Vooraf.....
Het Evangelie in Spanje.Het bestuur aan U voorgesteld:
Terugblik.....Nieuwe wegen
Naar een stichtingsvorm
Een week in Madrid....
Kort Nieuws
Subsidie van B&W voor het Porvenir: 15.000.000 Pts.
67ste synode der IEE in Sevilla, 9-12-10-97
Thema: Diaconie der verzoening
Huidige samenstelling van de Comisión Permanente
Gods tederheid…..
De Media in Catalonië
Iets langer terug:
66ste synodevergadering van de Iglesia Evangelica Española
(I.E.E.)
Het seminarie
Bezoek aan Nederland
Nieuwe bisschop bij de I.E.R.E.
De Evangelische Gemeente te Reus 120 jaar oud
Nieuws van de Federico Fliednerstichting
In MemoriamDs. Humberto Capó Pascual
Don Francisco García Navarro
Annie Maria Catriena Baronesse van Lij nden - van den Bosch
Tenslotte.......
Veranderingen
op til.
Lang heeft de verschijning van dit nummer op zich laten
wachten. De vertraging heeft niet alleen te maken met de
gezondheidsproblemen maarmee de waarnemend redacteur ds. Voerman allang
kampte, maar heeft ook alles te maken met belangrijke nieuwe
ontwikkelingen, waarvan wij U graag deelgenoot maken.
In de eerste plaats is er de komende overgang van vereniging
naar stichting.
De Verenigingsvorm, waaronder ‘Het Evangelie in
Spanje’ 125 jaar heeft bestaan, voldoet niet meer. Al geruime
tijd functioneren wij als Stichting, en nu krijgt deze omzetting
juridisch zijn beslag.
Belangrijker nog is het proces van kerkelijke inkadering, waarin het
Evangelie in Spanje zich heeft begeven. U leest er over in dit nummer.
Een en ander heeft ook gevolgen voor de wijze waarop wij onze berichten
doorgeven. Deze zullen in het vervolg mogelijk te vinden zijn in een
Nieuwsbrief, uitgaande van de Zuid-Europa Commissie van de nieuwe
Samen-op-Weg-kerk, waarin ook ons bestuur vertegenwoordigd is.
Het Evangelie in Spanje blijft als onafhankelijke stichting bestaan,
vanouds was er een breed draagvlak, ook vanuit niet bij de VPKN
betrokken kerken. Deze oecumenische breedte is fundamenteel voor onze
komende stichting.
Nog eenmaal verschijnt dit Berichtenblad, in de oude vorm. Zij het, dat
dit een extra dik nummer is geworden.
In de gewijzigde omstandigheden komt dit blad ook nieuwe lezers onder ogen. Vandaar dat we beginnen met een korte introductie van ons werk voor hen die van ons bestaan niet op de hoogte waren.
In het bestuur hebben belangrijke vernieuwingen plaats gevonden.
De vroegere voorzitter kijkt terug, en de nieuwe voorzitter blikt vooruit.
Ds. Fromont beschrijft zijn kennismaking met enkele geloofsgenoten in Madrid.
Dan is er nieuws, veel nieuws over recente ontwikkelingen in Spanje, die tot nadenken stemmen, korte berichten, en nog wat ouder nieuws, dat moest blijven liggen tot nu toe.
Helaas ook een In Memoriam voor enkele dierbare vrienden....
De eindredactie van deze uitgave lag in handen van de secretaris: mevr. G.A. Voerman - van Haselen en van ds. Ph. Fromont.
naar boven |
GAVvH
/AV
De geschiedenis van het Protestantisme in Spanje is op zich een boeiende zaak. Het land dat tegelijkertijd de bakermat was van Reformatie en Inquisitie heeft heftig lijden gekend op religieus terrein. In de tweede helft van de 19de eeuw was Spanje een Rooms-Katholieke staat, waar de godsdienstvrijheid moeizaam erkenning trachtte te vinden.
Her en der kwamen Spanjaarden, meest via buitenlanders, in contact met het protestantisme, dat sinds de Hervorming, die aanvankelijk zeer aansloeg, geheel was uitgeroeid in het land.
Evenredig aan hun diepe godsdienstige beleving was echter de verdrukking die zij moesten doorstaan. Waren er in Europa en daarbuiten geen mensen geweest met open hart en open handen, dan was de situatie van het Spaans protestantisme onvergelijkelijk veel benarder geweest dan nu. En die mensen waren er.
Particulieren maar al snel ook organisaties, waarvan de Nederlandse Vereniging Het Evangelie in Spanje er een was. Ontstaan uit een comité dat in 1871 was opgericht door Mevr. Constance van Loon en Jhr. M.J. van Lennep, - maar reeds op 1 januari 1872 officiëel een vereniging, al bleef men tot 1954 spreken over het Comité! - was de Vereniging bijvoorbeeld in Málaga, Sevilla en Utrera officieel eigenaar van gebouwen waar de Spaanse protestanten gebruik van maakten. Maar niet alleen financieel waren er contacten. Er was ook altijd hartelijke bemoediging en steun op geestelijk vlak. Predikanten kwamen en gingen over en weer, verrijkend en verrijkt in het contact met de andere spiritualiteit, de andere volksaard, en de andere tradities van omgaan met de Heilige en Zijn Woord.
Die combinatie van activiteit en betrokkenheid is gebleven. Het streven van de Spaanse Evangelische Kerk, de I.E.E, waar wij van oudsher de meeste contacten mee hebben, om financieel op eigen benen te staan, heeft de betrekkingen niet geschaad, integendeel. Twee factoren werken op het ogenblik ongunstig in op de financiële situatie van de I.E.E. Nu de Spaanse overheid officiëel met de protestantse kerken contact onderhoudt, verwacht zij medewerking op het gebied van onderwijs, ziekenzorg, gevangeniswezen enz. Uiteraard brengt dit nieuwe geldelijke verplichtingen met zich mee. Daarnaast wordt de financiële ondersteuning vanuit Genève sneller afgebouwd, dan verwacht.
Het werk, dat in 1872 door ons begonnen is, moet dus nog worden voortgezet.
Daarom vragen wij nog steeds om bijdragen van allen die zich voor Spanje interesseren. Via de Diasporacollecte leveren de kerkelijke gemeenten daarin een belangrijk aandeel.
naar boven |
Voorzitter:
Drs. W. van Laar. In
1989 werd hem verzocht toe te treden tot het bestuur, hij was toen
predikant van
de Hervormde gemeente in Vlaardingen, en pas met zijn gezin terug uit
Chili,
waar hij van 1983-1988 zendingspredikant was. ‘Mijn beheersing
van de Spaanse
taal en mijn interesse in de spaanstalige wereld en de kerken daarin,
brachten
mij ertoe positief te reageren. Vanaf 1994 ben ik studiesecretaris bij
de
Nederlandse Zendingsraad, een overkoepelend orgaan en platform van vele
kerken
en organisaties voor zending en evangelisatie. 'Zending in Europa'
staat er hoog
op de agenda. Vandaar voel ik mij zeer betrokken bij de doelstelling en
het werk
van 'Evangelie in Spanje'. Vanaf deze zomer nam ik (voorlopig) het
voorzitterschap over van ds. Voerman, die het bestuur vanuit zijn rijke
ervaring, blijft bijstaan.’
Vice-voorzitter
sinds 1981 is Jhr. drs. M.J. van Lennep.
Zijn band met het Evangelie in Spanje is een familie-erfenis. Zijn
overoudtante
Constance van Loon richtte het Comité op, met steun van zijn
overgrootvader,
die als penningmeester optrad. Diens zoon, grootvader M.F. van Lennep,
was ruim
een halve eeuw lang secretaris-penningmeester en redacteur van het 2x
per jaar
verschijnende ‘Groene boekje’. Jhr. M.J. van Lennep was
bereid in 1979 voor
de Ev. Lutherse Kerk in het bestuur zitting te nemen. Hij zelf
schrijft: Mijn
aandeel bleef altijd vrij bescheiden, al werd ik na het aftreden van
mijn Geref.
medelid Ds. Végh vice-voorzitter. Zijn eruditie en kennis op
velerlei
terrein heeft de Vereniging echter dikwijls op het juiste pad gezet.
Sinds 1995
is zijn gezondheid helaas achteruit gegaan, en wij hopen te eniger tijd
een
waardige opvolger voor hem te vinden.
Penningmeester:
G.B. van Delft RA Sinds 1993 zeer
gewaardeerd lid van het bestuur. Zijn kantoor in Zeist biedt gastvrij
onderdak
aan onze bestuursvergaderingen. Hij is lid van de Hervormde Gemeente
van Zeist,
en voelt zich sterk betrokken bij internationale taken van de kerken.
Nauwgezet en gemotiveerd als hij is, houdt hij is practische
zaken het
bestuur op de rails.
Al
ruim dertig jaar lid
van het bestuur, waarvan het merendeel als voorzitter:
ds. mr. A.A.A.E.A. Voerman. Zijn
banden met Spanje dateren van 1954, toen hij gedetacheerd werd als
docent aan en
directeur van het Seminarie te Madrid, dat voor de I.E.E de predikanten
opleidde. Nadat Franco het seminarie sloot heeft hij nog enige tijd les
gegeven
op zijn eigen kamers, totdat ook dat verboden werd. In zijn gevarieerde
bestaan
heeft hij, ook via de Vereniging, steeds innige contacten met Spanje
onderhouden.
Ds.
Ph. Fromont
is als Waals predikant van Amsterdam sinds 26 mei 1998 lid
van het bestuur. Zijn belangstelling voor Zuidelijk Europa wordt gevoed
door
zijn relatie met o.a. het Comité Vaudois, waarvan hij voorzitter
is, en dat
zich richt op de belangen van protestanten in (Noord) Italië.
Vanuit die
belangstelling zal hij vooral de contacten met de SoW-werkgroep Zuid-
Europa i.o. behartigen.
Het
secretariaat
wordt vanaf 25-5-98 waargenomen door G.A.
Voerman - van Haselen, die al sinds jaar en dag op enige afstand
vertrouwd
is met de Vereniging, door
de lange jaren waarin haar echtgenoot er voorzitter van was.
Hem heeft ze de laatste jaren geassisteerd in het verzorgen van
het
Berichtenblad. Ze brengt enige
theologische
achtergrond en genegenheid voor de
Spaanse protestanten mee.
naar boven |
Ds. Mr. A.A.A.E.A. Voerman
Na vele jaren voorzitter te zijn geweest, heb ik onlangs het moment bereikt, waarop ik mijn functie als zodanig mocht overdragen.
De geschiedenis van het Spaanse protestantisme maakt dat ik op een bewogen tijd kan terugzien.
Toen
ik in 1954 voor het eerst te maken kreeg met onze geloofsgenoten in
Spanje was
hun situatie ronduit desastreus te noemen. De heersende filosofie ten
aanzien
van staat en kerk proclameerde, dat iedere Spanjaard de
Rooms-Katholieke
godsdienst aanhing.
Die vermelding stond dan ook in alle destijds uitgegeven Spaanse
paspoorten
voorgedrukt. Wie die aanduiding veranderd wilde hebben, moest zich daar
geducht
voor inspannen. Op allerlei gebied ontmoetten protestanten obstakels.
Huwelijkssluitingen vonden plaats in een door een priester geleide
kerkdienst.
Hij trad tevens op als ambtenaar van de burgerlijke stand. Wie
protestants wilde
trouwen, moest daarvoor toestemming ontvangen van de rechter, en het
kon jaren
duren voordat zo’n verzoek werd ingewilligd. De wet bevatte zelfs
een algemene
bepaling, dat de burgerlijke autoriteiten aan de kerkelijke alle hulp
moesten
verlenen, die van hen zou worden gevraagd. Onder kerk
werd uiteraard alléén de Rooms-Katholieke kerk verstaan.
Deze enkele voorbeelden mogen duidelijk maken, dat voor de wet individuele protestanten nog wel voorkwamen, als burgers met afwijkende on-vaderlandslievende ideeën, maar dat protestantse kerken en gemeenten gewoonweg niet bestonden; al wist de politie ze overigens voortreffelijk te vinden!
In die tijd heeft de Nederlandse Vereniging ‘Het Evangelie in Spanje’ het verzoek gekregen om een wat toen genoemd werd ‘fraternal worker’ beschikbaar te stellen als docent aan het Seminario Evangélico Unido, van de Spaanse Evangelische Kerk (I.E.E.) en van de Spaanse Bisschoppelijke Hervormde Kerk (I.E.R.E.) Als zodanig werd ik toen uitgezonden na een geheime! bevestiging tot predikant van onze Nederlandse Hervormde kerk. In Spanje verbleef ik als student, ingeschreven bij een universitair instituut.
En nu is het allemaal heel anders geworden. De dictatuur is vervangen door de democratie. De Rooms-Katholieke Kerk is naar de wet haar leidende positie kwijtgeraakt, al beschikt zij natuurlijk practisch nog altijd over grote maatschappelijke invloed. Toch mag gezegd worden, dat de regering daarnaast ook aan de verschillende protestantse kerken een gelijkwaardige plaats toekent. Deze vooruitgang brengt wel met zich mee, dat de overheid aan hen nu eisen stelt, die extra financiële lasten opleggen.
Ook de houding van buitenlandse protestantse kerken is veranderd. Hun huidige uitgangspunt is de zelfstandigheid van de Spaanse zusterkerken, in het bijzonder ook in financieel opzicht. Nu de I.E.E onlangs haar 125-jarig bestaan heeft gevierd, wordt zij geacht inmiddels op eigen benen te kunnen staan. Uiteraard wordt de steun, die haar uit andere landen bereikt, niet abrupt beëindigd, maar het nieuwe beleid gaat in principe uit van de ‘autofinanciación’, het zichzelf bedruipen, van de Spaanse Evangelische Kerk. In de laatste tien jaren heeft de I.E.E dat doel nagestreefd, en het met aanzienlijke inspanning voor ruim 70% gerealiseerd.
‘Het
Evangelie in Spanje’ is meegegaan in de boven beschreven
ontwikkeling. Toen de
protestantse kerken in Spanje wettelijk niet bestonden, was de
Vereniging
eigenaar van een aantal panden in verschillende gemeenten, o.a. in
Málaga, ten
behoeven van de huisvesting van de kerk, de school, de predikant en de
onderwijzer. Inmiddels is al dat onroerend goed overgedragen aan de
I.E.E, die
thans rechtspersoonlijkheid bezit, en zelf verantwoordelijk is voor
haar beheer.
Was vroeger de aandacht sterk gericht op het financieren van de
gemeenten, en
later van projecten, thans is de tendens verschoven naar het
onderhouden van
contacten. Aangezien de Spaanse protestanten als minderheid moeten
leven in een
geheel door de Rooms-Katholieke cultuur beïnvloede en beheerste
samenleving, is
het voor hen van buitengewoon belang om in verbinding te staan met
kerken uit
landen, waar meer met hun eigen cultuuridealen overeenkomende gedachten
de
maatschappij hebben bepaald.
Nog eens terugdenkend aan de tijd, dat Spanje, na 1945, aanvankelijk
heel
aarzelend weer in Europa werd opgenomen, herinner ik mij tenslotte,
hoezeer het
geloof onder de toenmalige vervolging van de protestanten een kracht
van
betekenis was bij de leden van de I.E.E en van de I.E.R.E., en vooral
ook hoe
enthousiast en overtuigd mijn leerlingen waren op het Seminarie.
Zij zijn inspirerende voorgangers geworden, die gaandeweg tegen
de stroom
moeten oproeien. Want inmiddels bespeuren ook de protestanten in Spanje
de
invloed van de secularisatie. Het zijn sterke benen, die de weelde van
de
vrijheid kunnen dragen!
Maar in elke situatie hebben christenen uit alle landen elkaar nodig. Telkens zijn de noden anders, maar de roeping om elkaar bij te staan is blijvend.
Het
is mij een vreugde geweest om voorzitter te mogen zijn. Ik wil daarbij
niet
vergeten, dat velen in de loop der jaren mij in die taak hebben
gesteund. Onder
die allen wil ik, zonder de anderen te kort te doen, de naam noemen van
wijlen
de heer J.J. Blomkwist, een secretaris, wie nimmer enige moeite teveel
was. Mijn
dankbaarheid gaat uit naar allen. En ik voel mij zeer gelukkig, dat ik
mijn taak
thans mocht overdragen aan Ds. Wout van Laar, die door zijn kennis van
de Spaanse
taal en van de Hispano-Amerikaanse cultuur daarvoor bij uitstek is
toegerust.
naar boven |
Drs.
W. van Laar
Een
blik in de toekomst.
Nieuwe ontwikkelingen in de relaties met de Spaans Evangelische Kerk (I.E.E.)
"Wij
stellen met vreugde vast dat 'Het Evangelie in Spanje', na reeds meer
dan een
eeuw met onze kerk te hebben samengewerkt, zich met gevoel voor
aanpassing in
staat toont om ten aanzien van de nieuwe omstandigheden en
uitdagingen
samen met ons te groeien naar nieuwe verhoudingen."
Aldus schreven ds. Alfredo Abad en de heer Joel Cortés,
respectievelijk secretaris
en penningmeester van de Synode van de Iglesia Evangélica Española,
in hun verslag van hun bezoek aan Nederland, nu ruim twee jaar geleden.
Op
zoek naar een eigentijdse invulling
Op
uitnodiging van het bestuur van de Nederlandse Vereniging 'Het
Evangelie in
Spanje' waren zij van 17 tot 19 februari 1996 in ons land. Later dat
jaar vond
in Lunteren een vergadering plaats van de Trio-synode van de
SoW-kerken, waar de
I.E.E. als één van de kerken van Zuid-Europa aanwezig
was. Tijdens beide
bezoeken is uitvoerig gepraat over de invulling van de toekomstige
relaties.
Al langer leefde van beide zijden het verlangen om met elkaar te zoeken
naar
nieuwe manieren van samenwerking, die recht doen aan de gewijzigde
verhoudingen
tussen kerken tegen het einde van de twintigste eeuw. Meer dan in de
begintijd
van de contacten met Spanje wordt vandaag gedacht in relaties van kerk
tot kerk.
Het zijn niet zozeer (zendings)genootschappen en verenigingen die
relaties
onderhouden met kerken in het Zuiden, als wel kerken die met elkaar
samenwerken
op basis van gelijkwaardigheid. In die oecumenische relaties wordt
gezocht naar
wederkerigheid: als veelkleurige leden van het ene lichaam van
Christus zoeken
kerken elkaar van dienst te zijn bij de uitvoering van hun
missionaire
opdracht, zoals ieder die in de eigen context te vervullen heeft.
De
gedachte van zending in zes continenten
betekent hernieuwde aandacht voor Europa. Het proces van de eenwording
van Europa roept om een gepast antwoord van de kerken uit het noorden,
zuiden,
oosten en westen van ons werelddeel. In onze verscheidenheid bewonen
wij samen
het huis Europa; hoe kunnen de kerken
eraan bijdragen dat het nieuwe Europa niet alleen streeft naar een
economische
eenheid, maar ook een 'ziel' zal krijgen, vanuit het evangelie? Staan
wij
uiteindelijk niet samen voor een gemeenschappelijke roeping, namelijk
om het
goede nieuws van Jezus over te dragen in een geseculariseerde wereld,
waarin de
geestelijke leegte onder de heerschappij van de 'vrije markt' velen
doet
hongeren naar levende spiritualiteit?
Wie de situatie in Spanje met die in ons land vergelijkt, ontdekt
inderdaad
naast grote verschillen ook veel overkomsten. Zijn de grote
vragen van de
kerken in Spanje ook niet onze vragen? En zijn veel van de uitdagingen
waarvoor
wij ons in Nederland gesteld zien, ook niet hun uitdagingen? Wij zullen
elkaar
in de komende eeuw hard nodig hebben. Hoe kan het komen tot vruchtbare
vormen
van samenwerking?
Kerkelijke
inkadering
Tegen
deze achtergrond gaat het bestuur van de Vereniging 'Het Evangelie in
Spanje'
na, hoe een bredere kerkelijke inkadering van de relaties tussen het
protestantisme in Spanje (met name de I.E.E.) en de kerken in Nederland
kan
worden bereikt. Perspectief is zoals gezegd: onze gezamenlijke
roeping in de
context van het 'nieuwe' Europa. Hoe kan onze Vereniging meehelpen
om de
gewenste ontwikkeling te bevorderen? Van wezenlijk belang is dat wij
dat niet
vanuit Nederland zullen bepalen. Daarom wordt aan de kerken in
Zuid-Europa
gevraagd openhartig aan te geven, hoe zij zelf denken invulling te
geven aan de
toekomstige relaties. Dat is minder makkelijk dan het lijkt. In het
verleden was
het de macht van het geld, die bepaalde hoe het ging. Tot vandaag toe
is er
sprake van economische ongelijkheid, die een gezonde
ontwikkeling van de
relaties bemoeilijkt. Het blijkt bijna altijd weer te gaan om
financiële steun,
om begrotingen en projecten.
Tijdens de bezoeken van vertegenwoordigers van de kerken van
Zuid-Europa is
gesproken over een mogelijke verbreding van de relaties:
financiële ondersteuning
zou niet meer dan een van de aspecten moeten zijn in contacten die in
een breder
kerkelijk kader zouden moeten worden geplaatst. Kan bijv. het
internationale Ronde
Tafel overleg, dat hulpverlening naar Spanje kanaliseert in
deze richting
worden omgebogen?
In
het kader van het samen-op-weg-proces dat leidt tot de toekomstige
Verenigde
Protestantse Kerk van Nederland (VPKN) tekenen zich nieuwe structuren
af. Binnen
de nieuwe kerk vallen de relaties met Spanje onder Orgaan II, waar
oecumene,
zending, evangelisatie en diaconaat samen zijn ondergebracht.
Vertegenwoordigers
uit ons bestuur hebben zitting in de Werkgroep Zuid-Europa in
oprichting. Deze
werkgroep, met zijn nijvere secretaris Dr. Klaus van der Grijp, is het
voorlopige orgaan van overleg, waar gedurende het proces van eenwording
van de
SoW-kerken de organisaties, die op een of andere manier bij
Zuideuropese
landen als Spanje, Portugal en Italië betrokken zijn, elkaar
ontmoeten en de
toekomstige relaties voorbereiden.
Het is bij de nieuwe ontwikkelingen van belang om de Nederlandse
gemeenten aan
de kusten van Spanje in het relatienet te betrekken. Elk jaar opnieuw
is er
immers een groot aantal Nederlanders, die met name de winter
doorbrengen in het
milde klimaat ronde de Middellandse Zee. Het kan naar verschillende
kanten toe
goed werken hen in contact te brengen met Spaanse kerken en christenen,
gedurende de tijd dat zij aan de costa's verblijven.
Inkadering in de nieuwe structuur van de VPKN mag intussen niet betekenen, dat de Vereniging 'Het Evangelie in Spanje' zijn bredere draagvlak verliest. Ook vanuit andere kerken dan de Hervormde, Gereformeerde en Lutherse kwam in het verleden de steun voor ons werk in Spanje. Zo waren er ook Remonstrantse en Waalse gemeenten, die in het bestuur vertegenwoordigd waren en fondsen beschikbaar stelden. En ook vanuit kleinere reformatorische kerken kwamen er giften. Dit bredere oecumenische draagvlak moet op een of nadere manier bewaard blijven. Er wordt naar een vorm gezocht waarin kerkelijke inkadering binnen de VPKN met behoud van de eigen identiteit van de Vereniging kan worden gegarandeerd. Een van de maatregelen waardoor dit kan worden bereikt, is te kiezen voor een stichtingsvorm. Daartoe besloot het bestuur deze zomer. Binnenkort zal dus sprake zijn van De Stichting 'Evangelie in Spanje'. Wij menen in een en ander te handelen in de lijn van de traditie van het werk dat nu al ruim een eeuw in Spanje mag worden verricht en naar de eis van de nieuwe situatie waarvoor wij thans staan.
Blijvende
verbondenheid met Spanje
Terugziende
op het geheel mogen wij constateren, dat er een betrouwbare basis wordt
gelegd
voor nieuwe en eigentijdse vormen van samenwerking, die voor de
communicatie van
het evangelie zowel in Spanje als in ons land van betekenis kunnen
zijn. Om te
eindigen met de woorden van de heren Alfredo Abad en Joel
Cortés: "De
eerste sensatie die wij ervoeren was er een van diepe dankbaarheid aan
God, die
de broederlijke verbondenheid tussen ons bewaard heeft. Dankzij
Hem zijn de
broeders en zusters van 'Het Evangelie in Spanje' instrumenten van
vernieuwing
van de relaties op een voor ons heel belangrijk moment, nu de
relaties met
kerken in Europa, waarbij wij elkaar wederkerig van dienst kunnen zijn,
volop in
ontwikkeling zijn. Het 'Evangelie in Spanje' zal een nieuwe
stimulerende rol
kunnen vervullen in een bredere samenwerking; de ontmoetingen in
Nederland
hebben ons meer leren denken vanuit het perspectief van het lichaam van
Christus. Samen zijn wij er voor verantwoordelijk de relaties op
concrete wijze
nu en in de toekomst vorm te geven. Wij zijn er nog niet, maar de
mogelijkheden
zijn ons in handen gegeven om de missionaire roeping van de ene kerk in
Spanje en
in Nederland als verkondigster van het Evangelie naar behoren uit te
voeren."
naar boven |
Ds.
Ph. Fromont
Toen
mij werd gevraagd lid te worden van het Evangelie in Spanje, zei ik bij
mijzelf:
In de aankomende maanden ga ik een paar dagen naar Madrid, om de sfeer
te
proeven van het Spaanse leven, om musea te bezoeken in een Europese
hoofdstad,
en om protestanten te ontmoeten. De wens werd uitgevoerd tussen
kerstmis en
nieuwjaar 1997-98. Een onvergetelijke week!
Bij onze aankomst op de avond van 25 december was het plein Puerta del
Sol, in
het Centrum, zwart van de mensen. Onze koffers konden ons nauwelijks
volgen, in
die menigte. In het hotel, dat vlak bij het plein lag, hoorden wij
muziek,
gezang, geroep, en zagen wij mensen dansen, tot in de vroege uren van
de
volgende dag. Dit ging door tot aan de dag van ons vertrek.
Nog een grote verrassing: de volgende dag, tegen 13.30 u. voor ons nog
een
normaal uur om een plaats te zoeken voor de lunch, traden wij een
restaurant
binnen. Het was leeg.
Ik dacht dat de bediening al was afgelopen, en vroeg of het niet te
laat was om
plaats te nemen. - Absoluut niet! Nee, nee!
Het was een vreemd gevoel alleen te zijn in het grote restaurant.
Echter, een uur later stroomde het restaurant vol. En dat duurde tot 16
uur.
Ik had me beter moeten informeren over het culinaire leven van de
Madrileños.
En ander hoogtepunt was het bezoek aan de protestantse boekwinkel in
Madrid, de
eerste die in dit land zijn deuren had geopend, nu al weer bijna
honderd jaar
geleden. Wij ontmoetten daar Mevrouw Elfriede Fliedner, die ons de
geschiedenis
vertelde van het Spaanse protestantisme, waarmee haar familie sterk
verbonden
is.
De
volgende dag hadden wij een afspraak met haar in de school: El
Porvenir, dat De
Toekomst betekent.
Wij waren onder de indruk van het grote gebouw, dat meer dan honderd
jaar
geleden is verrezen. In het schaduwrijke park verheft zich een groot
gebouw dat
een school, een kerk, een bibliotheek, een restaurant met zijn
bijbehorende
keuken, herbergt.
Wij werden bij ons bezoek begeleid door Mevrouw Fliedner en door
Bettina Zöckler.
Wij begrepen hoeveel moed en doorzettingsvermogen het deze protestanten in het Zuiden heeft gekost, om hun bestaan in Spanje te kunnen handhaven, tijdens de moeilijke periode na de oorlog, onder de dictatuur van Franco.
Vandaar opent de vrijheid een nieuwe horizon!
naar boven |
Bij de officiële viering van het eeuwfeest van het Porvenir kreeg de 85-jarige Doña Elfriede Fliedner een onderscheiding, de medaille van de Orden al Mérito Civil, (orde van burgerlijke verdienste) uitgereikt voor het vele werk dat zij heeft gedaan. De Directeur van het Bureau Godsdienstzaken van het Ministerie van Justitie, Alberto de la Hera, die de gelegenheid belangrijk genoeg vond om de onderscheiding zelf op te spelden, merkte in zijn persoonlijke en zeer bewogen toespraak op, dat Doña Elfriede in het verleden diep verguisd zou zijn om dezelfde redenen, als waarom zij nu zo hoog gewaardeerd werd! Hij onderstreepte deze woorden met de opmerking dat niet Doña Elfriede hier geëerd werd met de Orden, maar dat het een eer was voor de Orden al Mérito Civil, uitgereikt te worden aan deze onvergelijkelijke vrouw. Ook zei hij, dat hij als katholiek dicht bij allen stond, die Jezus liefhebben en Hem volgen, ongeacht hun godsdienstig ‘etiket’. Zijn toespraak, recht uit het hart, werd met een spontaan applaus beloond! Natuurlijk verwijst Doña Elfriede in haar aangeboren bescheidenheid direct naar alle medewerkers, maar zij is, in het voetspoor van haar familie, steeds een lichtend voorbeeld geweest van Evangelische bevlogenheid en liefde voor de mens. Het is goed, dat daar ook maatschappelijke waardering voor is.
Een boek over de familie Fliedner is bij diezelfde gelegenheid verschenen, waarbij voor een groot deel gebruik is gemaakt van Doña Elfriedes dagboekaantekeningen. Fascinerend en ontroerend!
Memorias de la familia Fliedner. ISBN 84-921503-7-8
Nog
een onderscheiding: Ds. José
Cardona Gregori ontving, met 3 andere
vertegenwoordigers van de Joodse, Moslim- en Rooms Katholieke
gemeenschappen, de
Orden al Mérito Civil, (orde van burgerlijke verdienste), als
erkenning voor
het werk ten bate van de godsdienstvrijheid in Spanje. De 40 jaar
strijd van
deze voorvechter voor mensenrechten en godsdienstvrijheid
zijn niet onopgemerkt gebleven!
Voor het eerst verleent B&W van Madrid een Protestantse vereniging subsidie.Bij de viering van het honderdjarig bestaan van het Porvenir, dat drie jaar geleden, bij de brand van 7 october `95, ten gevolge van werkzaamheden aan het dak, te lijden had van een heftige brand op de bovenste verdieping, werd van gemeentewege bekend gemaakt, dat de toen beloofde hulp nu de vorm zou aannemen van een subsidie op onderhoudswerkzaamheden van het gebouw. De stedelijke woningbouwvereniging houdt toezicht en de gemeente besteedt het werk uit. Het gebouw is inmiddels uitgeroepen tot historisch erfgoed van Madrid.
Valencia: Op 31-3-98 werd het 30-jarig bestaan gevierd van het Centro Ecuménico Interconfesional, waarvan D. Arturo Sánchez, eertijds bisschop van de I.E.R.E., een van de grondleggers was.
Alicante: De kapel van San Pablo, die door overstromingen erg had geleden, is dankzij de inzet van heel velen gerestaureerd. De onderlinge band in de gemeente is er ook weer door versterkt. Dat moet de evangelisatie van de stad wel ten goede komen.
In La Coruña heeft de missie onder de Basken van de I.E.R.E. een ruimte in gebruik genomen om kerkdiensten te houden. (Avda. del Salvador de Madariaga 39 iz/b) Moge er zegen op rusten.
De voorganger, Ds. Eduardo A. Domínguez werd uitgenodigd deel te nemen aan een gezamenlijke dienst van het Aartsbisdom van Santiago de Compostela. Mee-eten mocht hij ook. Op 21-1-98 werd er een oecumenische woorddienst gevierd!
Ook in Madrid komt men elkaar nader, en niet alleen in de gebedsweek voor de eenheid der kerken. Ds. Olaiz (van de I.E.R.E.) werd uitgenodigd om in verschillende Rooms-Katholieke en Protestantse kerken te preken!
Verzoening.
De FEREDE[1]
bericht: In Spanje is, zoals in veel Europese landen, een openlijke
discussie
aan de gang over de plaats van de kerk in de samenleving. En in Spanje
gaat het
dan om de Rooms-Katholieke kerk (met de bijbehorende
nationaal-katholieke
cultuur van de laatste eeuwen). Met name wordt de vraag gesteld of de
Spaanse
Rooms-Katholieke kerk niet eens spijt zou moeten betuigen over haar
samenwerking
met het Franco-regime. Dat diezelfde kerk in de jaren
ervóór heftig werd
vervolgd, wordt echter vaak vergeten.
Ook de FEREDE, de raad die alle geledingen van het protestantisme
omvat, heeft
een standpunt geformuleerd:
Allereerst is spijt een kwestie van het geweten, in dit geval voor de
Rooms-Katholieke kerk. Daar kun je je niet in mengen.
Wel wil de FEREDE nog eens wijzen op het feit dat die
nationaal-katholieke
cultuur zich o.a. heeft geuit in vervolgingen en haat, ja zelfs
moordaanslagen,
gericht tegen andersdenkenden, waarvan vooral de Spaanse protestanten
slachtoffer waren.
Verder is er de maatschappelijke tendens dit te vergeten, al vind je er
nog
steeds de sporen van in vooroordelen tegen, verkeerde voorlichting
over, en
discriminatie van Spanjaarden die zich naar het Evangelie noemen.
Dit antiprotestantse facet in de Spaanse samenleving, zo doordrenkt van
die
nationaal-katholieke cultuur, dat ook atheïsten en agnosten daar
door bepaald
worden, blijft zodoende bewaard.
Wat nodig is, is allereerst herstel van de relatie tussen de
verschillende
godsdienstige instellingen, zonder dat er direct sprake hoeft te zijn
van
oecumene of religieuze toenadering.
Daarom geen oproep aan de Spaanse
Rooms-Katholieke kerk tot aanbieden van excuses, wat de FEREDE betreft,
maar wel
een oproep aan heel de Spaanse democratische samenleving, (waarvan de
Rooms-Katholieke kerk deel uitmaakt) tot een verandering van
grondhouding. Het
zou al een goed begin zijn als men eens kennis neemt van onze
opvattingen over
dit thema, aldus de FEREDE.
Overstromingen in Spanje en Portugal.Het nieuws is al haast vergeten, maar Spanje en Portugal hebben zeer te lijden gehad van de heftige regenval in November 1997. De vaak haastig gebouwde kerkjes van de kleine protestantse gemeenten in Extramadura, Alicante, Lissabon en Alentejo (Z.Port.) waren voor een deel niet bestand tegen het watergeweld. Verzekerd waren ze ook niet. De staat heeft andere zorgen, en zo is de Zwitserse EPER bij uitzondering een inzamelingsactie begonnen.
Wie aan dit zeer goede doel wil bijdragen kan dat via onze Penningmeester, rekeningnummer 456774068 o.v.v. ‘overstroming. Een kopje koffie minder hier, kan daar al een aardig steentje bijdragen.
67ste
synode der IEE in Sevilla, 9-12-10-97
Thema: Diaconie der verzoening
De I.E.E. staat als minderheidskerk voor een aantal fundamentele vragen, die ter synode aan de orde kwamen. Ook speelden theologische en kerkelijke gevoeligheden een rol: zo is er bijvoorbeeld de kwestie van onderlinge solidariteit versus de behoefte aan autonomie, op gebieden als oecumene, zending, diaconaat, sociaal werk, verplichtingen aan, - verantwoordelijkheid voor en aanwezigheid in de wereld, die veel aandacht kreeg....
Al jaren streeft de I.E.E. er naar het geestelijk leven van de kerk te versterken, waardoor onderlinge verbondenheid en de practisch financiële verbondenheid van de gemeenten voor elkaar bevorderd worden. Het getuigenis naar buiten wordt als eveneens als een zaak van groot gewicht ervaren. Over de verhouding van een en ander, en over de invulling er van, is met grote inzet gediscussieerd. Daaruit kwamen aanbevelingen voort als: het aanpassen van de kerkstructuur aan de huidige tijd; betere communicatie en coördinatie tussen kerken en bestuurders, met name tussen de Comisión Permanente en de basis; meer broeder/zusterschap in de schoot der kerk, en een betere financiële basis.
Ook zou er meer nadruk moeten liggen op het zoeken naar roepingen, op sociaal werk, en deelname aan de wereldoecumene. De verschillende Departementen der I.E.E. houden zich bezig met zaken als evangelisatie, media, ziekenhuis- en gevangenispastoraat, contact met buitenland en andere kerken, CECI en FEREDE. Van alle 8 regios waren vertegenwoordigers aanwezig...
De synode onderstreepte dat de I.E.E alles in het werk moest stellen om in de samenleving haar identiteit en haar geloof tot uitdrukking te brengen, met nadruk op het werk onder jongeren en kinderen en met speciale aandacht voor onderlinge solidariteit en gemeenschap tussen de kerken, nationaal en internationaal. Verder werd verder gesuggereerd dat predikanten van sommige kleine gemeenschappen er een betaalde baan naast zouden kunnen nemen. (In meerdere gemeenten is dit al het geval). Het zou weer kunnen helpen bij de zelffinanciering, waaraan nog wel steeds 33% ontbreekt, maar die de laatste 10 jaar met bijna 40 % is opgelopen is van 53,3% tot 73,4% Voor het entameren van nieuwe projecten is echter nog steeds buitenlandse hulp nodig. Ook zou er een betere coördinatie moeten komen tussen de Centrale Kas van de I.E.E en de regionale kassen die pas recent zijn gevormd. Overigens gaat men er van uit dat in 1998 het totaal aan hulpprogramma’s (aan de I.E.E) 10% lager zal uitvallen dan in voorgaande jaren.
Enrique
Capo en Alfredo Abad zijn herkozen als president en secretaris van de Comisión
Permanente. Vice-president is nu José Manuel Mochon. De
leden: Lidia Castell, Joaquin Garcia en Pilar Agraz
Vrouwe Justitia Het probleem van de gepensioneerde Spaanse predikanten weegt, zoals gezegd, zwaar. Tot 1991 was het niet mogelijk de predikanten te doen opnemen in het stelsel van sociale zekerheid. Nu moet men opeens pensioen uitbetalen, even hoog als van andere werknemers, zonder enige compensatie. De I.E.E overweegt de sociale dienst een proces aan te doen om zo tot een vergelijk te komen!
Ook de Spaanse kerk-vrouwen vergaderen! Verenigd binnen de MIEES[2] (Mujeres de la I.E.E. en Servicio) hebben ze van 20-22 mei 1998 hun VI-de assemblée gehouden in Madrid. Een van de thema’s was: Geweld tegen de vrouw in kerk en maatschappij. In Spanje overlijdt gemiddeld elke week minstens een vrouw door bruut geweld van (een) man(nen). Als tegengif moge het Christelijk getuigenis een duidelijk accent leggen op de tederheid van God, zoals die ook in de Bijbel tot uiting komt. Het decennium van Solidariteit met de Vrouw, uitgeroepen door de Wereldraad van Kerken, loopt dit jaar af. De voortdurende aandacht voor de positie van de vrouw blijft echter broodnodig!
Na jarenlange strijd is de Evangelische Raad van Catalonië er in geslaagd vijf minuten zendtijd per maand te veroveren op de publieke (TV)zender. Neíxer de Nou (opnieuw geboren worden) wordt gemaakt door Ds. Guillem Corea, namens de Raad, een kerkelijke groep, en een technische ploeg van de Catalaanse TV. De structuur van het programma is niet religieus, de inhoud wel, er wordt gelet op actualiteit, en het moet modern ogen!
Helaas wordt er met het toch al ongunstige tijdstip geschoven (begin van de zaterdag- of zondagmiddag, kindertijd dus!), maar er zijn al 10 minuten bij ‘geregeld’. Het streven is 20 minuten, en de uitzending is in het Catalaans.
Het Oecumenisch Centrum van de I.E.E Los Rubios heeft deze winter onderdak geboden aan ruim 70 Afrikaanse vluchtelingen. Velen van hen hebben nu een verblijfsvergunning. Zonder de financiële hulp van de I.E.E. was dit nooit mogelijk geweest, hier werden aanbevelingen van de Synode van Sevilla uitgevoerd!
Onder het motto: Eén geloof, één volk, één doel werd in december 1997 in Madrid een driedaags Evangelisch Congres plaats, waar 2300 mensen aan deelnamen. Verbondenheid in het Evangelie werd gepaard aan respect voor de verschillende tradities. Een eerste stap Samen op Weg! Synodaal noemde Alfredo Abad het congres dan ook, want in het Grieks is syn samen en (h)odos weg.
naar boven |
De
laatste synodevergadering
waar leden van de vereniging aan deelnamen (de heren G.B. van
Delft, en
Ds. Van Laar) werd van 12-14 oktober 1995 gehouden te Cartagena. Het
centrale
thema luidde: Gij allen zijt immers één
in Christus Jezus. Enkele punten: 1. Zelffinanciering vanaf 1997
zat er nog
niet in. 2. Het nieuwe Reglement van de kerk, waar vijf jaar aan
gewerkt is,
werd aanvaard. 3. Besloten werd een hulpfonds in het leven te roepen
ter
ondersteuning van kerkewerk in de Derde Wereld. De sfeer tijdens de
synodevergadering was goed. Men weet ondanks de soms grote verschillen
van
opvatting naar elkaar te luisteren en elkaar ruimte te geven, al heeft
het
Zuiden moeite die ruimte te nemen! Binnen de kerken is er steeds meer
aandacht
voor het charismatisch element. Wel leek de I.E.E. door een
identiteitscrisis
heen te gaan. Zij is bezig aan de nieuwe vrijheid te wennen.
Het
Seminarie in Madrid (SEUT) is een soort federatief verband aangegaan
met een
Noord-Amerikaans bijbelinstituut, waarbij beide instituten gebruik
maken van het
gebouw en een aantal faciliteiten. De rector Pedro Zamora was voor
studie enkele
jaren in Canada. Belangrijk is het ‘extensiewerk’ van het
SEUT: ruim
negentig studenten volgen lessen via de schriftelijke cursussen. Nieuw
is het
materiaal dat daarbij wordt gebruikt. Dat komt van het Open Theological
College,
St. John's College, Nottingham in Engeland. Iedereen lijkt daar
enthousiast
over: het zou gaan om in de praktijk beproefd materiaal, toegesneden op
de
situatie in Europa. De opzet is dat het onderwijs nadrukkelijk
pastorale
dimensies moet hebben.
Bij
het bezoek van de penningmeester en secretaris van de I.E.E., in 1996,
zijn
enkele interessante gesprekken gevoerd.
Op
uitnodiging van het bestuur van de Nederlandse Vereniging 'Het
Evangelie in
Spanje' waren zij van 17 tot 19 februari 1996 in ons land. Er vonden
ontmoetingen plaats met vertegenwoordigers van Nederlandse kerken
en
kerkelijke organisaties.
a)
Generale Diakonale Raad van de Nederlandse Hervormde Kerk (GDR).
Met deze
organisatie bestaan reeds jaren contacten. Er werd gesproken over een
mogelijke
verbreding van de relaties, meer dan slechts financieel
b)
Vervolgens werd een bezoek gebracht aan de Unie voor Christelijk
Onderwijs te
Amersfoort, zij steunde ondermeer het onderwijs aan El Porvenir.
c)
Tenslotte vond een verhelderend gesprek plaats met prof. dr. L.
Koffeman van de
Deputaten voor de Oecumene van de Gereformeerde Kerken in
Nederland. De
Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken vertonen
traditioneel een
geheel verschillende aanpak in de relaties met het buitenland. In het
kader van
de overeenkomsten van Leuenberg (1991) wil men in de toekomstige
Verenigde
Protestantse Kerk van Nederland (VPKN) komen tot nieuwe
relatiepatronen. Aan de
gesprekken werd steeds deelgenomen door een of meer leden van het
bestuur van de
vereniging.
In
januari 1997 was Ds.
Alfredo
Abad
als
afgevaardigde van de protestantse kerken van Spanje met
vertegenwoordigers van
de kerken van Italië, Portugal en Frankrijk aanwezig tijdens
de vergadering
van de Triosynode van de SoW-kerken in Lunteren. Tijdens dat
bezoek kwamen de
relaties tussen de toekomstige VPKN en het protestantisme in het zuiden
van
Europa aan de orde. Besloten werd te komen tot een werkgroep
Zuid-Europa in
oprichting, behorend tot Orgaan II van de nieuwe kerk, waarin de
oecumenische
relaties zijn ondergebracht. Zo is geschied.
De
Iglesia Española Reformada Episcopal (I.E.R.E.) staat sinds 5
november '95
onder de leiding van een nieuwe bisschop. Toen werd Carlos López
Lozano gewijd
in de Kathedrale Kerk te Madrid, gelegen aan de calle
Beneficencia. Niemand
minder dan de aartsbisschop van Canterbury was daartoe speciaal uit
Engeland
overgekomen. Carlos Lopez is een nog jonge man: bij zijn wijding was
hij 33 jaar
oud; een getal, dat men in Spanje niet noemen kan zonder dat de
gesprekspartner
erop antwoordt met: ¡Los años de Cristo! De jaren dat
Christus leefde!
De
I.E.R.E. weet zich verbonden met de Anglicaanse kerk via het bisdom
Gibraltar.
Aan
de andere kant is de I.E.R.E. nauw gelieerd aan de I.E.E. via hun
samenwerking
in het Seminario Evangélico Unido de Teología (SEUT).
Carlos Lopez is gehuwd
met een dochter van Ds. Sebastián Rodriguez, emeritus, maar tot
voor kort
predikant van de Iglesia San Pablo in de calle Aragón te
Barcelona, één van
de voornaamste gemeenten van de I.E.E..
Op
5 mei 1996 herdacht de Evangelische Gemeente van Reus (spreek uit: Rews)
haar 120 jarig bestaan. Het kerkgebouw moet opgeknapt worden, maar de
opvang van
straatkinderen gaat door; Narcís de Batlle, de nieuwe
evangelist, hoopt ook
deel te kunnen nemen aan uitzendingen van de plaatselijke omroep. Nu er
meer
contacten zijn tussen de kerken en de Staat wordt er samengewerkt met
o.a. de
Sociale dienst, het Rode Kruis, de Dienst voor jeugdige delinquenten en
de
Buurtvereniging. Zo kan het protestantisme zich in de burgerlijke
samenleving
integreren. Op + 10 km afstand bevinden zich de ook hier
bekende
vakantieoorden Salou en Cambrils.
Wie weet is een verblijf daar voor deze of gene lezer aanleiding eens
een kijkje
te gaan nemen in Reus, Carrer de
Vidal 9-11
Het
monumentale ‘Porvenir’ aan de Calle Bravo Murillo in
Madrid, dat drie jaar
geleden door een zeer ernstige brand werd getroffen, is inmiddels weer
volop in
gebruik. Het herbergt de oudste van de twee protestantse scholen
in de
hoofdstad (de andere is ‘Juán de Valdez’).
De
laatst overgeblevene van de familie, die het Porvenir
ruim een eeuw geleden gesticht heeft, is Elfriede Fliedner, 85 jaar
oud, maar
nog steeds belast met de zorg voor het internaat. Ze wordt bijgestaan
door Guni
Hecker, die ooit als stagiaire gekomen is, maar sindsdien uit
enthousiasme is
gebleven.
Het
in stand houden van de school en van het gebouw vergt veel
aanpassingsvermogen.
Onverwachte gebeurtenissen zorgen voor telkens nieuwe problemen.
Hoewel
het gebouw tegen brand verzekerd was, is niet de totale schade ter
hoogte van
ongeveer 650.000 gulden gedekt. Daarbij kwam de eis van de overheid,
dat het
monument in exact dezelfde staat moest worden gerestaureerd, zodat het
dak
hersteld moest worden met zink, dat tegenwoordig peperduur is.
Het
gebruik van het ‘Porvenir’ als school en internaat brengt
mee, dat de
schoolinspectie steeds hoger eisen stelt. De jaarlijkse inspectie wordt
telkens
met spanning afgewacht. De aandacht van de staat voor het onderwijs
eist
veranderingen die erg kostbaar zijn voor een school, die het van
particuliere
inkomsten moet hebben en wier doelgroep uit juist
niet-kapitaalkrachtige
leerlingen bestaat. Naar moderne begrippen ingerichte
natuurkundelokalen en
gymnastiekzalen verslinden veel geld. Daarbij komt nog, dat de
status van
monument verhindert het omringende terrein optimaal te gebruiken.
Ook
de tuin moet blijven zoals hij was, opdat het stadsgezicht niet
verandert.
Voordat
het "Porvenir" op de monumentenlijst kwam, was aan de rand van het
terrein een gebouw opgetrokken, dat een eenvoudig onderkomen biedt aan
mensen,
die een paar dagen in Madrid willen vertoeven. Het heet Residencia
"Esperanza". Het is onlangs opnieuw ingericht met één- en
tweepersoonskamers, met gebruik van keuken, badkamer, wasmachine en
koelkast.
Drie huiskamers en een studiezaal staan ter beschikking. Telefoon
en televisie
ontbreken uiteraard niet. De prijs per kamer bedraagt individueel +
40.000 pts per persoon per maand, of dubbel 25.000 pts per persoon per
maand.
Wie interesse heeft, telefonere Guni Hecker 00.34.1.5331337 of
00.34.1.533.7578.
Bij de huidige stand van de peseta: 1,4 cent, kan men hier bepaald
goedkoop voor
een maand onderdak vinden in een familiale en internationale sfeer.
Een
andere bezitting van de
Fliednerstichting, de ‘Casa de la Paz’, het ‘Huis van
vrede’ in het
dorpje El Escorial, is oorspronkelijk het huis, waarin Philips II
logeerde om
toezicht te houden op de bouw van het beroemde paleis annex klooster,
het
Escorial. Op het terrein bij het huis bevinden zich tegenwoordig
woonruimten,
schoollokalen en een conferentiezaal. Toen de Fliedners destijds de
koop sloten,
wisten ze niets af van de geschiedenis van het huis. Hun
nieuwsgierigheid werd
gewekt door een pomp in de tuin. De vroegere bewoners waren dus niet
afhankelijk
geweest van water uit de bron in het dorp. Het bleek inderdaad een huis
met
historie te zijn!
-
Tot de Fliednerstichting behoort tenslotte ook
een protestantse boekhandel, eerst gedreven door Elfriede Fliedners
zuster Irma,
nu door Bettina Zöckler. In de winkel is een "Vademecum
Evangélico"
verkrijgbaar, dat jaarlijks als agenda verschijnt, maar dat bovendien
alle
adressen van Spaanse protestantse gemeenten en instellingen in binnen-
en
buitenland bevat.
- Gezien het vele werk, dat de Fliednerstichting, onder moeilijke omstandigheden, verricht ten behoeve van opvoeding onderwijs en geestelijke ontwikkeling, heeft zij alle recht op onze sympathie en op onze steun.
naar boven |
1923
- 1995
Een
oude vriend, die ons vaak bezocht heeft in Nederland, en die in zijn
vaderland
een vooraanstaande rol speelde in het protestantse milieu, is op 18
december
1995 van ons heengegaan: Ds. Humberto
Capó Pascual.
Nu
dit aan God en aan de naaste gewijde leven hier op aarde een einde
genomen
heeft, gedenken wij hem in vriendschap en genegenheid. Wij treuren met
zijn
echtgenote en kinderen, maar wij kennen ook hun troost, dat wie in
Christus
heeft geloofd en met Hem heeft geleefd, het eeuwige leven beërft.
Onze
Vereniging leerde hem kennen, toen hij van 1954 tot 1970 optrad als
secretaris
van de Comisión Permanente, het moderamen van de Spaanse
Evangelische Kerk. Ook
internationaal was hij werkzaam, o.a. als voorzitter, van 1963 tot
1970, van de
Conferentie van Protestantse kerken in de Latijns-Europese landen.
In
1970 volgde hij, als eerste Spanjaard in deze functie, D. Teodoro
Fliedner op
als directeur van het Fliednerwerk in Madrid. In die tijd vond de
officiële
erkenning plaats van de school en het internaat "het Porvenir".
Uiteindelijk werd alles wat door de familie Fliedner sinds het einde
van de 19de
eeuw ondernomen was, ondergebracht in de Fliednerstichting. Op de
school, die
een toenemend aantal leerlingen te zien gaf, voerde hij pedagogische
hervormingen door.
Hij
was een man met liefde tot de mensen en een bezonken oordeel.
De
beste karakteristiek, die van zijn leven en werken te geven valt, werd
hem
toegekend door zijn zoon Carlos:
SOLI
DEO GLORIA
In Memoriam
1909
- 1997
Het
lange leven van Don Francisco is sterk bepaald geweest door de
burgeroorlog en
zijn gevolgen. Als alle protestanten van zijn generatie heeft hij
moeten
ervaren, dat de toentertijd heersende ideologie hen naar of soms over
de rand
van de samenleving drong. Zijn kracht was dat hij leefde van het woord
van God.
Toen
de ergste dictatuur, die op de burgeroorlog volgde, een beetje voorbij
was,
besloten de protestantse kerken gebruik te maken van de
verweermiddelen, die
nog altijd in de wetgeving besloten lagen. Zij stelden de
Comisión de Defensa
in, waarvan Don Francisco eerst penningmeester en later voorzitter
werd. Samen
met twee andere nog levende leden uit de begintijd werd hij 29 mei 1996
gehuldigd in het Ateneo te Madrid, 40 jaar na de oprichting van de
Commissie.
Het is niet iedereen gegeven, de uitkomst te zien van het werk dat hij
begon!
Als
persoon was hij een betrouwbaar en
zeer aimabel mens. Wij hadden als "Evangelie in Spanje" veel prettig
contacten met hem in zijn functie als penningmeester van de Iglesia
Evangélica
Española (I.E.E.). Vrijwel geen verblijf in Madrid van ons
bestuur verliep
zonder een bezoek aan het gastvrije huis van Don Francisco en
Doña Isabel.
De
ouderdom komt met gebreken. In zijn laatste jaren zag hij zo slecht,
dat hij
zelfs met een loep niet meer in staat was te lezen; en ook het
schrijven werd
moeilijk omdat zijn ogen niet meer konden controleren wat hij had
neergeschreven. Toch stelde hij een aantal boeken samen over
onderwerpen uit de
geschiedenis van het Spaanse protestantisme, opdat de kennis daarvan
niet
verloren zou gaan.
Van hem kan met recht gezegd worden, dat hij een toonbeeld was van een Spaanse protestant: levend uit het Woord, groeiend in de verdrukking en ontslapen in zijn Heer en Heiland.
In
Memoriam
1912
- 1998
In psalm 103, die op 12 juli bij haar begrafenis werd gelezen, staat gesproken over de dagen der mensen, die zijn als het gras waarover de wind blaast, en het is niet meer.
De jaartallen hierboven getuigen echter wel van een lang leven.
En wij mogen daar aan toevoegen, dat haar leven ook welbesteed was.
Lange jaren is Mevrouw van Lijnden onder meer lid geweest van ons bestuur. Het was de tijd, waarin de banden met Spanje, die vanwege de burgeroorlog aldaar waren verbroken, weer hersteld werden. Voor dat werk was een energieke aanpak nodig, en die kon men bij haar wel aantreffen!
Zij maakte gemakkelijk contact met mensen. Zonder nu juist het Spaans te beheersen durfde zij met Spanjaarden in hun eigen taal converseren. Zij sprak van hart tot hart, en zo bracht ze de wezenlijke belangstelling over, waaraan zoveel behoefte bestaat bij mensen, die zich godsdienstig en cultureel in een minderheidspositie bevinden.
Ook na de beëindiging van het bestuurslidmaatschap bleef zij geïnteresseerd in alles wat met Spanje en de Spaanse Evangelische Kerken te maken had.
Het was een voorrecht haar niet aflatende belangstelling te mogen genieten.
Terecht werd in de rouwbrief van haar gesproken als van een onvergetelijke vrouw.
Moge
de goedertierenheid des Heren haar in eeuwigheid bewaren.
naar boven |
El
Porvenir
Bordado
de pinos,
acacias, castaños,
palmeras y fresnos,
levanta orgulloso,
su mole el Colegio.
Bloques
de granito
forman sus cimientos,
eres resistente....
¡tienes casi un siglo,
desafías al tiempo!
cada
piedra,
con amor, se puso
con la gran idea
de dar alegría,
paz,
cultura, ciencia,
a los que aquí aprenden,
a los que aquí enseñan,
a los que buscaron
una
vida nueva
llena de esperanza, de amor, de paciencia.
(Samuel
Pool, in Recuerdos de El Porvenir[3])
El
Porvenir
Door
dennen omzoomd,
door acacia’s en door kastanjes,
palmen en esdoorns,
verheft zich vol trots
het gigantisch College....
Blokken
graniet,
-
weerbarstige
wezens -
vormen zijn grondslag....
een eeuw oud al haast,
-
bied
je het hoofd aan de tijd!
elke
steen,
heeft zich vol liefde,
gevoegd
in de grootse gedachte
vreugde te schenken...
wetenschap,
vrede, cultuur,
aan hen die les krijgen hier,
aan hen die les geven hier,
aan hen die zoeken
naar een heel nieuw leven,
vol hoop, liefde, verdraagzaamheid.
[1] De FEREDE is de Federación de Entidades Religiosas. Federatie van Religieuze instellingen.
[2] Uitgesproken mi-ees roept dit in het Spaans het woord miés, oogst op!
[3] Herinneringen aan het Porvenir (= De Toekomst) vert. GAV
naar boven |
laatst bijgewerkt:15-07-2005