
Ze ziet er een stuk jonger uit dan ze op grond van alles wat ze al gedaan heeft
zou moeten zijn… Ze is in 2000 gehuwd
met Amador López-Pina, samen zijn ze direct daarna naar Spanje gekomen. Ze
staat hieronder op de foto met haar schoonvader en ds. Pedro Zamora, die bij
haar bevestiging preekte.
Desgevraagd schreef ze dat
het voor haar, ondanks het feit dat de situatie bepaald gunstiger wordt, nog
altijd niet meevalt om als vrouw in de kerkelijke mannenwereld te functioneren.
En al zijn de I.E.E. en de I.E.R.E. lichtjaren verder dan de rest van het
Protestantisme, de predikanten vinden het nog altijd lastig om haar te benaderen
als een collega, en niet als een jonge vrouw die je kunt betuttelen.
Verschillende afgestudeerde vrouwelijke predikanten van de I.E.E. zijn zich gaan
toeleggen op andere dingen. Alleen Carmen Sanchez die nu in la Llagosta staat,
en Ester Ruiz, die getrouwd is met Alfredo Abad, en sinds een paar jaar
officieel met hem samenwerkt, zijn ook als predikant werkzaam. Toch ontbreekt
het de gemeenten niet aan de bijbelkennis, op grond waarvan een vrouwelijke
predikant heel normaal zou moeten zijn. Het is alleen… dat ze Spanjaarden
zijn. Er is zelfs een zwangerschapsregeling voor vrouwelijke predikanten in de
kerkorde opgenomen, en… binnenkort hoopt Melanie daar gebruik van te maken. J
Aan Ester Ruiz heeft
Melanie het uiteindelijk te danken dat haar ordinatie heeft plaatsgevonden, want
Ester is voorzitter van de Classis Madrid, en de formulieren waarmee haar kerk
dit aanvroeg waren bij haar voorganger ‘onder op de stapel’ geraakt. De
gemeente waar ze nu staat is zeer beïnvloed door de toestroming van
immigranten. Dat heeft grote spanningen gegeven, maar ze lijkt er zelf wel mee
overweg te kunnen. Ze beklemtoont in haar dienstwerk als predikant dat we in
Christus Jood noch Heiden zijn, man noch vrouw, maar dat we allen één zijn.
Dat zij vrouw is wordt binnen deze gemeente wel geaccepteerd. Wie dat niet kon,
kerkt nu elders, zo gaat dat.
Religie
en culturen en Spaanse Protestantse kerken behoren tot
haar specialisaties. Mooi, dat dit nu mag worden gedoceerd!
Ik vroeg Melanie naar de samenstelling van haar
gemeente, en de problemen die daar mee gepaard gingen. Ze antwoordde:
'Met
betrekking tot je vraag stuur ik je een foto die we afgelopen voorjaar namen van
onze gemeente. Zoals je ziet hebben we een grote etnische diversiteit:
Spanjaarden, Latijns-Amerikanen, Afrikanen, andere Europeanen (zelfs een paar
Nederlandse vrouwen), en een stel Noord-Amerikanen zoals ik. We vieren en
aanbidden allemaal samen, en de opbouw van de kerk weerspiegelt onze
verscheidenheid, want de voorzitter is Afrikaan, de penningmeester Spanjaard, de
secretaris Braziliaan, en de twee andere leden van de kerkenraad zijn Spaans en
uit de Dominicaanse republiek.
Deze verscheidenheid heb ik geërfd, maar ik
heb wel hard gewerkt om iedereen te helpen het te zien als een voordeel: een
afspiegeling van de Kerk op Pinksteren, een vervulling van de belofte dat mensen
van Noord en Zuid, Oost en West zullen komen, om aan Gods tafel te zitten. We
werken er aan de mensen te integreren zodat ze samen één gemeenschap vormen,
en zo dat niemand anderen zal zien als tweede klas leden, of zichzelf zo voelen.
We hebben nog steeds harten en gedachten die veranderd moeten worden, maar ik
denk dat we al een heel eind gekomen zijn. Geen andere gemeente hier heeft
dezelfde samenstelling als wij, maar dat komt ten dele door onze fantastische
locatie in een buurt die behoorlijk bevolkt is met immigranten en door onze
kerk, die relatief zeer zichtbaar is, vergeleken bij de andere kerken.
Er bestaat een Engels sprekende kerk, die net
zo’n verscheidenheid kent als de onze, en die vroeger ook hier kerkte, maar nu
elders bijeenkomt. Hun predikant is ook een Noord-Amerikaanse, en een goede
vriendin van me. Maar zij kerken in het Engels, net als de Koreaanse
Presbyteriaanse Kerk, die nu op zondagmiddag in onze kerk bijeenkomt.
Wij hebben er altijd een punt van gemaakt in
het Spaans te preken, aangezien degenen die van over de grens komen toch moeten
leren om in de Spaanse samenleving te integreren. Maar af en toe hebben we toch
wel gebeden en liederen in andere talen.
Fijn dat jullie zo in ons geïnteresseerd zijn!
Een hartelijke groet, Melanie. (De baby
is er nog niet, maar kan elk moment komen!)'
En die is er. Ziehier de aankondiging van Melanie zelf:
It
is with great joy and gratitude to the Lord that my husband Amador and I
announce the birth of our daughter |
Zoals
wij in het vorig berichtenblad scherven, moest de afrekening van de
Diasporacollecte 2003 nog ontvangen worden. Dit is inmiddels het geval geweest. Voor het project Moisés kon 632 euro naar Spanje worden overgemaakt. Voor 2005 zegden wij 15.000
euro toe als bijdrage voor de predikantspensioenen.
Emeriti-predikanten hebben in Spanje geen staatspensioen. Daarom dragen
wij voor deze grote en zware last ons steentje bij. Genoemd bedrag hebben
wij nog niet bij elkaar. Immers de steun die wij mogen geven is alleen mogelijk door Uw steun. Daarom vragen wij Uw aandacht voor bankrekeningnummer of postrekeningnummer , beide ten namen van Stichting het Evangelie in Spanje te Zeist. Voor Uw gaven zeggen wij, mede namens onze broeders en zusters in Spanje, heel hartelijk dank. G.B. van Delft |
U bent gewend dat wij,
samen met de Stichting Silo, jaarlijks een Diasporacollecte organiseren, voor
een door Silo aangedragen project onder Protestanten in België, en voor een
door de Comisión Permanente voorgedragen project in Spanje.
Ook het afgelopen najaar
is een brief uitgegaan naar veel gemeenten waar we relaties mee hebben, met de
vraag of ze zich weer wilden inzetten voor de Diasporacollecte. Ook vroegen we U
om in eigen gemeente te informeren of men er aan mee wil doen. Het project voor
2005 is Jaca, waarover verderop wordt bericht. Helaas is er tot aan september
dit jaar minder binnengekomen op onze rekening dan we aan kosten hebben gemaakt.
En die kosten zijn minimaal: geen dure drukker, maar thuis geprinte folders over
de projecten, op verantwoord papier. De penningmeester heeft zijn bedenkingen
bij het starten van een nieuwe ronde voor 2006. Terwijl het project, dat de
Comisión Permanente heeft aangedragen, het U bekende project Moisés in
Barcelona, het zeer nodig heeft. Wij zijn er nog niet helemaal uit. De totale
opbrengst van 2005 zal waarschijnlijk doorslaggevend zijn.
Het waarom vindt in onze kring een drieledige respons: allereerst
is er de gehoorzaamheid aan de Heer van de Kerk, die ons oproept de Blijde
Boodschap te delen met allen die binnen onze leefwereld komen.
Dan is er de geschiedenis, en het respect voor - en de verbondenheid met
hen die ons zijn voorgegaan.
En ten derde groeit in het directe, persoonlijke contact met onze
vrienden in Spanje telkens weer het besef: Ze zijn het zo waard! Zij hebben
ons veel te bieden, en wij hen.
Wat kunnen we voor onze zusters en broeders in Spanje
betekenen, en voor wie precies?
Om met het laatste te beginnen: onze harten gaan in principe naar allen uit,
maar onze contacten zijn, zoals onze krachten, beperkt. De Stichting is van
oudsher gericht op de kerken die in Spanje ook worden erkend als Protestantse
kerken, en niet door de overheid worden gezien als sekten, te weten: de I.E.E.
(de Iglesia Evangélica Española) (de Spaanse Protestantse Kerk) en de
I.E.R.E., de Iglesia Española Reformada
Episcopal (de Spaans Hervormde Episcopaalse), waarbij de contacten met de Baptisten en
andere denominaties in de practijk bepaald niet geschuwd worden.
Ook in Spanje is er een ontwakend besef van Oecumene, iets dat in de I.E.E.
altijd heeft geleefd...
Wat kunnen en willen wij met en voor hen doen?
Onze vraag daarin is steeds weer: Waar hebben zij behoefte aan? Want onze
taak is een dienende.
Allereerst is er het contact, dat over en weer bemoedigt en opbouwt. Juist in de tijd dat de
ontkerkelijking toeslaat, ook in Spanje, kunnen wij hier veel leren van het
grenzeloos optimisme, het geloof in de opdracht voor deze wereld te zorgen, en
de brede visie op de mogelijkheden waarin de kerk zich kan manifesteren.
Gebed, menskracht, geld en andere vormen van ondersteuning kunnen wij
bieden, naast de vriendschap, en de gemeenschap van alle gelovigen, die wij voor
hen, en zij voor ons, zichtbaar maken.
Waar in de Nederlandse situatie gelovigen en kerken zich nog wel eens laten
terneerslaan door de situatie: gebrek aan menskracht, gebrek aan geld, en daarom
goede ideeën niet van de grond komen, of niet tot ontwikkeling komen, daar
bruisen de Spaanse predikanten in het algemeen van visie op de rijke
mogelijkheden die ze zien. Ook al moeten ze vaak voor tenminste een deel van hun
levensonderhoud hun kostbare tijd gebruiken voor een baan buiten de kerk.
Enkelen zijn in deeltijd verbonden aan vluchtelingencentra of andere
maatschappelijke en sociale instellingen, maar anderen zitten op kantoor of
verdienen anderszins het dagelijks brood. Ze staan midden in het leven, en zien
heel goed waar er zich maatschappelijke en kerkelijke problemen voordoen.
In de jaren die achter ons liggen hebben de kerken de wonden gelikt,
die het verleden met de harde vervolgingen heeft geslagen, maar nu staan ze open
naar de toekomst, en kijken met belangstelling verder dan de grenzen van Spanje.
Europa heeft de prioriteit, evenals de Spaanstalige gebieden in Zuid- en Midden
Amerika.
De problemen waarvoor de Spaanse maatschappij zich geplaatst ziet,
zijn ons wel bekend. De economie stagneert, er is werkloosheid, er zijn tegelijk
ook veel illegalen, of zoals zij het uitdrukken: mensen zonder papieren. Het
antwoord van de Spaanse samenleving op de multi-culturele en multi-ethnische
uitdagingen van onze tijd kan ook voor het Noorden van groot belang zijn.
Tegelijkertijd zijn er zaken zoals bijvoorbeeld de positie van de vrouw, die
zeker aan het veranderen zijn, maar waar nog veel te doen valt. En ook de
vrijheid van Godsdienst is een onderwerp dat heel lang vooral met de mond
beleden werd, al zijn er verheugende tekenen van vooruitgang...
Het Samen-op-weg-proces is voor de Spaanse Protestanten (aan de top) zeer
interessant. Waar in Spanje de aanzet tot het stichten van gemeenten en kerken
in het verleden vrijwel altijd vanuit het buitenland kwam, is er de
verscheidenheid tussen gemeenten en binnen kerkgenootschappen vaak groot. Hoe
daar mee om te gaan hoopt men te leren uit de Nederlandse situatie. In
financieel opzicht is de situatie zorgelijk: de buitenlandse hulp is voor het
grootste deel afgebouwd, en dat vrij drastisch en in een luttel aantal jaren. De
Europese kerken beschikken toch al over minder geld door het afnemend aantal
actieve kerkgangers, het wegvallen
van de Kirchensteuer in Duitsland had voor de kerken daar zelf al dramatische
gevolgen, zodat de grote geldstroom vanuit Duitsland naar het Zuiden opdroogde,
en de aandacht van de hulpverlening is de laatste jaren verschoven naar het
Oostblok, waar de tragische verhalen voor het opscheppen liggen, en de plaatjes
met ondervoede kinderen en arme gezinnen de portemonnaies sneller openen dan de
niet meer zo spannende verhalen uit Spanje.
De kerken in Spanje zitten ook niet stil. Er wordt hard gewerkt aan
bewustwording, met als doel: de eigen financiën zelf te behappen. Doet de
gemiddelde kerkganger van de I.E.E. dit jaar nog zo’n dikke 5 euro in het
wekelijkse kerkzakje, het doel is dit bedrag fiks te verhogen. Vooral de
sympathisanten, die wel ter kerke gaan, maar zich financieel tot niets hebben
verplicht, vormen nog een mogelijkheid om de inkomsten te vergroten.
Ook met het bezit aan gebouwen gaat men in het algemeen creatief om. Dit is een
kerk die méér wil dan overleven: men wil een leven schenkende aanwezigheid
vormen in de maatschappij.
In navolging van onze Heer.
De huidige Protestantse kerken hebben een groter zelfbewustzijn dan ooit. Ze
hebben de maatschappij iets te bieden! Of de maatschappij daar al aan toe is,
dat is een tweede, maar daar wordt aan gewerkt. Na de gewelddadigheden van 11
maart 2004 hebben de kerken hun potentieel aan hulpverlening en gebouwen ter
beschikking gesteld van de overheid. Zo staan ze midden in de maatschappij. Ook
is er een duidelijke visie, een zelfverstaan als zendingskerk. Als kerk
met een (goddelijke) opdracht voor de wereld waarin we leven.
Een bron van inspiratie voor onze kerken!
Kortom:
er zit toekomst in de Protestantse kerk in Spanje.
Nog steeds!!!
Hoe gaan we nu verder? Dat is inderdaad de vraag.
Het oude patroon was: geld sturen, en zo de instandhouding van gemeenten
en kerken (mede) mogelijk maken.
Die weg is te eenzijdig, en bovendien wil de zelfbewuste Spanjaard op zich graag zelfstandig zijn. Dat neemt niet weg dat onze bijdragen voor allerlei projecten zeer op prijs gesteld worden, en ook nuttig en erg nodig zijn.
Daarnaast is de vriendschap en het persoonlijk vertrouwen, dat onze relaties
van de laatste eeuw kenmerkte, nog steeds en blijvend van belang. In contacten,
in gesprekken en per e-mail is er de mogelijkheid elkaar steeds weer te
bevragen, en elkaar te bemoedigen.
Ook bij de twee-jaarlijkse synode van de I.E.E. zijn wij gewoonlijk
vertegenwoordigd.
Vanuit het bestuur van de Stichting is er de behoefte onze vanouds brede
oecumenische basis weer terug te vinden, en van daaruit nog overtuigender de
Spaanse broeders en zusters aan te spreken over het belang van oecumenische
betrekkingen, binnen en buiten het land.
Deze brede oecumenische basis zou de interesse van verschillende kerken kunnen
trekken, om zo (een deel van) de aandacht te bundelen die er in Nederland op
allerlei terreinen is voor de Spaanse Protestanten. Daarbij willen we ons
nadrukkelijk niet beperken tot de PKN, maar zoeken wij hier, en in Spanje,
contact met Christenen van allerlei signatuur.
Voor dit alles zoeken wij naar mensen, steeds weer nieuwe mensen, die
net als wij geïnteresseerd zijn in de Spaanse leefwereld, die het Evangelie een
warm (en in ruimste zin: protestants) hart toedragen, die onze gelederen willen
versterken, de bressen die in onze kas zijn geslagen door onze extra giften voor
de pensioenen willen dichten, en die met hun gedachten, gebeden en enthousiasme
ons allen willen steunen.
Wij hebben behoefte aan úw inzet.
Voor meer informatie kunt u aankloppen bij de secretaris,
G.A. Voerman – van Haselen Geertebolwerk 25 3511XA Utrecht
0 30-23 18 402
Bij de Penningmeester, De heer
G. Van Delft R.A.
Postbus 20 3700 AA Zeist
En natuurlijk bij de voorzitter: Ds. W. Van Laar,
Burgvlietkade 36 2805 JB Gouda
Via deze website is ook een schat aan informatie te vinden... www.evangelie-in-spanje.nl
Al jaren mogen wij rekenen
op de interesse en betrokkenheid van velen uwer. Dat zal zich, afhankelijk van
uw persoon, vertalen in gebed, een financiële bijdrage, een stille hint in uw
gemeente, een enthousiast verhaal in uw gemeenteblad, een link op uw webpagina,
noem maar op.
Wij zouden het op prijs
stellen eens met u van gedachten te wisselen, over de zaken die u hierin ter
harte gaan.
U hebt wellicht vragen of opmerkingen, suggesties of namen…
Wij zoeken immers naarstig
naar een uitbreiding van ons bestuur, liefst ook in de breedte van de oecumene.
Daarom deze keer een vraag
aan U: zoudt u er prijs op stellen om eens een middag (of avond) ergens in het
centrum van het land, met ons bijeen te komen voor een nadere kennismaking, voor
practische vragen, voor een gezellig bijeenzijn? Er zijn altijd mensen die
foto’s hebben, en verhalen over vrienden van toen en nu.
U zoudt ons een groot genoegen doen met een berichtje, zie het colofon.
Over het project Jaca hebben we u al kort
geschreven in het vorige nummer op blz. 22.
Op onze website staat een heel uitgebreid verslag van wat men wil en al
gedaan heeft. Zie de link hierboven.
Hier volgt een samenvatting van de laatste ontwikkelingen.
Voortgang van de activiteiten ten behoeve van het
huis.
Materieel:
Allereerst is er schoongemaakt en zijn kamers op de derde verdieping -
leeggemaakt. Er is een werkplaats ingericht om te klussen.
De keuken is helemaal vernieuwd: nieuw fornuis, wasmachine, ijskast, en
meubels. Het electrische gedeelte
is vernieuwd en uitgebreid, met
o.a. stoppen voor de wasmachine en een aardleiding, die was er nog niet.
Allemaal volgens de huidige normen…
De meubels in de kapel zijn anders opgesteld, om een warmere, meer
verwelkomende sfeer te creëren, en daarmee ook meer een plek voor meditatie en
gebed, en zo is ook de decoratie van het huis aangenaam, hout i.p.v. metaal, en
als motief de doeleinden van het huis.
Het kantoor draait met PC's, archieven,
budget, klanten, vrienden, etc.
Nu de deuren vernieuwd zijn kun je van buitenaf
zien dat er een kapel is. Vroeger zag het er zeer gesloten uit. Dat heeft men
als eerste willen veranderen. Iedereen kan binnenkomen of het interieur zien.
Zakelijk:
Een Vriendenkring is opgezet, compleet met statuten en de eerste
bijeenkomst was in maart 2005. Het doel er van is primair financieel, het
is de bedoeling betaalbare prijzen te realiseren, vooral voor hen die het huis nodig
hebben.
Het secundaire doel is: gebed voor huis en bewoners, en voor hen die er werken.
Er zijn twee overblijvers, dat was deze winter zeer
aangenaam omdat ze de kosten van verwarming drukken.
Het budget is klaar. Wel bleek er meer gedaan te moeten worden dan voorzien bij
eerdere inspecties. De deuren van de kerk bijv. buiten en binnen, en de
electrische bedrading van de keuken, dus andere projecten, zoals nieuwe bedden,
moeten wachten tot er weer geld is.
Verandering van naam: Casa del Arco was al
geregistreerd door een restaurant. Genesis 18 was steeds leidmotief, dus nu is
de naam Mamre.
Contact zijn er gelegd met het stadsbestuur Jaca,
Ester, de vrouwelijke helft van de directie, is lid van een commissie die een
evaluatie van de stad beoogt, en een plan van actie wil opstellen. Ze
vertegenwoordigt de I. Door deze activiteit hebben ze veel mensen leren kennen
op sociaal en politiek gebied.
Men is bezig met de nodige vergunning tot
exploitatie van het huis. moet een
vergunning komen voor pension met keuken, kapel en vergaderzalen.
Als men legaal werkt kan men aan de publiciteit
werken. Uitstraling naar buiten toe is belangrijk, want ondanks honderdjarig
bestaan is de gemeente en het huis nauwelijks bekend in Jaca. (Dat is ook
geen wonder, want tot 25 jaar terug was het levensgevaarlijk om een dergelijke
uitstraling te hebben, en de aanduiding van een gebouw als (niet RK-)kerk was
domweg verboden.)
Geestelijk:
Er is een gebedsroutine ingesteld, om 8.30 en 12.30 en 21 uur. Men is bezig een
liturgie op te stellen op basis van de oecumenische communiteit in Caulmont
(Frankrijk), liederen uit Taizé, en het liedboek van de I.E.E., stilte, lezing en
meditatie, één lezing per dag, respectievelijk in de avond, daaropvolgende
ochtend en middag.
Verder bezint men zich op de vraag wat Spanje nu in
religieus opzicht nodig heeft. Samen met ProHispania Frans wordt het volgende
Frans - Spaanse colloquium voorbereid, met als thema: Eigenheid van het
Reformatorisch Protestantisme in het huidig Interreligieuze Europa.
Daarbij moet ook het eeuwfeest voorbereid worden
van de Franse zending in Hoog Aragón waar dit Huis het gevolg van is. En de
officiële opening van het huis in 2006.
Men is
begonnen contacten te leggen voor een werkgroep. De mensen die in het huis komen
te werken moeten geestelijk vooruitstrevend zijn, en een vorm van oecumene zou
fantastisch zijn – is het gevoel van het directeurs-echtpaar.
Contact wordt gezocht met de bisschop van Jaca, met
Boeddhisten, en met groepen die op zoek zijn naar andere vormen van
spiritualiteit. Daarbij is er geen sprake van syncretisme, maar van een
geestelijke bevruchting over en weer, zoals men ziet in de ontmoeting van
Abraham met de koning van Salem, waarbij Abraham vertrekt met een nieuw concept
van het goddelijke. (Genesis 14:18 vv, zie
ook Hebr. 7:1-2)
Ester en Alain oefen in Innerlijke genezing (Methode Daniel Maurin GBI - Marion
Rosen) Dit helpt hen contact te leggen met de huidige geestelijke werkelijkheid
en gevoelig te zijn voor de noden van de huidige wereld. Verder is men bezig met
het uitwerken van programma’s voor vormingswerk voor kerken, groepen etc.
Het eerste doel is nu echter bekendheid verwerven.
Het protestants getuigenis van het huis moet kostenloosheid en vrijheid
uitstralen.
De erfenis van het verleden
doet pijn en moet genezen worden, de vervolgingen verwerkt, voordat men open kan
staan voor de nieuwe uitdagingen van de samenleving, aldus Alain en Ester Brouze, en daar willen ze in bemiddelen.
Om meer bekendheid te verwerven gebruikt men
verschillende methoden: (de toekomstige) website,
folders, Vriendenkring, contact met VVV's, contact op persoonlijk vlak met
inwoners van Jaca, en contacten via buitenlandse relaties (zoals wij).
De vraag aan ons is: zouden er groepen van ons
(Nederlanders) geïnteresseerd zijn om een paar dagen in Mamre te verblijven?
Vraag alstublieft eens rond in uw gemeente!
Willen we publicaties ontvangen? De vriendenkring
moet ook maar uitgebreid worden, met Nederlanders. Hoe komen ze er mee in
contact? We leggen deze vraag ook bij u neer, in de hoop dat u zelf er iets aan
hebben zult of iemand die u kent.
Hoe gaat het intussen met het project Moisés, waar
we U over schreven in vorige bladen?
Het gaat goed, zó goed zelfs, dat er dringend
behoefte is aan meer vast personeel, maar daar zit een prijskaartje aan vast.
Ook is men er achter gekomen, dat de inzet van
vrijwilligers wordt versterkt als er een vorm van erkenning tegenover staat.
Een minimaal bedrag per uur zou men de vele
medewerkers graag willen geven, al was het maar voor de onkosten van vervoer en
oppas thuis. Alleen de acht tutoren, die de kinderen mee opvoeden, krijgen nu 4 euro
per uur. Men zou ze graag iets meer geven, dat begrijpt u. De prijzen van het
levensonderhoud liggen in Spanje net zo hoog als hier.
Er zijn kinderen, die al zo goed op streek geholpen
zijn, dat ze niet meer op dagelijkse basis komen, maar bijvoorbeeld nog wel mee
doen aan projecten, en gezamenlijke activiteiten, terwijl de ouder(s) vaak nog
een keer in de week naar het Centrum komen met hun vragen en problemen.
Andere kinderen en ouders nemen hun plaats in: er
is een wachtlijst, want de buurt waar het Centrum gevestigd is, en waar de kerk
staat, is een typische probleembuurt.
Op dit moment worden er dagelijks rond de 20
kinderen opgevangen.
Deze zomer is een groepje kinderen mee geweest op een weekje zomervacantie dat de kerk organiseerde. Een van de dingen waaraan u hebt bijgedragen. Ze hebben heerlijk gezwommen, en allerlei creatieve en sportieve dingen gedaan.
Op
8 october is er ook mee gedaan aan de Protestantse Olympiade, en daar hebben ze
een zilveren medaille gewonnen. Maar nog veel belangrijker voor de kinderen was
het feit dat ouders en grootouders hen waren komen aanmoedigen!
Nu enkele kinderen uit
zichzelf naar de kerk komen, hoopt de leiding hen ook te kunnen betrekken bij de
activiteiten rond kerstfeest. En dat voor kinderen die niet of nauwelijks gewend
waren samen te werken, en die hun problemen eerder met geweld of een grote mond
zouden proberen op te lossen dan samen met anderen! Er wordt ook veel voor hen
gebeden!!!
Op dit moment zijn er 17 kinderen tussen de 4 en 11 jaar die we bij name kennen:
Donna, Marc, Sara, Carla, Diego, Coralito, Dani A., Franc, Dani R. Pedro, Jaume,
Jairo, Juan, Miriam, Juanjo, Eric en Rosa-Mari, maar intussen zijn er nog een
paar kinderen bijgekomen.
De
groep begeleiders is dezelfde als vorig jaar: Jonatan,
Antonio, Rosa mari, Edu, Gloria, Bernat, Magog en Débora. Intussen is ook Ani
er bijgekomen.
Verder zijn er de onvolprezen vrijwilligers Esther en Ester, mevr. Ángeles,
Sara en Luis, die gespitst zijn op de behoeften van ieder kind, werkjes voor ze
voorbereiden en helpen het huis schoon te houden, hetgeen erg belangrijk is,
vanwege de hygiëne, maar ook vanwege het goede voorbeeld!
Nog steeds werken en kinderarts en een verpleegster mee als vrijwilligers,
Elisabet en Isabel, en dan is er ook nog de psychiater Jaume.
U ziet: het wordt goed en degelijk aangepakt!
Kijkt u maar eens op hun website, u kunt met vragen ook e-mailen aan centromoises
@ serviciosocialelfar.org
of bellen op maandag, woensdag en vrijdag naar 00-34-93 466
47 03
Jane
en Derek French,
die waren uitgezonden door de Presb. Kerk van Ierland als fraternal workers, en
die in Valencia hebben gewerkt met kinderen en jongeren, hebben besloten hun
werk in Spanje te beëindigen. Ze waren al eerder teruggeroepen door
familieomstandigheden.
De Comisión Permanente heeft, in overleg met de
Classis Mallorca, ds. Raul de la O. Catana, die verbonden is aan de Adamblea de
Dios de México, mee te werken in het pastoraat in Palma de Mallorca.
Na een jaar vol leed en
pijn is rond de 11de maart 2005 in Spanje veel gebeurd. Men heeft
heel bewust een jaar willen afsluiten, dat getekend was door verlies en schok,
door het wegvallen van zekerheden en door een vastberaden élan zich niet klein
te laten krijgen.
De aanslag van vorig jaar,
die in het kort wordt aangeduid met 11M, (te vergelijken met het nine/eleven in
de V.S.) heeft 192 doden geëist, maar eindeloos veel meer mensen zijn voor hun
leven getekend. Hetzij door aanzienlijke verwondingen, gebroken carrières en
verwachtingen, hetzij door leed en verlies van geliefden, vrienden, bekende,
maar ook van het gevoel van veiligheid, zekerheid, het ‘ons overkomt zoiets
niet’. Tegelijkertijd zijn door de aanslag zelf én door het onhandig
geschutter daarna van de regering Aznar, die dat met een klinkende nederlaag
moest bekopen bij de die maand gehouden verkiezingen, bronnen van kracht in het
volk aangeboord, die de woede over het gebeurde hebben omgebogen in positieve
zin.
Een van de meest
opvallende dingen is dat er geen algemene hysterie is ontstaan in de richting
van de Moslims in Spanje, zoals dat bij ons in Nederland wel gebeurde na de
moord op Theo van Gogh.
Aan de ene kant komt dat
doordat in eerste instantie de ETA werd aangewezen als de meest waarschijnlijke
dader van de aanslag. Tegen hen richtte zich de woede van het eerste uur.
Bovendien bleken er enkele Spanjaarden betrokken te zijn bij de toelevering van
materiaal, iets waarvoor men zich zeer schaamde. Ten derde heeft de
Moslimgemeenschap zich direct heel bescheiden opgesteld, maar wel afwijzend ten
aanzien van dit geweld in de ‘naam’ van God. Op 28-2-2005 heeft de overkoepelende raad van de Spaanse moslims officieel laten weten dat zij hen
die aanslagen begaan in de naam van Allah uit de gemeenschap stoten. Er is een
plan opgesteld om in een internationale conferentie van Godsdienstige leiders
uit de Europese en Zuid-Amerikaanse gebieden samen elke vorm van terrorisme af
te wijzen en zo Moslimrecht te schrijven.
Bij de herdenkingen rond 11
maart namen de moslims van Madrid deel aan het leed van heel Spanje. Om geen
aanstoot te geven zijn er geen openbare manifestaties geweest, maar wel zijn er
enige minuten stilte gehouden… De
‘Jonge Moslims’ van Madrid hebben een boek gemaakt met tekeningen die hun
gevoelens en ervaringen weergeven om daarmee deel te nemen aan het verdriet van
Madrid. Eens te meer wordt elke vorm van terrorisme afgewezen. Ook van
regeringswege is veel contact geweest en gehouden met de Moslimgemeenschap, ook
om de vinger aan de pols te houden, en om hen niet te vervreemden van de rest
van de maatschappij. Toch zijn er wel gevoelens van angst en onrust over en
weer, maar minder uitgesproken dan in Nederland.
Een RK begrafenis in de Almudena kathedraal in Madrid vormde het
slot van de herdenkingen rond 11-3-2004. Om 21.30 uur werd daar een mis
opgedragen door de aartsbisschop van Madrid kardinaal Antonio Maria Rouco Varela.
De ceremonie had een het karakter van een Rooms-Katholieke staatsaangelegenheid.
De complete koninklijke familie was aanwezig, evenals de president van de
regering, de heer Zapatero, en talrijke vooraanstaande personen, samen met de
familie van de slachtoffers. De Protestanten waren hier niet blij mee.
Zij
hebben echter op geheel eigen wijze de gebeurtenissen herdacht, zij het niet op
de dag zelf, maar op de volgende dag, zaterdag 12 maart. De meeste slachtoffers
kwamen uit de buurt van Henares, en
zeer velen zijn gewond naar lichaam en geest, waardoor het leven van alle
Madrilenen is aangetast. De protestantse kerken van Madrid en van de corridor
naar Henares hebben op allerlei manieren deze mensen bijgestaan. Men is op de
gedachte gekomen een Gebedsreis te maken in de trein die werd
aangevallen, rijdend van het station van Alcalá de Henares naar station Atocha.
Dit
gebeurde zaterdag 12 maart rond 17 uur. Predikanten, medewerkers
en leden van de kerken die wilden participeren waren uitgenodigd. De totale duur
was ruim 3 uur.
Het doel was
zowel bidden voor de vrede als om de Protestantse kerken in Madrid
present te stellen in het kader van de herdenkingen. De Autonome Universiteit
van Madrid incorporeerde deze treinreis binnen het programma ‘Reloj de
Pensamiento’, bedoeld om het denken over 11 maart te bevorderen.
Men kwam
bijeen op het station van Alcalá de Henares. Daar wachtten de TV camera’s van
Telecorredor (de locale TV). Men had een interview met de initiatiefnemer ds.
Jorge Fernández van de Prot. Betania kerk. De slogan was: Als Protestantse
kerken bidden we voor de vrede in Madrid. Ongeveer 60 mensen maakten de reis,
jong en oud, leek en predikant. Op de stations die het meest getroffen waren
door 11M (Santa Eugenia, el Pozo etc) stapten ze allemaal uit om een psalm te
lezen en andere teksten uit de bijbel, voor een gebed en een korte overpeinzing.
Het gebeuren eindigde op Atocha, waar men, omringd door vele nieuwsgierige
voorbijgangers, tijd nam voor gebeden en een korte overdenking door ds.
Wenceslao Calvo, van de Prot.
Kerk Pueblo Nou in Vicálvaro. Tijdens de reis werden 25000 folders uitgedeeld
met een boodschap van hoop. Naast Telecorredor besteedden ook Radio Encuentro,
RKM en Protestante Digital aandacht aan het geheel.
Een Europees
initiatief, geheten: Biddend met Muziek, dat een verbindende schakel
vormt tussen de meerderheid van de kathedralen in Noord-Europa, heeft in Madrid,
in de kathedraal van de IERE aan de calle Beneficencia, een bijzonder accent
gekregen in een concert dat het Roemeense koor van de buitenlandse gemeente die
er kerkt, daar op 11 maart ’s avonds om half acht gaf ter herinnering aan de
slachtoffers van de aanslag van 11 maart 2004. Dit hangt ook samen met het feit
dat de meeste buitenlandse slachtoffers van de aanslag Roemenen waren.
Al lang was er in
Spanje veel kritiek van vooral links op de kleffe verhouding tussen de regering
Aznar en de Rooms-Katholieke kerk. En direct na de machtswisseling waren er dan
ook grote verwachtingen. Inderdaad: er komen gesprekken op gang met de
verschillende religieuze gemeenschappen, in een poging tenminste de afspraken
die al ruim 12 jaar geleden waren gedaan, tenminste na te komen. En er is sprake
van het herzien van de Accoorden met het Vaticaan, die voor de
Grondwetsherziening van 1978 zijn gesloten, en die zelfs nog meer kracht hebben
dan de grondwet. In de Grondwet staat dat Spanje een seculiere staat is. Er is géén
Staatskerk. Er is Scheiding van Kerk en Staat. Wel, we weten intussen allemaal
dat daar niets van terecht gekomen is, en dat de Rooms-Katholieke kerk in feite
wel degelijk functioneerde als een Staatskerk. Maar ruim een half jaar na de
machtswisseling is er wat dat betreft nog niet veel gebeurd, en in de loop van
de eerste maanden van 2005 zien we ridder Zapatero, die op de bres stond (en
meent te staan, of dat in elk geval nog steeds zegt) voor een Spanje dat niet
meer wordt geregeerd door de Rooms-Katholieke kerk, steeds verder in zijn schulp
kruipen.
Op 16-1-2005 zijn alle
groepen in het congres, behalve de PP (partido popular) bereid een
commissie in het leven te roepen, die de scheiding van kerk en staat moet
bevorderen. Het voorstel komt van links. De revisie van de accoorden met het
Vaticaan, die voor dit jaar op het programma staat, moet ook worden
bestudeerd…
- Er bestaat een
burgerplatform voor een seculiere staat die zich in het debat mengt, waar o.a.
lid van zijn: Spaanse ouderverenigingen, (CEAPA), de Unie van verenigingen rond
het gezin (UNAF), de Federatie van Progressieve Vrouwen, de Rijksvereniging van
homo- en transseksuelen, en verschillende onderwijsgroeperingen, die onderling
contact houden en elkaar op de hoogte houden van belangrijke gebeurtenissen.
20-1-2005 De paus
levert harde kritiek tegen de sociale politiek van de regering Zapatero. Diens
hameren op scheiding van kerk en staat zou leiden tot neerkijken op de
godsdienst. En natuurlijk is hij ook tegen homohuwelijk, ruimere
abortusmogelijkheden, en het nationaal waterplan.
Begin maart 2005 komt
het nieuws dat de Regering de verdragen met het Vaticaan alleen zal
herzien om de scheiding van kerk en staat te accentueren. Dat gaat niet
direct gebeuren, en makkelijk zal het ook niet zijn. Op vragen van
volksvertegenwoordigers laat de regering weten dat godsdienstonderwijs op de
openbare school gereguleerd wordt door twee van de vijf huidige accoorden (1976
en 1979) en dat die wel kunnen worden herzien, maar dat daar heftig over moet
worden onderhandeld, en dat ook zulks alleen geschiedt om de scheiding van kerk
en staat in Spanje te benadrukken.
Op 9 maart laat de
Complutense universiteit van Madrid weten bijbel en kruis achterwege te zullen
laten bij openbare aangelegenheden.
Het oude protocol
waarbij volgens de traditie de jonge doctoren en zij die honoris causa
hun doctoraat krijgen, de eed afleggen voor een crucifix, en met de ene hand op
de bijbel en de andere op de grondwet, is vervangen door een waarbij sinds dit
jaar slechts de grondwet op tafel ligt. De relaties met de
bisschoppenconferentie van de universiteit zijn er echter niet minder om, wordt
geruststellend meegedeeld.
Daar blijft het echter
niet bij, want onder het mom van scheiding van kerk en staat wil men nu zelfs al
processies gaan verbieden in de Goede Week, wordt in de wandelgangen gemompeld.
Op 14-3-2005 laat men in Madrid weten dat de hervormingen, die de regering heeft
aangekondigd, komen niet uit de lucht komen vallen, maar passen bij het
partijprogram van de PSOE, dat inhoudt dat de staat (geleidelijk, zegt men nu)
van a-confessioneel moet overgaan naar seculier. Een seculiere staat, waar de
religie zich beperkt tot de privé-sfeer, en waar elke openbare manifestatie met
kerkelijk karakter bij wet verboden is. Dat wordt een Spanje zonder processies
in de Heilige Week, zonder pelgrimages naar Rocio, en zonder RK godsdienstles op
school. Dit wordt allemaal vastgelegd in het Seculier Statuut, waaraan wordt
gewerkt. Daarin staat o.m. dat de staat al het mogelijke zal doen om
volksmanifestaties met religieus karakter op straten en pleinen of buiten de
kerken te beperken. Verschillende broederschappen, die in de Heilige Week de
processiebeelden dragen, hebben al aan de alarmbel getrokken. Zij zullen de
enigen niet zijn die protesteren, wanneer de regering deze plannen doorzet.
Wie schetst dan ook
onze verbazing in het licht hiervan over het volgende bericht: Zapatero en Blázquez
‘sluiten een wapenstilstand’ en zullen samen onderhandelen zoals in de tijd
van González.
Madrid, 6-4-2005. De regeringsleider J.L.R.
Zapatero, en de voorzitter van de bisschoppenconferentie, Ricardo Blázquez,
hadden gister een ‘hartelijk’ onderhoud waarin ze beiden benadrukten dat een
vloeiende en constructieve dialoog noodzakelijk bleef in het belang van alle
burgers. Daartoe zullen gemengde commissies worden opgericht om
gemeenschappelijke zaken te behartigen, waarvan de eerste onderwijs zal zijn. De
eerste werkgroep die binnenkort aan het werk gaat, zal zich bezighouden met
standpunten t.a.v. de Onderwijswet.
De Regering en de PSOE
hadden hun hoop gesteld op de benoeming van Ricardo Blázquez als voorzitter van
de bisschoppenconferentie, die een nieuwe koers zou kunnen varen in de relaties
tussen de Uitvoerende Macht en de Kerk, een duidelijke koers bestond niet meer,
hetgeen de Staat weet aan de benoeming van kardinaal Antonio Maria Rouco Varela.
Het enige practische
resultaat van de ontmoeting was de oprichting van gemengde commissies Staat –
Bisschoppenconferentie, die zich specifiek zullen richten op de verschillende
kwesties die beide instituten gemeenschappelijk hebben.
Dit betekent een
wederopstanding van enkele werkgroepen die onder Felipe Gonzáles in 1982 werden
opgericht om gemeenschappelijke problemen te bestuderen, maar die al snel
vervielen. Het zwaartepunt van de bijeenkomst, dat ook de meeste tijd vroeg, was
de toekomstige wet op het onderwijs. Ondanks de verschillen in inzicht
twijfelden beiden er niet aan dat ze tot een overeenstemming zouden kunnen
komen. Daarom zal de eerste commissie de gesprekken over het Onderwijs
aanzwengelen, zodat de opinies van de Rooms-Katholieke kerk in de toekomstige
wet een plek kunnen vinden. Men wil kalm aan beginnen, en aankoersen op een
staatscontract. Huwelijk en gezin en de financiën van de kerk werden en passant
ook even aangetipt. Blij en eensgezind kwamen ze naar buiten.
Nu is het zaak van de
regering de twee stromingen binnen de partij te verzoenen die een verschillende
houding hebben t.o.v. het conflict Kerk-Staat. De een wordt aangevoerd door
Carlos García de Andoin en de groep Christenen voor het Socialisme, en de
anderen door de socialist Vitorino Mayoral en het Platform voor Scheiding van
kerk en staat. De huidige situatie levert niets op en doet iedereen schade.
Zapatero, die uit Ávila komt, evenals zijn echtgenote, kreeg een houten diptiek
uit Ávila met een prentje van de heilige Theresa en een gebed van haar. Hij kon
er grapjes over maken. < Bron: EL MUNDO. >
Een paar dagen later
zegt de heer Zapatero echter dat geen enkele religie de waarden van de
samenleving moet markeren, en dat de staat absoluut niet moet luisteren naar
godsdienstige stemmen voor het opstellen van een wet. De grondwet schrijft
immers een scheiding van kerk en staat voor? En dus vraagt hij de
Rooms-Katholieke kerk om respect te hebben voor deze houding, zodat hij de zaken
die hij de kiezers heeft beloofd, waar kan maken.
Het Protestantse
Digitale tijdschrift ‘Protestante Digital’ kwam met een tamelijk fel stuk,
getiteld: Zapatero vergist zich.
Zapatero stelt vast
dat geen enkele godsdienst de ‘waarden van de sociale samenleving dient te
markeren’. Daartoe gaat de President van de regering de accoorden die met het
Vaticaan zijn gesloten respecteren, en tegelijk zal hij er op toe zien dat de
Staat a-confessioneel blijft. Wat een politiek-filosofische mengelmoes!
Het is niet met elkaar
te rijmen dat de Spaanse Staat a-confessioneel zou zijn en tegelijk exclusieve
accoorden onderhoudt met een godsdienst die het boven de grondwet uitgaande
rechten geeft (via de oude truc van Rome: nu ben ik kerk, straks ben ik
Vaticaan-staat.)
Kortom: Zapatero heeft
beloofd een volmaakt ronde driehoek te vormen. Dat is goochelen. Je kunt
inderdaad geen wetgeving maken voor alle burgers met slechts één enkel moreel
criterium in het achterhoofd, ook al is dat de moraal van de meerderheid. Deze
regering volgt echter vroom het morele criterium van de ongelovige Spanjaarden,
of nog erger: van hen die tegen transcendentie, geloof of religie zijn. Dat
betekent dat we in een spagaat zitten.
Aan de ene
kant: het recalcitrante rechtse Spanje van Aznar, die o.a. weigerde te spreken
met de Protestanten, terwijl hij knielde voor de Aartsbisschop en de Paus,
zonder oor te hebben voor agnostici, atheïsten en gelovigen van andere
religies. Aan de andere kant: het Spanje dat ten onrechte progressief
genoemd wordt, dat de godsdiensten een beetje (of veel) geld geeft, terwijl het
vasthoudt aan de accoorden tussen de Staat en het Vaticaan, en zich er vooral
mee bezig houdt alles wat in het openbare leven zweemt naar een toefje religie
uit te bannen, met uitzondering van de Islam, die wordt omarmd om die na 11M
tenminste te kunnen controleren. Een onwerkbare situatie, en president Zapatero
vergist zich als hij denkt dat hij hier mee weg komt.
Terwijl de linkerhand nog
steeds linkse dingen spreekt, strekt Zapatero’s rechterhand zich uit naar rechts, in een poging alle
geledingen van de Spaanse samenleving aan zich te binden.
Namens de Staat
waarschuwde mevrouw María Teresa Fernández de la Vega, de eerste
vice-president van de regering, de Rooms-Katholieke kerk dat de regering verder
zal gaan met wat zij noemt de verbreding van de rechten en vrijheden van de
burgers.
Mevrouw Fernández de
la Vega zei dat er absoluut respect was voor de positie van de kerken en wat
daar gebeurde, maar onderstreepte dat de regering wel doorwerkte in de lijn die
nu gevolgd werd om de rechten en vrijheden van de burgers te bevorderen. Er is
grote godsdienstvrijheid, er is vrijheid van samenkomst in Spanje, maar de
staatssecretaris van Buitenlandse Zaken had wél met de nuntius gesproken over
de verwondering die sommige onderdelen van het gesprek van de paus met de
Spaanse bisschoppen hadden opgeroepen.
De AEE reageerde met de stelling: de vrijheid van godsdienst staat onder
bewaking...
Jaume
Llenas, advocaat, pastor en Secretaris van de Alianza
Evangélica Española analyseerde als oorzaak van de huidige crisis het feit dat
de Rooms-Katholieke kerk weigert de nieuwe situatie te accepteren, en dat ze
weigert een nieuwe rol te moeten aanvaarden.
Daardoor ontstaat er
een verdere verwijdering van de huidige cultuur en samenleving. In Europa
overkwam dit de Protestantse kerken al eerder, maar die zijn zonder al te grote
trauma’s terug van weggeweest.
Wat de regering
betreft: die is zo divers, dat het onmogelijk is er over te spreken als of het
een groot blok is. Maar de antiklerikale houding van links bestaat overal, al is
die ook in de diverse zones van het land heel verschillend, want de vrijheid van
godsdienst in Madrid niet dezelfde als die in Barcelona.
Er kan wel officieel
dan wel godsdienstvrijheid zijn, maar we moeten ook waken voor de argwaan van de
regering t.a.v. godsdienst in het algemeen, die maakt dat er niet wordt
geluisterd naar de godsdienstige groepen. De homo-minderheid heeft meer invloed
dat de protestanten van verschillende confessies!
De staat stelt: ‘Het religieuze heeft geen enkel recht gehoord te worden vóór
het opstellen van een wet. Dat gaat in tegen pluraliteit van de staat’.
Kerkleiders kunnen voorstellen doen, meer niet.
De heer Llenas
verzocht de Staat dan ook meer met de protestanten te praten alvorens
beslissingen te nemen.
Zijn visie staat
lijnrecht tegenover die van de FEREDE: die stelt: de Staat minacht de religie niet.
Mariano Blázquez,
Secretaris generaal van de FEREDE en hoogste vertegenwoordiger daarvan,
verklaarde dit volgens El Mundo na afloop van de presentatie van de
Stichting die de 3 miljoen euro zal beheren, die de Staat heeft uitgetrokken
voor de sociale bezigheden van religieuze minderheden. (Zij mogen het geld niet
gebruiken voor de eredienst en wat daarmee samenhangt!)
Hij ziet de Stichting
als een concreet en duidelijk gebaar dat laat zien dat de regering geen
minachting heeft voor de religie, en ook de seculariteit niet bevordert, evenmin
als de jacht op religie en uitroeiing er van..
Nieuwe regeling voor godsdienstige bijstand in de
gevangenissen.
Madrid, 2-3-2005. De
ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken zijn bezig regels op te stellen
voor de komende activiteiten van de ‘verwortelde religies’ (moslims, joden
en protestanten) in penitaire inrichtingen. Er is al een voorlopig ontwerp, in
overeenstemming met de Accoorden van 1992. Daarin worden kerkdiensten
gegarandeerd, en normen opgesteld voor religieuze activiteiten. Er wordt
gesproken van personen die door kerk of confessie zijn aangesteld om geestelijke
bijstand te verlenen in de penitentiaire inrichtingen, in overeenstemming met de
geldende normen. Het is de bedoeling dat zij worden voorgedragen door de
kerkelijke instantie, en aangesteld door de Staat. Ze worden ontslagen als ze
hun werk niet goed doen, of de regels van de inrichting niet respecteren. Maar
er moeten nog veel puntjes op de i worden gezet. Toch is hiermee een van de
stukken oud zeer onder de Protestanten aangepakt, en dat is een goed ding.
Zoals u weet is een
van de hete hangijzers van de laatste jaren het gedoe rond de godsdienstlessen
op openbare scholen. Een duidelijke lijn is er nog niet. Aan de ene kant zijn er
berichten dat op privé- en openbare scholen de vraag naar godsdienstles minder
zou zijn geworden, maar de gegevens die het ministerie van onderwijs op 12
februari 2005 verstrekte dateerden van de cursus 2003-2003. Toen namen de
percentages leerlingen die in het langer en VHMO godsdienstles volgden met een
3-5% af. Het zal interessanter zijn de cijfers van 2003-2004 en vooral van
2004-2005 te zien.
De godsdienstlessen die na de RK-lessen het meest worden gekozen op de
Spaanse school zijn die van het Islamitisch onderwijs.
Men verwacht in
februari 2005 dat 74000 leerlingen deze lessen willen volgen. Het ministerie van
Onderwijs heeft dan 20 nieuwe leraren-plaatsen goedgekeurd. In Catalonië
is een van de grootste moslim-gemeen-schappen van Spanje, daar werden alleen al
voor de cursus 2004-2005 27000 lesplaatsen aangevraagd. Het betekent niet dat
die lessen ook gegeven worden, want die lesstof is nog niet voorhanden, en er
zijn ook niet voldoende leraren. Wel in Ceuta en Melilla (2 Spaanse stadjes aan
de Marokkaanse kust), daar zijn al 4000 cursisten.
In 2002-2003 volgden
3,4 miljoen leerlingen op openbare scholen de RK lessen, en iets meer dan 9300
die in Islam.
De Staat betaalt deze cursus (2004-2005) 111 Protestantse
leraren die 5.198 leerlingen les moeten geven.
Daar staan 17.000
rijksleraren tegenover, die een half miljoen leerlingen hebben in lager en
middelbaar onderwijs. De Islam heeft op dit moment alleen nog maar 20 leraren in
Ceuta en Melilla. De laatste jaren is het aantal Protestantse leerlingen voor
Godsdienstonderwijs gegroeid, vooral in openbare scholen. Op RK scholen krijgen
5 miljoen leerlingen godsdienstles.
Genoemde 111 leraren
zijn aangesteld door de FEREDE en worden betaald door de staat. Sommigen hebben
wel 10 scholen te verzorgen. Dat kost dus erg veel reistijd. De helft vindt men
in Andalusië, dan volgen Madrid, Galicië en Aragón. Geen lessen worden
vooralsnog gegeven in Baskenland, Rioja en de Balearen, evenmin als in Ceuta en
Melilla.
Op grond van een
accoord met de socialistische regering in 1966 mag ook de Joodse gemeenschap
godsdienstles verwachten, maar op dit moment is daar nog geen leraar, en er zijn
geen leerlingen aangemeld. Er moeten minstens 10 leerlingen zijn om een verzoek
te kunnen doen, de Joodse families wonen echter wijd verspreid over het land.
De FEREDE heeft een
centrum gecreëerd voor Protestants onderwijs, waar in drie cursussen leraren
worden opgeleid. 180 punten moet men halen via schriftelijk onderwijs, maar er
zijn ook lessen die men ter plaatse moet volgen.
In de FEREDE zijn de
belangrijkste Protestantse kerken van Spanje verenigd, zoals de
la Iglesia de Cristo, la Iglesia Evangélica Española. La Iglesia Española
Reformada Episcopal, la Unión Evangélica Bautista Española, la Federación de
Iglesias Evangélicas Independientes, las Asambleas de Dios, la Unión
Adventista of la Iglesia de Filadelfia. De
Mormonen en Jehova’s Getuigen horen er niet bij. Er zijn al 520 leerlingen
ingeschreven, waarvan 56% met een universitaire graad, op dit moment zijn er nog
71 leerlingen bezig de titel leraar E.R.E. (Protestants Religieus Onderwijs) te
krijgen.
< Bron: La Vanguardia. >
Zapatero
garandeert godsdienstles op school, maar niet als het een vak zal zijn waar
cijfers voor gegeven worden...
MADRID, 19-2-2005
(Abc). De president, José Luis Rodríguez Zapatero, verklaarde gister dat de
regering godsdienstonderwijs zal garanderen op de openbare school, omdat het een
recht is dat de regering moet garanderen, en dat ook inderdaad gaat doen.
Hij heeft respect voor
de mening van de Schoolraad, (die zich verzet tegen godsdienstles op openbare
scholen) maar distantieert zich daar van. De ouders die willen dat hun kinderen
deze lessen kunnen volgen op een openbare school krijgen dit recht gegarandeerd,
maar het mag niet een examenvak zijn. De regering erkent dat er veel
verschillende meningen bestaan.
Men zoekt naar een
oplossing waarbij mensen die deze lessen wensen ze kunnen krijgen, maar
waarbij anderen er niet toe worden verplicht.
De accoorden tussen Kerk en Staat waaraan de grondwet verplicht te voldoen,
stelt dat de ouders recht hebben op morele en godsdienstige lessen van hun
kinderen binnen de schoolsfeer, en dat de lessen op openbare scholen in elk
geval respect zullen betonen aan de waarden van de christelijke ethiek.
Godsdienstles moet
worden aangeboden door de scholen, en het staat de leerlingen vrij er voor te
kiezen. Daar hoort geen discriminatie van de leerling bij. De voorzitster van de
Schoolraad staat onder grote druk, aangezien de Schoolraad heeft geprobeerd een
petitie door te drukken, die deze accoorden wil reviseren.
Nieuwe Schoolwet: Godsdienstonderwijs.
3-4-2005. Madrid. De
nieuwe onderwijswet legt het godsdienstonderwijs op school niet definitief vast.
Dit onderwijs komt overeen met de accoorden die de Staat met de verschillende
religies (RK, Moslims, Joods en Protestants) heeft gesloten. Dat betekent dat
godsdienstonderwijs op alle onderwijsinstellingen zal worden aangeboden en niet
verplicht is. Maar niet duidelijk is wat de alternatieve klas zal zijn voor wie
geen godsdienstles wil volgen. Dat wordt nog per Koninklijk Besluit geregeld.
Waarschijnlijk blijft godsdienstonderwijs toch toetsbaar en cijferbaar van de
eerste klas lagere school tot de 4de voortgezet onderwijs, maar niet
in de bovenbouw, en daar zal het ook niet meetellen voor het verkrijgen van
beurzen. Het grote probleem is steeds het alternatief voor deze lessen geweest. <
Bron: EL PAÍS. >
Op 12 november was er
een grote protestactie uitgeroepen in Madrid door de Onderwijsbond van RK
Ouders, en door de PP.
Hoewel enkele
tienduizenden naar Madrid waren getrokken om te betogen, en hoewel de
regeringsleider J.L.R. Zapatero heeft toegezegd een delegatie te willen
ontvangen, valt niet aan te nemen dat daarmee ook veel zal veranderen aan de
regeringsplannen. Er ís al veel water in de wijn gedaan...
De Christensocialisten
ontwerpen een a-confessioneel onderwijs én een confessioneel onderwijs met een
gemeenschappelijke onderbouw voor allen. Madrid 3-4-2005. Het
ministerie van Onderwijs heeft verschillende voorstellen binnen gekregen voor de
organisatie van godsdienstonderwijs. Een daarvan die beide mogelijkheden omvat
komt van de Christensocialisten, die een nieuwe vorm van onderwijs willen
introduceren, genaamd Burgerschap
en Inzicht, die verplicht wordt van lagere school tot en met eindexamen
middelbare school, toetsbaar en becijferbaar. En daarin moeten
‘waarden, geloven, gevoelens en verschillende praktijken’ voorkomen. Voor
ieder van de geloven is er dan een seculier en een godsdienstig deel. Telkens
voor drie maanden gezamenlijk en dan weer apart. Anderen verwerpen dit weer als
een ruk naar rechts. <Bron:
El País.>
Het Iberisch Schiereiland
heeft de laatste jaren in de winter weinig regen gehad. Vooral de
winters van 1999, 2000, 2003 en 2005 waren droog. Herfst en winter vormen
in Spanje gewoonlijk de natte tijd, daarna neemt de regen af.
Sommige
plaatsen in het zuiden zitten 's zomers met 1 mm al op het normale totaal
voor de maand. Het uitblijven van de winter-regens, zoals de laatste decennia
vaker is voorgekomen, leidt in de daarop volgende hete en meestal droge zomer
tot problemen met water. Onderzoekers houden ook de opruk-kende woestijnvorming
van het landschap aan de hand van satellietbeelden nauwlettend in het oog. De
jaren tachtig en het merendeel van de jaren negentig waren in Spanje
uitzonderlijk droog. Bepaalde gebieden kregen gemiddeld over tien jaar 20%
minder neerslag. Spanje kent echter grote variaties in de neerslag: in de
meetreeks van Madrid sinds 1860 komen meer van zulke droogteperiodes voor,
waarna het een tijd nat is. Ook na de droge jaren sinds 1981 volgden in 1996 en
1998 natte jaren.
Gemiddeld hoort het grootste
deel van Spanje tot de droogste regio's van Europa. In het zuidoosten (Almeria)
valt in een jaar 200 mm, ongeveer een kwart van de regen in ons land. Spanje is
een van de meest bergachtige landen van Europa met toppen tot 3500 meter (Sierra
Nevada). Door het landschap zijn de tegenstellingen groot en zijn er ook
plaatsen met jaarlijks 3000 mm! Over korte afstanden kunnen de verschillen enorm
zijn: zo krijgt Madrid 412 mm per jaar terwijl het vijftig kilometer verder
gelegen Navacerrada (bijna 2000 meter hoog) drie keer zoveel krijgt. Droogte
wordt soms ineens teniet gedaan, er kunnen heftige regenbuien losbarsten.
Dat was begin september nog
steeds niet gebeurd in Spanje en Portugal, waar de wijnstokken dreigden te
verdorren, en waar het vee geen weidegrond meer kon vinden in tal van streken.
Het peil van de Douro, die in Spanje ontspringt, was zo laag, dat Portugal
beschuldigende woorden tot Spanje richtte.
De bosbranden mogen dan nu wel
zijn bedwongen, de gevolgen zullen nog lang nasmeulen in de levens van veel
mensen. Er zijn minimaal 30 mensen het slachtoffer geworden van het vuur,
waarvan de meesten brandweerlieden waren. Ook Nederland heeft geholpen met
blushelicopters.
Vreemd genoeg heeft de droogte
ook gevolgen voor de prijs van de emissie-rechten van CO2. Dat komt
doordat olie en gas veel duurder zijn dan kolen, zodat electriciteitscentrales
daarop overstappen, maar dat levert ook veel meer CO2–uitstoot.
Bovendien staan de waterbekkens in Spanje vrijwel droog, en kan daardoor geen
gebruik gemaakt worden van de waterkrachtcentrales.
Alleen de oogst van citroenen is onverminderd goed, wordt ons gemeld. Op 9 en 10
september heeft het hard geregend – en dat was net op tijd voor de
citroenen… Maar de groente- en fruitteelt rond Murcia is wel grondig in de
problemen gekomen. Tegenover een winst van rond de 6 miljoen euro vorig jaar
staat nu al een verlies van 41 miljoen, en vooral jongere telers geven er de
brui aan en zoeken andere banen. Een bijkomend probleem is dat er veel illegale
arbeiders op straat worden gezet zonder enige bron van inkomsten. In feite
werden ze als slaven gebruikt, want rechten hadden ze niet, maar nu kan men ze
niet gebruiken. De kerken doen wel iets aan opvang, maar kunnen dit probleem
natuurlijk niet aan…
18-1-2005 Een enquête
van Protestante Digital over de vrouw, katholiek Spanje en de doodstraf leverde
op: dat de rol van de vrouw binnen het Protestantisme steeds groter wordt, dat
Spanje niet meer door en door katholiek is, en dat de doodstraf niet past bij de
christelijke ethiek.
Na te lezen:
www.e-mision.org/encuesta/index.php
Hoe
intelligenter de vrouw, hoe lastiger ze een man vindt.
22-1-2005.
De meest briljante vrouwen komen nauwelijks aan trouwen toe, terwijl 40%
van even slimme mannen dat nog wel lukt. Vrouwen zoeken intelligente mannen, het
omgekeerde gaat niet op. Een langdurig onderzoek heeft dit uitgewezen. De
vrouwen studeren en werken langer dan vroeger, ook een reden wellicht om van
uitstel tot afstel van het huwelijk te komen.
Van de Spaanse jongeren
zou 17% het onplezierig vinden een zigeuner als buurman te hèbben.
Kortom: racisme is wijd verbreid in de leeftijdsgroep tussen 15 en 29 jaar.
Daarvan woont 68% nog bij de ouders thuis. 4 jaar geleden was dat 77%.
Samenwonen is de voornaamste reden om het huis uit te gaan.
Het aantal jongeren
dat na de verplichte schooljaren verder studeert is terug gelopen. Verder zijn
jongeren weinig geïnteresseerd in politiek, de meesten zitten iets links van
het midden, en 4% zegt dat in bepaalde omstandigheden een autoritair bewind
nuttig kan zijn. Er zijn kernen van een zekere intolerantie aan het ontstaan.
Een 17,7% heeft liever geen zigeuner als buurman, 16,5% een ex-drugsverslaafde,
12% een aids-lijder, en 11,3% een moslim.
Op dit moment gebruikt
6/10 alleen alcohol, geen drugs, maar 2/10 wel in excessieve hoeveelheden en elk
weekend. Van de 20-22 jarigen rookt de helft, dat is een aanzienlijke stijging!
Jongeren zijn meer geïnteresseerd in cultuur dan volwassenen. Het
laatste jaar heeft 64% van de jongeren gemiddeld bijna 4 boeken gelezen, en
dagelijks leest 25,6% een krant. < Bron: EL PAIS.>
Spaanse
jongeren geloven wel in God maar niet in de zonde.
Madrid,12-2-2005 De
jongste Spanjaarden, waarvan 69 procent nog wel in God gelooft, gelooft
nauwelijks in de opstanding der doden (nog maar 24%) of het bestaan van zonde.
(43%) Meer vrouwen dan mannen geloven dat zonde bestaat. Het kwaad als zonde
verkeert in een crisis, maar het bestaan van kwaad wordt niet betwijfeld, zeker
niet wanneer bijv. de wreedheden van Auschwitz worden herdacht.
De kwaden van nu zijn consumptiedwang en geweld in plaats van
boosheid. De traditionele gedachten over zonde i.v.m. met seks hebben volgens de
jongeren geen contact meer met de huidige samenleving, die overigens erg
moralistisch is, met excessieve gedachten over wat correct is! Overspel wordt
niet veroordeeld, maar trouw wordt wel gezien als heel erg belangrijk.
< Bron:
ABC. >
Drugs
veroorzaken jaarlijks 20.000 doden in Spanje alleen al.
Dat is inclusief
alcoholmisbruik. Het gebruik van cocaïne is spectaculair toegenomen onder
jongeren. Ook komen steeds meer psychosen voor als gevolg van een combinatie van
alcohol en drugs. Hasj wordt meer en meer gebruikt door jongeren onder de 15
jaar. < Bron: La Voz de Galicia. >
In Spanje is het aantal vrouwen en jongeren die aan de drugs zijn in een
jaar verdubbeld. < Bron: EL PAÍS. >
Er zijn 3x zoveel
officiële immigranten
als in 1997, 450.000, de meesten uit Ecuador (19%), Marokko (17%) en Colombia (10%). Ze leven in grotere mate dan
de Spaanse jongeren uitsluitend van hun eigen inkomsten, en zijn ook voor een
groter deel de voornaamste kostwinners in hun huis.
Immigratie vanuit Argentinië in 2004 vergroot de Joodse gemeenschap in Spanje
tot 60.000 personen. In Argentinië
is de Joodse gemeenschap sterk geworteld. Er zijn er meer dan 10.000 in 2004
naar Spanje gekomen. Dat is meer dan in de laatste 10 jaar. De meesten zijn
20-30 jaar, goed opgeleid, niet praktiserend, maar wel bewust van afkomst en
omgeving. Ze aarden goed in Spanje. De gemeenschap waar ze uit komen is die van
de Ashkenasi, oorspronkelijk uit Oost-Europa. De Spaanse Joden zijn voornamelijk
Sephardi.
Immigranten vormen in Spanje al 8% van de bevolking. 7-3-2005. Het zijn er 3,5 miljoen.
De toeloop blijft toenemen. Dit zijn mensen die op de officiële lijst van
inwoners staan. Hoevelen er niet officieel staan ingeschreven, daar heeft men
geen idee van. Wel is zeker dat de bevolkingsgroei in Spanje uitsluitend is toe
te schrijven aan de immigratie. Afgezien daarvan is er nauwelijks
bevolkingsoverschot.
De grootste groep
buitenlanders zijn nog steeds de Ecuatorianen, terwijl de Marokkanen op de
tweede plaats blijven. Daarna volgen de Colombianen en een groeiende groep
Roemenen. < Bron: EFE. >
De
Moslims krijgen een grote moskee in Almería.
21-3-2005 De Marokkaanse regering bestudeert de mogelijkheid in Almería
een grote moskee te laten bouwen. Dit in overleg met de imams die werkzaam zijn
in de regio. De bedoeling is te komen tot een centraal religieus-cultureel
centrum, waar de religieuze criteria overeenkomen met de Malikita, een
van de vier oude scholen van Islamitische jurisprudentie. De regeringen van
Spanje en Marokko zullen nader overleggen. Men verwacht op die manier ook
criminelen die illegale Marokkaanse werkers uitbuiten te kunnen elimineren. <
Bron: Canal Sur. >
De
Moskee van Málaga steekt al boven de stad uit.
12-4-2005.
Aan het islamitisch
centrum van Málaga, dat het grootste van Europa wil worden, is de laatste
maanden zo hard gebouwd, dat het voor october geopend kan worden. Gelegen aan de
c/ Ingeniero de la Torre Acosta, steekt het gebouw intussen uit boven de
omliggende panden. Het terrein
beslaat een flink oppervlak en de grote minaret van 50 meter steekt ver uit
boven de rest van de gebouwen in die zone. Veel meer dan enige moslimstaat
een christelijke kerk zou toestaan! Het nieuwe gebedshuis voor de moslims is
aan de buitenkant zo goed als klaar en zou volgens de Islamitische vereniging
Al-Andalus in september of october open kunnen gaan, ook al loopt het binnenwerk
nog wat achter. De symmetrische versiering met Arabische tekens is een probleem
voor de werklieden, anders kon de moskee wel in augustus open. De ambassade
van Saoudi Arabië is de aanstichter van de bouw van de moskee, die plaats
moet bieden aan 500 personen. Daarmee zou het een van de grootsten van Europa
zijn; ook komt er een school met 6 lokalen, een conferentiezaak, een bibliotheek
om de kennis over de Islam te verbreiden, een computerzaal e.d. met het zelfde
doel. Bron: Agencia Islámica
De Don Quichote van Cervantes (zie foto links) is
400 jaar geleden uitgegeven, in januari 1604, en
dat wordt groots gevierd in Spanje. Ook mijnheer Juan Antonio Monroy heeft er
een boek over geschreven. De uitgeverij Clie die veel Protestantse uitgaven
verzorgt heeft dit boek uitgegeven; twee onderbelichte thema’s van de Quichote
worden daarin besproken: het veelvuldig aanhalen van bijbelcitaten en de reis
van Don Quichote naar Barcelona. Wat zal hij daar gezocht hebben, was de vraag.
Het antwoord is: een uitgever.
Ook wordt een groot
raadsel aangestipt: dat van de valse Quichote, die ook wel genoemd wordt
de Don Quichote van Avellaneda.
De ontmoeting met de Ridder van de Witte Maan wordt eveneens op eigen wijze
besproken, en de rust waarmee de Hidalgo overlijdt wordt verbonden met diens
kennis van de Bijbel. Maar niet alleen in dit boek, in alle geledingen van de
maatschappij wordt dit jaar Cervantes herdacht, met lezingen, krantenartikelen,
toneelstukken en ongetwijfeld met postzegels. Helaas heb ik díe nog niet op de
kop getikt… < Bron: Editorial CLIE. >
Justitie:
Het Hooggerechtshof heeft een zigeunerweduwe een pensioen toegekend op grond van haar
Protestantse huwelijk ‘zonder papieren’. Mieres del Camino,
19-2-2005 (D.Mieres/ACPress.net).
Deze weduwe had geen
weduwenpensioen gekregen omdat ze volgende de protestantse ritus was gehuwd, en
haar huwelijk niet was ingeschreven in het Burgerlijk Register. Dit is voor het
eerst terecht gekomen bij het hooggerechtshof, in de hoop jurisprudentie te
verschaffen voor andere gevallen. De rechtszaak heeft bijna 4 jaar geduurd.
Sociale zaken argumenteerde dat het huwelijk niet was ingeschreven in het
burgerlijk register, en dat de protestantse kerk in 1989, toen ze trouwde, niet
erkend of geautoriseerd was. Overigens kreeg ze wel een uitkering voor haar
kindertjes.
In 1999 oordeelde het gerechtshof van Valencia dat een weduwe, die wel voor de
RK was getrouwd, en wier huwelijk niet was ingeschreven in het burgerlijk
register, wel degelijk pensioenrechten had. (We hebben daarover geschreven). Het
Hooggerecht oordeelde dat er voldoende overeenkomst was in deze zaken. Bovendien
was deze vorm van huwelijk in het Burgerlijk Wetboek van 1981 voorzien.
De Anglicaanse Kerk
ondergaat een ‘groene revolutie’ door het gebruik van biologisch
brood en wijn in de diensten. (2-2-2005)
Europese vrouwen
verdienen gemiddeld 15% minder dan Europese mannen, volgens de
statistieken van Brussel. 5-2-2005. Finland, Duitsland, Griekenland en Engeland
zouden een uitzondering zijn.
<
bron: EL PAÍS.>
(Sommige) comapatiënten kunnen emoties voelen, volgens wetenschappers
in de V.S. Miami, 11-2-2005 (El País). Veel patiënten ondergaan emoties en
zien herinneringen. Dat is onderzocht met MRI beelden die de hersenactiviteit
vergeleken tussen normale mensen en comapatiënten. Eerst zonder stimulus,
daarna met gebruik van stemmen die iets vertelden over de familie, of hen direct
toespraken. Het gaat hier om een klein onderzoek, onder 2 comapatiënten en 6
gezonde mensen.
<
Bron: EL PAÍS. >
Kinderen zijn agressiever
naarmate ze meer TV kijken en minder huiswerk maken.
11-2-2005. Dat is uitgezocht aan de Complutense universiteit Madrid.
< Press.net >
Lachen,
als je leven je lief is! 13-3-2005. Onderzoekers aan
de Medische faculteit van Baltimore hebben een onderzoek verricht waarin voor
het eerst wetenschappelijk het verband is bewezen tussen de lach en een betere
werking van het hartvaatstelsel. Lachen lijkt het endotheel, de bekleding van de
binnenwand van de bloedvaten, te doen uitzetten om de stroming van het bloed te
bevorderen. Bij een spannende film bleken de bloedvaten van proefpersonen samen
te krimpen, waardoor er minder bloeddoorstroming is.
Daarmee worden eerdere onderzoeken bevestigd, die een verband tussen
stress en vaatkrampen suggereerden. <
Bron: E.PRESS. >
Het mobieltje
van de Rabbijn is een kosjere telefoon.
Tel Aviv 10-3-2005 Een telefoonmaatschappij heeft de eerste mobiele
telefoon op de markt gebracht die voldoet aan de eisen van de ultra-ortodoxen.
Het is een type Motorola zonder internet, sms, voicemail en videoboodschappen,
en toegang tot sekslijnen, spelletjes en andere dingen die in strijd zijn met de
Halacha.
In noodgevallen kan
men zelfs op sabbat gebruik maken van het mobiel, al mag je normaal op sabbat
geen electrische apparaten gebruiken of apparaten met een motor er in. <
Bron: C. SER. >
Koeien
vinden het leuk problemen op te lossen en schapen kunnen diepe vriendschappen
sluiten. Londen
28-3-2005. Dieren zijn in staat er complexe gevoelens op na te houden, zie kop.
De deelnemers aan de Conferentie over diergevoelens in Londen, georganiseerd
door de CIWF trust, hebben dat verklaard. Daar is een experiment aan te pas
gekomen aan de universiteit van Cambridge, waar een groep koeien in een speciale
stal gehouden waren. Die was met een hefboom gesloten, en de dieren moesten op
een correcte manier drukken om een veld vol voedsel in te kunnen gaan.
Iedere keer dat het ze lukte, bleken de dieren erg tevreden. Hun hartslag
versnelde en ze renden of galoppeerden vaker naar het eten toe. Volgens een
academicus van de universiteit van Colorado zijn dieren geen ongevoelige
objecten. De conferentie werd georganiseerd door de CIWF, die zich toelegt op
campagnes ter bescherming van boerderijdieren. < Bron: E.PRESS. >
In
Turkije zijn er weer aanvallen op christenen. 12-2-2005. Een kerk in Izmit is
aangevallen en in brand gestoken.
In Irak
worden christenen wreed vervolgd. Bagdad, 12-2-2005 (La
Razón).
Het
laatste jaar zijn meer dan 100 christelijke families gevlucht, en nog 15000
andere gelovigen hebben Irak verlaten, bedreigd als ze werden door de Wahabieten,
fanatieke moslims, waar Osama bin Laden mee gelieerd is. Er circuleren brieven
in verschillende steden die zeggen: bedek je vrouwen en bekeer je tot de Islam
of draag de gevolgen. Die gevolgen worden breed uitgemeten. Sinds de val van de
dictator, die een seculiere staat wenste, worden de christenen op allerlei manieren vervolgd.
Ook
in India duren de vervolgingen voort. Een predikant is onthoofd, en een
ander afgeranseld. 11-4-2005. De eerste in Bangla Desh, de tweede in Orissa. De
advocaat voor een Christen die werd beschuldigd van zending onder Hindoes in
Orissa bracht de zaak van zijn cliënt gister voor het Hooggerechtshof van
Orissa. Blijkens de afranseling doet de politie zijn werk niet, en er loopt een
aanklacht wegens het folteren van de evangelist Kiran Kumar. Deze was op verzoek
van een Hindoe bij hem komen bidden, toen 9 man binnen vielen en er op los
sloegen. Later kwam de politie Kumar arresteren. Later werd hij in het
politiebureau geslagen met een bamboestok, hij moest Jezus maar roepen om hem te
redden.
In
Bangla Desh werd een lekenpreker die op weg was naar huis overvallen en
onthoofd. Zijn vrouw wees direct de moordenaars aan, drie verdachten werden
gearresteerd. Zij en haar kinderen worden nu door de militairen bedreigd. <
Bron: Compass Direct>
Ramón Pérez de Ayala Rapsodia
¿Por
qué la tierra malaventurada |
Ramón Pérez de Ayala Rhapsodie
Wat
zul je de ongelukkige aarde verlaten, |
[1]
Van 29 october to 1 november 2005 in Torrevieja. Het stuk is als voorbereiding daarop geschreven door de voorzitter van
de Comisión Permanente: D. Joel Cortés en verscheen in Cristianismo
Protestante nr.37.
naar boven |