Colofon:

Het Berichtenblad is een uitgave van het bestuur van de Nederlandse Stichting ‘Het Evangelie in Spanje’ die beoogt de zaak van het Evangelie in Spanje - in nauw overleg met de Spaanse Evangelische kerken zelf - vanuit de wijde kring der Nederlandse Protestantse kerken naar beste krachten te bevorderen.  

Eindredactie:  G.A. Voerman - van Haselen
Geertebolwerk 25      3511 XA  Utrecht
info@evangelie-in-spanje.nl            

website:  www.evangelie-in-spanje.nl
RSIN 8075.13.507  

MEDEDELINGEN VAN DE ADMINISTRATIE

Vriendelijk verzoeken wij u adreswijzigingen door te geven aan:
Geertebolwerk 25, 3511 XA Utrecht.
Voor uw medewerking zeggen wij u hartelijk dank.

BIJDRAGEN

Bijdragen voor ons werk onder vermelding van bestemming zien wij graag tegemoet op bankrekening

NL 08 FVLB 02 26 11 07 53 t.n.v. ‘Het Evangelie in Spanje’ te Zeist,

liefst met vermelding: algemeen of: pensioenen.


Van de redactie 
Tot onze spijt is dit Berichtenblad laat, en wat dunner. Uw secretaris kreeg eind augustus een medisch probleempje, waardoor ze 2 maanden plat lag, en daarna langzaam opknapte. Excuses! 
Dit toont ééns te meer aan, hoe kwetsbaar een mensenleven is, (daar hadden we Covid niet voor nodig) en vooral: hoe belangrijk het is dat we meer mensen in ons bestuur krijgen. 
We hebben u echt nodig. Of jou! Lezen en samenvatten, vertalen en schrijven, vouwen en nieten, (omgeving Utrecht, want hier staat de laserprinter nu, maar dat hoeft niet zo te blijven) etc… 
Muchos pocos hacen un mucho, volgens de Spanjaarden.
Alle kleine beetjes helpen, zeggen wij dan. Of:
Vele handen maken licht werk
Blijf ons steunen in woord en daad, geld en gebed, zodat we samen onze Spaanse zusters en broeders kunnen blijven steunen.
 


Inhoud

Overdenking.

Kerstboodschap Alfredo Abad.

Kerstcollecte I.E.E. 2021.

79ste Synode van de Iglesia Evangélica Española ( I.E.E.)

Leer kennen:

Ignacio Simal Camps.

Israel Flores Olmo, decaan van het SEUT.

Scholen.

Corona Spanje.

Uit El País: 1

Een nieuwe ster van Bethlehem. Sagrada familia.

Financiën.


Overdenking

Vluchtelingen over heel de wereld. De beelden doen pijn, vooral omdat je vaak het gevoel hebt dat je zo weinig kunt doen, echt helpen, dat lijkt een ver van je bed show.
Dezer dagen ziet Christus ons aan met de ogen van de kinderen aan de grens tussen Wit-Rusland en Polen. Omwille van de politiek moesten ook Zijn ouders met Hem vluchten. Ze vluchtten naar Egypte, tot ze veilig terug konden keren. Dankzij de drie Koningen hadden ze wat geld, zo zorgt de Heilige soms voor ons, via ander mensen. Zo kunnen wij zorgen op afstand. Op deze foto gaat een kind voorop, alsof het de volwassenen uitlegt waar ze heen moeten. Moge Hem die we juist vierden als een Kind in een Kribbe, en die we verwachten als Koning over heel de wereld, ook ons allen de weg wijzen.

Wees stil en bid, Hij zal antwoord geven. Hij komt.


 Kerstboodschap Alfredo Abad

Kerstfeest vieren is het geloof omarmen, een geloof dat ons leidt en beweegt, dat ons ertoe aanzet om te zien en te onderscheiden, om te vechten voor rechtvaardigheid en, vooral, om te leren een profetische gemeenschap te zijn die zonder terughoudendheid liefheeft en zichzelf geeft met heel ons hart.

We leven in een maatschappij waar lichten en geluiden lijken gemaakt om ons zo te verdoven dat we in de verblinding stoppen met zien en in heel die fanfare stoppen met horen; de verlichte straten vol met kerstliedjes worden ons voorgesteld als tekenen van de tijd die komen gaat: een tijd van vieren en feesten. Maar op moment dat we ons laten aantasten door de kerstparafernalia, die de diepte ervan verhullen, blijken we verblind voor de Boodschap, voor het Kind in de kribbe gewikkeld in doeken.

En zo laten we ons, ongemerkt wellicht, ervan overtuigen dat dit niet het teken kan zijn; wel het engelenkoor, wel de schittering van hun licht en de kracht van hun stemmen, maar dat het kleine kind, de machteloosheid die de menselijkheid van zijn moeder vraagt, en die in elke afhankelijkheidsrelatie voorkomt, nergens een teken van kan zijn, en al helemaal niet van verlossing.

Maar dan heb je daar, in onze kribbes, in onze verhalen, toch dat beeld van de vlees geworden Zoon van God in doeken, een teken van ondergeschiktheid, van volledige verbinding met de nietigheid van de mensheid die geboren wordt. En dit teken, dat misschien zelfs wat onfatsoenlijk lijkt, komt tot ons om God te verkondigen die schept en herschept met nieuwe Liefde, God die Zich vanuit het kleine en nederige heeft gegeven, opdat ook wij leren radicaal lief te hebben en vrede zijn vanuit onze nietigheid en nederigheid. En deze revolutie beleef je in heel de weg van kribbe naar kruis, om uit te lopen op de hoop op de Opstanding, vanuit de nederigheid van de Zoon van God, die kwam in de schoot van Maria en die wordt bevestigd in het verheerlijkt lichaam dat de littekens van het lijden draagt.

De laatste tijd wordt voor iedereen ingewikkeld, de pandemie is geëxplodeerd en heeft, zo mogelijk, de ongelijkheden en onrechtvaardigheden nog verder vergroot en, als we in de rijke landen al met angst en moeilijkheden hebben geleefd, is deze situatie in de arme gebieden van onze wereld nog radicaal veel erger.

Geopolitieke conflicten, de klimaatcrisis en massale ontheemding; in elke uithoek van de planeet klinkt een kreet op om onze manier van leven te veranderen en te reageren op de roep om vrede die klinkt uit talloze kribbes. Maar al te vaak laten we ons verblinden door rookgordijnen die in ons onechte problemen oproepen en die we met alle macht proberen op te lossen, terwijl we de ècht dringende problemen vergeten.

Daarom is het nu belangrijk terug te gaan naar het ware teken, dat van het kind in de kribbe, gewikkeld in doeken, om in de nietigheid en zwakheid de grootsheid te zien van alle hoop, om in de verbondenheid het antwoord te zien dat tot vrede leidt, en om onze eigen menselijkheid te ervaren, zodat we ons kunnen toeleggen op de uitdaging om met en in Jezus een wereld te herscheppen die nog té vaak wacht op tekenen uit de hemel terwijl die al in een kribbe ligt.

Daarom zal ons gebed deze Kerst zijn dat Kerst opnieuw het teken zal zijn om op weg te gaan, dat we dan weten hoe te luisteren naar huilen en lachen, en grootsheid in zwakheid te zien, dat we ons leven kunnen bevruchten met het diepe besef dat ons oproept om het leven te leven als een profetische uitdaging tot liefde en vrede, het erkennen van de geringheid van onze daden, die lijken op druppels in een zee van conflicten, maar die vol de hoop zijn, in het weten dat God in het Kind, dat gewikkeld is in doeken, Zijn schepping redding heeft gebracht.

(Alfredo Abad) Comisión Permanente IEE


Kerstcollecte I.E.E. 2021

De I.E.E.- kerstcollecte zal dit jaar worden gewijd aan het project van CEAR (Spaanse Commissie voor Vluchtelingenhulp), het solidariteitsfonds voor de Vluchtelingen.  

Het is bedoeld om tegemoet te komen aan de behoeften van migranten waar niemand in voorziet, van opvang tot juridische en arbeidsbegeleiding, door middel van psychologische zorg, specifieke gezondheidsbehandelingen, middelen voor moeders en kinderen en basisbehoeften en hygiëne. Het geld van de collecte zal gaan naar vrouwen en alleenstaande minderjarigen die op de Canarische Eilanden arriveren, een nieuw verschijnsel in het beleid van migratie-inperking op eilanden, een model dat al wordt gebruikt op de Griekse eilanden, en dat bestaat uit het vasthouden van migranten in eilandgebieden als een afschrikkingsmechanisme en het bevorderen van deportatie als de belangrijkste strategie om de situatie te beheersen. 
In deze strategie is de onmenselijke behandeling van migranten, waarbij duizenden van hen gedwongen zijn om weken (in sommige gevallen zelfs maanden) zonder enige vorm van basisvoorzieningen en fatsoenlijke leefomstandigheden te bestaan: slapen op de vloer of matten, zonder een dak om onder te schuilen, opgehoopt in minimale ruimtes en met beperkte toegang tot toiletten of badkamers, tot norm verheven.
 


79ste Synode van de Iglesia Evangélica Española ( I.E.E.)

 

De 79ste Algemene Synode van de I.E.E. onder het motto: "Genezende gemeenschappen. Overdracht van het geloof" vond plaats in Málaga van 29 oktober tot 1 november 2021
Tot onze spijt was het niet mogelijk om, ondanks de hartelijke uitnodiging, ook dit keer deze Synode bij te wonen, al zijn juist de persoonlijke contacten het smeermiddel van onze relatie als Stichting met Spanje. Op onze website heb ik het verloop van de bijeenkomsten bijgehouden, maar interessanter is wellicht het korte verslag dat in de eigen media werd afgelegd. Ik citeer:
 

Algemene Synode
Onder het motto van Joël 3:1-2 "Uw ouden zullen dromen dromen en uw jongeren zullen visioenen zien", begon de 79ste algemene synode van de I.E.E. De synode bezoekers kwamen bijeen in het Diocesane Huis van Malaga. De classis Andalusië toonde haar gastvrijheid door de hele logistiek rond de organisatie van deze bijeenkomst met enthousiasme en toewijding op zich te nemen. Volgens Alfredo Abad, voorzitter van de I.E.E., is ‘synodaliteit’ een uitdrukking van "samen wandelen", het is de moed en de kracht van onze onderlinge gemeenschap, die zich vertaalt in het waarachtige en krachtige getuigenis van onze Kerk, midden in de samenleving, en dit was ons doel'.

29 october 2021. Om half acht vanavond werd de openingsdienst van de Synode in het Diocesane huis van Malaga, waar het grootste deel van de Synode zich afspeelt, plechtig geopend.

Zoals u ziet is het een mooie ruimte, waar men, mét mondkapjes, op afstand van elkaar kan vergaderen. 
"Jullie ouderen zullen dromen dromen en jullie jongeren zullen visioenen zien."
(Joël 3: 1 - 2) 
Dat is het thema, met als doel te werken aan Helende (heilzame) gemeenten, en Overdracht van het geloof
Dit jaar is er meer ruimte dan ooit voor jongeren. Er is parallel aan de 'gewone' synode telkens een jongerensynode. Om half tien (ja, Spanje!) werd samen het avondeten genuttigd!

30 october 2021 Om 9 uur was er een korte kerkdienst. Om half tien begon de Synode met het technische gedeelte, het verslag van de vorige Synode (daar waren Parel en ik bij in 2019), Daarna het verslag van de voorzitter van de CP, Alfredo Abad...
Vervolgens kwam het gedeelte van het 'beheer' van de CP.
Na de pauze kwam de lezing 'ter leringe ende vermaeck', (altijd interessant) gevolgd door een discussie. 

Deze lezing werd gehouden door dra. Lidia Rodriguez Fernandez, die Theologie en Litteratuur heeft gestudeerd. 
 
Misschien lukt het om de lezing te verwerken in het volgende Berichtenblad. Deo volente. 

Intussen begon de jongeren-synode onder het thema: 'YO'. 'Ik' dus. 

Eten doen ze om 2 uur, en om 4 uur gaat het werk verder met het verslag van de commissie over de Ambten en dan de Financiën. Intussen vergaderden de jongeren over 'Ik en de anderen'. 
Na een pauze van omtrent een half uur leveren de Instituten hun verslag, waarna er om 8 uur samen getafeld wordt. Om 9 uur die avond was er een feestelijke bijeenkomst. Een bezoek aan de mooie oude kerk in de c./ Ollerías was er een wezenlijk onderdeel van. De feestelijkheden vonden in de ruimtes daar plaats. Gisteravond hadden de jongeren zelf al een feestje. :-)

Zondag 31 october 2021, Hervormingsdag. Ontbijt en een korte dienst. Om half tien werden de verslagen van de classes besproken, en om tien uur begonnen de jongeren aan: 'Ik en het geloof'. 

11 uur pauze, en een half uur later de verkiezingen voor de nieuwe leden van de CP. (De helft treedt altijd af, maar kan herkozen worden.)

Voor het eten wordt er een foto genomen van de afgevaardigden en andere aanwezigen...

16 uur: 7e zitting: Verslag van het Comité de resoluciones 1 (Een samenvatting van de voornemens voor de komende periode.) 18 u pauze.
 
Ook werd er afscheid genomen van de recent geëmeriteerde predikanten zoals Juan Varela links onder. 
18.30 u Gesprek met de Jongeren. 
21.30 u Avondeten. 

1 november 2021. De eerste zitting om half tien ging om het tweede verslag van het Comité de resoluciones. Daarna werd er over allerlei goede voornemens gestemd, en werden er vragen gesteld en antwoorden gegeven. 11 u pauze.
11.30 u Afsluitende kerkdienst. 
En daarna ging iedereen vol nieuwe energie naar huis. 


Het waren intense dagen waarin rapporten, projecten, de economische situatie en toekomstperspectieven, aanbevelingen, evenals de uitvoering van het strategisch plan voor de Zending gepresenteerd door de CP, werden tijdens elke sessie goedgekeurd en ontvangen. Wat betreft de verkiezing van de leden voor de Permanente Commissie, (de helft van de CP wordt elke synode opnieuw gekozen, zodat er vernieuwing en continuïteit is) kregen Alfredo Abad, voorzitter; Dámaris Ruiz, 2e secretaris en David Manzanas, lid, opnieuw het vertrouwen van de synode en ze werden herkozen. Déborah Gómez werd verkozen tot nieuwe penningmeester van de I.E.E., i.p.v. Ruth Camacho, die deze verantwoordelijkheid de afgelopen vier jaar op zich heeft genomen, maar door omstandigheden moest afhaken.

V.l.n.r.: Mariano Arellano, Israel Flores, Alfredo Abad, Débora Gómez, David Manzanas, Marta López en Dámaris Ruiz vormen nu de CP.

Het belangrijkste en opmerkelijkste aan deze 79e synode van de I.E.E. was echter zonder twijfel de hereniging met de broeders en zusters die met een grotere intensiteit werd beleefd, aangezien de 79e synode van de I.E.E. de eerste was, na de COVID 19 pandemie, en daarnaast viel de prachtige presentatie op van de theoloog Dr. Lidia Rodríguez: "Van overdracht tot de herovering van het geloof". (We hopen die ooit met u te mogen delen.)

Het was een zegen om deze tijd te delen met bijna 40 jongeren en tieners, met wie we in een open dialoog konden gaan. Zij presenteerden hun kritiek, hun suggesties en hun voorstellen. De CP is dankbaar en voelt zich verantwoordelijk om op deze vragen in te gaan, en gaat de uitdaging aan om te werken aan een kerk waarin iedereen in de verschillende generaties zich meer thuis voelt. Bij deze moeilijke uitdaging zijn we allemaal betrokken, voorgangers, lokale gemeenten, Classes en de CP. 
De Heer zal ons helpen!!!


Jongeren Synode.

Op 29 oktober 2021 nam een grote groep jongeren van I.E.E.-kerken deel aan wat onze eerste Algemene Synode was. In deze synode spraken we over ons geloof, over God en deden we mee aan gevarieerde activiteiten.
Dit is een foto van de aanwezige jongeren!

In vergaderingen, apart van de algemene synode, en met de hulp van onze begeleiders, die ons op een zeer goede manier instrueerden en informeerden over alle activiteiten, werkten en spraken we samen over kwesties waarvan we vonden dat jongeren binnen de kerk daarmee bezig moesten zijn. We hadden ludieke activiteiten, waaronder een kleine muzikale voorstelling waarmee Daniel Reus ons hielp, een geweldige muzikant en een geweldig persoon die veel positieve gevoelens van liefde, vrede en vooral plezier op ons overbracht. De samenwerking tussen ons was erg goed en plezierig, we hadden allemaal op een goede manier contact en we beleefden geweldige momenten, zoals: bijeenkomsten met mensen die we sinds onze kindertijd niet meer hadden gezien of nieuwe mensen ontmoeten en nieuwe vrienden maken. 
In deze synode hebben we heel duidelijk onze twijfels geuit over wat een synode eigenlijk was, en daardoor hebben we besloten om onze eigen "Jongeren Synode" te houden, om onze voorstellen aan de Algemene synode voor te leggen en van de kerk een prettige plek voor iedereen te maken.

Als jongeren zijn erg dankbaar voor alle gemeenten die onze deelname aan deze synode mogelijk hebben gemaakt en ons deze prachtige ervaringen hebben laten beleven, en die ons hebben geholpen om een beetje meer te begrijpen wat geloof is, en God, en wat ze vertegenwoordigen in ons leven.

Een jonge deelnemer aan de synode

____________________________________________________

Leer kennen:

Ignacio Simal Camps.

(Emeritus) predikant in Betel-San Pablo (Barcelona.)

Hij is oprichter van het blad Lupa Protestante, een van de meest vruchtbare schrijvers van de I.E.E. Hier vertelt hij van zijn bekering, (hij was toen + 18-19 jaar) een geliefd onderwerp bij veel Spaanse Protestanten. Als mensen je leren kennen, hopen en verwachten ze – zeker onder de oudere generatie – dat je dáárover spreekt.    Ignacio vertelt:

Het was 18 november 1973, een zondag, toen mijn leven definitief de drempel overschreed die we, in de woorden van het Evangelie volgens Johannes, 'wedergeboorte' of 'van Boven geboren' noemen. Die zondag, die mijn leven tot nu toe zou bepalen, ging ik naar de kerk in de Calle Tolrá (Barcelona), het zal ongeveer 18.40 uur zijn geweest. Voor de deur van de kerk stond een jongeman hand in hand met een meisje (Fernando González en Montse Ortega – jaren later zou zij mijn schoonzus zijn). Ik vroeg hem of ik de kerk in mocht, en hij zei vriendelijk: "Natuurlijk, kom binnen." Ik ging naar binnen, de dienst liep ten einde.Er preekte net zo’n jongeman als ik, Julio Pérez Giménez, met wie ik een hartelijke en broederlijke vriendschap zou sluiten die tot op de dag van vandaag voortduurt. Aan het eind hoorde ik vanaf de kansel de oproep om me over te geven aan Jezus als Heer en Verlosser. En dat deed ik, ik antwoordde met een volmondig ja, en ik deed het ook.  

Ik sla de laatste 48 jaar over en ik zeg tegen mezelf: "God is mij genadig geweest en gebleven." Gedurende mijn hele leven heb ik allerlei soorten situaties meegemaakt, maar vandaag kan ik zeggen dat God altijd goed is geweest! Ja, zo is het geweest.  

Met deze regels dank ik God voor Zijn trouw, en ik erken dat ik altijd het motto heb ervaren dat Juani (zijn vrouw) en ik elkaar aan het begin van onze relatie gaven: "Ik kan alles doen in Christus die mij sterkt". 
Groot is en was Zijn trouw gedurende deze achtenveertig jaar! Hieronder een gedicht dat ik vijf jaar geleden schreef, waarin ik de ervaring probeer uit te leggen die ik op die verre (maar ook zo dichtbije) 18 november 1973 heb meegemaakt.

Een 18 november  (Ignacio Simal. Januari 2015)

De zon gaat onder 
op de aarde, 
en heeft zijn kracht 
al deels verloren, 

en de herfst bezaait 
de aarde met
roerloze bladeren,

de zielekou 
was bruut aanwezig, 
loste sintels op 
van een zomer zonder Noorden 
die krachtig riep 
om bacchanalen zonder eind
van vlees en van verbijstering. 

Toen, zonder dat ik 
naar U zocht, 
kwam U mij tegemoet 
en U verleidde me.

Ik heb mij niet verzet, 
'k liet U begaan. 
Ik wierp me in Uw armen, 
waarin ik zocht 
naar het verloren leven.

En in de beschutting 
die Uw liefde me bood, 
werd het leven mij 
opnieuw geboden 
in al zijn pracht.
on gaat onder
op de aarde,
en heeft zijn kracht
al deels verloren,

en de herfst bezaait
de aarde met
roerloze bladeren,
 

de zielekou
was bruut aanwezig,
loste sintels op
van een zomer zonder Noorden

die krachtig riep 
om bacchanalen zonder eind
van vlees en van verbijstering. 

Toen, zonder dat ik
naar U zocht,
kwam U mij tegemoet
en U verleidde me.

Ik heb mij niet verzet,
‘k liet U begaan.
Ik wierp me in Uw armen,
waarin ik zocht
naar het verloren leven.

En in de beschutting
die Uw liefde me bood,
werd het leven mij
opnieuw geboden
in al zijn pracht.

__________________________________________________________________________________________________________________________________

Israel Flores Olmo, decaan van het SEUT

Zes jaar geleden las u een interview met Israel Flores, over zijn studies en zijn achtergrond. Nu vonden we opnieuw een interview, dit keer in het kader van het Seut onder het motto:  Leer onze docenten kennen.

Dat wilden we natuurlijk, en zo leerden we dat hij in 2009 bij het Seut begon te werken, waar hij de vakken pastoraat en liturgie geeft, en hij is inmiddels anderhalf jaar decaan.

Zijn achtergrond: hij ging naar het Presbyteriaans Theologisch Seminarie van Mexico, en haalde daar zijn graad in Theologie gehaald. Maar, aangezien (Protestantse) Theologie daar geen officieel vak is, haalde hij aan de Metropolitaanse Autonome Universiteit een graad in Filosofie. Later kwam hij naar Spanje, naar Granada, en daar deed hij een master in Hedendaagse Filosofie en vervolgens promoveerde hij in de Filosofie. (2015)  

In het kader van onderwijservaring had hij met verschillende theologische instituten samengewerkt, o.a. als docent aan het Presbyteriaanse theologische Seminarie van Mexico; hij gaf ook cursussen en seminars in seminaries en theologische instituten van Latijns-Amerika. En in de Verenigde Staten gaf hij  cursussen aan het John Calvin Seminary in Grand Rapids, Michigan. 

Toen zijn vrouw en hij naar Spanje kwamen, kwamen ze bij de I.E.E. werken en werd Israel uitgenodigd om cursussen te geven aan het SEUT.
Hij geeft les in het vak Liturgie of christelijke eredienst, d.w.z. alles rond betekenis en theologie van de eredienst. ‘We denken na over de betekenis en de zin van de eredienst, en ik blijf ook Zendingsleer geven. Het is een van de onderwerpen die ik het leukst vind, omdat het te maken heeft met het hele gebied van de zending van de kerk, niet alleen om aan zending en evangelisatie te doen, maar ook om (na te denken over de vraag) wát de zending van de kerk ís, en in die zin kan ik ook gebruik maken van een zekere ervaring. Die ik altijd heb gehad: sinds ik het seminarie ben binnengestapt, heb ik altijd wel aan het hoofd van een of andere gemeente gestaan.
Een van de vragen die hem gesteld werden, was:
Welke zorgen neem je waar bij je studenten en wat zou je zeggen tegen degenen die zich willen inschrijven bij de faculteit SEUT?’

Hij antwoordde met: 'We hebben een geweldige faculteit, onze docenten zijn allemaal hoog opgeleid en gekwalificeerd voor de onderwerpen die ze geven, in feite niet alleen intellectueel, Bijbels, en theologisch, maar ze hebben ook een groot spiritueel en pastoraal hart, en zijn altijd bereid om de studenten te begeleiden; om hen te motiveren in de zorgen, in de vragen en de twijfels die ze hebben.
Wat ik kan waarderen is een grote zorg voor theologische en Bijbelse reflectie, en dit is erg interessant omdat het geen profiel is dat alleen maar gericht is op een bediening binnen de kerk, maar meestal zijn de vragen meer intellectueel, meer geestelijk.
Ik moedig ze graag aan om hierover na te denken, voordat iemand aan het hoofd van een gemeente komt te staan om er de leiding aan te geven, om mensen pastoraal te begeleiden etc. omdat scholing altijd belangrijk is.
De inhoud van de lesstof ter plaatse en online is praktisch hetzelfde en kan zelfs worden uitgebreid met online training.
Waarom? Omdat je de mogelijkheid hebt samen te overleggen om sommige activiteiten uit te besteden en om bepaalde video's of andere materialen voor te stellen waarvoor in het systeem ter plekke soms geen tijd hebben.

Altijd wanneer we ter plekke les geven en we moeten zeggen: we hebben geen tijd, we moeten dit onderwerp nu afkrijgen, maakt het feit dat we bij de studenten werkelijke communicatie mogelijk. Er is goede begeleiding.


Scholen


Op het terrein van het Porvenir dat oorspronkelijk bedoeld was voor een bejaardenhuis, is uiteindelijk nieuwbouw gerealiseerd voor klaslokalen. Die ziet u hier links. De school is flink gegroeid in de laatste jaren, ook door de uitbreiding van de opvang van de allerkleinsten, maar de toenemende behoefte aan praktijklokalen was eveneens een reden voor de uitbreiding. Ze zijn er blij mee!

Muziekles op het Porvenir. Deze 8-9 jarigen spelen samen een stuk op hun xylofoontjes! En zoals u ziet: braaf met mondkapjes!


Corona Spanje

Ook in Spanje is corona een groot probleem geweest en gebleven. De armoede is er door versterkt, en de verschillen tussen mensen vergroot. De grote steden hadden er meer last van, maar ook daartussen waren er verschillen, en zo bleven de golven in dit grote land niet met elkaar in de pas. Op dit moment is er weer net zoveel zorg om omicron als hier in Nederland, men is al met de 6e golf bezig.
Maar de bevolking lijkt iets gehoorzamer dan in ons land…
__________________________________________________________________________________________________________________________________  
Uit El País:  (El Roto levert bijna dagelijks een vaak bijtend commentaar op de wereld, en vooral op Spanje.)

Zoveel gezamenlijke officiële talen,  maar we verstaan elkaar geen van allen!

Hier bestaan  meerdere officiële talen naast elkaar, maar de officiële talen van Spanje, o.a. Baskisch, Aragonees, Catalaans etc. verschillen soms nog meer van elkaar dan Fries en Limburgs.) __________________________________________________________________________________________________________________________________

Een nieuwe ster van Bethlehem. Sagrada familia


Op 29-11-21 werd een gigantische glazen, met staal versterkte, ster geplaatst op de 138 meter hoge ‘toren van de maagd Maria’, die tot op dit moment het hoogste deel is van de Sagrada Familia in Barcelona. 

Deze ster werd bij de ‘doop’ ervan Ster van Bethlehem genoemd. 
De bouw van deze kathedraal begon in 1882 met het leggen van de eerste steen, maar de echte bouw kwam pas in 1883 goed op gang. De kathedraal moest een tegenwicht vormen tegen de verwereldlijking van de stad, die na het slopen van de stadsmuren opeens gigantisch kon gaan uitbreiden. Daarbij kwam een mogelijkheid tot veel luxe voor weinigen, ten koste van veel arbeiders. Die luxe van deze wereld riep een kerkelijke tegenbeweging op, die resulteerde in de bouw van de Sagrada Familia, maar de uitbuiting riep een revolutie op onder de arbeiders. Zo begon de bouw temidden van veel onrust. 
Antoni(o)[1] Gaudí was niet de eerste, maar wel de uiteindelijke architect. Hij hoorde uiteindelijk zelf bij de elite, en werd door zijn rijke Maecenas E. Güell (voor wie Gaudí een bijzonder park met die naam ontwierp) in deze kringen geïntroduceerd. 
Bij zijn dood in 1926 hebben zijn opvolgers geprobeerd zo goed mogelijk de bedoeling van Gaudí te behouden én te vertalen naar de beeldtaal van hun eigen tijd, en zo groeit dit grootse project uit tot ongedachte proporties en détails. De bouw wordt betaald uit giften van gelovigen en van bezoekers, daarom duurt het al zo lang. 
(En tijdens de Burgeroorlog lag de bouw helemaal stil. Net als in 2020 door de pandemie.)

De kathedraal zou in 2026 klaar moeten zijn, maar de pandemie gooit roet in het eten, nu is de meest optimistische schatting 2030. Wel werd het gebouw in 2020 al ingewijd voor de eredienst, al werden er voordien wel in kleine delen al diensten gehouden. 
De centrale toren van Jezus, die het geheel moet bekronen, wordt hoger dan de toren met ster, en is nog lang niet af.

De ‘Ster van Bethlehem’, zoals de bekroning van de toren van Maria is gedoopt, werd op 8 december voor het eerst verlicht. 
Deze ster is 7,5 m breed, weegt ongeveer 5.500 kg, en bestaat uit glas en staal, en telt 12 punten die allemaal 2,9 meter lang zijn. Overdag moet die het zonlicht opvangen en weerkaatsen. In de avond wordt de ster, die 1,5 miljoen euro heeft gekost, van binnenuit verlicht. (Of dat ook duurzaam gebeurt met bijvoorbeeld Led-licht is nergens te vinden.)

De ‘Ster van Bethlehem’ zou volgens de bisschop licht in het duister van de pandemie moeten brengen, maar mensen in de omgeving zijn er niet allemaal blij mee. Er is ook overlast, vinden ze. Niet alleen dat er overlast is door het werkverkeer, en de vele - soms onbeschofte - touristen, maar ook zijn er verder plannen voor uitbreiding, waardoor er nog weer hele huizenblokken tegen de grond zouden moeten.  
Sinds het leggen van de eerste steen in 1882 wordt bijna voortdurend aan de kerk gebouwd. De bouw van de Sagrada Familia begon in 1883, naar het ontwerp van Gaudi. 
De werkzaamheden gingen na de dood van de architect in 1926 wel verder, en een copie van de oorspronkelijke plannen is te zien in een museum. In 1999 zagen wij ze zelf nog liggen in een soort toonbank in een zijbeuk van de kerk die toen nog volop in aanbouw was. Nu is er een tentoonstelling in het Catalaanse Kunstmuseum in Barcelona, waar men tot 6 maart 2022 veel meer te zien is, o.a. de plaats die Gaudí als architect innam in de kunstwereld van zijn dagen. Zo kan men Gaudí beter leren kennen, en kan men in zijn vele huizen en paleizen die hij náást de Sagrada Familia in Barcelona bouwde, de stromingen van die tijd ook herkennen. Zeer de moeite waard dus, voor wie de tijd en de moeite wil en kan nemen om daarheen te reizen.   

Op z'n vroegst zou de bouw van de kathedraal in 2030 af zijn, denkt men, want corona heeft roet in het eten gestrooid.
Zo ziet straks de voltooide Sagrada Familia er uit. Rechts ziet u de kant van het Lijden, links, niet zichtbaar is de meer bekende en oudste zijde met de afbeeldingen van het Kerstevangelie. 

[1] Antonio volgens de Spaanse schrijfwijze, Antoní volgens de Catalaanse.


Financiën

Inmiddels is er in 2021 € 5.000 voor salarissen overgemaakt naar Spanje. Daar is het voor dat jaar helaas bij gebleven.
Voor pensioenen is er € 1.915 overgemaakt.
Om ook in 2022 € 5.000 over te kunnen maken, doen we een dringend beroep op u om daaraan bij te willen dragen.

Wij hebben Uw bijdragen echt nodig, want helaas zullen de rente-inkomsten ook dit jaar aanzienlijk lager zijn.
Uw bijdragen zien wij heel graag tegemoet op rekening

NL 08 FVLB 022 611 07 53

G.B. van Delft

Penningmeester

(Verder roep ik nogmaals iedereen op te proberen de Pensioenen op het collecterooster van uw kerk voor komend jaar te krijgen. GVvH)


Ik Ben…

De God die je heelt.

De God die je vergeeft

De God die je hoort.

De God die je antwoordt.

De God die je leiden wil.

De God die je beschermt en voor je zorgt.

De God die van je houdt!

N.a.v. Jeremia 24:3


Waarom geen gedicht? vroeg iemand.
Het simpele antwoord van uw secretaris is: daar was geen tijd meer voor. Deze aflevering was bedoeld voor de Kersttijd, en het was echt een tour de force om de Berichtenbladen zo mogelijk uiterlijk 6 januari besteld te krijgen. Voor een deel is dat ook gelukt.
Een gedicht had betekend: meer bladzijden, en dan ga je van 16 naar 20 pagina's. Dat lukte niet meer, ook omdat me voor kerst werd gevraagd een kerkdienst over te nemen van een collega die ziek lag met corona. Dat kost tijd. Dat betekende dat de focus op de Kersttijd losgelaten moest worden, en dat kostte dan nóg meer tijd!
We hopen een volgende keer weer in staat te zijn het Berichtenblad af te sluiten met een gedicht.