Colofon:
Het Berichtenblad is een uitgave van het bestuur van de Nederlandse Stichting
‘Het Evangelie in Spanje’ die
beoogt de zaak van het Evangelie in Spanje
- in nauw overleg met de Spaanse Evangelische kerken zelf -
vanuit de wijde kring der Nederlandse Protestantse kerken naar beste krachten
te bevorderen.
Eindredactie:
G.A. Voerman - van Haselen
Geerte Bolwerk 25
3511 XA
Utrecht
info@evangelie-in-spanje.nl
website: www.evangelie-in-spanje.nl
MEDEDELINGEN VAN DE ADMINISTRATIE
Vriendelijk
verzoeken wij u adreswijzigingen door te geven aan:
Geertebolwerk 25, 3511 XA Utrecht.
Voor uw medewerking zeggen wij u hartelijk dank.
BIJDRAGEN
Bijdragen voor ons werk zien wij graag tegemoet op rekening NL58ABNA0456774068
of op NL46INGB0000315800 ten name van
‘Het Evangelie in Spanje’ te Zeist.
Los
Reyes Magos…
Op Epifanie – 6 januari – viert de Christenheid in het Westen de komst van
de drie 'koningen' die de Koning der koningen hun eer komen betonen. Zij buigen
zich voor Hem neer, dus aanvaarden ze Zijn heerschappij over hen. Volgens de
traditie brachten deze wijze mannen goud, wierook en mirre mee voor het Kind.
Epifanie staat voor het verschijnen op de Troon van deze Heerser, en daarmee is
dan de Kersttijd voltooid en bekroond.
Het Evangelie spreekt niet over koningen, over aantallen of namen, maar spreekt
over Magiërs. Geleerden, en daarom machtige mannen, die komen uit de richting
van Perzië. Ons woord magiër, in het Spaans : mago, komt daar dus indirect
vandaan!
In
Spaans sprekende landen is dit kerkelijk feest echter een combinatie is van ons
Sint Nicolaasfeest en het Angelsaksische Kerstfeest: met vooral veel lekker,
cadeautjes en ook grote cadeaus, met plezier
en partijtjes. De Drie Koningen uit het Oosten, ("los Reyes Magos
del Oriente") ontvangen brieven van kinderen en brengen hun in de nacht
voor Epifanie geschenken. Elk van de koningen wordt gezien als de
vertegenwoordiger van een continent: Europa (Melchior), Azië (Caspar) en Afrika
(Balthasar).
Volgens de traditie bezoeken zij op hun kamelen de huizen van de kinderen,
vergelijk Sinterklaas bij ons op diens schimmel. Soms zetten de kinderen drinken
klaar voor elk van de drie Koningen, of in andere streken
eten voor de kamelen. Want die kamelen eten alleen in díé nacht!
Bijna overal worden optochten gehouden waarbij de Koningen de kinderen
snoepjes toewerpen. Dat zou al sinds 1886 gebeuren.
In Spanje maken bepaalde mensen zich tegenwoordig erg druk over het gebruik dat Balthasar
gewoonlijk wordt gespeeld door een blanke, met een zwart gemaakt gezicht. Het
zou veel beter zijn, vinden velen, daar een echte zwarte voor in te huren. Een
heel andere insteek dan bij ons!
Helaas heeft onder de druk der tijden menig stadsbestuur besloten om het komend
feest drastisch te beperken of zelfs af te gelasten.
En er zullen weer veel meer gezinnen zijn dan in vorige jaren, waar de kinderen
al blij zijn met wat snoep, of warme kleding…
Tegelijk viert de commercie een dans om het gouden kalf, een dans die de rijken
verlokken moet tot bizarre aankopen.
En het Jezus-kind ligt in Zijn kribje.
GVvH
Samen
verantwoordelijk voor een andere wereld.
75ste Synode Iglesia Evangélica Española – 31 oktober tot 3
november 3013, Rincón de la Victoria.
1. Van 31 oktober tot 3 november 2013 vond in
Rincón de la Victoria, bij Málaga, de LXXV
Synode plaats van de Spaanse Evangelische Kerk (I.E.E.).
De kerk telt ongeveer 40 gemeenten waarvan
een aantal vacant is, verspreid over 7 presbiterios (classes). Ruim 75
afgevaardigden (minder dan gewoonlijk vanwege de economische crisis) woonden
deze tweejaarlijkse gebeurtenis bij. Bovendien waren er gasten en oecumenische
relaties uit onder meer Noord-Ierland, de Verenigde Staten (van de groeiende
Latijns-Amerikaanse kerken daar) en uiteraard Nederland.
De
synode genoot de gastvrijheid van het Presbiterio van Andalusië en was ondergebracht
in een hotel vlak aan het strand van de Middellandse Zee. De opening op
Hervormingsdag was in het bekende oecumenisch centrum Los Rubios (de lokale
pastoor sprak een hartelijk woord van verwelkoming, wat de goede verhoudingen
met de katholieke kerk in deze zuidelijke regio onderstreept). De
sluitingsdienst vond plaats op zondag in de sfeervolle kerk van Málaga. Ds. José
Manuel Mochón, al meer dan 20 jaren predikant van Málaga, en het 4 jaar
geleden uit Mexico overgekomen predikantsechtpaar Israel Flores Olmos en pastora
Eva Dominguez Sosa (Granada) vervulden de rol van gastheer/ -vrouw met verve.
2. Thema van de synode was ‘Samen
verantwoordelijk voor een andere wereld. Ben ik mijns broeders hoeder?’
Veel aandacht was er voor de lezing van Ignacio Simal, predikant van de gemeente
Betel in Barcelona. Ds. Simal benadrukte dat een kleine kerk als de I.E.E., ook
als zij weinig macht en invloed heeft, zich niet mag terugtrekken uit de wereld,
maar in trouw aan het Evangelie haar verantwoordelijkheid voor het historische
moment moet verstaan. Het gaat erom binnen het heersende ‘imperium’ met zijn
systemen van onrecht en bedrog in het hier en nu vrije sociale ruimten te creëren.
Een tegenbeweging van Messiaanse gemeenschappen kan zichtbaar maken dat er een
andere samenleving mogelijk is, een microkosmos van mensen die dankzij Gods
genade weten dat zij ‘dood zijn voor zonde en ongerechtigheid’ en ‘levend
voor de gerechtigheid’ en daarom vrij van het ‘imperium’ en zijn
totalitaire aanspraken. ‘De tafel van God nodigt allen uit zonder onderscheid
en staat midden in deze wereld als verwijzing naar een wereld waarin niemand
honger zal lijden.’
In de discussiegroepen wordt doorgepraat over de vraag hoe onze kerkelijke
gemeenten de andere wereld concreet zichtbaar en tastbaar kunnen maken. Plaatst
Ds. Simal in zijn massieve betoog niet te gemakkelijk in ideologische
termen ‘bozen’ en ‘goeden’ tegenover elkaar?
Opmerkelijk
is dat het woord ‘liefde’ geheel ontbreekt. Er zou al veel gewonnen zijn als
de kerk in haar onderlinge relaties iets weet te laten zien van het nieuwe leven
uit Gods genade.
3. Deze lezing werd voorafgegaan door het verslag van de voorzitter van het
bestuur van de I.E.E., Joel Cortés. De voorzitter gaf een analyse van de
realiteit van de kerk. Dat deed hij door de vijf punten aan te houden die de
‘Nieuwe strategie voor een kerk in missie’ (NEPIM) in 2003 definieerden. De
vijf pilaren van de kerk zijn: gemeenschap, getuigenis, diaconia, viering en
rentmeesterschap. Het plan NEPIM beoogde de I.E.E. een impuls te geven om de weg
naar buiten te vinden in een missionaire wijze van bestaan. Joel Cortés stelde
tot zijn teleurstelling vast dat er van de impuls van het begin weinig meer over
is. Er is een nieuwe impuls nodig die over de hele kerk de verlangde dynamiek
terugbrengt. Komt die er niet, dan loopt de kerk gevaar dat het hele proces
uiteindelijk niets zal hebben opgeleverd. Per saldo zal er dan sprake zijn van
terugval.
De voorzitter noemde het belangrijk dat de I.E.E. zich er niet alleen op beroemt
open en tolerant te zijn, maar dat zij zich opnieuw bezint op haar identiteit,
en de ruimte en de grenzen die deze identiteit inhoudt. ‘Wij moeten ons
blijven herinneren dat wij historisch gesproken een kerk zijn, die de
reformatorische/ presbyteriaanse en methodistische tradities in zich verenigt;
dat verplicht ons trouw te blijven aan deze wortels.’ Cortés werkte de
identiteit uit in drie elementen die bij elkaar horen: cohesie, differentiatie
en integratie.
In zijn verslag refereerde Joel Cortés ook aan
het ernstige financiële probleem van de predikantspensioenen. Hoewel het
Tribunaal van de Mensenrechten in Straatsburg in het geval van Pastor Francisco
Manzanas een gunstige uitspraak heeft gedaan, heeft de Spaanse regering nog
steeds geweigerd naar deze uitspraak te handelen en is er triest genoeg nog geen
eind gekomen aan de discriminatie van de protestanten op dit punt. Het zal de
komende twee jaren een zware druk leggen op de begroting van de I.E.E.
De voorzitter van de synode sloot zijn rede af met een oproep om, in weerwil van
alle problemen en dreigende ontwikkelingen, als minderheidskerk moedig voort te
gaan in de uitvoering van de missie van de kerk, om waar maar mogelijk het zaad
te zaaien in een eensgezinde inzet voor ‘een andere wereld’. Hier
staat zijn hele verhaal.
4. De synode besprak vervolgens de
verslagen van de Presbiterios (classes). Er zijn regio’s waar sprake is van
stabilisering of teruggang van gemeenten, maar ook van kerken die significant
groeien. Van die laatste zijn Mallorca en Menorca bemoedigende voorbeelden. De
kerken op deze eilanden zijn sterk missionair gericht en presenteren zich zeer
betrokken in een misión integral
waarbij evangelisatie en sociale actie overtuigend samengaan. Vanuit Menorca
wordt zendingswerk ondersteund in Macedonië, Cuba, Colombia en Ecuador. Ook
tijdens deze synode viel te proeven dat de financieel armere regio’s in het
zuiden voelbaar lijden onder het overwicht van de traditioneel sterke kerken van
het eigenzinnige Cataluña.
Of het gehoorde verwijt dat het synodebestuur te weinig aandacht geeft aan de
zwakkere regio’s terecht is, blijft onduidelijk.
Opmerkelijk is de ontwikkeling van de kerk in Baskenland. In Bilbao ontstond via
de volhardende bediening van ds. Samuel Arnoso een kleine gemeente. Na de komst
van de Mexicaan Oscar Chavez, econoom en zakenman, en zijn echtgenote Ruth die
zich als leken wijdden aan de opbouw van deze christelijke gemeenschap, groeide
deze in korte tijd uit tot een kerk die voor 90% uit Latijns-Amerikaanse
immigranten bestaat.
De
kerk in Bilbao onderscheidt zich door Latijns-Amerikaanse vrouwen, die in
Spanje werk zijn komen zoeken en daarbij niet zelden zijn vastgelopen, op te
vangen en een nieuw thuis te geven. Op andere plaatsen in Spanje en elders in
Zuid-Europa zijn vergelijkbare processen te zien: niet-Europese immigranten
voegen zich in kleinere inheemse protestantse kerken en geven die een
niet-westers stempel in viering en getuigenis, wat soms leidt tot revitalisering
en vernieuwing, soms ook tot overname.
5. Uit de verslagen van de diverse
departementen en instituties van de kerk komt naar voren dat er veel werk wordt
verzet vanuit de I.E.E. Veel waardering ontvangt het Seminarie SEUT. Sinds kort
is het SEUT door de overheid officieel
erkend als Theologische Faculteit. Deze instelling heet voortaan dan ook trots: Facultad
de Teología. Recent heeft de nieuwe faculteit vijf nieuwe predikanten
afgeleverd. (De Diasporacollecte van 2009 was voor drie van hen.) De
opleiding vindt uitsluitend plaats via cursussen op afstand en programma's on-line.
In zijn presentatie aan de synode geeft de coördinator Rainer Sörgel een
overzicht van het uitgebreide cursusmateriaal voor predikanten en leken waarvan
druk gebruik wordt gemaakt, ook vanuit andere kerken en culturen. Nog een
nieuwtje: over enkele maanden verhuist de faculteit van El Escorial naar El
Porvenir in Madrid en komt dan in één gebouw met instellingen van de Fliedner
Stichting.
6. De I.E.E. acht de oecumenische relaties van grote waarde. De directeur van
FEREDE die de belangen van de Spaanse protestantse kerken bij de nationale
overheid bepleit brengt de groeten over van zijn organisatie die 2600 kerken
vertegenwoordigt. Hij onderstreept alles te doen wat in het vermogen van de
FEREDE ligt om de pensioenkwestie zo spoedig mogelijk tot een goed einde te
brengen en daartoe nog recent met de minister te hebben gesproken. De I.E.E.
besluit tot actieve deelname aan de recent opgerichte Nationale Raad van Kerken.
In deze raad zijn met name de Anglicaanse
Kerk en Orthodoxe kerken vertegenwoordigd, overeenkomstig de structuur van de
Europese Raad van Kerken (CEC). Ook nam de synode een voorstel over om de zich
ontwikkelende contacten met protestantse kerken in Cuba aan te halen.
7. Over het verslag van de penningmeester valt uitvoeriger te lezen in een
bijdrage van de penningmeester. Groot punt van zorg is de dramatische financiële
situatie van de kerk. Met pijn in het hart moet men overgaan tot verkoop van
gebouwen. De presentatie leidt tot emotionele reacties en geloofsuitspraken:
‘Wij geloven niet in een kerk van stenen, maar in een gemeenschap van levende
mensen.’ Ten aanzien van de voortdurende discriminatie betreffende de
pensioenen wordt besloten om met alle beschikbare middelen te zoeken naar recht.
8.
Bij de verkiezing van het nieuwe bestuur (Comisión Permanente) van de I.E.E.
werden Joel Cortés en Alfredo Abad opnieuw respectievelijk tot voorzitter en
algemeen secretaris verkozen. Bijzondere vermelding verdient het feit dat de
Mexicaanse predikant Israel Flores (Granada)
nu ook deel uitmaakt van het bestuur, waardoor de Latijns-Amerikaanse inbreng in
de kerk ook formeel wordt erkend en aan kracht zal winnen.
9. Tegen het eind van de synode vonden
hooglopende discussies plaats ten aanzien van homoseksualiteit en een door de
I.E.E. in te nemen stellingname betreffende de inzegening van homoseksuele paren
in het bijzonder.
Er lag over het voorstel op tafel om het werk van de commissie Ethiek en
Seksualiteit te beëindigen en een breder theologisch onderzoek te beginnen
waaraan vanuit de lokale gemeenten zou worden deelgenomen in Bijbelstudie en
beraad. De discussie leidde tot een compromis: het gesprek in de kerk wordt
voortgezet en geïntensifieerd. Daarbij wordt uitgegaan van respect voor de
grote verscheidenheid van opvattingen, rekening houdend met de grote
gevoeligheid van het thema.
10.
In mijn korte toespraak tot de synode bracht
ik de groeten over uit Nederland. Ik uitte mijn diepe bewondering over het feit
dat de I.E.E. een weg is ingeslagen waarin zij zich in een uiterst moeilijke
tijd niet in de eerste plaats zorgen wil maken over haar eigen voortbestaan,
maar zich vanuit haar integrale missie vooral wil bekommeren om de armen en
vergeten groepen in de bredere samenleving, tot in Latijns-Amerika toe. Ook
benadrukte ik de aloude contacten die er bestaan tussen de Stichting Het
Evangelie in Spanje en de Spaanse Evangelische Kerk. Als bewijs daarvan
overhandigde ik de voorzitter van de I.E.E. een envelop met oude foto’s en
vergeelde kranteknipsels uit de ‘oude archiefdoos’ van de St. Evangelie in
Spanje.
W.v.Laar.
Indrukken van de 75e Synodevergadering van de Iglesia Evangélica
Española
Van donderdag 31 oktober 2013 tot en met
zondag 3 november 2013 woonden wij de Synodevergadering bij in Rincón de la Victoria
in de omgeving van Malaga. Het motto was “Verantwoordelijk voor een andere
wereld” met een verwijzing naar de tekst uit Genesis “ben ik mijns broeders
hoeder”.
In de late donderdagmiddag wandelden wij in de heerlijke zon naar het hotel waar
de vergadering plaats zou vinden via de boulevard met uitzicht op de
Middellandse Zee. Vervolgens vond de inschrijving plaats. Daarna vonden de
eerste hartelijke begroetingen plaats met Alfredo Abad (secretaris van het
dagelijks bestuur) en andere bekenden van voorgaande Synodebezoeken. Wij hadden
meegekregen een groot aantal oude foto’s die bij verzorging van het archief
van Het Evangelie in Spanje verzameld waren. Enkele van “Los Rubios” hadden
wij bij ons. Die toonden wij aan Alfredo. Zij bleken 50 jaar oud en één was
aan de achterzijde beschreven en voorzien van handtekening van Alfredo’s
grootvader. Later hebben wij deze foto’s hem aangeboden.
Voor de openingszitting gingen wij met twee autobussen naar het ongeveer 5
kilometer verder gelegen “Los Rubios”.
Dit ontmoetingscentrum voor jongeren bleek al tot ver in 2014 volgeboekt te
zijn. De opening werd in de Iglesia de Jesús geleid door de predikanten van Los
Rubios en Málaga. Er was begeleiding van een koor. Daarna keerde men terug naar
Hotel Elimar.
Vrijdagmorgen begon de zitting met vaststelling van de notulen van de voorgaande
Synodevergadering, informatie van de voorzitter en huishoudelijke mededelingen.
Na een pauze hield Ignacio Simal een inleiding met stellingen. Vervolgens volgde
een eerste groepsdiscussie over de stellingen. Daarbij viel het op dat de
reacties, naar Nederlandse begrippen, soms meer praktisch en soms meer Bijbels
gefundeerd waren.
Na een lange pauze voor lunch en mogelijkheden voor onderlinge contacten, die
wij ook daarvoor benutten, werd de zitting voortgezet tot acht uur ’s avonds
met uitvoerige informatie over commissies en classes. Hierover werden vragen
gesteld en volgde weer nieuwe informatie. Uit het geheel bleek een grote
betrokkenheid.
Op
zaterdagmorgen werd één en ander voortgezet en volgde informatie over
instituten en financiën. Over dit laatste zal ik vervolgens informeren.
In de middagpauze volgde het vaste ritueel van de groepsfoto van de afgevaardigden.
Ook op deze dag hadden wij weer ontmoetingen met onder meer de andere
buitenlandse afgevaardigden uit Ierland en die namens Spaans sprekenden in de
Verenigde Staten. Een vertegenwoordiger van Pro Hispania die ook aanwezig was,
hebben wij niet ontmoet.
In het tweede deel van de middag viel nog op de toelichting op het verslag van
het ouderenzorgcentrum Bet-San door de directrice Cristina Ruiz. Daarbij trof
het mij hoe zij met veel minder middelen dan wij in Nederland gewend zijn uit te
geven, 63 ouderen huisvesten en verzorgen, aan 8 dagverzorging bieden en 4 in
aanleunwoningen. Gemiddelde leeftijd 82 jaar, waarvan in 2012 71% dementerend.
Alleen de behandeling van het verslag van de protestants-christelijke school
“El Porvenir” leidde tot vragen of er niet te veel invloed ontstond van
rooms-katholieke zijde.
Ook het verslag van de commissie ethiek en seksualiteit leidde tot een discussie
die eindigde met een compromisvoorstel.
Tenslotte vonden op zaterdagavond de stemmingen plaats over de verschillende
vacatures. De voorzitter van het dagelijks bestuur werd met grote meerderheid
herkozen. Op zijn verzoek voor een periode van 2 jaar. Voor zijn plaatsvervanger
waren 3 stemmingen nodig.
Op zondag vond de slot kerkdienst plaats in de Iglesia del Redentor. Door de
verkeerssituatie in Malaga waren wij daar later. De kerk was zo vol, dat wij
slechts een staanplaats in het portaal konden vinden. Tijdens de dienst bracht
een gelegenheidskoor het lied “Een vaste burcht is onze God” ten gehore.
Wij zien met genoegen terug op goede vergaderdagen, waar in goede sfeer veel
details over het functioneren van de kerk naar voren kwamen. Vele goede
contacten werden versterkt of er ontstonden nieuwe.
Gerard van Delft
november 2013
_________________________________________________________________________________________________________________
Enkele punten uit de documentatie van de 75e Synodevergadering
Pensioenen
Uitgebreid verslag wordt gedaan van het
proefproces van de emeritus-predikant Francisco Manzanas. Conclusie
is dat ondanks de positieve uitspraak van het Europese Hof voor de Rechten van
de Mens de Spaanse overheid nog niet tot
wetswijziging is overgegaan. Deze beoogde wetswijziging zal opname van de
gepensioneerden in de sociale verzekering mogelijk moeten maken.
Door het dagelijks bestuur wordt via
verschillende politieke kanalen gepoogd hier beweging in te krijgen.
Overeenkomstig het voorstel van het DB heeft de Synode de volgende uitspraken
gedaan:
1. Het steunen van de aanklacht tegen de historische schending van de rechten
van onze gepensioneerden, met alle middelen die binnen ons bereik liggen.
2. Een nieuw proces aanspannen tegen de dubbele moraal in de financiering van
kerkelijke instellingen die leidt tot het aanhangig maken van de kwestie van de
discriminatie van de financiering bij het Tribunaal voor de Rechten van de Mens
.
Uit het cijfermateriaal blijkt dat de uitgaven voor de pensioenen in 2011 € 123.000
en in 2012 € 115.000 vergden van de centrale kas.
Dat is respectievelijk 42% en 31 % van het totaal der uitgaven.
Het Evangelie in Spanje
In een uitvoerig gedeelte over internationale betrekkingen wordt melding
gemaakt van de goede contacten met de broeders in Nederland, die
'door het publiceren van hun bulletins hun betrokkenheid bij onze kerken tonen.
Ondanks het afhaken van veel organisaties blijven zij met Pro Hispania de I.E.E.
trouw steunen'. Er wordt voorts de steun voor de financiering van de pensioenen
vermeld en een nauwe samenwerking.
Financiën
Het resultaat van de centrale kas daalde van € 65.000 positief in 2011 naar
€ 87.000 negatief in 2012. Het positief resultaat in 2011 was met name het
gevolg van € 124.000 buitengewone baten en lasten.
De rentelasten namen toe met ruim € 4.000.
Als naar de balans gekeken wordt, valt op het zeer hoge deel dat is vastgelegd
in gebouwen en de van € 260.000 tot € 108.000 teruggelopen liquide
middelen. Weliswaar
staat
daar
een
behoorlijk
eigen
vermogen
tegenover,
maar dit
is
doordat
het
is
vastgelegd
in
gebouwen
uiterst
moeilijk liquide te maken terwijl er ook langlopende schulden zijn van € 2.000.000.
Het beleid is erop gericht om te proberen gebouwen te verkopen, maar in een tijd
van dalende prijzen is dat heel moeilijk.
Anders dan wij in Nederland gewend zijn, komt op de balans geen
pensioenvoorziening voor. Uitgaande van € 115.000 uitgaven hiervoor kan de
gekapitaliseerde verplichting op € 1.500.000 geraamd worden.
Gerard van Delft
november 2013
Uit het archief…
In
het archief vonden wij een bijzondere brief van 13 september 1961.
Zeer geachte redactie,
Zoudt U mij willen inlichten, of er in Nederland een vereniging of genootschap
bestaat, dat zich ten doel stelt de onderdrukking der protestanten in Spanje te
bestrijden?
Ik heb dit eens vernomen, doch kan mij de bron van deze informatie
niet meer herinneren.
Als overtuigd Katholiek is mij deze doelstelling zeer sympathiek en ik zou mij
gaarne als lid willen opgeven.
Met deze vraag zou ik U niet lastig vallen, als ik niet overal elders hiermee
was vastgelopen.
Een postzegel voor antwoord sluit ik hierbij.
U Bij voorbaat hartelijk dankend,
verblijf ik,
met oprechte hoogachting,
Godfried Bomans.
Archief
In
ons vorige berichtenblad vroegen wij om mensen die ons wilden helpen het archief
klaar te maken voor archivering elders.
Helaas kwam daar weinig respons op, maar
de mensen die wel reageerden deden dat ook van harte.
Voor één van hen bleek
de datum die overbleef ongeschikt, maar dankzij extra hulp van familie bleek het
uiteindelijk mogelijk de klus in één dag te klaren.
Wij zijn de vriendelijke Lutherse gemeente in Utrecht bijzonder dankbaar, die
het wijklokaal belangeloos ter beschikking stelde, en de gastheer aldaar, die
ons met koffie, thee en koekjes bijstond.
Onze
vroegere secretaris, drs. R.M.K. Van der Grijp (rechts) legt de voorzitter uit
waarom hij oordeelt dat bepaalde documenten wel of niet in het archief opgenomen
dienen te worden. Zijn expertise werd zeer gewaardeerd.
Twee
dochters en vier kleinkinderen van de vice-voorzitter ziet u
hier om hem heen.
Zij verzetten een groot deel van het werk.
Mede dankzij
hun inzet konden wij tegen zes uur het pand verlaten met een geordend archief in
de auto van de voorzitter, die het vervolgens aan het archief van het Historisch
Documentatiecentrum voor het Nederlands Protestantisme van de Vrije
Universiteit heeft overgedragen.
Stemmen uit Spanje over de democratie.
Het was te verwachten dat, na de opgravingen van de stoffelijke resten van
slachtoffers uit de Burgeroorlog, zich een discussie zou ontwikkelen over de
huidige toestand van het democratische systeem, dat nu alweer zo'n veertig jaar
in Spanje functioneert. Ontegenzeglijk is er in dat land na Franco een andere
wind gaan waaien. Alleen al de vrijheid van meningsuiting die wij in ons deel
van Europa zo ijverig koesteren staat garant voor een wezenlijk ander geestelijk
klimaat in de Spaanse samenleving.
Als wij even niet in de rekening betrekken
dat Spanje zeer zwaar door de economische crisis is getroffen,
zijn wij van onze positie uit geneigd al snel tevreden te zijn met de
koers die de regering in het maatschappelijk verkeer officieel als norm
aanhoudt.
Maar hoe
denkt het
Spaanse volk
daar nu zelf over?
En wat vindt men ervan in Protestantse kring?
In dit artikel wil ik gaarne doorgeven wat ik aan geluiden opvang in het
evangelische milieu. En daarna wat hier tot ons komt aan kritiek uit een meer
filosofische omgeving.
Om te beginnen laat ik de stem horen van een predikant van aanzien onder de geünieerde
(U.E.B.E.) Baptisten.
Zijn naam is Juan Maria Tellería Larrañaga.
Hij had er met zoveel verlangen naar uitgezien dat de hoopvolle verwachtingen,
die gewekt werden in de aanvang van de nieuwe tijd, vervuld zouden worden, maar
daarin is hij zeer teleurgesteld. Deze
teleurstelling wordt door velen in dat grote Protestantse kerkgenootschap met
hem gedeeld. In politiek opzicht klaagt hij over corruptie, verborgen
tegenwerking en de aanwezigheid van familieleden van de vroegere heersende
klasse in het huidige bestel. Hij wil met deze opmerking echter alleen aangeven,
dat de teleurstelling zo hard aankwam, omdat gaandeweg bleek dat de tijd van de
Burgeroorlog nog niet definitief beëindigd was.
Op godsdienstig
gebied signaleert
hij een onmacht, en
zelfs een onwil, van de huidige machthebbers om het Protestantisme een
rechtvaardige en eerlijke plaats te geven, ook al is
die in
de grondwet
verankerd. Hij wijst
op het
onverklaarbare verschijnsel, dat de staat, die zich krachtens de grondwet
godsdienstig neutraal
verklaart, in de
praktijk de
Roomse kerk
economisch ondersteunt via oneigenlijke
trucs, die
niemand om
de tuin leiden. Geheel onbegrijpelijk
is hem
de steun
aan Opus
Dei en
aan de
Legionairs van
Christus[1],
de bijdrage aan
de kosten
van het
bezoek van
de Paus, etc.
In schril contrast staat daar aan protestantse kant tegenover de
onvermoeibare strijdlust die nodig is om recht te verkrijgen in de kwestie van
de pensioenen voor predikanten. Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat
een Europees Hof eraan te pas moet komen om Spanje dwingend te wijzen op rechten
van zijn burgers als die niet R.K. zijn. Het voor ds. Manzanas gunstig
uitgevallen vonnis heeft tot nu toe overigens nog geen practische gevolgen
gehad. Een Spaans spreekwoord zegt dat wie met de overheid van doen heeft lang
moet wachten. (Co-sas
de palacio van despacio).
[2]
In verschillende autonome provincies is voorts een zekere discriminatie op te
merken. Wat bizonder steekt is dat Moslims gemakkelijker toestemming van de
overheid krijgen om een moskee te bouwen dan protestanten voor een nieuw kerkje.
De opsomming van klachten door ds. Tellería gaat nog door, maar hier is o.i. nu
wel voldoende duidelijk dat het hem in de genoemde kwesties om principiële
zaken gaat, die een grondige wijziging van mentaliteit vereisen. Daarom
vermelden we nog één situatie die hem ter harte gaat, en die wij ook in ons
eigen land aantreffen. Hij wijst er met klem op, dat Jezus Zijn kerk opdraagt om
in te gaan tegen alles wat de overheid ons wil voorschrijven tegen Zijn geboden
in. Wij zijn geroepen om op te komen voor de menselijkheid, ook in de
maatregelen van de overheid. Ieder mens in nood moet hulp ontvangen als hij ziek
is, en hulp aan hulpbehoevenden mag nooit strafbaar zijn. Tot zover de
woorden van ds. Tellería.
II.
Ook in academische kring wordt op het functioneren van de democratie stevige
kritiek uitgebracht, o.a. door een filosoof, dr. Alfonso
Ropero Berzosa. Hij heeft
opgemerkt dat de staat tegenwoordig geneigd is zich terug te trekken uit de
bemoeienis met het sociale vangnet, waaraan vroeger juist grote aandacht werd
besteed. Onafhankelijk van de bezuinigingen die de crisis ons oplegt, groeit de
overtuiging dat de ondernemers en de vrije markt de welvaart genereren en
tegelijk de beste verdeling daarvan onder de bevolking tot stand brengen. Het is volgens hen niet wenselijk dat de overheid met haar bureaucratie
hierin remmend en soms zelfs verstikkend ingrijpt.
Dr. Ropero vraagt zich af of het met die rechtvaardige verdeling wel zo vanzelf
goed komt als wordt verondersteld. Hij meent bovendien dat reeds bij de bron van
alle gewin gekeken moet worden naar een breed scala van de kosten, die bij het
verkrijgen daarvan een rol spelen.
Wat zijn bijvoorbeeld de ecologische gevolgen? Welke schade bedreigt de mensen
die bij het project betrokken zullen worden? Hoe is de huisvesting van gezinnen
geregeld? In welke kas zullen de baten vloeien?
Veel vragen dus, want er komt heel wat om de hoek kijken.
Kortom: overal waar vragen met betrekking tot rechtvaardigheid kunnen worden
gesteld heeft de overheid een cruciale taak en mag ze niet gemakzuchtig
achterover leunen.
Zelf heb ik rond 1955 persoonlijk geconstateerd, dat de dictatuur zich veroorloofde
alleen haar eigen aanhangers een menswaardig bestaan te bieden.
De Republikeinen telden als overwonnen vijanden eenvoudig niet mee.
En de Protestanten bestonden administratief zelfs niet. (Behalve
voor de politie!)
Om zijn standpunt te onderbouwen beroept dr. Ropero zich op de wetgeving van
Mozes. Wie zich in de daarin gegeven voorschriften verdiept, zal ontdekken, dat
onze God menslievend is en de wetgeving een taak toebedeelt om te waken voer de
armen, de weduwen en de wezen. Een overheid die zich aan God gebonden weet zal
er goed aan doen zich niet terug te trekken, maar juist daar haar
verantwoordelijkheid te tonen, waar de rechtvaardigheid haar ingrijpen
noodzakelijk maakt.
Daarom was ik verheugd dat ds. Ropero blijkbaar van mening is dat democratie
verplicht tot erkenning van rechtvaardige aanspraken van zwakkere groepen in de
samenleving. En tegelijkertijd stel ik met enige droefenis vast dat de overheid
in Spanje gevaar loopt zich niet te gedragen naar de bijbelse grondslagen die
het fundament van de Westerse cultuur vormen.
Dat de Staat zelf het probleem is, veroorzaakt het algemene protest en de
teleurstelling in het democratisch gehalte van overheidsoptreden.
Het zal u duidelijk zijn dat dr. Ropero’s ideeën niet alleen een geldige
kritiek op de toestand in Spanje inhouden, maar ook voor andere landen gelden.
Impliciet worden wij uitgenodigd ook onze eigen regering in de rekening te
betrekken.
AV
[1]
De
Legionairs van Christus (Latijn: Congregatio Legionariorum Christi;
afgekort: LC) is een rooms-katholieke priestercongregatie. Zij werd
opgericht in 1941 door de Mexicaanse pater Marcial Maciel (1920-2008). De Legionairs
houden zich bezig met het vormen en motiveren van leken om actief deel te
nemen aan de zending van de katholieke kerk. De congregatie heeft de naam
gezagsgetrouw en conservatief te zijn. In de loop der jaren doken er steeds
meer geruchten op over het wangedrag van de stichter van de congregatie. In
2009 gaf paus Benedictus XVI de opdracht een apostolische visitatie uit te
voeren in het Legioen van Christus. In 2010 werd door het Vaticaan de
conclusie getrokken dat Maciels levenswandel immoreel was en dat het Legioen
van Christus de daardoor ontstane interne problemen niet alleen kan
oplossen. In juli werd een pauselijk gedelegeerde aangesteld die het bestuur
van de congregatie overnam en naar een oplossing moet zoeken. Bron:
Wikipedia
[2] Zie ons vorige Berichtenblad.
'Soms vind je, met enig geluk, bij het afval een beetje recht…'
Drie-eenheid
volgens Spanjaarden… Geeft macht over de zonde
Johannes 17:15
Johannes 8:36
Romeinen 8:2,13
Attributen van de personen van de Drieëenheid.
Karakteristieken
De Vader
De Zoon
De Heilige Geest
Wordt God genoemd
Galaten 1: 1 en 3
Johannes 1:1
Handelingen 5: 3-4
Schepper
Jesaja 64:8
Johannes 1:3
Job 33:4
Van nature eeuwig
Psalm 93:2
Micha 5:2
Hebreeën 9:14
Woont in de gelovige
2 Corinthe 6:16
Efeziërs 3:17
Romeinen 8:9
Doet doden opstaan
Johannes 5:21
Johannes 6: 39-40
Romeinen 8:11
Heeft een wil
Mattheüs 7:21
Lucas 22:42
1 Corinthe 12:11
Spreekt
Mattheüs 17:5
Johannes 5:25
Handelingen 13:2
Geeft leven
Johannes 5:21
Johannes 6:33
Johannes 6:63
Bemint
Johannes 14:23
Johannes 15:9
Romeinen 15:30
Doorgrondt het hart
Jeremia 17:10
Openbaring 2:23
1 Corinthe 2:10
Alwetend
Psalm 139:1-4
Johannes 2:25
1 Corinthe 2:10-11
Alom Aanwezig
Jeremia 23:23-24
Mattheüs 28:20
Psalm 139:7-10
Heiligt
Leviticus 22:23
Hebreeën 10:11,14
2 Tessalon. 2:13
Wordt verdrietig
Genesis 6:6-7
Lucas 19:41
Efeziërs 4:30
Wordt Heer genoemd
Lucas 1:32
Handelingen 2:36
2 Corinthe 3:17
Bewaart de gelovige
Johannes 10:29
Johannes 10:28
Efeziërs 1:13
Deze lijst is niet volledig, maar laat wel zien dat het overduidelijk is dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest karakteristieken vertonen die laten zien dat het drie aparte Personen zijn die een perfecte eenheid vormen, en samen één Wezen zijn.
(Ik heb niet alle tekstplaatsen gecontroleerd, maar ik hoor graag van u als iets niet
klopt!
GVvH)
Interview
met ds. Mochón.
De oecumene tussen de verschillende christelijke denominaties is in Malaga al
een feit.
De oorsprong van de Spaanse Evangelische Kerk (I.E.E.) in Malaga dateert van
1885. Thans is José Manuel Mochón (*1957 in Granada) de dienstdoen-de
predikant van een van de kerken in Malaga, en wel die samenkomt in de calle
Ollerías. Hij is lid van de Diocesane Pastorale Raad, en dat is weer een stap
verder in het oecumenisch werk in ons Diocees, schrijft Encarni Llamas
Fortes in het bisdomblad van Malaga. (Op
Facebook staat dat zij hem 'een schat van
een man' vindt.) Op het moment van het interview was ds. Mochón
bezig met de voorbereiding van de Synode van zijn kerk, die 31-10 tot 3-11 plaats vond in Rincón de la Victoria.
Hoe kwam uw roeping aan het licht?
Ik werd
geboren in Granada, en was van jongs af aan lid van de Iglesia Evangélica Española.
In mijn jeugd voelde ik de behoefte mij zo te scholen dat ik de kerk beter van
dienst kon zijn, en de mogelijkheid deed zich voor mij te wijden aan het
pastoraat binnen onze kerk.
In 1983 stuurde men mij, na dat ik mijn studie theologie aan het SEUT in Madrid
had beëindigd, naar Sevilla, waar ik een jaar lang in de praktijk mee liep.
Daarna bood men mij de gelegenheid om naar Malaga te komen om de
verantwoordelijkheid op mij te nemen voor de gemeente die ik op dit moment dien
in de calle Ollerías.
Ik heb twee zoons van 29 en 26 jaar.
Wat doet een predikant?
Het fundament is de zorg voor de gemeente
in de verkondiging van het Woord, het toedienen van de sacramenten en het
begeleiden van mensen in hun dagelijks leven. Een dienst die ook vrouwen
verrichten. In de Iglesia Evangélica Española delen wij het pastoraat al
geruime tijd met vrouwen. Op dit moment hebben wij vier dienstdoende vrouwelijke
predikanten.
Waar bevindt zich de Protestantse kerk in Malaga?
Wij
hebben twee gemeenten, een in de Calle Ollerías (l)
en
nog een in el Rincón de la Victoria: het centrum Los Rubios.
Het gebouw aan de calle Ollerías is een klassiek gebouw dat een Nederlandse
dame kocht met het doel er de Christelijke gemeenschap onder te brengen, en ook
een paar scholen waar de kinderen leerden lezen en schrijven, zodat ze toegang
kregen tot de teksten van het Evangelie, en zich konden ontwikkelen.
In dit centrum zitten wij sinds 1923, maar de geschiedenis van de Protestantse
kerk in Malaga gaat terug tot 1885, in de calle Carretería.
Onze kerk heeft altijd het inzicht gehad dat een van de vormen om het
Evangelie te verkondigen bestond in de aandacht voor de sociale noden van het
moment. In 1885 was onderwijs een van die dingen waar behoefte aan was.
Een van de huidige pastorale diensten is de hulp aan de immigranten,
nietwaar?
Sinds
20 jaar bieden wij in calle Ollerías onderdag aan een deel van een ONG die CEAR
heet. (Comisión Española de Ayuda al Refugiado, d.i. Spaans Hulpcomité
voor de Vluchteling) Daar is ruimte voor een opvangcentrum voor politieke
asielzoekers en kwetsbare immigranten. De Protestantse kerk heeft deze ruimte
gedurende 20 jaar gratis afgestaan, en wij vormen onderdeel van een werkgroep,
waarvan ik sinds het begin deel uitmaak.
U bent lid van de Diocesane Pastorale Raad, is dat een verdere stap op weg
naar de Oecumene, naar de dialoog tussen christelijke confessies?
Ik geloof dat het een heel belangrijke stap is, dat de bisschop mij
anderhalf jaar geleden uitnodigde om als stemgerechtigde deel te nemen in de
Diocesane Pastorale Raad. Een erkenning, en een mogelijkheid om te
participeren in het leven van de kerk, een belangrijke stap in de ontmoeting van
christelijke confessies.
Is oecumene mogelijk in de kerk van Malaga?
Ongetwijfeld, ik ben er van overtuigd dat in Malaga, misschien wel omdat de
stad van oudsher een ópen stad is, de oecumene al een werkbaar feit is. De
eenheid is een inspanning van God, waar wij ons aan verplicht voelen. De weg die
wij hebben afgelegd is tot zegen en ik voel mij dank-baar, zowel naar de
katholieke kerk als naar de reformatorische kerk toe.
De komende dagen zult u de Synode vieren van de Protestantse kerken.
Die vieren wij om het jaar, en daar komen alle gemeenten en departementen
van de Iglesia Evangélica Española bijeen. Het gaat erom dat wij samen delen
wat wij in deze tijd hebben beleefd, en wij maken plannen voor het werk voor de
komende jaren.
cdcdcdcdcdcdcdcdcdcdcdcdcdcdc
De resterende scholen zijn:
El Porvenir (1897) in Madrid, ca. 700 leerlingen;
Juan de Valdés (ca. 1965) in Madrid, ca. 1100 leerlingen;
Alfa & Omega (1979) in Denia, regio Valencia, ca. 400 leerlingen;
crèche/kleuterschool Betania (1971) in Jativa, regio Valencia, ca. 200 baby's
en kleuters.
Diasporacollecte 2014
Juist nu niet alleen in het buitenland, maar ook in eigen land de gevolgen van
de crisis pijnlijk duidelijk worden, willen wij als Stichting Het Evangelie in
Spanje, ook dit jaar Uw aandacht vragen voor onze diasporacollecte. Als
Stichting beschikken wij over een klein kapitaaltje, en moeten wij het
voornamelijk hebben van (steeds minder) giften en collecten, om nog hulp te
kunnen blijven bieden in Spanje. Het Protestantisme daar wordt – ondanks
officiële godsdienstvrijheid – door de autoriteiten nog steeds in de marge
van de samenleving gehouden. Ondanks de zeer penibele situatie waarin zij zich
bevinden, laten onze broeders en zusters zich niet weerhouden om zelf hulp te
bieden.
De Vereniging Op Weg ontstond in mei 2001 in Valencia, en kent op dit
moment drie werkgroepen: een in Alicante, een in Valencia, en een andere, die
nog maar een paar jaar bestaat, in Santa Cruz in Bolivia. De groep in
Valencia runt al sinds het ontstaan een opvanghuis en biedt assistentie aan
mensen die op zoek zijn naar informatie en hulp.
Er worden bijspijkercursussen geboden om de integratie te bevorderen.
De werkgroep in Valencia geeft wekelijks aandacht aan iedereen die daarom
vraagt, zonder onderscheid van ras of geloof. De hulp wordt voornamelijk
geboden aan immigranten, en is op de persoon toegesneden: kleding,
huishoudelijke zaken, voedsel (uit eigen zak of via de voedselbank van de
regering), oriëntatie op de beschikbare voorzieningen, psychologische
bijstand, hulp op school en bij deelname aan schoolkampen, bijstand in het
zoeken naar werk, en bijscholing. Er is een aanbod van cursussen en workshops,
naast een opvangschool. In het opvanghuis kan men mensen tijdelijk huisvesten,
als de gezinssituatie dat vereist.
Ook in Santa Cruz dat veel immigranten kent heeft men een dergelijke groep
in het leven geroepen. Met behulp van locale mensen kan men daar hulp bieden
bij gezinsproblemen, bij gezinshereniging. Van oudsher was iedere Spaanstalige
welkom in Spanje, maar er is geen plek meer voor deze mensen. Zo probeert de
kerk mensen, die in Spanje zijn vastgelopen in de uitzichtloze werkloosheid,
te helpen om in het thuisland weer een bestaan op te bouwen. De Iglesia Evangélica
Española vroeg ons om steun voor dit sympathieke doel, dat de problemen bij
de wortel wil aanpakken.
Wij vragen de gemeenten ook deze keer met klem om voor deze
Diasporacollecte een plaatsje in te ruimen in hun rooster.
Alle giften worden onverminderd doorgegeven, wij dragen zelf alle kosten.
Maar wij ontvangen – mede door de crisis, die onze vergrijzende
sympathisanten raakt – aanzienlijk minder, terwijl in Spanje zelf de
werkloosheid de gemeenten zwaar treft.
Als U het Spaans beheerst kunt U nog meer gegevens vinden op de website: http://www.asociacioncamino.es/index.html
Zoals elders in dit blad blijkt is de financiële situatie van de I.E.E. zeer zorgelijk. Dit wordt met name veroorzaakt de door economische situatie die daar aanzienlijk slechter is dan in Nederland.
Overigens
wordt dit Berichtenblad altijd thuis afgedrukt op onze eigen printer en op
verantwoord papier, zodat de kosten worden gedrukt.
Maar die kosten zijn er natuurlijk wel…
Wist
u dat…
Wist u dat de Spanjaarden onze manier van brood afhappen heel onfatsoenlijk
vinden?
In Spanje is het ongepast om iets eerst in je mond te stoppen en er dan uit te
halen.
Als wij een dubbele boterham of een belegd broodje afhappen valt dat voor hen
in de categorie: vreselijk ongemanierd.
Brood breek je in stukken, en die stop je helemaal in de mond.
Dus ook een hap nemen van een stukje brood op uw eigen bord:
niet doen.
Afbreken of snijden.
Dat laatste is niet zoals het hoort, maar het kan er mee door.
Het is maar een weet…
Villancicos
Een villancico is een populair lied, altijd met een refrein, dat sinds de
Middeleeuwen wordt gezongen, vooral rond het Kerstfeest...
GLORIA
IN EXCELSIS DEO En el cielo de Belén ángeles cantando están y los ecos por doquier dan la nueva celestial. Gloria in Excelcis Deo 2x Los pastores al oír tales voces de loor se admiraron entre sí del porque de tal canción Muy gozosos prestos van a la aldea de Belén y en un mísero portal vieron al Mesías Rey. De nosotros es también nuestro Dios y Redentor. Entonémosle con Fe esta angelical canción. ALEGRE VENGO Alegre vengo de la montaña, de mi cabaña que alegre está y a mis amigos les traigo flores ) de las mejores de mi rosal ) 2X Desde la montaña venimos aquí para desearles, para desearles un año feliz. Oigame compay yo se lo decía que esta parrandita, que esta parrandita yo se la traía… Si no te levantas y me abres la puerta estaré cantando, estaré cantando hasta que amanezca… |
(Engelkens
door het luchtruim zweven) Aan Bethlehems hemel zingen er eng'len en overal weergalmen de echo's het nieuws. Gloria in excelsis Deo 2x De herders die hoorden naar zulke stemmen vol van lof vroegen elkander naar de reden van de zang van 't hemels hof. Vol verlangen gaan zij haastig naar de herberg van Bethlehem. en in een miezerige ruimte wacht de Verlosser-Koning al op hen. Ook van ons is Hij de Here is Verlosser ons, en God. Laten wij Hem gelovig eren met dit lied der engelen. Gloria… VROLIJK KOM IK Vrolijk daal ik van de berg af, uit mijn hut die is blij versierd, en mijn vrienden breng ik bloemen, de mooiste van mijn rozelaar. Vanaf de berg zijn wij hier gekomen om u te wensen, om jullie te wensen een gelukkig nieuwjaar. Luister naar mij, liefje, Ik zeg het je, dat ik deze vrolijke muziek, dat ik deze vrolijke muziek, voor jou heb meegebracht… Als je niet opstaat en me de deur open doet zal ik blijven zingen, zal ik blijven zingen tot het morgen wordt… |