Colofon:
Het Berichtenblad is een uitgave van het
bestuur van de Nederlandse Stichting ‘Het Evangelie in Spanje’
die beoogt de zaak van het Evangelie in Spanje
- in nauw overleg met de Spaanse Evangelische kerken zelf - vanuit de
wijde kring der Nederlandse Protestantse kerken naar beste krachten te
bevorderen.
Eindredactie: G.A. Voerman - van
Haselen
Geertebolwerk 25 3511 XA
Utrecht
info@evangelie-in-spanje.nl
website: www.evangelie-in-spanje.nl
RSIN 8075.13.507
MEDEDELINGEN VAN DE ADMINISTRATIE
Vriendelijk verzoeken wij u adreswijzigingen door te geven aan:
Geertebolwerk 25, 3511 XA Utrecht.
Voor uw medewerking zeggen wij u hartelijk dank.
BIJDRAGEN
Bijdragen voor ons werk onder vermelding van de
bestemming
zien wij graag tegemoet op bankrekening
NL 08 FVLB 02 26 11 07 53 t.n.v. ‘Het Evangelie in Spanje’ te Zeist
Van
de redactie
Dit berichtenblad hebt U maanden later in handen dan de bedoeling was. Onze excuses. De wil was er wel, maar de gezondheid lag dwars, en ziekte van een collega maakte deze maanden dat uw secretaris extra kerkdiensten had. Die vragen tijd!
Maar we hebben naast tijd ook weer liefde in dit blad gestopt.
Juist omdat de zaak van het Evangelie van belang is, hier en in Spanje, elke dag
weer.
Help ons alstublieft met geld, gebed, en met mensen.
Inhoud
Psalm 33: 4 Oprecht is het
woord van de Heer, alles
wat Hij doet is
betrouwbaar. 5 Hij heeft
recht en gerechtigheid lief,
van de trouw van de Heer is de
aarde vervuld.
Een mooie psalm, die ons laat zingen en spelen op
instrumenten. Wat is de Heer goed voor ons dat Hij ons ogen en oren schonk, en
de mogelijkheden, om onze verrukking over de schoonheid van de natuur met elkaar
te delen, en Hem er om te loven!
In die trouw en gerechtigheid mogen we Hem gedragen door
Zijn Liefde volgen. Daarmee volgen we ook in de voetstappen van Jezus en van
Zijn Evangelie: de Goede Boodschap dat God van alle mensen houdt. En zo doen we
er allemaal toe voor de verbreiding van dat Evangelie.
‘U in Uw klein hoekje, en ik in ’t mijn’!’ zoals
we vroeger zongen.
__________________________________________________________________________
Nalaten voor onze broeders en zusters in Spanje. Heeft u wel eens nagedacht of u na uw overlijden ook nog goed kunt doen
voor het Evangelie in Spanje? U kunt de Stichting Het Evangelie in Spanje, gevestigd te Utrecht, opnemen in het door een notaris op te maken testament. Dat kan op twee manieren. Hetzij door een legaat voor een vast bedrag,
hetzij als erfgenaam voor een deel van uw nalatenschap. Zonder testament
is het vorenstaande niet mogelijk. |
Maar ook uw giften bij
leven zijn voor ons van groot belang om ons aandeel te kunnen blijven geven voor
het werk dat in Spanje met zoveel liefde en vriendelijkheid gedaan wordt. Zonder
Uw inzet en Uw gaven lukt het ons niet om vanuit de opbrengsten van ons kleine
kapitaal jaarlijks € 5.000 over te maken als bijdrage voor de salarissen van
de predikanten. Voor 2024 is dit inmiddels gelukt. Ook kon voor pensioenen €
250 worden overgemaakt, maar de pensioenen blijven
een zorg,
zie blz. 5.
Tot nu toe bestond er de
mogelijkheid van extra belastingaftrek voor giften in de vorm van een periodieke
gift op basis van een overeenkomst voor minstens 5 jaar. Deze mogelijkheid komt
door het voorgenomen beleid van het nieuwe kabinet mogelijk te vervallen, maar
dat wordt pas later duidelijk. Help ons a.u.b. helpen!
In april 2024 stierf Ana Blanco, weduwe van dominee en theologieprofessor Cañellas.
De Spaanse protestantse kerk IEE won voor haar en twee andere gepensioneerden
een zaak voor de Spaanse rechter. De I.E.E. had gerechtelijke stappen ondernomen
tegen discriminatie van haar gepensioneerden.
In 2012 veroordeelde het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in
Straatsburg de Spaanse staat in de zaak van de gepensioneerde predikant van de
I.E.E. Manzanas.
De uitspraak werd pas uitgevoerd na zijn dood.
Hoe werden deze
mensen precies gediscrimineerd?
Onder Franco werd hun beroep niet erkend en mochten ze niet bijdragen aan
het pensioenfonds. Als gevolg daarvan ontvangen ze geen pensioen of slechts een
onvolledige uitkering wanneer ze de pensioengerechtigde leeftijd bereiken. Dit
is een schending van artikel 14 van de mensenrechten als discriminatie op
religieuze gronden. Twaalf jaar na de uitspraak in Straatsburg is er niets
veranderd. De discriminatie is des te duidelijker geworden omdat andere
bevolkingsgroepen in dezelfde uitgangspositie wel hun recht kregen.
In 1977 werden katholieke priesters opgenomen in het sociale
zekerheidsstelsel. In 2007 werden de Baskische leraren, die onder Franco in het
geheim in hun verboden taal les gaven, gerehabiliteerd
en hun werden met terugwerkende kracht pensioenen toegekend. Vandaag de dag
betaalt de I.E.E. nog steeds pensioencompensatie voor vier predikanten en zes
weduwen, hetgeen jaarlijks 50.000 euro kost. De enige manier om aan deze
onevenwichtige situatie een einde te maken is door gerechtelijke stappen te
ondernemen; er loopt momenteel een rechtszaak in Straatsburg namens een
gepensioneerde predikant uit Andalusië. De I.E.E. heeft inmiddels drie
rechtszaken gewonnen.
Andere zaken werden niet afgerond tijdens het leven van de eisers. Momenteel
lopen er nog vier rechtszaken. De betrokken pastors werken en betalen
pensioenpremies, ook al hebben ze allang de pensioengerechtigde leeftijd
bereikt, en hun kerk laat hen financieel niet in de steek.
Ook de Fliedner Stichting draagt pensioenkosten voor haar gediscrimineerde
medewerkers en moet deze uit giften financieren. Protestantse zusterkerken van
de I.E.E. worden eveneens getroffen,
zoals bijvoorbeeld de Baptisten in het geval van hun predikant ds. Andavert,
voormalig directeur van het Bijbelgenootschap, die zijn verontwaardiging over
het feit dat in 45 jaar democratie de Spaanse regeringen deze discriminatie niet
hebben verholpen, zeker niet onder stoelen of banken steekt!
________________________________________________
‘Het geloof in Christus draagt ons naar het leven.’ De aankondiging van
een recente kerkdienst in Barcelona, waarin Ismael Gramaje voorging en nadacht
over 1 Johannes 5: 9-13.
De
gemeenten weten zich wel te presenteren op een manier die ook de moderne mens
aanspreekt.
31-7-24 In Spanje blijken maar liefst 1 op de 56 mensen
in de gevangenis te zitten. Een verbijsterend groot aantal, en leiders van
Protestantse kerken hebben gesproken over de uitdagingen om het Evangelie naar
gevangenissen in dit land te brengen. Waar de Rooms Katholieke Aalmoezenier een
traditionele ingang heeft in de penitaire inrichtingen, is dat voor Protestanten
nog een hele uitdaging, ondanks de officiële vrijheid van Godsdienst. De
directie zit gewoonlijk niet te wachten op inbreuken op de gewone gang van
zaken. (Bron: Protestante Digital)
Een
grapje uit de gemeente in Bilbao over zomers in Baskenland:
Baskische zomer aan het installeren…
De installatie is mislukt.
Error 404: Zomer niet gevonden.
De zomer is niet beschikbaar in uw regio.
Start opnieuw op,
en probeer het in het Zuiden.
In het dagelijks leven riekt het woord ‘mededogen’ vaak naar sentimentaliteit,
ver verwijderd van de praktijk en vreemd aan het politieke leven, of naar
moralistisch gedrag dat de oorzaken van onrecht probeert te verdoezelen, of
ook naar een vage vorm van sympathie, die van buitenaf, of van bovenaf, met enig
gevoel van superioriteit wordt ervaren.
De ware betekenis van mededogen is echter dat men zichzelf in de plaats van
andere mensen die lijden in een relatie van gelijkheid en empathie stelt, om de
pijn van andere mensen als die van jezelf te ervaren, om de ander in ons te
internaliseren, om niet alleen met anderen te lijden, maar ook in anderen, om
zich te identificeren met degenen die lijden en met hun lijden, iets dat niet
gemakkelijk is, maar welnoodzakelijk.
Mededogen vereist actief deelnemen aan het lijden van anderen, denken, weten
en kijken naar de werkelijkheid door de ogen van de slachtoffers, van hen die
armer werden, en vechten tegen de oorzaken die waardoor het kwam. Mededogen is
een "passie" (een emotie) die zich spontaan richt op het lijden
van anderen en van de onderdrukte natuur, en ons menselijker maakt, en meer tot
mensen die zijn verbonden met de natuur waarvan we deel uitmaken.
Om een
‘meedogend’ persoon te zijn, is het niet nodig dat er al eerder een vorm van
genegenheid is, het is voldoende dat we degenen die lijden als gelijken
beschouwen. Dat is de ware betekenis van mededogen als principe en deugd.
Natuurlijk
heeft dr. Tamayo een en ander nog verder uitgewerkt tijdens de lezing, maar dit
was de samenvatting, en die geeft al stof tot overdenking.
Het is zomer, en dat betekent dat de ‘gemiddelde Spanjaard’, die net
zomin bestaat als de ‘gemiddelde Nederlander’, waarschijnlijk ‘ergens
anders’ is. Als het kan aan de kust of op het platteland, of bij familie. Aan
het begin van de (school)vacanties vindt er een kleine volksverhuizing plaats,
die begin september in omgekeerde richting wordt herhaald. Heel vaak gebeurt dit
met de redelijk comfortabele bussen of met de trein. Het zijn niet de mensen die
de protesten in de grote steden als Barcelona, Madrid en Valencia, en op de
eilanden veroorzaken.
Want het zijn nu met name mensen uit de rest van Europa die a) als
touristen helaas vaak veel onrust en schade brengen, en b) door de
beschikbare huizen op te kopen met hun dikkere portemonnaie de huizenprijzen zó
opdrijven, dat de locale bevolking daar niet meer kan blijven wonen.
Op zich zijn dit situaties die we in Nederland zelf wel kennen: ook de
gemeentebesturen van Amsterdam en bijv. Utrecht proberen het tourisme te
‘begeleiden’ en ‘om te leiden’, maar de situatie in Spanje, wordt nog
meer als bedreigend voor de eigen bevolking ervaren.
Nu wáren Spanjaarden van oudsher al een beetje xenofoob, maar de klachten
over probleemgebieden worden terecht serieus genomen. Waar de Mammon
wordt aanbeden, komt menselijkheid vaak op een derde plaats.
________________________________________________
In het kader van een
zomercursus voor de gemeente in Zaragoza werd er op 11 augustus nagedacht over
de vraag of je ook wel kunt zingen als je moe bent. Dit n.a.v. Exodus 15: 20-21. Daar staat: De profetes Mirjam, Aärons zus, pakte haar tamboerijn, en
alle vrouwen volgden haar, dansend en op de tamboerijn spelend.
En Mirjam zong dit refrein:
‘Zing voor de HEER, Zijn macht en majesteit zijn groot! Paarden en ruiters
wierp Hij in zee.’ Het antwoord in de dienst was een hartgrondig ‘Ja, dat
kan!’
De
‘pastoral’ – de jaarlijkse bijeenkomst waar de predikanten van de I.E.E.
worden bijgepraat over nieuwe ontwikkelingen op hun vakgebied, en waar ze elkaar
bijpraten over de ontwikkelingen en gebeurtenissen in hun gemeenten en hun
persoonlijk leven, vond dit jaar plaats van
20 – 24 mei 2024 in Los Rubios.
Die had als
hoofdonderdeel de lezing: “Aanwezigheid en afwezigheid van God in de
maatschappij. Pastorale uitdagingen.” – door professor
Juan Antonio Estrada.
Er werd ook gebeden en van harte gezongen!
En natuurlijk moest er een officiële foto worden gemaakt in de patio van Los
Rubios.
Iglesia Anglicana en España staat er nu bovenaan de huidige website. https://www.anglicanos.es/ Het accent (b)lijkt
verschoven van Protestant naar Anglicaans.
LVII Synode van de Iglesia Española
Reformada Episcopal.
De 57e synode van de
I.E.R.E. werd gehouden van 16 tot 18 juni in Santiago de Compostella. De meeste
parochies en congregaties van de kerk waren vertegenwoordigd. Verder Ángel
Rivera, die bisschop Rafael Morales uit Puerto Rico vertegenwoordigde, Rev.
Anita Miller uit de Verenigde Staten en José Bringas van de Episcopale Kerk van
Cuba.
De openingsdienst
werd gehouden in de kerk van Santa Susana, een prachtig 12e-eeuwse gebouw dat
ter beschikking werd gesteld aan de kerk in Santiago de Compostella.
De aanwezigenvonden i.h.a. dat deze synode een van de meest vruchtbare en gezegende was van de afgelopen 30 jaar. ‘We danken God en blijven vragen om Zijn hulp en leiding’.
Het Porvenir (De Toekomst) is altijd méér dan een schoolgebouw (en
woonhuis van de familie Fliedner) geweest: in de Aula vindt men men sinds jaar
en dag ook de ‘Iglesia de Cristo’.
‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven’, stond er op het grote bord, zichtbaar
aan de weg.
Dus als u op
zondagmorgen in Madrid om elf uur naar de kerk wilt gaan, weet u waar u naar uit
moet kijken! Calle Bravo Murillo 85. Metro Cuatro Caminos 28003 Madrid.
U bent zeer welkom!
Een stagiaire
van de beroepsopleiding in Kaiserswerth (Duitland) aan het werk in El Porvenir
te Madrid.
De scholen van de F.F.F. in Madrid worden meer internationaal. Er is al een
moedertaalassistente en nu is er ook een stagiaire vanuit Kaiserswerth. Ze heet
Juliana en loopt sinds begin april
in El Porvenir stage in de kleuterschool. Dat stagiaires van
onderwijsinstellingen met een pionierskarakter zoals de Kaiserswerther Diakonie
in Madrid meewerken, is een grote verrijking voor de school. Een
samenwerkingsovereenkomst tussen de F.F.F. en de beroepsopleiding Kaiserswerth
maken dit mogelijk. Zo worden historische relaties opnieuw aangeknoopt. Fritz
Fliedner kwam in 1870 immers vanuit Kaiserswerth naar Madrid.
(Zie: Berichtenblad 96, zomer
2023)
Ook de leerlingen van verplichte middenschool hebben niet alleen een punt gezet achter het schooljaar 23/24, maar ze hebben ook de diploma-uitreiking met hun 4e ESO klasgenoten gevierd. Het was een geweldige en super leuke avond gepresenteerd door de docent en tutor Chema Flores en de student Ginebra Castro. Ze zijn superblij dat ze hun dromen hebben verwezenlijkt en dat ze konden rekenen op deze superschool die hen al die jaren heeft begeleid. Heel hartelijk bedankt! schrijven ze.
Op 11 april 2024 werd er in de Aula van het Porvenir door de schrijver Mario Escobar een lezing gehouden, waarin enkele aspecten van de geschiedenis van het Porvenir en de Burgeroorlog werden besproken, naar aanleiding van de historische roman "La librera de Madrid" (De Boekverkoopster van Madrid) over de fictieve figuur van een Duitse vrouw die aan het begin van de Burgeroorlog in de Spaanse hoofdstad woonde en er een boekwinkel opende.
De roman vertelt het verhaal van 1936 tot na oorlogsperiode en de tijd van
het Franco-regime en speelt zich af op echte locaties zoals de Porvenir School
of de ‘Librería Nacional y Extranjera’ (later de Boekhandel Calatrava),
waar de auteur Mario Escobar zelf bleef veel tijd doorbracht zich te laten
inspireren.
Overigens was de vrouw waarover het ging niet zo erg fictief, want het boek
vertelt in wezen het verhaal van Irma, (Irmgard Karoline Auguste geb. 11 Mei
1922) de jongste zus van Elfriede Fliedner!
De avond werd
ingeleid door het voormalig hoofd van de school: Daniel Casado.
________________________________________________
Deze foto komt uit 1900 en heet: ‘Protestantse
scholen in de Passeig de Triomf’. Het
is een beeld van 150 jaar dienstbaarheid in de buurt staat er bij, in een
expositie over de wijk.
Met weinig middelen werd er heel veel tot stand gebracht!
In 1927 kwam er zelfs een echt kerkgebouw! Bij de inwijding tellen we zo’n 90
mensen, waaronder vrij wat kinderen. Het werk ging door, de gemeente bestaat
nog.
Echter, het is normaal dat men dan nog bijna twee decennia moet wachten voordat
men toegelaten wordt, aangezien de gemiddelde leeftijd van binnenkomst in Spaanse verzorgingshuizen rond de 82 jaar ligt.
In Bet-San (Barcelona - een huis van de IEE) was
begin augustus nog enige ruimte!
Daar wordt ook veel gedaan aan extra activiteiten…
Ook in Spanje gaat het virus nog / weer rond. Net als hier zijn mensen
gemakkelijk en slordig geworden, en juist waar veel mensen bij elkaar komen, is
het oppassen geblazen.
Overigens houden de meeste kerken (van de I.E.E.) zich stricter aan de regels wat betreft hygiëne dan de rest van de maatschappij; met name bij vieren van het Avondmaal zijn in veel gemeenten de gewoonten als aparte bekertjes, en aparte stukjes brood of kleine matzes nu ingeburgerd.
Déjanos ver tu luz
Dios del cielo y de la tierra,
Padre y Madre de la humanidad,
déjanos ver tu Luz
cuando la noche del dolor y de la injusticia,
la oscuridad del miedo y de la muerte,
las sombras de la violencia y de la opresión,
amenazan la paz que en Cristo nos regalaste
como anticipo de un Reino nuevo
que aun no aprendimos a construir.
Dios de la ternura sin tiempo,
que en la suavidad de tu espíritu
abrazas a tus hijos e hijas,
ayúdanos a vivir en tu Amor
cuando el odio y la intolerancia,
el desencuentro y la falta de sensibilidad,
el desprecio y la venganza,
marchitan a diario la Vida
que en Cristo nos concediste
como signo de un jardín
de hermandad y de armonía
que aún espera ser descubierto.
Dios, que te mueves
en la brisa que atraviesa los tiempos,
sopla en mi tiempo, en este tiempo, hoy,
aquel soplo que abre los ojos
y que ayuda a descubrir
lo que aún no hemos descubierto,
aquel soplo que impulsa corazones y manos
para construir lo que aún no hemos construido,
aquel soplo que permite presentir
en la noche más oscura la luz de tu presencia
y en el cansancio de nuestras luchas
tu cariño y compañía eterna.
Gerardo Carlos C. Oberman
(Een Argentijnense Nederlander!)
Laat ons uw licht zien,
God van hemel en aarde,
Vader en Moeder der mensheid,
laat ons uw licht zien
als de nacht van pijn en onrecht,
de duisternis van angst en dood,
de schaduwen van geweld en onderdrukking,
de vrede bedreigen die U ons in Christus hebt geschonken
als een proeve van een nieuw Koninkrijk
dat wij nog steeds niet leerden bouwen.
God van tijdloze tederheid,
die in de zoetheid van uw geest
uw zonen en dochters omhelst,
help ons om in uw liefde te leven
wanneer haat en onverdraagzaamheid,
onenigheid en ongevoeligheid,
minachting en wraak,
dag aan dag het leven doen verdorren
dat u aan ons in Christus schonk
als teken van een tuin
van broederschap en harmonie
die nog steeds hoopt te worden ontdekt.
God, U, die beweegt in de bries
die door de tijden heen gaat,
waai in mijn tijd, in deze tijd, waai nu,
die adem die de ogen opent
en helpt om te ontdekken
wat wij nog niet hebben ontdekt,
die adem die harten en handen drijft
om te bouwen wat we nog niet hebben gebouwd,
die adem die ons in staat stelt om in
de donkerste nacht het licht te voorvoelen
van uw aanwezigheid,
en uw genegenheid en altijd durende gezelschap
in ons vermoeiende geworstel.