Berichtenblad nr. 62 mei 1999
Ter
inleiding:
Een bijzonder Jubileum!
Spaanse kerken vragen om gebed.
Comarruga - Samen op weg.....
Een blik vooruit......
Protestanten in Actie (PROTAC)
Veel nieuwe gemeenten.....
De grote financiële zorgen van de I.E.E hebben haar leden niet
belet om
Jaar van de vrouw....
Geboorte.....
Een boek over de Fliedners in Spanje
In
het Berichtenblad van september
1998 beloofden we een regelmatiger verschijnen na te streven,
zij het in afgeslankte vorm. Het resultaat ligt voor U!
Op 8 januari vierden we in de mooie
Kerkzaal van
de Hernhutter Broeders (en Zusters) in Zeist het 25-jarig ambtsjubileum
van onze
voorzitter drs. W. van Laar V.D.M., die op het ogenblik werkt als
Secretaris Coördinatie
en Reflectie bij de Nederlandse Zendingsraad.
We begonnen met psalm 98 en
eindigden met gezang
477, en zowel de Geest als de nieuwe liederen waren aanwezig!:
er was een
Spaanstalige Praiseband uit de Bijlmer, die ieder
in de handen deed klappen, en er was
verder een internationaal gezelschap van aanwezigen en
sprekers.
Hoogtepunten van de bijeenkomsten
vormden naast
de spetterende muziek het referaat van prof Walter Hollenweger, die in
Birmingham doceert en veel weet van Pinkstergroeperingen, en een
uiterst
diepzinnig verhaal van ds. Van Laar zelf, die vertelde over de twee
grote
invloeden op zijn leven: het verblijf in Chili, waar hij de
bevrijdingstheologie
van dichtbij meemaakte, en over zijn ontmoeting met de pinksterkerken.
De
hartstocht voor gerechtigheid en de vraag naar Jezus’ wezen
die in elke
cultuur weer gesteld moet worden, is de basis van de manier waarop hij
naar
mensen is gaan kijken. Niet
door kracht of
geweld, maar door Mijn Geest (Zacharia
4:6) moeten
de dingen veranderen. In deze context ook doet hij het werk binnen de
Zendingsraad. Dicht bij de mensen, die het aangaat.
Professor Hollenweger wilde
ook dicht bij
de mens zijn. Dicht bij de mens die we zelf zijn: hij pleitte
er voor ons
lichaam meer te gebruiken in de (ere)dienst aan God, maar ook om bewust
onze
theologie intercultureel te zien. En zo verhoogde hij de feestvreugde
door een
dansje te wagen tijdens het laatste lied dat we zongen.
Een prettig glas en welgevulde
bladen vol
lekkere hapjes verzachtte de tijd die we wachten moesten voor we de
jubilaris en
zijn vrouw en zoons geluk konden wensen. Het was een zeer geslaagde
middag, en
als bestuur wensen we ds. Van Laar nog veel gezegende jaren in de
dienst van de
Heer.
Van Don Enrique Capó, de
voorzitter van de
I.E.E. - de Spaanse Evangelische
Kerk - ontvingen we het verzoek in onze gebeden te betrekken de nieuwe
wegen die
deze kerk - samen met andere protestantse kerken in Spanje - zoekt om
het
Evangelie te brengen aan de vele mensen, die er geen weet van hebben.
Na de
jaren van overleven, is nu het moment gekomen om vooruit te kijken, en
de
geestelijke rijkdommen die deze aan geld en goed vaak zo arme kerk zijn
toevertrouwd, te delen met velen. We zijn er om te dienen, klonk het,
tijdens
een grote bijeenkomst in een dorpje Comarruga, niet ver van Tarragona.
Dit
ondanks de grote financiële problemen, en de opgave waarvoor de
kerk gesteld
wordt, om opeens voor pensioenen te zorgen, terwijl voorheen de
mogelijkheden
aan pensioenfondsen mee te doen, door de staat verhinderd werden. Ook
voor dit
aandachtspunt wordt Uw voorbede gevraagd. Wijsheid en Geest mogen hen
allen
geleiden.
Een honderdtal deelnemers uit
verschillende
kerken bevolkten van 3
tot 10
october 1998 het conferentieoord in Comarruga, in het
Noordoosten van
Spanje, vlak bij Tarragona, dat een
80 km ten Zuiden van Barcelona ligt. De bijeenkomst werd georganiseerd
door het
Mondiaal Zendingsinstituut van de Methodisten, maar naast Methodisten
uit de
hele wereld waren er ook predikanten van de I.E.E en de I.E.R.E.
aanwezig. Het
thema was Jezus Christus, hart en ziel van het Evangelie. Zij
spraken
over de toekomst van de kerk, en kort samengevat werd geconcludeerd dat
zending
een kwestie is zowel van alle kerken samen, als van het individu. De
beslissing om in dit opzicht samen te gaan werken, wordt gezien als de
voorloper
van een Samen op Weg-proces (er is van Spaanse zijde ook duidelijk
belangstelling voor wat hier gebeurt!), maar daarnaast is er de oproep
om het
inzicht, dat evangelisatie een kwestie is van elk individu binnen een
gemeente,
diepgaand te bespreken in elke protestantse gemeente. Hier en daar is
een begin
gemaakt, maar voor dit gedachtengoed werkelijk doordringt bij de basis,
zal veel
tijd en gebed nodig zijn.
Van Pedro Zamora, directeur het
S.E.U.T. - het
Spaanse
theologisch opleidingsinstituut -
ontvingen we, mede naar aanleiding van de bijeenkomst in Comarruga een
uitgebreide analyse, die we hier kort willen samenvatten. We komen er
in een
volgend Berichtenblad wellicht nader op terug. In een hartstochtelijk
stuk
schrijft Pedro Zamora o.a. dat de kerken een
nieuwe visie nodig hebben. Na de jaren van onderdrukking en onvrijheid,
waardoor
hun mogelijkheden en hun visie op staat en kerk werden mee -bepaald,
zijn zij nu
mee verantwoordelijk voor de ontwikkelingen van Spanje binnen een nieuw
Europa.
Er is een grotere vrijheid, en die zou moeten worden
gebruikt voor
het bereiken van een drietal primaire doelen, om
zodoende ook de jongeren vast te houden binnen der kerk:
1) een sterkere interkerkelijke en
zelfs
oecumenische relatie
2) een
betere relatie tussen geloof en de sociale context waarbinnen men leeft
3) Een gunstiger mening over de
waarde van de
kerk als instituut.
Een ontwikkeling in deze richting is mogelijk, als de F.E.R.E.D.E. (de raad die de meeste Spaanse kerken vertegenwoordigt bij de regering) zich zou ontwikkelen - en het lijkt die kant op te gaan - tot een soort Spaanse Raad van Kerken. Die wordt zeer node gemist....
De F.E.R.E.D.E.
krijgt een
steeds professioneler opstelling, maar de
aansluiting bij het grondvlak ontbreekt nog, wat dit betreft: de
Spaanse
protestantse kerken hebben de neiging langs elkaar heen te werken. Dit
is een
groot manco, waar als eerste aan moet worden gewerkt.
Er is een begin van dialoog, zeker
tussen de
I.E.E en de I.E.R.E., maar ook met de U.E.B.E. de voornaamste kerk van
de
baptisten.
In dit geheel zou de I.E.E naar de
mening van ds.
Zamora een voortrekkersrol kunnen spelen: verschillende mensen zitten
al op
sleutelposities, en er is de nodige kennis en ervaring aanwezig.
Niet alleen de samenwerking binnen
Spanje
is kerkelijk van belang: steeds meer wordt voor heel Spanje Zuid-Amerika
een economische en culturele partner van gewicht. Het is voor de kerken
van
groot belang het gesprek met de kerken daar aan te gaan, voordat Spanje
daarvandaan overspoeld wordt door evangelisten die met hun enthousiasme
- en
zonder inzicht in de Spaanse gevoeligheden - losgelaten worden op de
Spaanse
bevolking.
Er liggen wijde horizonten open;
God schenke de
Spaanse kerken Zijn Geest, opdat zij die einders met moed en inzicht
verkennen.
In de I.E.E wordt de laatste tijd
veel aandacht
geschonken aan de motivering van de jeugd om het Evangelie uit te
dragen. Het
project PROTAC (= Protestanten in Actie) omvat o.a. een nationale
bijeenkomst
voor de jeugd in het Escorial, die 24 en 25 april zal plaats vinden.
Het thema
van deze conferentie luidt: Waarom kerk? En
de bedoeling is de jeugd een houvast te geven ten aanzien
van de fundamentele uitgangspunten van het kerk-zijn, om zo te komen
tot een
plan van actie. Jonatan Lopez treedt op als coördinator van het
werk, en is
uiteraard bereikbaar via E-mail.
Het lijkt alsof ‘het
gebed al verhoord is
eer het gebeden is’: Bettina
Zöckler van de Evangelische Boekhandel schrijft dat er telkens
weer wordt
opgebeld door nieuwe kleine gemeenten die nieuw zijn gesticht en die in
het
Vademecum der kerken willen worden opgenomen. Helaas zijn het bijna
steeds
basisgemeenten: ongebonden aan
enige kerk. De zorg voor de leiding van deze gemeenten kan dus niet
worden
begeleid door de I.E.E, I.E.R.E. of een der andere kerken met knowhow.
Er is veel enthousiasme, vast veel Geest, maar weinig kennis.
Hopelijk
kan het S.E.U.T. hierin, door de schriftelijke cursussen, van dienst
zijn......
Deze en andere gemeenten, die pas na de Francotijd ontstonden, weten vrijwel niets van de historische wortels. Slechts tien jaar lang, nl. van 1869 tot in 1879 was ooit eerder vrijheid van Godsdienst in de Grondwet vastgelegd. Een Reformatorische stadswandeling door Madrid in het kader van het jaar van Philips de II, was vorig jaar zo’n succes dat al ettelijke volgende tochten volgeboekt zijn. Ze eindigden met een reconstructie van een Auto da Fe, een gericht van de Inquisitie. Diep geschokt keerden velen naar huis.....
1.
Voor hulp aan de getroffen gebieden in Midden - Amerika
meer dan 2
miljoen peseta’s op te brengen
(d.i. + ƒ 26.000,-)
2. In november 1998 heeft een
afgevaardigde van
de I.E.E. deelgenomen aan een
bezoek van een week aan de Protestantse kerk in de
voormalige Spaanse kolonie Equatoriaal Guinee. Tot dit
bezoek was besloten
op de laatste vergadering van de Hervormde Wereldbond te Debrecen
(Hongarije) De
besprekingen vonden plaats op allerlei terrein en niveau, zowel
kerkelijk als
politiek, o.a. met regeringsvertegenwoordigers, oppositiepartijen,
ambassadeurs
en ook met de aartsbisschop; natuurlijk werden ook gemeenten en scholen
en
ziekenhuizen bezocht. De delegatie formuleerde de volgende conclusies:
a) De
economische situatie is slecht, maar het land bevat veel onontgonnen
rijkdommen.
Er is geen hongersnood en minder Aids dan elders...
b) De
regering is een militaire dictatuur, die zich vermomt als democratie.
Internationale waarnemers hebben fraude bij de verkiezingen
geconstateerd.
c) de
kerk is bankroet, maar geestelijk levendig.
Voor de I.E.E ligt er een taak om
mee te werken
aan microprojecten, vanwege de langdurige vriendschappelijke relaties
met de
kerk in Guinee. Veel predikanten daar hebben in Spanje gestudeerd en in
de
Spaanse gemeenten vindt men hier en daar leden, die uit Guinee
afkomstig zijn.
Tijdens de laatste Assemblee van de
Wereldraad
in Harare (Zimbabwe) is Manolita Fuentes (echtgenote
van
Ds. Enrique Capó, de president van de I.E.E.) benoemd als
lid van het
Centrale Comité.
Een vrouw die veel mogelijkheden in
zich heeft,
en de positie van de Spaanse vrouw zeker mee kan versterken.
Op
15 februari heeft in Amstelveen ons bestuurslid ds. Philippe Fromont
een zoon
gekregen. Het is een flinke jongen van ruim 8 pond en 52 cm, die de
mooie namen Raphaël
Robert Adriaan draagt. Het geboortekaartje bevat als
laatste
nieuws: de moeder, de baby, de vader maken het goed; de zussen zijn
dol op
hem; de grootouders delen de vreugde van alle bovengenoemden. Wij
delen
graag in die vreugde, en bidden heel de familie zegen toe.
Ter gelegenheid van het
100-jarig bestaan van El Porvenir, de protestantse school te Madrid, is
er onder
zorg en toezien van Doña Elfriede, een jubileumboek verschenen
waarvan de titel
luidt: Memorias de la Familia Fliedner. (Herinneringen van de
Familie
Fliedner), met als ondertitel: Meer dan 100 jaar in dienst van het
protestantisme in Spanje. Daarin wordt exact tot uitdrukking gebracht
in welke
geest deze familie haar werk in Spanje heeft opgevat: een geest van
dienstbaarheid.
Fritz
Fliedner,
met wie het allemaal begonnen is, was een zoon van Theodor Fliedner, de
beroemde
stichter van het Diaconessenwerk in Duitsland. In 1869 maakte de jonge
Fritz
zijn eerste reis naar Spanje om, zoals hij het zelf uitdrukte, met
eigen ogen te
zien, hoe het woord van God zich baan brak na de verdrijving van
koningin
Isabella II. Hij kwam enthousiast terug, en werd na verloop van tijd
door het
Berlijnse comité, dat het protestantisme in Spanje wilde
bevorderen, als
evangelist uitgezonden. Zijn leven lang bleef hij daar aan het werk,
ook toen de
broze godsdienstvrijheid het niet langer dan 10 jaar uithield. Wat hem
ondanks
alle tegenwerking van overheidswege en de R.K.Kerk op de been hield,
was de
overtuiging dat God altijd diegene helpt die naar Zijn woord luisteren.
Interessant
is,
dat de vragen waarmee Fritz Fliedner zich moest bezighouden, ook nog de
onze
zijn, hoewel de omstandigheden zich uiteraard gewijzigd hebben. Welke
rol kan
het numeriek zo kleine protestantisme spelen in een samenleving die
eeuwenlang
zo overweldigend door het Rooms Katholicisme gedomineerd is? Moet het
protestantisme zich niet met veel meer kracht dan tot nu toe werpen op
het tot
stand brengen van eenheid? Welke gevaren brengt de aanwezigheid van
buitenlandse
invloeden mee?
De
Memorias
de la familia Fliedner kunnen ons in ieder geval op weg helpen
bij de
bezinning op de vraag hoe ook wij dienstbaar kunnen zijn......
bijgewerkt op15-07-2005
naar boven |