Colofon:
Het Berichtenblad is een uitgave van het bestuur van de Nederlandse
Stichting ‘Het Evangelie in Spanje’ die
beoogt de zaak van het Evangelie in Spanje -
in nauw overleg met de Spaanse Evangelische kerken zelf -
vanuit de wijde kring der Nederlandse Protestantse kerken naar beste krachten te
bevorderen.
Eindredactie: G.A. Voerman - van
Haselen
Geertebolwerk 25 3511 XA
Utrecht
info@evangelie-in-spanje.nl
website: www.evangelie-in-spanje.nl
RSIN 8075.13.507
MEDEDELINGEN VAN DE ADMINISTRATIE
Vriendelijk verzoeken wij u adreswijzigingen door te geven aan:
Geertebolwerk 25, 3511 XA Utrecht.
Voor uw medewerking zeggen wij u hartelijk dank.
BIJDRAGEN
Bijdragen voor ons werk onder vermelding van bestemming
zien wij graag tegemoet op bankrekening
NL 08 FVLB 02 26 11 07 53 t.n.v. ‘Het Evangelie in Spanje’ te Zeist,
liefst met vermelding: algemeen of:
pensioenen.
Van
de redactie
Al
lijkt Corona in Nederland minder, we blijven voorzichtig. Pech en ziekte troffen
ons ook in 2022, maar we blijven verbonden met de Protestanten in Spanje, die
het juist met de inflatie en ook als gevolg van de corona niet gemakkelijk
hebben.
We zijn op dit moment maar met zijn drieën, en we snakken naar
versterking. Kom over en help ons!!!
Toch hopen we u met dit Berichtenblad gevarieerd nieuws te brengen. Ook al is
het toch weer niet gelukt om het te versturen voor de kerst… Je hebt niet
alles in de hand. Het lied waarmee we eindigen is niet een kerstlied, zoals u
zou verwachten, maar spreekt van hoop en verbondenheid…
Inhoudsopgave:
Overdenking
Spanje kerken
Kerstoverdenking van de I.E.E.
Kerstboodschap Carlos López Lozano (bisschop IERE)
I.E.E. Fliedner Stichting
Scholen
Jubilea
Uit de FFF stelt zich voor: Damaris Ruíz de Miguel
Afscheid van Gunhilde (Guni) Hecker.
Een stukje geschiedenis van de Fliednerverein
Congres FEREDE
I.E.E. kerkzaken
Solidariteitsfonds van de I.E.E.
Vergadering permanente commissie van de I.E.E.
Nieuwe predikante Torrevieja
Niño de Navidad dit jaar voor Oekraïne en Benin
Kerstcollecte I.E.E.
Creo sin Credos geloofsbelijdenis anders
Spanje
Klimaat
Sagrada Familia
Sevilla Protestantse wandelroute Vrouwen en Carmen
Financiën
Gedicht
Overdenking
In
de ster van Bethlehem die de Wijze Magiërs aanschouwden in hun zagen zij een
boodschap van de opperste der goden. Een boodschap vanuit het heelal zoals zij
dat kenden. Deze ster hier toont een stukje van de laatste beelden van het
heelal zoals wij dat kennen. We beseffen nu beter dan ooit dat er
oneindig meer te weten en te ontdekken is, dan we ooit hadden vermoed.
Hij, de Schepper van al wat er is, zienlijk en onzienlijk, heeft in Jezus Zijn
toekomst op het spel gezet, om dit – ons – kleine stukje van de schepping te
redden. Dat mogen we vieren, maar daarmee krijgen we ook een
verantwoordelijkheid. Het is aan ons om die schepping zo goed mogelijk te
bewaren, en door te geven aan volgende generaties, opdat er ook voor hen een
leefwereld mag zijn.
In doen en vooral laten, in gebed en vriendelijkheid kunnen wij die
Kerstgedachte in heel het jaar 2023 voortzetten.
Gods zegen en Gods goede Geest mogen ons daarin leiden.
Spanje kerken
Kerstoverdenking
van de I.E.E.
Navidad 2022
Zing
voor de HEER een nieuw lied: wonderen heeft Hij verricht. Zijn rechterhand heeft
overwonnen, Zijn heilige arm heeft redding gebracht. 2 De HEER heeft Zijn
overwinning bekendgemaakt, voor de ogen van de volken Zijn gerechtigheid
onthuld. 3 Hij heeft gedacht aan
Zijn liefde en trouw voor het volk van Israël. De einden der aarde hebben het
gezien: de overwinning van onze God. (Psalm 98:1-3). We
vieren, en vieren is een oefening in gedenken en in belofte, in de
wederkerigheid waarin God met ons meebeweegt tot onze zegen en redding.
Bij talloze gelegenheden krijgt de viering een feestelijk ritme, en zo staat de
Bijbel vol feestelijke momenten; in de evangeliën verschijnt Jezus bij tal van
vieringen, maaltijden, Pasen, een bruiloft, omdat Jezus het leven deelt van de
Zijnen en van degenen die zich in de periferie bevinden, om ons te roepen tot
volheid.
Dit jaar, en - doordat
de vieringen als gevolg van de pandemie werden uitgesteld - bij allerlei
gelegenheden, hebben we in veel van onze gemeenten en instellingen de 150e
verjaardag van de geschiedenis van ons kerkelijk werk gevierd. De belangrijkste
conclusie van deze gebeurtenissen was de dankbaarheid voor de keten van
getuigen, voor de wonderen die God in ons midden heeft gedaan zoals de
psalmist zegt in ps. 98.
Het
tweede element waar we de moeten nadruk op moeten leggen, is hoe Gods redding
bekend werd, zoals ook in de psalm staat, in talrijke momenten van (Zijn)
bevrijdend handelen, ten behoeve van onderwijs, van gelijkheid en
gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen, Godsdienstvrijheid of ten behoeve
van sociale rechtvaardigheid. Het is een eer om dit prachtige en bevrijdende
erfgoed te erkennen, ook al weten we dat we alleen maar hebben gedaan wat we
moesten doen.
Tijdens een van deze vieringen spoorde de burgemeester van Jaca (Huesca), bij
het ophalen van herinneringen aan het educatieve en sociale werk van ds.
Salvador Ramírez, ons aan, om zelf ook vandaag bevrijdend te handelen, naar het
voorbeeld onze voorgangers. Deze uitnodiging en uitdaging past bij wat het
Evangelie ons vandaag opnieuw voorlegt, en bij wat we oproepen als we Kerstfeest
vieren: Gods barmhartigheid en waarheid mobiliseren ons om Gods redding
zichtbaar en herkenbaar te maken in het leven van mensen.
In feite versterken en vernieuwen het elkaar het beste wensen en het Kerstfeest
vieren onze toewijding aan de God van de geschiedenis, die niet gelukkig is met
de vormen van discriminatie en uitsluiting van onze tijd.
De nieuwe vormen van overheersing en de gevolgen van economische ongelijkheid
maken dat rechtvaardigheid en vrede, inclusiviteit en het verwelkomen van mensen
vooraan in onze prioriteiten moeten staan.
Als we het feit niet aandurven dat Kerst de uitdaging vertegenwoordigt van Gods
menswording in het concrete leven van de meest kwetsbaren, moeten we misschien
maar geen Kerstfeest vieren en moeten we maar liever onopgemerkt en en op onze
tenen door deze feestdagen heengaan.
Zoals de profeet Jeremia (20:9) al zei: er brandt een vuur in onze botten waar
we niet omheen kunnen, en we moeten een stem van profetie blijven verheffen,
geworteld in de geschiedenis, die de talrijke wolk van getuigen eert die ons
omringt en drijft, er is een toegewijde viering van kerst en het vol vertrouwen
zichtbaar maken van de bevrijding en redding van onze God. We vragen om deze
feesten en roepen ze aan, als een actie van zijn Geest in onze gemeenschappen en
gezinnen, die we gehoorzamen en die we delen met allen die de barmhartigheid en
waarheid van het Evangelie zichtbaar en bekend maken.
Comisión Permanente I.E.E. December
2022
Kerstboodschap
Carlos López Lozano (bisschop van de IERE)
Geliefde
broeders en zusters, opnieuw bereiden we ons voor om de geboorte van onze
Verlosser Jezus Christus te vieren. Opnieuw zullen we zeggen: Vrolijk
Kerstfeest!
Door deze uitdrukking zo vaak te gebruiken, lijkt die soms zijn betekenis te
verliezen.
We zeggen het tegen iedereen: de buurman, de winkelier, of de collega op kantoor
of op het werk, een familielid dat we het hele jaar niet zien, of tegen iemand
die we op straat tegenkomen; maar waarschijnlijk begrijpen velen niet wat we
tegen hen zeggen en soms doen wij dat zelf ook niet.
Vrolijk
kerstfeest!
zeggen, betekent dat we ze wensen
dat ze een tijd van vreugde beleven om de geboorte van de Verlosser van de
Wereld te vieren. Kerstmis is feest, het is vreugde, omdat onze Vredevorst
geboren is.
In de Heilige Schrift lezen we: 'Maar de engel zei tegen hen: 'Wees niet bang; want zie, Ik breng u een de
tijding van grote vreugde, die voor alle mensen zal zijn: Dat u heden een Redder
geboren is in de stad van David, die Christus de Heere is.' Lucas 2:10-11
In de eerste hoofdstukken van het Evangelie die ons het verhaal van Kerstmis
vertellen, wordt de uitdrukking "vrees niet" vijf keer gebruikt.
In de hele Bijbel komt die meer dan 365 keer voor.
Wees niet bang of wat hetzelfde is: vertrouw,
(geloof) is een van de centrale
boodschappen van de Schrift.
Jezus werd geboren in turbulente tijden, die verre van vreedzaam waren: er was
politieke onrust, er waren oorlogen, er was een gebroken wereld die wanhopig een
Verlosser nodig had.
Er waren zelfs spanningen in de relatie tussen Maria en Jozef. Mogelijk maakt
ieder van ons vandaag ook zijn eigen crises door, maar de boodschap van de engel
is duidelijk: "Wees niet bang."
Jezus' geboorte was een van de belangrijkste momenten in Gods plan om de wereld
te verlossen. De komst van Jezus was een baken van licht. Het was het begin van
hoop voor de wereld.
God zond ons Zijn Zoon omdat Hij wilde dat we Zijn volmaakte vrede zouden
voelen, om de vreugde te ervaren die voortkomt uit het vertrouwen op God. Nu
kunnen wij de Heer zeggen dat we Hem vertrouwen, en vrede en vreugde voelen, net
zoals Maria, Jozef en de herders dat zoveel jaren geleden deden, toen ze de
boodschap hoorden: "Vrees niet."
Vrolijk kerstfeest en gezegende Epifanie!
+
Carlos
I.E.E.
Fliedner Stichting
Scholen
El
Porvenir had zijn 125e verjaardag op Hervormingsdag 2022 en het college Juan de
Valdés werd 59 jaar. Maar het vieren gebeurde op 3 november, en verder was er
de hele week feest in de vrolijk versierde schoolgebouwen.
Het
feestmenu was helemaal Duits:
Kartoffelsalat, Currywurst, Vanille Pudding en Bretzel
En natuurlijk hadden de leerlingen ook deel aan de herdenking van de
komst van Fritz Fliedner 150 jaar geleden!
Jubilea
Want ja,
(ruim)
150
jaar geleden kwam Fritz Fliedner naar Spanje. Dat werd dit jaar uitgebreid herdacht.
(Over jarige gemeenten berichtten we al eerder)
Daarmee vierde men ook de 150ste verjaardag van het Fliednerwerk in
Spanje (tegenwoordig Fundación Federico Fliedner FFF) en van de
oorspronkelijke Fliedner-Vereniging in Duitsland.
Hoewel
de pandemie het onmogelijk maakte om in 2020 de herdenking van de 150ste
verjaardag van de aankomst van Federico Fliedner in Spanje (1870 – 2020) te
vieren, had men afgelopen vrijdag 4 november 2022 eindelijk de gelegenheid om de
waardering voor het verloop van 150 jaar noeste arbeid ten dienste van onderwijs
en theologische vorming te gedenken.
Het
evenement, dat plaatsvond in het auditorium van Het Porvenir (de school, die de
rond 3 november ook zijn 125e verjaardag heeft gevierd), werd bijgewoond door
een aantal belangrijke instellingen waarmee de Fliedner-Stichting en haar centra
betrekkingen onderhouden, én door gezinnen van de scholen El Porvenir en Juan
de Valdés, en medewerkers van de Stichting en haar centra.
Het gebeuren
opende met een toespraak door Yolanda Gómez die als voorzitter van de
Raad van Toezicht van de Federico Fliedner Fundatie of Stichting (FFF),
alle aanwezigen verwelkomde. Vervolgens sprak Rainer Karstens, de
voorzitter van de Duitse vereniging die we kennen als de ‘Verein’, een
instantie die in 1870 de jonge Fritz naar Spanje stuurde en die 150 jaar later
het werk van de Stichting en haar educatieve centra nog steeds trouw
ondersteunt.
Daarna volgde het welkom van Alfredo Abad, vicevoorzitter van de Fliedner
Stichting en voorzitter van de Permanente Commissie van de Spaanse Evangelische
Kerk, die in zijn toespraak God
dankte voor het feit dat Hij
al die jaren van dienstbaarheid en toewijding met Zijn zorg heeft omringd.
Het
programma ging verder met de groeten van allerlei instellingen die de Stichting
na staan en die op verschillende manieren het educatieve werk dat wordt gedaan
ondersteunen. Het hoofd cultuur van de Duitse ambassade, Isabella
Neisinger-Langner liet weten dat de goede relatie tussen de ambassade en de
Stichting zeer gewaardeerd werd, en roemde de lange duur van het werk.
Ook waren er mensen die namens belangrijke instanties spraken en feliciteerden,
want zo gaat dat.
Mevr. Mercedes
Murillo, adjunct-directeur godsdienstvrijheid van het ministerie van Het
Voorzitterschap, Betrekkingen met de Rechtbanken en Democratisch Geheugen,
namens de Spaanse regering en de directeur van de Stichting voor Pluralisme en
Coëxistentie, Inés Mazarrasa, en Carolina Bueno, secretaris van FEREDE, die
refereerde aan de vele jaren werk
van Federico en ook op kerkelijk gebied.
Ten slotte sprak Beatriz Álvarez, directeur administratie van El Porvenir, die
de managementteams van de twee scholen van de Stichting vertegenwoordigt, namens
directeur Herbert Vermoet, die om gezondheidsredenen niet ter plekke kon zijn.
Tijdens het evenement hadden de aanwezigen de gelegenheid om een video
te bekijken die het verloop van het toegewijde werk dat Fritz Fliedner in 1870
begon, en dat veel mensen in de loop van de 150-jarige geschiedenis hebben
voortgezet, waarbij centra en projecten zich aansloten die de Federico Fliedner
Stichting tot een protestantse instelling hebben gemaakt die een belangrijke
plaats inneemt op het gebied van educatie en Theologische opleidingen.
U kunt die zien als u het woord video hierboven aanklikt.
Maar
mocht dat niet lukken, dan hebben we de tekst ook hier voor U, vertaald en wel.
(Met wat beelden).
(De tekst werd door verschillende leden van de FFF ingesproken).
In 2022
was het 150 jaar geleden dat hier het 'Fliednerwerk’ begon. Een werk dat de
Stichting in zijn huidige vorm erfde, dat haar verrijkte en haar nog steeds in
de samenwerking met de I.E.E. doet bloeien.
De
‘vereniging’ viert samen met de FFF het 150-jarig bestaan.
Bettina: Het is tegenwoordig een
vereniging die de Fliedner Stichting ondersteunt...
Een stukje geschiedenis:
In 1869
had een jonge Duitse vicaris, Fritz Fliedner, een reis naar Spanje en naar Italië
gemaakt, om de kort daarvoor ontstane Protestantse gemeenten die zich na de ‘glorieuze revolutie’ aan
het vormen waren, te leren kennen, en hij was zo onder de indruk,
dat hij een Vereniging oprichtte om het evangelie in Spanje te helpen... en die
Vereniging bedacht een persoon te sturen die als brug tussen Duitsland en Spanje
kon fungeren; men vroeg de jonge dominee Fritz Fliedner of hij die
persoon wilde zijn en hij zei: ‘Ja’.
Marcos: Ik zal nooit vergeten hoe in 1870, het jaar van de oorlog tussen Pruisen
en Frankrijk, en ook later tijdens de 1e en 2e wereldoorlog, de Vereniging haar
verplichting om ons werk te ondersteunen nooit heeft verwaarloosd, deze Duitsers
zijn nooit opgehouden ons te steunen, ondanks verschillende oorlogen en andere
moeilijke historische momenten, tot op de dag van vandaag doen ze dat nog
steeds.
De komst van Fritz Fliedner als zendeling had de wind in de zeilen door een
historische context die gunstig was voor hem na de goedkeuring van de Spaanse
grondwet van 1869, die voor het eerst in het land
godsdienstvrijheid en vrijheid van kerkgang toestond, en daarmee ook de geboorte
van de Spaanse Evangelische Kerk (Iglesia Evangélica Española) mogelijk
maakte, die altijd zij aan zij liep met het Fliednerwerk.
Alfredo:
De I.E.E. werd opgericht in de negentiende eeuw, aan het einde van de
negentiende ter gelegenheid van een godsdienstvrijheid en daardoor dateert zijn
officiële stichtingsacte van 1869. Deze gunstige achtergrond voor religieuze
openheid moedigde evangelische zendelingen zoals Fritz Fliedner aan om de
protestantse gemeenten in Spanje te helpen bij alles wat ze nodig hadden.
Marcos:
"Een van de eerste vragen van degenen die in Spanje aankomen, was hoe ze
zouden kunnen helpen bij de ontwikkeling van het Spaanse volk, de geestelijke
ontwikkeling, maar ook bij de ontwikkeling van het onderwijs. In die tijd
openden de zendelingen naast een kerk, een school."
Fritz
Fliedner wijdde zich heel zijn leven aan de opvoeding van Spaanse kinderen en
jongeren, omdat hij zag dat het Spanje van die tijd gekenmerkt werd door een
zeer hoog percentage analfabetisme.
Daniel
Casado: Nog
geen 30% van de jongens en 15% van de vrouwen kon toen lezen; daarbij kwam, dat
er niet genoeg scholen waren, die voor het grootste deel van ook nog eens van
verschrikkelijk slechte kwaliteit waren.
Fliedner
snapte ook dat de methode van de opleiding moest worden verbeterd, door een
voorbeeld te nemen aan progressieve en innovatieve onderwijsmethoden uit Europa.
Hij wil
schoolonderwijs gebruiken om actieve burgers op te leiden die zelfstandig kunnen
denken en kritisch hun eigen mening in de samenleving kunnen uiten...
In die tijd werd de leerstof achter elkaar onderwezen, elk jaar een of twee
vakken, waar vervolgens nooit meer iets mee werd gedaan... dit leidde ertoe dat
leerlingen, die nog niet klaar waren voor bepaalde vakken, die domweg uit het
hoofd leerden.
Fritz Fliedner daarentegen introduceerde een systeem dat erg lijkt op ons
huidige systeem, waarbij de vakken gelijktijdig worden onderwezen en dat de
behandelde onderwerpen elk schooljaar moeilijker en uitgebreider worden.
Al deze veranderingen liepen uit in zijn belangrijkste levenswerk, de
stichting, bouw en ingebruikname van de school: El Porvenir. (=
De Toekomst)
Daniel: Zodra hij in Spanje aankomt, realiseert hij zich hoe de
onderwijssituatie in Spanje is, en hoewel hij begint met het oprichten van
basisscholen, is hij zich ervan bewust dat een middelbare school noodzakelijk
is, en hij begint er onmiddellijk voor te strijden om die school gebouwd te
krijgen.
En zo
werd de 'El Porvenir'-school in 1897 opgericht na het overwinnen van talloze
obstakels.
De school is nu 125 jaar oud en is nog steeds een rolmodel met haar innovatieve onderwijs, dat is gebaseerd op de wortels van het verleden
en deze voortzet in vele meerjarige projecten om sociale betrokkenheid en
naastenliefde te bevorderen.
Gema: Fliedner's inspanningen
en zijn duidelijke doelstellingen, ondanks de vele moeilijkheden, zijn voor mij
een model voor alles wat ik op school doe, bovenal laat hij me keer op keer zien
hoe belangrijk een duidelijk doel is in educatief werk. Dit is waar we uit leven
in deze school, en het rust op waarden als tolerantie, respect, solidariteit en
verbetering van onze samenleving.
Maar
het werk van de Fliedners was niet beperkt tot de bouw van basisscholen en El
Porvenir, maar men lanceerde een groot aantal projecten, waaronder de
toenmalige Nationale en Buitenlandse Boekhandel, die materialen en literatuur
leverde aan de door Fritz opgerichte basisscholen en ook aan de Porvenir-school.
In die tijd werden ze nog met argwaan bekeken vanwege hun band met de
protestantse wereld. De boekhandel is open gebleven onder de naam Librería
Calatrava tot de definitieve sluiting in 2018.
Daniel
Casado: In
1873 richtte Fritz de boekhandel op die hij Nationale en Buitenlandse Boekhandel
noemde, een zeer strategische naam. Hij was zeer intelligent omdat hij op die
manier elke mogelijke afwijzing voorkwam vanwege het protestantse geloof, de
Calatrava-boekhandel ontwikkelde vanaf het begin een indrukwekkende hoeveelheid
werk, omdat er ook een uitgeverij bij hoorde...
Een
ander iconisch element van het Fliedner-werk was de aankoop door Fritz Fliedner
in 1880 van een zeer speciaal complex in El Escorial.
Alberto: Historische bronnen
geven aan dat het gebouw dat we nu ‘Monasterio de Prestado’ (lett. Geleend
klooster) noemen, in de zestiende eeuw als accommodatie diende voor de architect
van het El Escorial, Juan de Herrera, en dat koning Filips II er ook woonde toen
hij toezicht kwam houden op de bouwwerkzaamheden (van zijn toekomstig paleis:
het Escorial enkele kilometers verder).
In de loop der jaren sinds 1880 wordt het pand daar voor verschillende
doeleinden gebruikt. Tot de Spaanse Burgeroorlog was het een weeshuis en een
school, genaamd "Casa de Paz" (Vredeshuis), daarna werd het stil tot
de naoorlogse periode, en toen kon dit werk doorgaan tot de jaren 90.
Alberto: Van 2002 tot 2016
huisvestte het de faculteit Theologie SEUT, met een studentenslaapzaal voor de
eigen studenten, en in de afgelopen 25 jaar is het pand drie keer gebruikt als
een vluchtelingencentrum.
De
geschiedenis van deze 150 jaar is zeer bewogen en rijk aan gebeurtenissen die de
huidige Fliednerstichting, die als zodanig is opgericht in 1987 door de I.E.E.
hebben bepaald.
Alfredo: De Fliednerstichting is
opgericht door de I.E.E. om het erfgoed van het Fliednerwerk te behouden en
onderwijstaken en sociale projecten te verbeteren en te verenigen.
Damaris: In het schooljaar
1996-97 bestond de Fliedner Stichting al, en de I.E.E. besloot destijds om de
Juan de Valdés School in deze Stichting te integreren.
Zo heeft men in de loop van de decennia altijd oog gehad voor de behoeften van
onze samenleving. Dit gaf aanleiding tot projecten als de Juan de Valdés
School, die later werd geïntegreerd en de Fliedner Stichting verrijkte.
De Juan
de Valdés School ontstond in de jaren 60 van de vorige eeuw, toen Spanje nog
steeds diep leed onder de dictatuur, met sterke ongelijkheden, sociale en
Staats-discriminatie van alle niet-katholieke activiteiten, vooral op het gebied
van onderwijs.
Op 1
oktober 1963 opende de Juan de Valdés School haar deuren in het gebouw van de
Kerk van Jezus in Madrid.
Zo begon de lange geschiedenis van de school, die werd geboren op initiatief van
voorgangers van de I.E.E.: Alberto Araújo, Luis Ruíz Poveda, Daniel Vidal en
Benito Corvillón.
Het is opmerkelijk dat, zodra de school groeide en leerlingen uit alle
protestantse gemeenten in Madrid werden ingeschreven omdat de school in de
eerste plaats confessioneel was, de school vanwege politieke en internationale
gebeurtenissen een toevluchtsoord werd voor kinderen van politieke ballingen uit
verschillende dictaturen.
De Juan de Valdés School bleef trouw aan haar maatschappelijke
verantwoordelijkheid en is nog steeds een innovatieve onderwijsinstelling met
een speciale nadruk op waarden en sociale betrokkenheid waar dat nodig is.
Carlos: Wat de Juan de Valdés
School echt uniek maakt, is daar binnenin. Het zijn de medewerkers, die deel
uitmaken van de school, die zich uit in persoonlijke ondersteuning door de
school van gezinnen en leerlingen, met empathie en met menselijkheid.
De Theologische faculteit SEUT heeft ook
een lange geschiedenis van toewijding aan onderwijs en Bijbels onderricht.
Die geschiedenis gaat terug tot het jaar 1884 toen, dankzij de steun van een
Schots hulpcommissie, de I.E.E. in Cádiz een protestants theologisch instituut
stichtte, een theologisch opleidingscentrum voor predikanten van de I.E.E. en de
zusterkerk I.E.R.E.
Alfredo:
Sinds ds. Villesid van de kerk van San Fernando aan het begin van de 19e eeuw
begon met dit werk, eerst in El Puerto de Santa Maria, en later werd het de
faculteit theologie… heeft de I.E.E. altijd uit het diepst van het hart
gestreefd naar (goed) theologisch onderwijs. Daarom had ze capabele predikanten
als Georg en Theodor Fliedner, die daar zeer toegewijd werkten.
Met grote professoren en theologen die aan het SEUT onderwezen heeft het SEUT
zich in de loop der jaren onderscheiden door een grote roeping, en een
oecumenische oriëntatie in de theologische opleiding en studie van de Bijbel,
en zo is het tot op de dag van vandaag in alle trouw gebleven.
Israel:
We zetten in op een integrale vorming die voorbereidt op het leven, en waarvan
de centrale elementen Theologie en het Woord van God zijn,
Tegenwoordig
is de FFF de erfgenaam van het werk dat in 1870 is begonnen, en die is in 150
jaar tijd stap voor stap verrijkt door projecten die zijn toegevoegd en vorm
geven aan zijn heden.
Daarom blijven we, samen met onze broeders van de ‘Verein’ en de Kerk die
ons omvat, de I.E.E., waken over de behoeften van onze samenleving van de
eenentwintigste eeuw zoals voorheen, om voorbereid te zijn en te reageren (op de
ontwikkelingen).
Het
evenement werd bekroond door een prachtig concert van het befaamde Rodin Viool-
en Pianoduo, dat met hun werken het hart verheugden van de aanwezigen, die
unaniem het muzikale talent van het Duo prezen.
Aan het einde van het evenement deelden alle deelnemers een glas Spaanse wijn,
aangeboden door de F. Fliedner Stichting.
Ze zijn
daar erg trots op het werk van 150 jaar dat tot nu toe is verricht en de
trouwe steun die zowel de ‘Verein’ als de Spaanse Evangelische Kerk aan dit
werk hebben gegeven.
De Fliednerstichting
Madrid kreeg op 4.11.2022 bezoek van leden van de vereniging uit
Duitsland.
De viering van het 150-jarig bestaan van de twee partnerinstellingen, die in
2020 werd uitgesteld vanwege de pandemie, werd ingehaald. De gasten werden in El
Porvenir verwelkomd door leerlingen die verkleed waren als leden van de familie
Fliedner en die verschillende sketches opvoerden in het Duits, hun tweede
vreemde taal.
Bijzonder
opmerkelijk waren drie Fritz-figuren, in verschillende levensstadia.
(De
vereniging had Fritz Fliedner in 1870 naar Madrid gestuurd om de Spaanse
protestanten te steunen).
Na gezamenlijke bezoeken aan beide Fliednerscholen was er 's avonds een
feestelijke bijeenkomst met groeten van verschillende relevante
vertegenwoordigers van het protestantisme en de lokale politiek.
Zie hiervoor…
Vervolgens werd een video getoond over de geschiedenis van de FFF en de
vereniging, gemonteerd door de pr-functionaris Salome Arnaiz. De tekst hebt u al
kunnen lezen, maar niet dat de film ook met Duitse ondertiteling is te vinden op
de websites van de FFF en de Vereniging of hier: https://www.youtube.com/watch?v=mQdaaFxM5F0&t=2s
De volgende ochtend waren
er uitgebreide gesprekken tussen de twee partnerinstellingen. Leden van het
patronaat van de FFF en het bestuur van de Vereniging wisselden na de lange,
door de pandemie veroorzaakte pauze, intensief ideeën uit.
Aan het begin van het schooljaar moedigde ds. Alfredo Abad, lid van de
Raad van Toezicht, het personeel aan en deelde de resultaten van de vergadering
van de Raad van Toezicht afgelopen juli, waarbij twee nieuwe leden werden
verwelkomd en van Joel Cortés, die bijna 40-jaar eerste voorzitter was,
afscheid werd genomen. Voor het eerst wordt de Raad voorgezeten door een vrouw:
Yolanda Gomez, lid van de I.E.E.
De vertrekkende voorzitter Joel Cortés i Casals nam afscheid van alle
medewerkers in een bericht waarin hij zijn diepe dankbaarheid uitsprak voor de
verantwoordelijke acties van elk van hen. In zijn teksten blikt hij terug op
situaties en beslissingen die niet altijd even gemakkelijk waren, waarin het
gewicht van de geschiedenis van het protestantisme en het instituut een rol
speelde. In de 31 jaar dat hij president was, had hij ervaren wat Elfriede
Fliedner beschrijft in de "Herinneringen van de familie Fliedner", dat
op de moeilijkste momenten zonder zichtbare uitweg Gods hulp aanwezig is.
Met het oog op de toekomst van de Fliedner Stichting heeft hij er vertrouwen in
dat het motto
"Wij onderwijzen voor het leven"
zal uitkomen, vanwege het unieke ‘selling point’ van de Fliedner scholen op
het gebied van godsdienstonderwijs.
Cortés sluit af met de verzekering dat hij de Fliedner Stichting altijd in zijn
hart zal houden.
Uit de FFF stelt zich voor: Damaris Ruíz de Miguel.
Mijn
vader Luis Ruíz Poveda, predikant van de I.E.E., was student en opvolger in het
pastoraat van Georg Fliedner in de Iglesia de Christo, die samenkomt in El
Porvenir. Hij was mede-oprichter en lange tijd schoolhoofd van het Juan de Valdés.
Ik studeerde psychologie aan de Complutense Universiteit van Madrid,
gespecialiseerd in klinische diagnostische technieken, en voltooide later mijn
masterdiploma als een "expert in bemiddeling en conflictoplossing".
Met deze training kon ik als docent werken met studenten op het gebied van
emotionele en affectieve ontwikkeling, gebaseerd op een model van empathisch
onderwijs en christelijke waarden. Ik heb mijn hele carrière doorgebracht op
het college Juan de Valdés, waar ik Spaanse taal- en letterkunde, muziek en
sociale studies doceerde in het basis- en voortgezet onderwijs. Van 2002 tot
2013 runde ik de school, en tot mijn pensionering was ik verantwoordelijk voor
de afdeling schoolpsychologie op beide scholen van de Fliednerstichting.
Ik leer al mijn hele leven hoe ik les moet geven. Ik ben momenteel voorzitter
van de kerkenraad van mijn I.E.E.-gemeente in de wijk San Blas in Madrid en
sinds 2007 ben ik plaatsvervangend secretaris van de permanente commissie (CP)
van de Iglesia Evangélica Española.
Ik vertegenwoordig ook de I.E.E. in de Raad van Bestuur van het Spaanse
Bijbelgenootschap en was tien jaar lang afgevaardigde in het bestuursorgaan van
FEREDE. Sinds afgelopen zomer ben ik lid van de raad van toezicht (mecenaat) van
de Fliednerstichting.
Namens het bestuur van de vereniging ter bevordering
van de Fliednerstichting werd met dankbaarheid afscheid genomen van Gunhilde (Guni)
Hecker.
In maart 2022 vonden nieuwe bestuursverkiezingen plaats ter gelegenheid van de
digitale algemene vergadering van de Fliednerverein. In deze context heeft
Gunhilde Hecker, die de vergaderingen enige tijd niet had bijgewoond vanwege een
verzwakte gezondheid en hoge leeftijd, officieel haar mandaat neergelegd. Tijdens
een bezoek aan Guni in Esslingen in juli 2022 overhandigde Bettina Zöckler haar
een boeket bloemen in de Spaanse kleuren als dankbare erkenning van de
Vereniging, evenals een album met herinneringen uit Madrid, waarin lokale medewerkers, van
wie sommigen nog met Guni hadden gewerkt, zeer warme woorden aan haar opdroegen.
(Zij was een van de rechterhanden van Doña
Elfriede Fliedner en heeft onvermoeibaar voor de Stichting en het
Protestantisme in Spanje gewerkt!)
Een stukje geschiedenis van de Fliednerverein
De dictatuur van Primo de Rivera maakte in de jaren 20 van de vorige eeuw
een abrupt einde aan de debatten over vrijheid van godsdienst en geweten. Van de
grondwet van 1876 gold alleen nog de eerste zin: "De katholieke religie is
die van de Staat".
Niet alleen de financiële, maar ook de hele situatie van het Spaanse
protestantisme was opnieuw uiterst kritiek geworden.
Een uiting van deze veranderde situatie was de reis van koning Alfons XIII naar
Italië, en zijn toespraak in het Vaticaan op 19 november 1923.
Verwijzend naar de eeuwenlange strijd van de Reconquista, de ontdekking van de
Nieuwe Wereld, de katholieke vorsten Ferdinand en Isabella, die het katholieke
Spanje vormden, concludeerde hij: "Het geloof van mijn volk is niet koud
geworden, Heilige Vader, het geloof dat sinds mijn kindertijd in mijn hart heeft
gebrand als de vrucht van de leer van mijn moeder, is niet rond een atoom
gegroeid. ... Dus we beloven U plechtig, Heilige Vader, als U ooit ... als het
geloof de grootste offers van de katholieken zou eisen, zullen de Spanjaarden
geen enkel offer uit de weg gaan; en als U, ter verdediging van het vervolgde
geloof, als de nieuwe Urbanus II, oproept tot een kruistocht tegen de vijanden
van onze Allerheiligste religie, zullen Spanje en zijn Koning, trouw aan Uw
bevelen, nooit afwijken van de ereplaats die zijn glorieuze tradities het
instrueren, voor de triomf en glorie van het Kruis..."
In zijn antwoord, meldt Theodor Fliedner, gaf de paus zijn zegen aan alle
Spanjaarden, katholiek of niet, ‘en nodigde hij de protestanten met
sirenestemmen uit om terug te keren naar de boezem van Moeder Kerk.’ Deze
fundamentele vragen hielden Theodor Fliedner keer op keer bezig, en zetten hem
onder druk.
In Blätter aus Spanien No. 162, 1927, deed hij gedetailleerd
verslag van een katholiek gesprek: ‘Waarom bent u geen protestantse,
Allerheiligste Maagd?’ En het antwoord: ‘Ik ben geen protestant omdat de
protestanten de tradities van de ware kerk hebben gebroken. Ik ben geen
protestant, want tegenwoordig worden alleen de slechte katholieken
protestanten.’ –
En met zulke mensen heb je te maken! schreef Fliedner.
‘Aangezien ik niet geloof dat Spanje definitief de open zee van historisch
onderzoek in kan gaan, tenzij de lokale katholieken met enthousiasme en
oprechtheid helpen bij hun werk, betreur ik onmetelijk de afwezigheid van dit
sterke zuurdesem in onze officiële Kerk.’
Theodor Fliedner trok een tussentijdse balans: ‘Op 13 september was het zes
jaar geleden dat de Spaanse dictator Primo de Rivera, die de Jezuïeten achter
zich heeft, de teugels van de regering in handen nam. Het is in onze ogen een
wonder dat de protestanten in Spanje, op een paar incidenten na, geen kink in de
kabel konden steken. Alle pogingen om de kleine
evangelische groepen te vernietigen zijn mislukt.’ (Blätter
aus Sp. 171, S. 2717).
(Dr.
Wolfgang Otto, wordt vervolgd.)
Congres FEREDE
Het eerste congres van alle protestantse theologische faculteiten is geïntegreerd
in de koepelorganisatie FEREDE. In juni 2022 kwamen 43 docenten van vijf
faculteiten met door de staat erkende titels (faculteiten van de Asambleas de
Dios, Adventisten, Baptisten, Vrije Evangelischen en het SEUT van de I.E.E.)
bijeen. Een deelnemer vatte samen: ‘Het was een gezegende tijd van reflectie,
we hebben goed samengewerkt om het kwaliteitsniveau van onze training te
verbeteren en de samenwerking van alle docenten te bevorderen.’
Volgende bijeenkomsten vallen dus onder de FEREDE…
I.E.E.
kerkzaken
Er is
een Solidariteitsfonds van de I.E.E.
opgericht dat bijdraagt aan de hulp in Oekraïne van het Gustav-Adolf-Werk (GAW).
In mei
2022 werden in de I.E.E.-gemeenten collectes ter waarde van € 18.000
opgehaald, die ter beschikking werden gesteld van de GAW, waarmee de totale
opbrengst op dat moment een kleine € 320.000 bedroeg.
De
permanente commissie van I.E.E. kwam bijeen voor haar 347e vergadering
in april 2022 in de Catalaanse gemeente Rubí. Deze vergadering vond na drie
jaar pandemie eindelijk weer plaats. In 2020 moest de bijeenkomst op korte
termijn worden afgelast en in 2021 vond die alleen digitaal plaats. De vreugde
van de hereniging was groot en de dankbaarheid was voelbaar.
Op
22 mei 2022 werd ds. Krista Givens als
predikant geïnstalleerd in haar nieuwe standplaats: “La Siesta” in
Torrevieja (Alicante). als predikant geïnstalleerd
in haar nieuwe standplaats: “La Siesta” in Torrevieja (Alicante).
Namens de I.E.E. namen de predikanten Teresa Sancho, Mariano Arellano, David
Manzanas en Abraham García deel, (hier v.l.n.r. om haar heen).
Verder was de voorzitter van de Classis Levante: Daniel Manzanas aanwezig,
evenals verschillende broeders en zusters uit de kerken van Alicante en
Cartagena.
De Heer moge haar dienstwerk zegenen.
Niño
de Navidad dit jaar voor Oekraïne en Benin
Elk
jaar beginnen de schoolkinderen al in september te werken aan hun kerstdoos voor
kinderen die in arme omstandigheden geen kans hebben op kerstcadeautjes. Het is
voor de kinderen een leerzaam moment, en ook een uitdaging om zich in andere
kinderen te verplaatsen. De school sluit daarbij natuurlijk aan met het
lesrooster. Dit jaar gingen de dozen naar kinderen in Oekraïne en in Benin
(Afrika) ®
Kerstcollecte
I.E.E.
Deze was dit jaar bestemd voor de bouw van een kinder- en
jeugdcentrum in de stad Aleppo, Syrië.
Dit project wordt gerealiseerd via het Gustav Adolf Werk, dat rechtstreeks
samenwerkt met kerken in Syrië. Het geld uit verschillende kerken van Europa,
zal volledig in het land worden geïnvesteerd, tegelijkertijd de bouw van het
centrum bereiken en werk en levensonderhoud geven aan de vele gezinnen die
lijden onder de bloedige gevolgen van een naoorlogse chaotische situatie.
Creo
sin Credos
Een geloofsbelijdenis van Gerard Oberman die met
zijn gezin in Latijns Amerika woont. Hij was dit jaar de spreker van de pastoral,
u las meer over hem in het vorige nummer.
Ik geloof zonder Credo’s…
Ik geloof in de God, die de eerste zon haar vuur gaf,
die het leven deed kloppen
en die het prachtig veelkleurig liet zijn,
die ongekleed spelen ging in de tuinen van het heelal,
zonder te denken aan tijd, en die lachend de wind begroette.
Ik geloof in een God die vriend van zijn schepselen werd,
die de boom omhelsde en zwom met de vissen,
die naast de leeuw en het lam zat
en danste met de vogels in de lucht.
Ik geloof in een God die met mensen op weg ging,
die hen leerde dromen en hen aanspoorde om vrij te zijn,
die hen een horizon wees vol allerlei waar ze heen konden gaan.
Maar ze begrepen het niet, of wilden het niet, of ze waren bang.
Ik geloof in een God die werd gekerkerd in vooroordelen,
die gemuilkorfd werd door concepten en doctrines,
die opgesloten werd in donkere enge ruimtes,
die beperkt werd in Zijn vermogen om te beminnen en te helen.
Ik geloof in een God die zich van zoveel ketens bevrijden wil,
die het stof van oude geloofsbelijdenissen wil afschudden
en de structuren van vormen en dogma's wil doorbreken
om weer een inclusieve, brede, milde God te zijn.
Ik geloof in een God aanwezig wil zijn, echt en authentiek,
in zoveel andere manieren van geloven, van vieren, van leven;
een God die zich blijvend tracht te openbaren in de geschiedenis
van de vrouwen en mannen die nooit die horizon, dat licht, die mogelijke wereld
uit het oog verloren.
Ik geloof in een God die bereid is af te dalen in de hel
van de onrechtvaardig onderworpenen,
van de gewelddadig gemarginaliseerden,
van degenen die gevangen zitten in netten van bedrog en dood,
van degenen die gestigmatiseerd worden omdat ze anders zijn,
van migranten zonder land, zonder thuis, zonder genade,
van degenen die verminkt, verkracht, geslagen zijn,
van de slachtoffers van haat die verwonden en doden,
van hen die zwijgen, die verdwenen, van hen die niemand zijn.
Ik geloof in een God die ons wil opwekken en doen herrijzen
uit zoveel manieren om dood te zijn,
uit zoveel manieren van leven zonder betekenis, zonder passie en zonder
mededogen.
Ik geloof in een God die ons oproept om gemeenschap te zijn,
om lichaam te wezen, om een solidaire ontmoeting te zijn
van de een en met de ander, vrouwen en mannen,
om alternatieve ruimtes te maken met een plaats voor iedereen
in diens complexe en rijke diversiteit.
Ik geloof dat in deze ruimtes
het brood dat wordt gedeeld een sacrament wordt
en dat de beker die van hand tot hand gaat,
zonder vooroordelen,
een glorieuze manifestatie is van de kracht van een liefde
die in staat is om alles te transformeren.
Ik geloof in een God die de hoop niet heeft opgegeven,
ondanks alles,
en die van tijd tot tijd
terugkeert
om te glimlachen.
G.
Oberman
Is
dàt niet de God die wij verwachten willen,
jaar in jaar uit, in heel de Kersttijd,
en heel ons leven door?
GVvH
Spanje
Klimaat
Er
wordt veel gesproken over de klimaatverandering. Het Middellandse Zeegebied
heeft daar veel onder te lijden, en is ook een factor op zich. De laatste jaren
is het weer in Spanje wisselvalliger en extremer geworden. Dat heeft onder
andere te maken met de temperatuur van het zeewater. Die is hoger geworden, en
daardoor kan de zee de hete Saharalucht minder effectief afkoelen, wanneer die
over het water gaat. Bovendien wordt de lucht dan ook minder bevochtigd, met als
gevolg ook meer wisselingen in de luchtlagen boven Spanje. Meer hitte en meer
heftige buien zijn het gevolg. Helaas.
Sagrada
Familia
Vorig
jaar om deze tijd schreven we over de nieuwe toren aan de Sagrada Familia in
Barcelona.
Op
vrijdag 16 december werden ter gelegenheid van een kerstconcert twee nieuwe, 135
m. hoge torens in gebruik genomen, die van de Evangelisten Lucas en Marcus, zoals u wel weet gesymboliseerd door respectievelijk
een rund en een leeuw.
Die prijken dan ook bovenop deze torens.
Er komen er in de loop van 2023 nog twee voor de Evangelisten Mattheüs en
Johannes, - er wordt aan gewerkt – en in 2026 hoopt men met de hoogste toren,
172 m. die van Christus, het gebouw te voltooien.
Alleluja en Amen staat er bovenaan de torens geschreven, als u
goed kijkt, kunt u dat links en rechts net onder de dierfiguren zien.
Sevilla
De
gemeenteraad van de Spaanse stad Sevilla heeft in october het plan goedgekeurd
voor een wandelroute die in de stad en de directe omgeving langs plekken voert
die met het protestantisme te maken hebben.
Het idee van een “Protestantse route” kwam van de Autonome Evangelicale Raad
van Andalusië.
Volgens de organisatie, zal de “culturele route”
het probleem op
Het is de bedoeling dat de route een belangrijk deel van de geschiedenis van
Spanje 'normaliseert', en het integreert in de culturele kaart van Sevilla en
Spanje van vandaag de dag. De gemeenteraad van Sevilla heeft unaniem voor de
route gestemd. De politici vinden dat die van historisch en cultureel belang is.
Er zal in januari 2023 een brochure uitgegeven worden met informatie, onder
verantwoordelijkheid van het stadsbestuur, maar de Evangelische Raad mag de
inhoud bepalen.
Vrouwen
Al eerder stemde het stadbestuur in met een plan om sommige straten en
pleinen een nieuwe naam te geven. Onder de nieuwe namen behoorden er
verschillende aan Protestantse vrouwen, zoals María de Virues, Isabel de Baena
en Francisca de Chaves.
Wereldser:
we vonden enkele tips uit 2019 om door Sevilla te lopen in het spoor van het
zigeunermeisje Carmen.
De beroemde opera Carmen van de componist Georges Bizet vond zijn oorsprong in
de mooie stad Sevilla.
Niet ver van de Plaza de España bevindt zich de voormalige tabaksfabriek, (nu
is dat de universiteit,) waar zich het verhaal van Carmen afspeelt.
In dit gigantische gebouw werkten ooit vijfduizend vrouwen.
De Fransman Prosper Mérimée zag een van hen dansen en zingen, en werd prompt
verliefd. Maar de liefde was niet wederzijds,
dus verwoordde Mérimée zijn onbeantwoorde gevoelens in een novelle.
Die gebruikte George Bizet later weer voor het libretto van zijn opera Carmen.
De opera droeg bij tot de reputatie van de Andalusische vrouw als prachtig,
trots en temperamentvol.
Begin bij de Fábrica de Tabacos, de plek waar Carmen werkt en ze haar nieuwe minnaar
Don José ontmoet. Loop daarna door de tuinen van Murillo om de tuinen van het
Real Alcázar heen en wandel door Callejón de Agua, waar Carmen in de opera een
manzanilla drinkt bij taberna Lillas Pastîa.
Sla rechtsaf en wandel door de Calle de Juderia en de andere straatjes van Santa
Cruz.
Hier gaan Carmen en andere zigeuners de confrontatie aan met de autoriteiten en
kunnen ze snel wegkomen in de steegjes. Loop daarna naar het Plaza de Toros aan
de voorkant, bij de rivier.
Carmen
heeft al snel genoeg van de Don José en laat een oogje vallen op de
stierenvechter Escamillo.
Hier, in deze arena van de stierenvechters, komt het verhaal van Carmen tot een
dramatisch eind, wanneer ze wordt vermoord door de jaloerse Don José.
Voor de arena staat het standbeeld van Carmen, die voor altijd naar de plek van
haar noodlot kijkt.
En een ritje door de stad met paard en wagen is ook erg leuk!
Financiën
Hartelijk
dank voor uw bijdragen die wij tot dusverre in dit kalenderjaar mochten
ontvangen!
Daardoor kon € 5.000 naar Spanje worden overgemaakt voor de
predikantssalarissen.
Voor pensioenen werd van u ontvangen € 700. Dit gehele bedrag is
inmiddels ook overgemaakt naar Spanje.
Om begin volgend jaar het eerste deel van de bijdragen aan de salarissen te
kunnen overmaken, is nog circa € 750,- nodig op moment van schrijven.
Nooit deden wij tevergeefs een beroep op u.
Uw bijdrage kunt u overmaken op bankrekening
NL 08 FVLB 0226 110 753 t.n.v.
Stichting Het Evangelie in Spanje te Zeist.
G.B.
van Delft
Penningmeester
En de secretaris herinnert U er aan dat, al wordt het
Berichtenblad thuis afgedrukt, niet
alleen papier en
postzegels
geld kosten,
maar ook de
website! ;-)
Gedicht
De
Nationale Bibliotheek van Spanje heeft op 17 october samen met verschillende
instanties die aandacht aan vrouwen in de samenleving besteden, in het kader van
de Dag van de Schrijfster, een speciale ruimte gemaakt voor een gedicht van
Isabel Pavón, die de laatste 30 jaar al ruim 40 keer in de prijzen is gevallen
met haar gedichten…
Haar gedicht TU
VOZ IRRUMPE EN EL MUNDO
werd, met
felicitaties voor haar werk, ruim voor het voetlicht gebracht. Isabel schrijft o.a. voor
Protestante
Digital.
Tu
voz
irrumpe en el mundo
y le da otra palabra
poblada
de sabios acentos.
Me asalta,
quiero que lo sepas.
Nadie se renueva
si su interior
no está dispuesto al cambio,
de eso se trata.
Tu voz muestra el sendero,
el lugar exacto,
la luz del tiempo
que se prolonga
y hasta ti lleva.
Tu voz,
en transparencia,
se me ha alojado
como semilla
dentro,
se ha instalado real
y eterna
en mi oscura tierra.
ISABEL PAVÓN. LIBRO DE LAS PRIMICIAS. Madrid, 2014.
Je
stem
knalt de wereld in
geeft het een ander woord
bevolkt
met wijze accenten.
Het valt me aan,
ik wil dat je dat weet.
Niemand vernieuwt
als zijn binnenste
niet anders wil,
daar gaat het om.
Je stem toont de weg,
de juiste plek,
het licht van de tijd
die voortgaat en
je zelfs ook draagt.
Je stem,
heeft zich doorzichtig,
bij mij genesteld
als een zaadje
binnenin,
het heeft zich echt
en voor altijd
geïnstalleerd
in mijn duistere land.