MEDEDELINGEN
VAN DE ADMINISTRATIE
Vriendelijk verzoeken wij u adreswijzigingen door te
geven aan:
postbus 20, 3700 AA Zeist.
Voor uw medewerking zeggen wij u hartelijk dank.
BIJDRAGEN
Bijdragen
voor ons werk zien wij graag tegemoet op bankrekening 45.67.74.068 of
giro
315.800 ten name van ‘Het Evangelie in Spanje’ te Zeist.
Voor
U ligt het nieuwe Berichtenblad. Ook dit keer
hopen we U een gevarieerd beeld voor te zetten van de Spaanse wereld.
Natuurlijk
is er een verslag van de 69ste
synode van de I.E.E. Dank zij de heer Snoek van de Samen op Weg kerken,
die de
synode heeft bijgewoond, hebben we veel materiaal ontvangen, en ook uit
andere
bronnen hebben we indrukken gekregen van deze synode.
Dan
is er een stuk over de positie van de Rooms
Katholieke Kerk in Spanje, die met twee petten op leeft, en daarvan
voordeel
trekt. Dit is de achtergrond waartegen het Protestantse leven in Spanje
zich
afspeelt. Of zeg maar liever: voorgrond. Dat verklaart ook de houding
van
president Aznar...
We
stellen U een project voor, waar U wellicht nog meer van zult horen, en
– als
gebruikelijk – ook weer een predikant. En we besteden aandacht
aan de
aanwezigheid van een van de docenten van het S.E.U.T. die tijdelijk aan
de V.U.
in Amsterdam studeert.
We
verheugen ons op de komst van de bisschop van de
I.E.R.E. in november, maar daarover zullen we U in het volgende
Berichtenblad
informeren. De penningmeester spreekt u aan... Ook zijn er nieuwtjes
van het
kerkelijk erf... We eindigen met
een gedicht van de dichter León Felipe, die zijn naam heeft
geleend aan een van
de projecten. Een gedicht dat aansluit bij de grimmige en verwarrende
tijden
waarin we leven, en waarin zo snel te grote woorden worden gebruikt
voor het
onzegbare.
We
hopen U zo een interessant blad aan te bieden.
Mocht
U dat ook vinden, maak dan eens wat mensen warm voor onze zaak. Een
extra
Berichtenblad sturen we graag toe. Er vallen door overlijden en
verhuizen
telkens weer mensen af. Jammer als er geen adreswijziging komt! Soms
kunnen we
het nieuwe adres achterhalen, maar lang niet altijd. Kijkt U eens in Uw
omgeving
naar anderen, die geïnteresseerd zouden kunnen zijn. Heus, het
helpt!
En
U doet ons allen een groot genoegen.
69ste
Synode van de Iglesia Evangélica Española
Scheiding van kerk en staat in Spanje.
Even voorstellen... José Manuel Mochón.
Even heel dichtbij....Sergio Rosell.
Grootse plannen van het S.E.U.T.
Declaration On The Current World Situation
In Memoriam Don Ramon Taibo Sienes.
Auschwitz Léon Felipe (1884 – 1968)
God alleen weet hoe dat verder moet
gaan. We moeten maar blijven helpen
en hopen!
Als
gewoonlijk werd ook een nieuwe Comisión Permanente gekozen. Van
ds. Enric Capó
werd na 32 jaar trouwe dienst afscheid genomen, al zal hij zeker niet
op zijn
lauweren gaan rusten. Na veel discussie werd Joel Cortés
voorzitter. Hij was
tot nu toe de zeer competente penningmeester. Ds. Mochón uit
Málaga blijft
vice-voorzitter, ook ds. Alfredo Abad blijft secretaris, nog steeds met
Lydia
Castell als tweede secretaris. Carlos Capó (predikant in
Rubí) is
penningmeester geworden, Pilar Agraz (directrice van Los Rubios) en
Pedro Zamora
(van het S.E.U.T.) vullen de equipe aan. Dat er zegen op moge
rusten!
GVvH
naar boven |
Wet
en practijk.
Het
dictatoriaal regime van generaal Franco is sinds lang verleden tijd.
Het is
redelijk succesvol afgelost door de constitutionele monarchie, waarin
de koning
garant is gebleken voor de handhaving van het democratisch karakter van
de
huidige staatsvorm.
De
scheiding van kerk en staat is in de grondwet verankerd. Officieel is
er
derhalve in politiek opzicht geen relevant onderscheid meer tussen
Rooms
Katholieke- en niet Rooms Katholieke staatsburgers. Met de Protestantse
kerken
heeft de overheid accoorden van samenwerking gesloten, die een soort
partnerschap inhouden. Via de F.E.R.E.D.E., een overkoepelend lichaam,
houdt de
regering contact met de protestantse gemeenschappen van allerlei
signatuur die
zich bij die instantie hebben laten inschrijven. De F.E.R.E.D.E.
representeert
aldus naar schatting ongeveer 350.000 kerkleden. De overheid wil maar
met één
gesprekspartner te maken hebben als zij met Hervormden, Methodisten,
Baptisten,
Zigeunerkerken enz. enz. moet overleggen over Protestantse kerkelijke
zaken. Het
gaat dan over Protestants onderwijs op scholen, predikanten in de
krijgsmacht en
in de gevangenis of in ziekenhuizen, de burgerrechtelijke gevolgen van
een
Protestants kerkelijk huwelijk en dergelijke onderwerpen meer. In al
deze zaken
hebben de Protestantse kerken gelijke rechten verkregen als die van de
Rooms
Katholieke kerk. Ook Moslims en
Joden vinden op overeenkomstige wijze hun plaats in dit bestel. Voor de
Joden is
het een opsteker dat onlangs in Toledo zelfs de beroemde synagoge, die
sinds de
onteigening in 1492 onder het katholieke koningspaar Ferdinand en
Isabella aan
Sta. Maria la Blanca gewijd was, op last van de paus teruggegeven is
aan de
Joodse eredienst. Johannes Paulus II maakte dit gebaar bij gelegenheid
van zijn
bezoek aan Jeruzalem. Hiermee krijgt het na eeuwen herstelde
bestaansrecht van
Joden in Spanje reliëf. De ingebruikneming van de synagoge vond
plaats in
aanwezigheid van vertegenwoordigers van Joodse gemeenten uit heel
Europa, in het
bizonder ook uit het Oosten.
Een
van de Protestantse bezwaren heeft betrekking op de kerkbelasting. Elke
Spanjaard, ook de Protestant, betaalt 0,5239% van zijn inkomen aan de
instandhouding van de Rooms Katholieke kerk, tenzij hij of zij een
andere
mogelijkheid aankruist, maar dan gaat het naar een fonds voor
liefdadige
doeleinden, dat evenwel voor het allergrootste deel uitkeert aan Rooms
Katholieke activiteiten. Van de mogelijkheid is veelvuldig gebruik
gemaakt:
slechts 36,62 % van de belastingplichtigen koos in het jaar 2000 voor
de Rooms
Katholieke kerk als zodanig. In 1988 maakten de bisschoppen zich nog
sterk, dat
een periode van 3 jaar voldoende zou zijn om de r.k. gelovigen die
nominaal 85%
van de bevolking uitmaken, te bewegen de kerk geheel zelf te
financieren. In die
verwachting werd onder de socialistische premier Felipe González
de
kerkbelasting ingevoerd als een overgangsmaatregel. De overheid
verklaarde zich
zelfs bereid bij eventueel tegenvallende opbrengsten de tekorten op het
budget
van de Rooms Katholieke kerk gedurende enige tijd aan te vullen. Het
practische
resultaat van deze regeling is thans, dat 90,8 % van het budget van
deze kerk
uit de staatskas gefinancierd wordt, naar gegevens van het episcopaat.
Het
betreft hier een bedrag van 21.750 miljoen peseta’s, (= ruim 288
miljoen
gulden) Het geschetste beeld is nog niet compleet. Rooms Katholieke
godsdienstleraren op openbare scholen, aalmoezeniers bij de
krijgsmacht, in de
gevangenissen en in ziekenhuizen worden eveneens uit de staatskas
betaald. Ook
de autonome regio’s ondersteunen soms bepaalde scholen die door
religieuzen
worden bemensd. Bovendien genieten de Rooms Katholieke kerk en haar
organen
fiscale privileges. En tenslotte zijn er nog de subsidies ten behoeve
van
monumenten. Voor Protestantse kerken geldt niets van dit alles. En de
F.E.R.E.D.E. vraagt zich dus af of er in de practijk wel van scheiding
van kerk
en Staat gesproken mag worden, al heet Spanje in de grondwet een
a-confessionele
staat.
Bij
dit alles speelt een rol, dat de Spaanse Rooms Katholieke kerk niet
alleen maar
een meerderheidskerk is in haar eigen land. Dat op zichzelf
geeft haar uiteraard al een zeker politiek overwicht. Daarnaast kan zij
echter
haar invloed op de regering uitoefenen via het Vaticaan, dat een
souvereine
staat is en op voet van gelijkheid kan onderhandelen met de Spaanse
staat. Nog
voor de scheiding van kerk en staat van kracht werd, heeft het Vaticaan
dan ook
in 1979 een concordaat met Spanje gesloten. Daarin zijn de rechten
geregeld, die
aan de Spaanse Rooms Katholieke kerk toekomen, met name ook haar
financiering.
Het betreft hier dus internationaal aangegane verplichtingen. Het zal
duidelijk
zijn, dat de Spaanse overheid de Rooms Katholieke kerk op die gronden
heel
anders tegemoet treedt dan zij doet met de Protestanten. De accoorden
van
samenwerking met hen zijn gesloten in de verhouding van
overheid tot
onderdaan. Daarin worden door de overheid goedgunstig rechten toegekend
aan de
Protestanten. Het concordaat echter is een verdrag tussen twee staten,
dat niet
eenzijdig gewijzigd kan worden, en niet onderhevig is aan de grondwet.
Juist
in de laatste tijd is het concordaat evenwel onder druk komen te staan,
onder
meer vanwege het Gescartera-schandaal. Gescartera is een
beleggingskantoor, dat ook de bisschop van Valladolid tot klant heeft,
die
maanden achter loopt met de betalingen van salarissen... Recentelijk
heeft de
kerk bij de beursoperaties van Gescartera meer dan 26 miljoen gulden
ingeboet.
Heel wat Rooms Katholieke liefdadige instellingen zijn het slachtoffer
geworden
van het débacle van Gescartera. Het dagblad ‘Trouw’
heeft daar op 14
september uitvoerig over bericht. Dit schandaal noodzaakte de minister
van
Buitenlandse Zaken, Joseph Piqué, voor overleg naar het Vaticaan
te reizen.
Tegelijkertijd was er in Spanje opschudding ontstaan over het ontslag
van drie
godsdienstleraren, betaald door de staat maar benoemd (en nu ontslagen)
door de
kerk. De reden van ontslag was o.a. huwelijk met een gescheiden
partner. Na het
gesprek met de staatssecretaris van het Vaticaan, Kardinaal Angelo
Sodana, gaf
Piqué te kennen, dat het volledig onjuist is de financiering van
de Rooms
Katholieke kerk in Spanje in verband te brengen met het
Gescartera-schandaal.
Wel drong hij er sterk op aan, dat alle bij die financiering betrokken
partijen,
inclusief de Rooms Katholieke kerk, de grootst mogelijke openheid te
dien
aanzien zouden betrachten. Zijns inziens zijn de twee bovengenoemde
gebeurtenissen aangegrepen om de goede relatie tussen de Spaanse
regering en de
Rooms Katholieke kerk te verstoren. Maar hij liet er geen twijfel over
bestaan,
dat het concordaat niet gewijzigd zal worden. De PSOE, de
socialistische
oppositiepartij, die er regelmatig blijk van geeft dat de verregaande
subsidie
van de Rooms Katholieke kerk haar een doorn in het oog is, spreekt van
een ‘knieval
voor de kerk’ Ze wil het er niet bij laten zitten.
Maar
een concordaat kan wel tegen een stootje.
A.V.
naar boven |
Een tengere, elegante en actieve man.
Als je hem ontmoet is niet je
eerste gedachte dat hij predikant zal zijn. Torero zou ook kunnen. Maar
hij is
predikant van een van de oudere gemeenten van de I.E.E. in
Málaga. En daarmee
is hij directeur van het vluchtelingencentrum dat in de vroegere
schoolgebouwen
rond de binnenplaats achter de kerk is gevestigd. De kerk is een
verrukkelijk
oud herenhuis, dat Het Evangelie in Spanje ooit in bezit had,
toen het de
Protestanten verboden was bezit te hebben. Nadien hebben we het
natuurlijk graag
overgedragen aan de Spaanse gemeente. Het fungeert ook als pastorie.
Ds.
Mochón,
in 1957 geboren in Granada, is in 1985 zijn stage komen lopen als
aankomend
predikant bij ds. Carlos Morales, die toen in Málaga stond. Maar
de familie had
al eerder te doen met deze kerk aan de c/ Ollerías. De moeder
van Ds. Mochón
was een gelovige Rooms Katholieke vrouw, die meer zocht in haar geloof
en via
een buurman kennis maakte met de Protestanten in Granada, waar ze
woonde. Dat
beviel zo, dat ze er lid van werd. Haar aanstaande is haar daarin
gevolgd. Vader
Mochón kreeg toen werk in een fabriek in Málaga, en zo
kwam het dat de familie
daar ook kerkte in het gebouw waar Ds. Mochón nu dient. Toch
ging de familie
terug naar Granada, waar de jonge José Manuel opgroeide, maar
warme banden
hield met de gemeente in Malaga. Na zijn eindexamen
werkte hij als schoonmaker, en vervolgens op een drukkerij. In
die tijd
was Pablo García predikant in Granada, en hij stimuleerde de
jongeman theologie
te gaan studeren. Zo kwam hij naar Madrid, waar hij vier jaar lang aan
het
Seminarie de colleges volgde. Zijn vrouw was niet Protestant, maar kwam
bij de
jeugdgroep terecht, en nog tijdens zijn studie, in 1980, zijn ze
getrouwd. Zij
was secretaresse van de deken van een faculteit in Granada, en is in
Málaga
bibliothecaresse van de Universiteit geworden. Toch is Málaga
niet de eerste
ervaring met het predikantschap van ds. Mochón. In 1984 heeft
hij samen met ds.
Ester Vidal een project gedaan in Sevilla, maar dat liep op niets uit,
en ds.
Carlos Morales, die toen voorzitter was van de Comisión
Permanente, haalde hem
naar Málaga, aangezien hij zelf erg druk was met de oprichting
van Los Rubios,
het nieuwe vormingscentrum. Bovendien werd hij ziek. Zo is de
aanstaande ds.
Mochón naar Málaga gekomen in 1985, waar dat jaar de
synode gehouden werd,
zodat hij met zijn neus in de boter viel. Vervolgens werd Carlos
Morales
directeur van Los Rubios, zodat Málaga vrij kwam, en José
Manuel er als
predikant werd ingezegend en bevestigd. Met veel liefde en zorg heeft
ds. Carlos
Morales zijn nieuwe ‘als tegenover’ geleid en losgelaten,
en geleerd wat het
pastoraat en de eredienst in feite inhoudt. José Manuel spreekt
met veel warmte
over hem. Toen ds. Morales stierf in 1991, kreeg hij ook Los Rubios
onder zijn
verantwoordelijkheid. In de practijk betekent dit dat hij dikwijls twee
diensten
achter elkaar heeft op zondag: eerst in Los Rubios, en dan vlug in de
auto naar
Málaga voor de volgende dienst. Wij hebben een aantal jaren
geleden zelf
meegemaakt hoe dat werkte in de practijk. Ondanks de verplichting op
tijd in
Málaga te zijn, lukte het ds. Mochón ook na de dienst
rust uit te stralen, en
met vriendelijk geduld naar mensen te luisteren, en toch opeens
verdwenen te
zijn, als het moment daar is. Knap! Hij houdt zich aan de liturgische
roosters
van Zwitserland en Frankrijk, en heeft ook daarin steun van de weduwe
van ds.
Morales, Pilar Agraz, die nu directrice is van Los Rubios, en er het
werk van
haar man voortzet. Maar ook ds. Mochón verzet er heel wat werk.
En dan is er
het vluchtelingencentrum, dat is voortgekomen uit het initiatief van de
I.E.E.,
samen met de plaatselijke kerk, en zo’n vlucht heeft genomen, dat
er een
stichting (CEAR) uit voortgekomen is, waarin ook de regering
participeert. Ook
is hij vice-voorzitter van de Comisión Permanente. Dan heeft ds.
Mochón nog
een gezin met twee kinderen, een jongen van 16 en een meisje van 12,
plus een
jonge hond. In het weekend en op zondag probeert de familie samen te
eten. De
gemeente tenslotte, die ook een deel van de tijd opslokt, bestaat uit
zo’n 55
meelevende gemeentele-den, er zijn er 78 ingeschreven, en dan nog 45 in
Los
Rubios. We hebben een dienst meegemaakt met moederdag, en daar werden
met zorg
vervaardigde kleine geschenkjes gegeven aan de moeders die aanwezig
waren. Plus
een rode anjer, de bloem van Málaga. Aan de preek besteedt ds.
Mochón ondanks
dit alles heel wat tijd, en aan de bijbelstudie, die de zelfde tekst
tot
onderwerp heeft, nog eens twee uur extra. Hij behoort tot de generatie
predikanten die goed is opgeleid, en staat in de wetenschappelijke
traditie. Dat
is een groot goed als het er op aan komt het leven van de gemeente te
verdiepen.
Een
evangelist is hij niet, hij zou – als hij er al de tijd voor kon
vinden –
niet uit zichzelf graag eens in de week de straat op gaan, en daar de
mensen
aanspreken, maar wel heeft de gemeente vorig jaar zich ingezet voor het
project
Jezus, dat delen van de bijbel wilde thuisbezorgen bij een groot deel
van de
bevolking van Málaga. Van ds. Mochón zullen we vast nog
meer horen. Hij heeft
het in zich.
GVvH
naar boven |
Aan
de Vrije Universiteit studeert dit semester één van de
docenten van het
S.E.U.T.: Sergio Rosell Nebrada. Hij is in het kader van een
uitwisselingsprogramma “Bridging Gaps / Breuken en Bruggen /
Roturas y Puentes”
naar Nederland gehaald, op initiatief van Dr. J. Snoek, werkzaam op het
bureau
van de Samen op Weg kerken. Een alleraardigste jongeman, Sergio
Rosell.
Hij is 34 jaar oud, 11 jaar gehuwd met een Zuid-Afrikaanse, Annette,
die
afkomstig is uit de Dutch Reformed Church; ze hebben drie kinderen, van
8, 7 en
ruim 1 jaar jong. Hij is doctorandus in de Schone Kunsten
(Complutense-universiteit
in Alcalá de Henares) – waar hij zich vooral toelegde op
etsen - en heeft in
Amerika zijn doctoraal Theologie gehaald aan het Asbury Theological
Seminary. Nu
is hij bezig zijn doctoraal te halen in de Heilige Schrift aan de
Pauselijke
Universiteit van Comillas te Madrid. Op dit moment legt hij aan de
Vrije
Universiteit de laatste hand aan een scriptie over Burgerschap in het
Nieuwe
Testament. Met name over de plaats van de burger in de steden. De
vragen die
daarbij spelen zijn o.a.: Wat zijn voor de kerk de practische
implicaties van
het deel uitmaken van de stad? Hoe kijkt men aan tegen de gevestigde
orde, en
wat is daarin het zelfbeeld, van de kerk...? Het is niet zijn
eindscriptie,
maar hij is een heel eind op weg. In Spanje is hij, zoals gezegd,
docent aan het
S.E.U.T., dat zich ten doel heeft gesteld, dat alle docenten zo veel
mogelijk
zullen promoveren, waarbij de ouderen zichzelf
wegcijferen ten behoeve van de jongeren. Daar werd de mogelijkheid deze
medewerker in het buitenland verder op te leiden met beide handen aan
gegrepen.
Mocht U nog een gemeenteavond willen
beleggen, of Sergio willen
uitnodigen om iets te zeggen in een kerkdienst, (vertaling is mogelijk,
hij
spreekt ook wat Zuid-Afrikaans, en heel aardig Engels) en is er
mogelijkheid van
vervoer, neemt u dan contact op. Hij is nog tot eind november in
Nederland. Ik
weet het: het is kort dag, maar er gaat niets boven het persoonlijk
contact.
Belt U 030-2318402 en we proberen iets te regelen!
GVvH
naar boven |
Zoals ieder jaar wordt er door
SILO-Nederland en door Het Evangelie in
Spanje een Diasporacollecte georganiseerd, voor die Protestanten die
door hun
bestaan in een omgeving waar de
Protestanten niet geacht zijn en maar spaarzaam voorkomen,
in een diaspora-situatie verkeren. Diaspora is een
Grieks woord,
dat verstrooiing betekent, een her en der heen gegooid,
verstrooid
worden. Oorspronkelijk werd de term gebruikt voor Joden buiten
Israël.
De Van Dale zegt: het tussen
andersdenkenden verstrooid wonen van leden van een kerkgenootschap. voorbeeld +
zelfstandig naamwoord:
de diaspora van de joden
Ook als de officiële onderdrukking is afgelopen, kan het
isolement, en
de nog steeds onvriendelijke omgeving een zware last zijn voor de
kleine
gemeenschappen. Toch willen ze voor hun omgeving iets betekenen, vanuit
hun (en
onze) Evangelische opdracht. Er is een project voor België, en een
voor Spanje.
We geven U hier de tekst van de brief die naar verschillende
kerkgemeenschappen
is uitgegaan. Mocht Uw gemeente die niet ontvangen hebben, (vraagt U er
eens
naar, en vraagt U ook of ze er gehoor aan willen geven,) dan willen we
U op
aanvraag graag een dergelijke brief sturen.
Diaconaal Sociaal
Centrum te
Kuurne –
België
In de regio
Zuid-West-Vlaanderen bestaat al heel lang een aantal kleine, maar zeer
levendige
kerkelijke gemeenten van de Verenigde Protestantse Kerk in België.
Uit die
kerken zijn reeds meer dan 25 jaar vrijwilligers actief in een
Diaconaal Sociaal
Centrum met een klein kantoor te
Kuurne (vlakbij Kortrijk en Menen), maar met een dienstverlening aan
hulpvragers
in de hele streek. De bijbelse inspiratie wordt onder andere gevonden
in de
gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. Op alle momenten, ook 's
avonds en in
het weekend staan de vrijwilligers ter beschikking voor dringende
sociale nood.
In acute situaties wordt ook beperkte financiële hulp geboden, met
kerstfeest
ontvangen de allerarmsten kerstmenu's. De meeste problemen krijgen een
persoonlijke behandeling of begeleiding. Indien noodzakelijk, wordt de
weg
gewezen naar centra met professionele krachten. Iedereen, ongeacht
nationaliteit, politieke of religieuze overtuiging is welkom. Vele
mensen worden
thuis bezocht. Verder wordt veel aandacht gegeven aan het bezoeken van
mensen in
strafinrichtingen. Het Diaconaal Sociaal Centrum (DSC) is volledig
afhankelijk
van collecten uit kerkelijke
gemeenten en persoonlijke giften. Silo-Nederland
wil de vrijwilligers van het DSC met de diasporacollecte 2002 graag
een extra steun in de rug geven.
Campus en
Conferentiecentrum
Precies op de plek
waar Philips II, de ons uit het Wilhelmus
zo bekende Koning van Hispanje, lange tijd verbleef en zich inspande om
de
Nederlanden èn Spanje te dwingen tot terugkeer naar de Rooms
Katholieke Kerk,
zal binnenkort het Seminarie van de Spaanse Evangelische kerk (het
S.E.U.T.)
zich gaan vestigen. Het terrein ligt vlakbij het Escorial, ¾ uur
van Madrid, en
is al ongeveer een eeuw in Protestantse handen, terwijl het Seminarie
uit de
voegen barst van het gebouw waarin het nu nog ondergebracht is.
Verhuizen
ligt dus voor de hand. Daarmee openen zich nieuwe perspectieven. het
S.E.U.T.
wil er o.a. een campus van maken, waar
studenten
met name in hun spiritualiteit worden begeleid. Maar daarnaast is er op
hetzelfde terrein plaats voor het houden van conferenties om zich
vanuit
Protestants gezichtspunt te bezinnen op maatschappelijke vraagstukken,
en voor
een vormingscentrum dat predikanten en leken wetenschappelijk
verantwoord en met
liefde sterkt in hun geloofsopbouw en –verdieping, opdat ze die
door kunnen
geven aan de gemeente. U ziet: aan visie ontbreekt het niet! Helpt U
mee aan de
verwezenlijking van die plannen?
Zakelijke
gegevens: Uw bijdragen kunnen
worden gestort op bankrekening 45.65.52.316 t.n.v. Stichting
Silo-Nederland te
Voorburg, onder vermelding van Diaspora-collecte
Stichting-SILO
Stichting
Het Evangelie in Spanje
secr.: De Boomgaard 12,
Secr: Geertebolwerk 25
6582 CL HEUMEN
3511 XA Utrecht
naar boven |
Sinds ons vorig bericht konden wij
naar Spanje overmaken voor het Seminarie: ƒ
2.500,- voor het Studiefonds, en ƒ 2765,- voor het project Ponce
de Fuente.
Voorts werd ter gelegenheid van de 80ste verjaardag van ds.
Voerman
ƒ 1.315,- aan giften ontvangen en overgemaakt als bijdrage voor de
predikantspensioenen en ook werd de bijdrage van 10.000 gulden voor de
predikantssalarissen overgemaakt.
G.B. van Delft
naar boven |
De plannen, die bij het bericht over
de Diasporacollecte al even zijn
aangeduid, maar die we hier in context willen zetten, zijn als volgt:
in het
stadje El Escorial, voor Spaanse begrippen niet ver van Madrid, heeft
de
Fliednerstichting, die ook eigenaar is van de scholen El Porvenir en
Juan de
Valdés, een terrein waar ooit een school gevestigd was. Ook
staan er wat huizen
en andere gebouwtjes. Na de Kosovo-oorlog waren er tijdelijk
vluchtelingen
gehuisvest, die inmiddels een ander onderkomen hebben gevonden,
voorzover ze
niet terug zijn naar hun land van herkomst.
Op dit terrein zou het S.E.U.T. in de
nabije toekomst de vleugels willen
uitspreiden. Het plan is een Centrum voor Theologische en Spirituele
Vorming,
uitgaand van het Protestantse gedachtegoed. Op het terrein wil men de
studenten
huisvesten die deelnemen aan het project Ponce de Fuente, dat volgend
jaar
september definitief van start gaat met een nog bescheiden aantal
deelnemers.
Ook wil men er het S.E.U.T. vestigen, dat dan eindelijk de ruimte zal
krijgen
voor de docenten en de lessen. Nu delen 2 tot 3 medewerkers de benauwde
hokjes
die dienen als bureau, en van de huidige collegezaal is er vorig jaar
een stuk
afgescheiden om de laatst bijgekomen docenten te herbergen. De
bibliotheek, die
mede dankzij Uw vrijgevigheid, uit zijn voegen barst, is voor
buitenstaanders
eigenlijk niet te bezoeken, omdat het S.E.U.T. deze kamers huurt op de
derde
verdieping van het episcopaat van de I.E.R.E. Er wordt dus al jaren
gesnakt naar
een mogelijkheid te verhuizen naar een grotere ruimte.
En ruimte is er voor de eerste fase
van het project wel in de oude
schoolgebouwen van El Escorial. Daar zullen de docenten elk een eigen
hoekje
krijgen, er komt een studiezaal en een bibliotheek, en de eerste 12
studenten
zullen hun appartementje hebben in de huizen uit de vorige eeuw, die er
staan.
Maar de plannen gaan verder. Er moet
ook een vormingscentrum komen. Een
vormingscentrum voor predikanten en leken, voor kerk en omgeving. Dit
project
wil men graag noemen: Leon Felipe, naar de dichter met die naam
(1884-1968) die in ballingschap stierf, omdat hij er van overtuigd was,
en zulks
uitdroeg, dat geloof geen instrument mag wezen voor onderdrukking, maar
moet
leiden tot dienst aan de gemeenschap. Zijn werk combineert diepe
spiritualiteit
met sterke kritiek op godsdienstig gehuichel. Van hem is het gedicht op
de
achterkant.
In die latere fase wordt het
voormalige schoolgebouw helemaal
gereconstrueerd, en wordt er een nieuw gebouw bijgeplaatst, zodat op
den duur
voor 48 studenten plaats is. Het terrein ligt heel dicht bij het
station, en de
verbinding met bijv. Comillas, een van de belangrijkste universiteiten
van
Madrid, is ideaal. Een keer overstappen, en je bent er. Verschillende
universiteiten, waaronder Comillas, hebben in de stad El Escorial een
campus,
zodat een Protestantse aanwezigheid een goede zaak zal zijn. Ook wil
men dan de
bibliotheek onderbrengen in La Chimenea, een gebouw dat eerst moet
worden
hersteld, waarbij men dan een openbare bibliotheek voor stad en
ommelanden wil
combineren met een gedeelte waarvan door de studenten en staf gebruik
wordt
gemaakt. Een kapel behoort eveneens tot de toekomstwensen, en daar is
ruimte
voor. Die kapel zou dan voor meervoudig gebruik zijn: ook theater en
lezingen
moeten daar plaats kunnen vinden. Ook al weer ten dienste van
geïnteresseerden
van buiten.
De financiën voor de allereerste
behoeften zijn bijna rond. Maar er
moeten nog miljoenen bij komen in de volgende 10 tot 15 jaar voor alles
betaald
is. Gezien de nuchtere, weloverwogen manier waarop het S.E.U.T. de
dingen plant,
met een duidelijk budget, met alternatieve plannen, voor het geval
dingen niet
gaan zoals bedoeld, zit het welslagen van deze opzet er wel in. Geloof
en hard
werken, loyaliteit en een goede sfeer kenmerken de staf van het
S.E.U.T.
Bovendien is een van de directeuren, Pedro Zamora, die ook de
verantwoordelijke
zal worden voor het project, en al na kerst daarheen hoopt te
verhuizen, nu lid
van de Comisión Permanente geworden, en hij zit in het bestuur
van de
Fliednerstichting, waarvan ook de voorzitter van de Comisión
Permanente, Joel
Cortés, een volbloed zakenman, deel uitmaakt. Dat garandeert een
heldere kijk
op de zaak, en alle nodige goedkeuringen van bovenaf. Ook de I.E.E.
begint in te
zien dat de kerk in de toekomst niet kan zonder goed opgeleide mensen.
Het feit dat docenten van het S.E.U.T.
bereid en al bezig zijn hun huis
op te geven, laat wel zien hoezeer ze er in geloven!
Een
aardig detail is een gebouwtje op het terrein, dat ik nog niet genoemd
heb, maar
waar de directeur zal gaan wonen, en waar ruimte komt voor
officiële bezoekers. Dit
‘kasteeltje’ werd destijds bewoond door Philips II, terwijl
deze toezicht
hield op de bouw van zijn kloosterkasteel, dat was toegewijd aan St.
Laurentius.
Deze werd geroosterd, naar men zegt, en stierf zo de marteldood. Het Castillo
de San Lorenzo heeft de vorm van een dergelijk rooster, en moest
zo Spanje
met al zijn inwoners als het ware brandmerken als behorend tot de Rooms
Katholieke kerk. Inderdaad kon men, voor er allerlei bebouwing tussen
kwam,
vanuit de bovenste verdieping van dit gebouwtje het kasteel en omgeving
zien.
Een pikant detail is bovendien dat Constantino Ponce de la Fuente (1502
–
1560) kapelaan was van Philips II, en een bekend prediker in de
kathedraal van
Sevilla. Hij werd beschuldigd van ketterij en stierf in de gevangenis.
Zijn
boeken laten zien dat hij een voorstander was van een geestelijke
hervorming. En
zo mag dit gebouwtje een teken van verzoening worden tussen het
oer-katholieke
Spanje en het zo vaak fel anti-katholieke Protestantisme daar. U ziet
het
donkere gebouw helemaal rechts op de afbeelding op blz. 17. Links voor
ziet u de
huizenrij waar nu studenten komen, daarachter het hoofdgebouw en om de
hoek de
toekomstige nieuwbouw. Daarnaast met het puntdak en de witte gevelpunt:
la
Chimenea, de toekomstige bibliotheek. De kapel zou moeten komen in het
lage
gebouwtje naast de Torre de Felipe II (het kasteeltje). Voorwaar een
ambitieus
plan!
naar boven |
Allereerst
willen we het vuur gelikter maken. Dat staat voor de braamstruik die
niet
verteerd wordt. In de eerste versie maakten we er vier vlammen van, die
verwezen
naar de vier evangeliën. Maar op aandringen van de Synode maakten
we er één
enkel vuur van, om dichter te blijven bij de oorspronkelijke
braamstruik, en de
betekenis daarvan. Het vuur brandt nu boven een olijfboom, die staat
voor alle
olijfbomen op de Olijfberg. Maar je kunt er tegelijk ook de kelk in
zien, die
Christus gebruikte bij het Laatste Avondmaal. Zeker samen met de
stralenkrans om
de brandende braamstruik. Die staat ook voor de regenboog, en daarmee
voor het
verbond van God met de mensheid. Met de inscriptie: ardía y no
se consumía
(het brandde en werd niet verteerd) behouden we de traditionele
frasering, en
met de toevoeging van het jaar ‘1869’ geven we de ouderdom
van onze kerk
aan. We zijn geen eendagsvlieg, maar getuigen al heel lang van ons
geloof in
Christus. En als laatste: we laten duidelijk zien bij wie dit embleem
hort, en
we accentueren boven alle andere elementen de zin: Iglesia
Evangélica Española.’
Aan U te beslissen of U vindt dat ze
geslaagd zijn!
GAVvH
naar boven |
In
de plaats EL Escorial, ooit het zomerverblijf van Philips II,
de grote
vervolger van alles wat Protestant was, werd op 10 mei van dit jaar een
ceremonie gehouden ter gedachtenis van de 100ste sterfdag
Federico (Fritz) Fliedner, die hier in 1880 begon met scholing en
sociaal werk. Met name in het onderwijs bracht hij moderne, Europese
gedachten
aan, zoals begrijpend leren, in plaats van domweg stampen. Ook was het
Porvenir
de allereerste school van Spanje, waar jongens en meisjes samen les
kregen! De
ceremonie vond plaats in de tuin van het Casa de Paz, het Huis van
Vrede, waar
hij zijn werk begon. Ook de burgemeester was aanwezig, en dat was
bedoeld als
gebaar van verzoening en genoegdoening. Hij sprak over de vele keren
dat gepoogd
was het terrein en de gebouwen te onteigenen, ja, hij overhandigde
Doña
Elfriede Fliedner, de kleindochter van Federico, zelfs een ingelijste
copie van
een acte uit 1926 - 1927 van een dergelijke poging tot onteigening.
Deze acte
was gevonden toen het gemeentebestuur in de archieven zocht naar
materiaal voor
een kleine expositie over Federico Fliedner van 7 – 10 mei in het
Culturele
Centrum van El Escorial.
Rouwmoedig vroeg de burgemeester aan
Doña Elfriede
om toestemming een straat te vernoemen naar haar grootvader, en al
wordt in
Spanje ook niet altijd de daad bij het woord gevoegd, op 6 october werd
om 13
uur in de nieuwbouwwijk ("El
Tomillar", d.w.z. met tijm begroeide plek) een straat gedoopt: calle
Federico Fliedner. Het is, zover men weet, op dit moment in Spanje de
enige
straat die is genoemd naar een Protestant. Ooit was er in La Mancha, in
het dorp
Camuñas een straat vernoemd naar dezelfde Fliedner, die daar
verbonden was
geweest aan een kerk en een school, die tijdens de tweede republiek
lange tijd
goed gefunctioneerd hebben, maar tijdens het Franco-bewind
is die straat van naam veranderd. Deze naamgeving, op dit moment
is een
klein teken van hoop, dat hier en daar overheden toch ook welwillend
staan
tegenover de Protestanten. En die hebben dat verdiend.
De
kerk zou worden gesloten omdat de buren klaagden over de luide muziek.
De
kerkgangers zeggen gewone, geaccepteerde burgers van Pravia te zijn, en
ze
willen desnoods wel op een meer afgelegen plek gaan kerken. Het gaat om
zo’n
100 gelovigen, en nog een werkgroep voor Zigeuners uit de streek onder
Nalón.
Zigeuners vormen wat de vrouwen
betreft overigens een kwart van de gevangenisbewoners,
ook al vormen ze maar 1,4% van de totale bevolking. Niet noodzakelijk
omdat ze
crimineler zijn, maar ze worden heftig gediscrimineerd, volgens een
studie van
de Europese Unie. De vooroordelen bij politie en justitie maken niet
alleen dat
de vrouwen eerder worden ingerekend, (‘ze zullen het wel gedaan
hebben, en zo
niet, dan wel iets anders’), maar de straffen liggen ook
gemiddeld twee keer
zo hoog voor dezelfde vergrijpen als bij andere vrouwen in Spanje.
Overigens zit
39,7% voor roof, en 60% voor drugssmokkel. Het caló, een van de
in Spanje
gangbare zigeunertalen, behoort tot de meest gesproken talen in de
gevangenis.
http://cvc.cervantes.es/actcult/mezquita_cordoba/indice.htm
Een virus komt niet om die eerste
contactpersoon
heen, en klaagt dat het de berichten niet kan verzenden. Klik
op OK, en update de virusscanner! Op die manier kan het virus niet verder worden verspreid.
Maar
in juni is hij weer enigszins gerehabiliteerd, met een congres in
drieën, eerst
in New York, vervolgens half juni in Madrid, en daarna in Londen. Hij
kreeg de
eretitel Reformator, die zeer verdiend is; hij heeft veel
risico’s gelopen om
het Protestantse gedachtegoed in Spanje weer te introduceren en te
verbreiden.
Dat bracht de aartsbisschop kennelijk
op de gedachte
een eigen zender te beginnen. TMT krijgt een eigen televisiekanaal,
vergelijkbaar met onze KRO. Kardinaal Rouco heeft het op 24 september
ingewijd,
en de burgemeester van Madrid, die altijd geweigerd heeft om op welke
Protestantse uitnodiging dan ook in te gaan, was daar wel aanwezig.
De Protestanten vragen al 11 jaar om
toestemming
uitzendingen te verzorgen, maar helaas!
Ook de zondvloed schijnt
wetenschappelijke
status te krijgen. Archeologen hebben diep onder het oppervlak van de
Zwarte Zee
aanwijzigen gevonden voor een catastrofale vloed die meer dan 5000 voor
Christus
plaats vond en het zoete meer veranderde in zout water. Bovendien zijn
er grote
blokken steen waargenomen, die bewerkt lijken, en voor bewoning
gebruikt zouden
kunnen zijn. Hoe dan ook: de expeditie heeft een afgelegen plek onder
water
gevonden met materiaal dat hoort tot een periode voor een grote vloed.
Deze
studies bevestigen de theorie van een grote overstroming, zegt Burce
Hitcher,
archeoloog en uitgever van de Herald Tribune. (Washington.)
naar boven |
De synode heeft ook een verklaring de wereld doen ingaan. In
het Engels. Zojuist
ontvangen.
Our firm foundation lies in our faith in Jesus Christ
and the values of the Kingdom of God and his righteousness. Exhorted by
the
Gospel of Peace to uphold goodness and mercy as the only answer to
evil, we wish
to make public the following declaration.
We condemn the terrorist attacks carried out against
the United States of America. We stand beside the persons who have
suffered the
painful loss of family and friends. We
have prayed for strength for those in mourning, and we have prayed for
the
liberation of the North American people from all desire for vengeance.
Therefore, we also condemn the response of war by the
United States government and its allies. Our
understanding of the Gospel leads us to believe in the search for
peaceful means
of conflict resolution. War is never holy; justice arises not from
revenge; and
the dominance of the strongest is not the way.
We denounce the economic order predominant in the world
today, in which the rich world takes advantage of the resources and raw
materials of the majority of the countries of the poor world, without
the
benefits returning to them as investments in the development of such
basic areas
as education and health care. This economic order is only serving to
multiply
existent inequalities, incompatible with justice, human rights and
peace.
We call the Spanish government to both unite with those voices
crying out
for the abolition of the foreign (external) debt, and to take concrete
and
effective steps forward in this matter.
We condemn the Taliban regime of terror, along with its
interests and fanaticism. Building on 22 years of warfare and three
more of
draught, the Taliban have led Afghanistan toward the first great war
and
humanitarian crisis of the 21st century.
Our condemnation also extends to those who support them now
or who have supported them in the past, arming people groups against
each other
in order to defend outside economic or political interests.
We stand in solidarity with the Afghan people. They,
who today suffer a famine which is killing off the population, are the
poorest
nation on the planet with the largest number of refugees (more than
five million).
We ask for changes in attitudes and policies towards
the poor countries of the world. We
ask that democratic electoral processes be respected, even when they
differ in
ideology and understanding from those of the dominant nations.
We ask that no form of dictatorship be supported and that human
rights be
defended. We believe that the time
has arrived for the United States of America to support the creation of
an
International War Crimes Tribunal and to uphold the Kyoto Accord.
We call all of the believers of the family of Abraham
to seek together the road to peace and brotherhood.
We call for meetings at the national level, bringing together
representatives of Christianity, Islam, and Judaism, with the common
purpose of
seeking ways to avoid the conflict and marginalization not desired by
the
populations, cultures and religions living alongside each other at the
heart of
Spanish society.
naar boven |
1911
- 2001. Op 90-jarige leeftijd overleed 27 october jl. Don Ramon Taibo
Sienes,
schrijver, dichter en bisschop. Een heer, een caballero in de
beste zin.
Zijn ‘tweede roeping’ noemde hij zelf zijn passie voor de
pen. Een passie
die gepaard ging aan een diepe spiritualiteit, die zijn werk ook zo
aantrekkelijk maakt. Hij schreef in España
Evangélica en in La Voz de Almería. Maar
ook in kranten als La Nueva Democracia (New York); Luminar
(México)
en Elevación (Buenos Aires) verscheen zijn werk, dat
zowel uit proza als
poëzie bestond.
Hij
moest tussen 1939 en 1944 zeer tegen zijn zin in ballingschap. Daarna
komt hij
weer terug naar Spanje, en werkt mee aan de Carta Circular en La
Luz, uitgaven van de I.E.R.E.
Van 1966 tot 1983 was hij er bisschop. In die tijd heeft hij de
jonge
koningin Sofia – met enkele anderen – op haar verzoek
onderwezen in het
Protestantisme. Hij ging daar niet prat op, maar tijdens een bezoek
zagen we de
foto...
Een beminnelijk en waardig man was hij, die zich meten kon met de
groten
der aarde, en daar ook mee verkeerde.
Hij had veel belangstelling voor de
oecumene, en gaf daar in woord en
geschrift uiting aan, ook voor radio en televisie. Voor zijn gedichten,
waarvan
er verscheidene bundels verschenen werd hij nog in 1999 geëerd met
een prijs
voor Protestantse dichtkunst. Gelukkig
heeft zijn vrouw, die kort daarna overleed, dat nog mee kunnen maken.
De manier
waarop hij zich de degradatie van het bestaan in een verpleeghuis met
rust en
kalme waardigheid accepteerde, kon ons respect voor hem alleen maar
verhogen. De
herinnering aan hem is tot zegen.
Dante,
Blake, Rimbaud....
Dante, Blake, Rimbaud...
Ya sé que Dante toca muy bien el violín...
Ik wéét
dat Dante fraai viool speelt...
que está ahí, desgajado de sus padres...
y aquello vuestro de la Divina Comedia
en wat jullie toen hadden met de Divina Comedia
Acuérdate
que en tu infierno
Geef toe dat er geen enkel
esperando a que se abran las puertas de un infierno
en wacht tot zich de deuren openen van een hel
!Mira! Éste es un lugar donde no se puede
Kijk! Dit
is een plaats waar niemand
Aquí se rompan las cuerdas de todos
Hier breken de snaren van alle
?Me habréis entendido, poetas infernales?
Zouden
jullie me begrepen hebben, verduvelde dichters?
naar boven |