Colofon:
Het Berichtenblad is een uitgave van het bestuur van de Nederlandse Stichting
‘Het Evangelie in Spanje’ die beoogt de zaak van het Evangelie in Spanje -
in nauw overleg met de Spaanse Evangelische kerken zelf -
vanuit de wijde kring der Nederlandse Protestantse kerken naar beste krachten
te bevorderen.
Eindredactie: G.A. Voerman - van Haselen
Geerte Bolwerk 25 3511 XA
Utrecht
info@evangelie-in-spanje.nl
website: www.evangelie-in-spanje.nl
MEDEDELINGEN VAN DE ADMINISTRATIE
Vriendelijk verzoeken wij u adreswijzigingen door te geven aan:
Geertebolwerk 25, 3511 XA Utrecht.
Voor uw medewerking zeggen wij u hartelijk dank.
BIJDRAGEN
Bijdragen voor ons werk zien wij graag tegemoet op bankrekening NL58
ABNA 0456774068 of op NL46 INGB 0000315800, beide ten
name van ‘Het Evangelie in Spanje’ te Zeist.
Inhoud
Van
de redactie.
Vacantie...
De
Spaanse Protestanten.
Pastoral
Buitenlandse
betrekkingen.
Kerkelijk
nieuws
Kerstcollecte
De
kerk in Zaragoza bestaat 145 jaar.
Trots
op mijn kerk.
Brief
van Pedro Zamora aan een generatie die wél aanwezig is...
De
scholen.
Taller
Teológico.
De
rol van de vrouw in Genesis.
De
Bijbelse geschiedenis opnieuw gelezen...
Wetenschap
en Geloof.
Pensioenen
De
FEREDE vroeg tevergeefs om hulp.
Wat
verandert er?
De
FEREDE, heeft nul op het request gekregen. 15 juni 2015.
Spaanse
zaken
Podemos
Uithuiszettingen
Armoede.
Suïcide
Leven
in den vreemde…
Herdenkingsdienst
Germanwings
DIASPORA-COLLECTE!
Financiën
In
Memoriam Manfred Benzing.
Gedicht
Van de redactie.
Met verbazing hebben velen van ons
gehoord dat de crisis voorbij zou zijn. Wijzelf merken daar meestal
weinig of niets van. Als Stichting zien we al jaren hoe de giften minder en
minder worden, maar we begrijpen hoe u, net als wijzelf, dagelijks de gevolgen
van minder inkomsten en hogere uitgaven in de portemonnee voelt. Maar we weten
ook hoe er onder u zijn die regelmatig onze Spaanse zusters en broeders bij de
Heer brengen, en dat is eveneens een ondersteuning die van belang is.
Doe wat u kunt, de Heer zal U lonen…
Ook in Spanje zou de crisis niet meer crisis mogen heten, officieel dan. Dat
betekent echter alleen dat de werkloosheid niet verder toeneemt, en dat
het Bruto Nationaal Product een fractie is toegenomen.
Maar daarvan merken slechts personen met werk en een goede positie iets.
Voor
veel anderen is er nog steeds sprake van toenemende ellende. We lezen van
armoede, van mensen die uit hun huis worden gezet, nog steeds, van
zelfdodingen… Kerken en hulpverlenende instanties doen hun best, maar hun
middelen worden minder, en de vraag groeit. De hoop op betere tijden houdt
mensen op de been. Anderen geven het op. Wij doen met Uw hulp wat we kunnen.
In Gods Naam. Opdat mensen zich met elkaar en met hun leven kunnen verzoenen.
‘Geest van verzoening, maak ons getuigen van Uw
Liefde’, was het motief van de oecumenische Pinkstervieringen in de
kerk aan de calle Calatrava. In die Geest bieden wij u dit
berichtenblad aan.
Vacantie...
Voor veel mensen is Spanje een land dat
ze kennen als vacantie-land.
Weet u waar dat woord 'vacantie' vandaan komt?
Het is Latijn, en het heeft te maken met het werkwoord 'vacare', leeg maken, -
worden, of leeg zijn. Lekker met vacantie, je hoofd leeg maken van de zorgen
van alledag. Zo gebruiken wij het. Vroeger werd het vooral gebruikt met een
woordje erachter: vacare Deo. Je leeg maken voor God. In de vacantie kun je ruimte maken voor God. In je hoofd en in je
dagindeling. Want in de vacantie ben je vrij om daarin keuzes te maken.
Heb een goede vacantie-tijd. Met tijd voor God en voor mensen.
(En
als u in het buitenland bent, ga daar dan ook eens naar de
(Protestantse) kerk. Ga gewoon naar de plaatselijke kerk, zelfs al spreekt u
er de taal misschien niet voldoende om de dienst te volgen: dan hebt u extra
tijd om te luisteren naar de stilte, naar God... U zult welkom zijn!)
(Kijk eventueel op www.ipnze.nl
voor diensten in het Nederlands.
Of voor die in het Spaans op www.evangelie-in-spanje.nl/adressen.html)
Je weet nooit hoe de vacantie opeens enorm verrijkt kan worden!)
De Spaanse Protestanten.
Pastoral
Van
11 t/m 13 mei 2015 kwamen de predikanten van de I.E.E. net als vorig jaar in
Casa Mamré in Jaca bijeen voor hun jaarlijkse ontmoeting, om bijgepraat te
worden, en om samen te studeren.
Pastoral
= bijeenkomst door en voor predikanten!
Dit jaar heeft men zich opnieuw gebogen over de vraag hoe Theologische
Ethiek en Homoseksualiteit zich tot elkaar verhouden.
Er werd geconcludeerd dat het Evangelie er voor iedereen is, een genade en
geen verdienste.
Daarnaast werd een voorzichtige lans gebroken voor het recht voor iedereen
om te mogen trouwen, aangezien het huwelijk een belangrijk onderdeel van de
menselijke samenleving vormt en al van voor de Bijbel bestond.
Dat
gezegd hebbende, is het de aanwezigheid van God die het
huwelijk, net als alle andere belangrijke zaken in het leven, zegent.
(Niet de predikant of voorganger; die vraagt om Gods zegen!)
Men heeft zich uitgesproken voor een aanpak van homofobie en voor een
zorgvuldiger gender taalgebruik.
Op 13 mei is de Pastoral in Casa Mamré met een kerkdienst
afgesloten, de aanwezigen gingen ‘bijgetankt’ en met een goed gevoel
huiswaarts.
Buitenlandse betrekkingen.
Van
10 tot 12 juni vond in Barcelona de algemene ledenvergadering van Eurodiaconia
plaats. Eurodiaconia is een Europees netwerk van 44 maatschappelijke- en
gezondheidszorg-organisaties, die sociale gelijkheid in Europa willen
bevorderen.
De I.E.E. is hier lid van. Tijdens deze vergadering werd er speciale
aandacht geschonken aan de toename van de armoede en het sociale isolement,
en de ongelijkheid tussen de Europese landen.
Van
13 t/m 18 april heeft Ds. Enno Haak, van het Gustav Adolf Werk, in
Spanje een bezoek gebracht aan de projecten die met hun steun worden
gefinancierd. Tijdens een vergadering met de Comisión Permanente kwamen
onder andere aan bod: de thematiek van de pensioenen, homoseksualiteit en de
oecumene.
Kerkelijk nieuws
Op
14-6-2015 De Iglesia de Cristo (Bravo Murillo 85, d.w.z. in het Porvenir)
nam afscheid van ds. Rainer Sörger en zijn vrouw Marita met de tekst van
Romeinen 15:13. Hij doceerde systematische theologie aan het SEUT.
Hij heeft een nieuwe gemeente gevonden in Vogtland in Sachsen
Duitsland.
Kerstcollecte
De
kerstcollecte van de I.E.E. die voor de bestrijding van Ebola was
bedoeld, heeft het mooie bedrag van 5.411,64 opgebracht, en is overgemaakt
aan de oecumenische Alliantie ACT (waar ook Kerk in Actie aan meewerkt.)
De
kerk in Zaragoza bestaat 145 jaar.
Ds.
Augusto Millán, predikant van de
Protestantse kerk in Zaragoza schrijft er poëtisch als hij is over:
Alle
begin is moeilijk... Alles wat in het
hart en de ziel van mannen en vrouwen opkomt heeft geboorteweeën.
Ondergedompeld in onzekerheid, beladen met hoop. En met een eigen naam.
Zoals een klein kind.
En het kan in de loop van de tijd alleen groeien als het ook bestendig
is.
Dan kan het opdrogen in de zon, op de kale weg het hoofd bieden aan de
Noordenwind en de regen…
We weten weinig van ons begin. Het
waren andere tijden. Maar wat we wel weten koesteren wij met liefde en
dankbaarheid.
In het jaar 1870 startte het Protestantisme en Zaragoza.
Ds. Antonio Carrasco begon met de diensten
op 20 maart 1870 in een kamer op de begane grond aan de Coso 135, dicht bij
de universiteit en op de hoek met de c/ San Jorge.
‘Dit
gebouw was indertijd de barak geweest van de Guardia Civil. Men gaf deze
kerk in Zaragoza de naam: de kerk van de Heilige Geest.’ Zo begon een
onvoltooide aantekening voor de geschiedenis van de eerste protestantse kerk
in de stad Zaragoza.
Na
een aanwezigheid en christelijk getuigenis in de stad gedurende 145 jaar,
kan onze Gemeenschap zingen, oude en moderne liederen, we hebben samen tijd
gedeeld om dankbaar te zijn.
Maar nostalgie, die soms de zaken
versluiert, verhindert ons niet om te zien waar we staan, en waar we met de
hulp van de Heilige Geest naar toe willen.
En we weten dat wij in deze dagen alleen maar kerk kunnen zijn door het
werken van de Heilige Geest dat ons verandert en doet openstaan voor
anderen.
Geloven we dat God ons tot nu toe
geholpen heeft? Jazeker, en wij geloven het niet alleen, maar wij
zijn ook bereid daarvan te getuigen!
Trots
op mijn kerk.
Er zijn in Spanje niet alleen problemen van staatswege, ook onderling
willen de Protestanten wel eens van mening verschillen.
Ds. Ignacio Simal, predikant in l’Hospitalet in Catalonië, schreef een
stuk waarin hij laat weten dat hij trots is op zijn kerk, en waarom, terwijl
hij duidelijk open staat voor verzoening:
Ik ben er trots op lid te
zijn van de Iglesia Evangélica Española. Het is een keus die mijn partner
en hij–die-dit-schrijft[1]
een twintigtal jaren geleden gemaakt hebben. Daar hebben we geen spijt van.
Wij hebben het geloof beleefd in pure gewetensvrijheid. Een vrijheid die
altijd belicht werd door waarden vanuit het Evangelie.
Sinds een paar jaar krijgt onze
geliefde kerk verschillende negatieve kwalificaties naar het hoofd
geslingerd door Protestantse media, die onheuse nieuwsberichten en artikelen
publiceren over de kerk waarin ik met een schoon geweten als predikant dien.
Ik voel me beledigd, wanneer ik lees dat ‘sommigen van ons dansen om een
nieuw gouden kalf’, dat we ‘valse leraren, afvalligen’ zijn of dat we
‘het woord van God hebben verlaten, om wereldgelijkvormig te worden’...
Helemaal ernstig vind ik, dat ze onze leden opbellen met de oproep om ons te
verlaten. Dat doet pijn. Het doet pijn, omdat wij tevreden zijn met
de I.E.E., omdat we houden van het levende woord van God, dat is Christus,
wij nemen de tekst van de Bijbel serieus en eerbiedigen die, zonder dat wij
die vereren (dat komt alleen God toe) en wij nemen onze besluiten in het
licht van het evangelie, verkondigd door Jezus van Nazareth, en niet vanwege
een lobby of een agenda ons opgelegd door de "wereld".
Natuurlijk kunnen we het mis hebben,
we zijn niet onfeilbaar. Maar we handelen met een schoon geweten, wetend dat
wij op een dag rekenschap zullen afleggen van onze besluiten en de
bijbehorende handelingen aan God, onze
Heer en Heiland. Die leggen we niet af aan de mensen die ons en onze bedoelingen
veroordelen, want die kent God alleen en wijzelf natuurlijk.
Als onze broeders en zusters zich
zorgen maken over onze manier van handelen, dan smeek ik hen voor ons de
Heer te bidden, maar laten ze ook barmhartig zijn voor ons, hun broeders in
het geloof. In de I.E.E. hebben wij al decennia samen kunnen leven in vrede
en wederzijdse opbouw, al komen we uit tradities die onderling zo
verschillen als die van de Methodisten en de Presbyterianen. We waren, door
de macht van de Geest, in staat samen te leven terwijl we een eenheid in
verscheidenheid handhaven.
En wij willen dat bewust blijven doen op omstreden terreinen.
Onze anders
denkende broeders en zusters mogen overwegen de houding te cultiveren van de
Joodse wijze Gamaliël, die n.a.v. de afkeer van zijn geloofsgenoten van de
eerste Christenen, zei: ‘Daarom raad ik u
aan u niet met deze mannen te bemoeien. Laat hen met rust.
Want
als hun ideeën en activiteiten mensenwerk zijn, komt er vanzelf een einde
aan. Maar als ze van God komen, zult u er niets tegen kunnen beginnen. Dan
loopt u gevaar tegen God Zelf te strijden.’
(Handelingen 5: 38-39)
Laten we daarom, over en weer, Gods
soevereiniteit over Zijn volk respecteren, en laten wij daar niet in treden.
Soli Deo Gloria
Ignacio Simal Camps
Brief
van Pedro Zamora aan een generatie die wél aanwezig is...
Twee artikelen, die ik recent las in
Cristianismo Protestante: ‘Brief aan een afwezige generatie’ (Ignacio
Simal) en ‘Waarom verlaat de
millennium-generatie de kerk?’ (Rachel
H. Evans), brachten mij ertoe zelf na
te denken over het feit dat hele generaties en masse onze kerken
verlaten.
Beide artikelen raken mij diep, en dat doen ze omdat ik behoor tot de
generatie die is gebleven. Ik weet best dat de kerkverlaters zijn
weggegaan om heel uiteenlopende, persoonlijke redenen, en ook onder invloed
van maatschappelijke invloeden die diepgaand uit allerlei hoeken zijn
bestudeerd.
Maar… is dat alles? Mevrouw Evans zegt dat er meer is dan die
sociale redenen. En daar heeft ze gelijk in. Eerlijk gezegd geloof ik dat
die massale kerkverlating vragen stelt bij de manier waarop wij, die
blijven, Jezus in de praktijk volgen, zowel persoonlijk als in de kerk.
Persoonlijk
moet ik zeggen dat ik achteraf heel wat dingen in de geloofsopvoeding van
mijn kinderen liever anders zou hebben gedaan. Theologisch gesproken: ik
geloof dat ik in dit opzicht heel wat fouten op te biechten heb, vooral wat
betreft het hen leren volgen van Christus, zoals ik bij de doop heb beloofd.
Maar ook als kerk geloof ik
dat wij ons mogen afvragen wat ons antwoord is, - en dan niet alleen om
persoonlijke of maatschappelijke redenen - op een theologische grondvraag:
hebben de generaties die de kerk verlieten in hun gemeenschap wel
een duidelijke weg leren kennen om Christus te volgen, of zagen ze
wellicht wat vage wegen om te komen tot een figuur genaamd Christus?
Naar mijn mening zijn veel kerken waar het woord centraal staat zoals de
I.E.E. meer geobsedeerd door vrijheid op zich, dan door de zending
die in vrijheid moet worden aangepakt, en zijn ze nalatig
geweest in het creëren van echt veeleisende en uitdagende wegen om de Heer
te volgen.
Die hebben wij allemaal nodig, maar voor de jongere generatie, voor wie het
leven nog openstaat, zijn ze essentieel. Ik persoonlijk geloof, dat
ik lange tijd vrijheid en zending heb verward, alsof ze uitwisselbaar waren.
Maar dat zijn ze niet: ze gaan hand in hand en ze overlappen elkaar, maar
een noodzakelijke universele levensvoorwaarde (conditio
sine qua non) kan niet worden teruggebracht tot een oproep
een bepaalde weg te gaan om Jezus te
volgen.
Dus, als de weg van Jezus bij ons op deze manier is gereduceerd,
hebben wij van de kerk iets gemaakt dat men om Jezus te volgen niet nodig
heeft.
Ik denk dat velen van hen die de kerk hebben verlaten ervan overtuigd zijn
dat ze Jezus wel dienen als ze goed leven als mens, anderen dienen en voor
de juiste zaken strijden. Dit is natuurlijk voor een deel waarheid, maar…
waarvoor hebben ze de kerk dan verder nog nodig?
De vraag die wij ons dus zouden
moeten stellen is: wat voor reden kunnen wij ze geven om terug te komen naar
de kerk? Kun je in de kerk Jezus volgen op een manier die elders niet kan?
Uiteindelijk is de belangrijkste vraag: Waarom
zou je de kerk nodig hebben om Jezus te volgen?
Als wat ik zeg hout snijdt, dan
geloof ik dat de generatie die gebleven is geroepen is zichzelf deze vraag
niet alleen als persoon te stellen, maar ook als kerk, officieel, op
allerlei beleidsniveaus.
Misschien denken velen van ons dat het antwoord wel duidelijk is, maar ik
ben ervan overtuigd dat het, wanneer er
een serieus debat aan gewijd wordt, ons zal
verbazen hoe moeilijk het zal blijken een eensluidende conclusie te
bereiken.
Pedro Zamora García
De scholen.
De renovaties van de afgelopen jaren
hebben de Protestantse scholen populairder gemaakt. Er is zelfs een
wachtlijst! Er komen extra klassen voor de 2- en 3-jarige kindertjes. Een
aardige nieuwigheid: kinderen van de 5e en 6e klas (hier groep 7 en 8) doen
‘werkjes’ met de kleinsten: knutselen, lezen, verven…
Zo leren de kleintjes makkelijker, en de groteren leren behulpzaam te zijn
en verantwoordelijk, goed luisteren, respect, en samenwerken.
Het schijnt heel goed te werken.
…
Nu de jeugdwerkloosheid (16- tot
24-jarigen) de laatste 6 jaar is gestegen van 18 tot 56% willen de
scholen de leerlingen ook na het einde van hun schooltijd begeleiden naar
een betere kans op de arbeidsmarkt.
Dat doen ze door (soms korte) cursussen te geven in kansrijke beroepen, en
dat doen ze als extra door de cursussen zowel in het Duits als het Spaans te
geven, aangezien de scholen van oudsher relaties met Duitsland hebben, en
verwachten daar ook stageplaatsen en werk te kunnen regelen.
Taller Teológico.
Een van de succesvolle ondernemingen
van de I.E.E. van de laatste jaren is de ontwikkeling van de Theologische
Workshops. Langere en kortere versies worden in heel het land gegeven.
Sommige duren maar een paar uur, andere een hele dag of zelfs een weekend.
Hier enkele voorbeelden.
De rol van de vrouw in Genesis.
Bij het bestuderen van de
familiegeschiedenissen van Genesis 12 – 50, ging de aandacht tot nu toe
uit naar de mannen, daarbij werd het belang dat de vrouwen hebben in het
ontstaan van Israël over het hoofd gezien.
Op 14 maart was er in het Porvenir een workshop waarin Dr. Elisa Estévez
(docent Heilige Schrift) aandacht gaf aan de rol van de vrouwen in het
ontvangen en aanvaarden van de beloften van God aan Israël.
Dit door de analyse en interpretatie van de grote verhalen waarin vrouwen
optreden als draagsters van Gods beloften.
Het doel was: de kennis over de Matriarchen van Israël te verdiepen
en die te interpreteren vanuit een meer inclusief perspectief. Daarbij
vinden we de prominente rol van de vrouwen in Genesis in het ontstaan van
Israël terug.
In Valencia sprak op 21 maart
2015 Montse Escribano, drs. in de Godsdienstwetenschapen, Menswetenschappen
en Theologie aan de theologische faculteit “San
Vicente Ferrer” daar, over
neurowetenschappen.
In onze 21e eeuw lijken de neurowetenschappen zich aan te dienen als de
nieuwe toegangspoort voor het begrip van de mens. Tegelijkertijd vindt ook
ontmoeting met het goddelijke plaats via ons lichaam en in het bijzonder,
via de hersenen. Neurowetenschappen en theologie zijn dus gedoemd met elkaar
in gesprek te gaan. Wat betekent dit voor ons begrip als christenen? Hoe beïnvloedt
het resultaat van de neurowetenschappen tegenwoordig onze manieren van
geloven? Wat voor mogelijkheden dienen zich aan ten behoeve van ons
theologische begrip? Bedoeling: iets meer begrijpen over het
functioneren van ons brein, de relatie ervan met ons lichaam, en de
mogelijkheden die dit opent voor ons eigen christelijk geloof.
De Bijbelse geschiedenis opnieuw gelezen...
19-06-2015 in Madrid. Het
uitgangspunt van prof. Dionisio Byler was: het Oude Testament (OT) als een
geheel nemen, naar het voorbeeld van Jezus zelf. Deze grondde Zijn eigen
leer niet op delen van de oude Bijbelteksten, maar nam het OT als een compleet
verhaal, dat leidt tot een aantal fundamentele conclusies, op basis waarvan
men elke afzonderlijke tekst heeft te lezen. Hiervan uitgaande contrasteert
D. Byler de 'Christo-centrische' theologische visie, die in de kerken
overheerst, met de ‘Jezus-centrische’ visie.
De eerste ontvouwt zich
onmiddellijk vanuit de opstanding en Hemelvaart van Jezus, als een
uitdrukking van Zijn universele macht, terwijl de tweede visie
meer uitgaat van het leven zelf van Jezus, waarbij Zijn menselijke zwakheid
gezien wordt als fundamenteel voor de verlossing.
Dit heeft belangrijke gevolgen voor
de interpretatie, aangezien deze ‘Jezus-centrische’ visie leidt tot echt
geloven in de kracht van God om te verlossen zonder de geringste menselijke
tussenkomst, en vanuit deze visie krijgt een minder duidelijk aspect van het
Oude Testament juist reliëf, namelijk: de wonderverhalen. Zij wijzen immers
naar de goddelijke macht, die handelt wanneer die maar wil om te redden; ze
gaan gepaard aan het bewustzijn
van de absolute menselijke zwakte, die maakt dat de mens geen rol speelt in
die uitredding. Zo zou Jezus volgens dr. Byler het Oude Testament
hebben opgevat.
Voorts nam D. Byler de verhalen van het Oude Testament nog eens door, en hij
legde uit dat de verhalen hun rechtvaardiging meer vinden door wat ze zeggen
in het geheel van de canon, dan door wat ze op zich
te zeggen hebben.
Met andere woorden: alle verhalen samen vormen een alomvattende geschiedenis
die door de gelovige lezer (eerst de Joodse en daarna de Christelijke), kan
worden bekeken als een geheel, en dan moet elk verhaal vanuit die visie
opnieuw worden gelezen.
Tot slot presenteerde Dr. Byler vanuit deze interpretatie sleutel een lezing
van het verhaal van de Rode Zee, en ook het verhaal van Gideon, waaruit
bleek in welke mate beide verhalen een absoluut pacifisme uitstralen dat van
de gelovige een volkomen vertrouwen in God verwacht, en dus een houding van
absolute non-interventie vereist. De mens hoeft niets te doen!
Een lezing van deze verhalen zonder
ze in het het kader van het geheel te zien, kan juist leiden tot een
positieve opvatting voor een militaire interventie van de mens (met name in
het geval van Gideon), maar dat is niet zo als men ze leest in het licht van
het Oude Testament als geheel.
Om deze reden verdient de wijze waarop Jezus het oudtestamentische verhaal
van Jozua leest de voorkeur boven de tot nu toe gangbare lezing.
Een saillant détail is dat Jozua, die in het Hebreeuws Jehoshuwa heet, (de
Aanwezige redt), dezelfde naam draagt als Jezus, die wij via het NT bij Zijn
Griekse naam kennen, maar wiens oorspronkelijke naam ook Jehoshuwa (II) is.
Zo kan Byler zeggen dat Jehoshuwa I moet worden gelezen en uitgelegd vanuit
de visie van Jehoshuwa II.
Na afloop werd het "einde van de
cursus" van de Theologische workshop gevierd. Op zijn Spaans: met eten
en drinken. Dit jaar waren er totaal achttien workshops, bovenop de 110 in
voorgaande jaren.
Eens temeer bood de Theologische Workshop mensen een vertrouwde omgeving om
er zonder vooroordelen dingen te leren, die hen helpen de Bijbel te
verstaan.
Wetenschap en Geloof.
Niet
alleen in het kader van de Theologische Workshops werd er gedoceerd, de
FliednerFederatie organiseerde dit jaar de zesde conferentie in het kader
van Wetenschap en Geloof, en daarin stelde de paleontoloog Simon
Conway Morris zich als gelovige de vraag of de mensheid het onvermijdelijke
einddoel van de evolutie is. Hij wordt gezien als vertegenwoordiger van de
‘natuurlijke theologie’, waarbij de natuur wijst op Gods bestaan.
Het
gedrag en de bouw van mens en dier loopt parallel.
‘De
sporen van de evolutie zijn nog altijd aanwezig in ons hele lichaam!’
Met deze stelling begon Simon C. Morris zijn lezing. Hij is een zeer geziene
hoogleraar in de Paleobiologische Evolutie aan de universiteit van
Cambridge en hij hield zijn lezing hierover aan de Universiteit van Comillas
(Madrid). De lezing werd georganiseerd door de FLiednerstichting en de
Leerstoel voor Wetenschap, Technologie en Religie (CTR) van Comillas.
Volgens professor Morris berust de evolutie op een beperkt aantal
mogelijkheden en was daarom voorbestemd. (In feite was het voor hem
ondenkbaar dat er géén evolutie zou plaatsvinden!) Het bewijs ziet hij in
de parallelle evolutie. Telkens weer vinden we vergelijkbare biologische
oplossingen in de natuur. Dat maakt dat het gedrag en de bouw van mensen en
dieren zich in veel opzichten in dezelfde richting ontwikkelden. Dankzij de
buitengewone ontwikkelingen van de wetenschap zijn wij in staat deze
parallelle ontwikkelingen te onderkennen.
Er
blijft echter volgens Simon Conway Morris een groot grijs gebied: de aard
van het menselijk bewustzijn. Wat gebeurt er bij het ontstaan van muziek,
wiskunde, taal of de rede, al die dingen die ons – in zijn visie –
onderscheiden van de rest van de schepping? Deze vraag houdt hem bezig, een
vraag die wij niet kunnen beantwoorden als wij ons beperken tot de studie
van de hersenen om het verstand te begrijpen... Onze taal is, net als muziek
en wiskunde, gebouwd op achterliggende ideeën, die hij mythen noemt,
waarvan de structuur ons ontgaat. Dus hebben we er geen vat op.
Ethische
leidraad...
De lezing van prof.
Morris werd bijgewoond door Pedro Zamora, directeur van de Fliedner Campus,
José Manuel Caamaño, directeur van de leerstoel voor Wetenschap,
Technologie en Religie; en Pablo de Felipe, coördinator van het Centrum
voor Wetenschap en Geloof van de FLiednerstichting. (v.l.n.r.)
Tijdens
de presentatie merkte prof. Caamaño op dat ‘de vooruitgang in kennis
ontegenzeggelijk positief is voor de mensheid en dat daarom een dergelijke
vooruitgang ook niet tegen te gaan is. De ontwikkeling moet altijd worden
gebaseerd op een ethische leidraad’.
De
leerstoel voor Wetenschap, Technologie en Religie is een integraal onderdeel
van de Technische Hogeschool voor Engineering en heeft als doelstelling: het
bevorderen en mogelijk maken van een grondige en diepgaande dialoog tussen
het wereldbeeld vanuit wetenschap en technologie en dat vanuit het
filosofische, ethische en theologische denken.
Aan de andere kant komt het Centrum voor Wetenschap en Geloof van de
theologische faculteit SEUT (Stichting Federico Fliedner) met de opzet om
bij te dragen tot de studie van de relatie tussen wetenschap en geloof
vanuit het Protestantse academische veld. De Fliedner lezingen Wetenschap en
Geloof zijn sinds 2010 een jaarlijks evenement.
Pensioenen
De Spaanse Staat heeft lak aan de uitspraken van het
Europese Hof voor de Rechten van de Mens. De Staat behoort het Hof verslag
te doen van de maatregelen die worden genomen, om de door het Hof
gesignaleerde rechts-ongelijkheid t.a.v. de Spaanse predikanten weg te
werken, zoals is uitgesproken n.a.v. de zaak Francisco Manzanas, maar dat
gebeurt niet. Tot drie keer toe heeft de I.E.E. een beroep gedaan op de
Commissie voor Kerk en Samenleving van de Europese Raad van Kerken om te
bemiddelen bij de Raad van Ministers die verantwoordelijk is voor het
toepasen van de uitspraken van het Hof.
Bij het tweede verzoek, van de I.E.E. en de FEREDE samen,
heeft de Spaanse Staat toegezegd de kwestie tussen juni en december 2014 op
te lossen. Toen die belofte niet werd nagekomen, kreeg men de toezegging dat
die nu voor juni 2015 zou worden opgelost. Maar helaas!
De I.E.E. bestempelt dit uitstel als een onrechtmatige daad, en maakt zich
er zorgen over dat de eventuele maatregelen, als die al genomen
worden, waarschijnlijk geen einde zullen maken aan de discriminatie, en zo
dus een aanfluiting zullen blijven voor de Spaanse Grondwet en het
Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens. De uitspraak van het Hof moet
immers toegepast worden op alle vergelijkbare zaken waarin deze
discriminatie speelt.
In overleg met de gepensioneerde predikanten en weduwen zijn er daarom nu
door de I.E.E. opnieuw zes eisen ingediend bij het Hof (voor 5 predikanten
en een weduwe). Die moesten voor half 2015 worden afgehandeld. De Spaanse
landsadvocaat heeft de eisen verworpen, in die gevallen waar de rechter
positief heeft gereageerd.
Maar nu heeft een Spaanse rechter in Barcelona aan mevrouw Ana Blanco, de
weduwe van ds. Gabriel Cañellas, het recht op een weduwenpensioen
toegekend, op grond van de door haar man als predikant verrichte
arbeid!
(En
dat is echt nieuws!)
In de
uitspraak werd overwogen dat er twee fundamentele rechten van de predikanten
in Spanje zijn geschonden: 1) het recht om op voet van gelijkheid met de
Spaanse priesters te worden behandeld èn
2) het recht op de vrijheid van
godsdienst. Een belangrijke tweede stap voorwaarts dus.
Er zijn
echter ook haken en ogen: de Spaanse predikanten hebben tot 1991 geen
pensioenrechten mogen opbouwen en ze
hebben daar dus ook niet aan meebetaald. (Na 1991 konden dienstdoende
predikanten met terugwerkende kracht tot 1977 deelnemen aan het stelsel van
sociale zekerheid, mits er over die periode ook premie betaald zou worden,
hetgeen voor velen niet haalbaar was. De I.E.E. heeft zelf die premies voor
de dienstdoende predikanten betaald,
en kwam zo in de financiële problemen.) Ds. Cañellas heeft ruim 30
jaar als predikant gewerkt tot aan 1990, dus hij kwam net een jaar tekort, en tot
zijn dood in 2011 heeft hij geen cent pensioen ontvangen van de overheid.
Daar heeft de kerk derhalve zelf moeten bijspringen. Zijn weduwe heeft in 2013
een weduwenpensioen aangevraagd, en dat nu is toegekend.
Deze uitspraak heeft als logische consequentie dat de weduwe met
terugwerkende kracht dan ook een afdracht ten behoeve van het pensioenfonds
zou moeten doen. Ter compensatie van de geleden schade heeft de rechter
echter besloten dat zij dat niet hoeft te doen.
De FEREDE
vroeg tevergeefs om hulp.
De
Federación de Entidades Religiosas Evangélicas de España (FEREDE), heeft
op 15 juni 2015 een brief geschreven aan Mariano Rajoy, de premier van de
Spaanse regering en leider van de Partido Popular, waarin men hem vraagt de
behandeling van de hervorming van KB 369/1999 te stoppen, en te bevorderen
dat er een wet zou komen die ‘een einde maakt aan discriminatie op
religieuze gronden waar de Protestantse predikanten in Spanje onder
lijden’. Ook het Raadgevend Comité van de godsdienstvrijheid gaf de FEREDE gelijk. Het
gewraakte KB regelt de voorwaarden waaronder de predikanten van de kerken
die zijn aangesloten bij de FEREDE onder de sociale zekerheid vallen.
De brief herinnerde eraan dat er geen
overgangsregeling is opgenomen in het KB, die een oplossing zou
bieden voor de predikanten die, door hun late toelating, niet lang genoeg
premie zouden kunnen betalen om hen in aanmerking te laten komen voor een
pensioen.
Bovendien herinnerde de brief aan het feit
dat na tal van vergeefse verzoeken één van de betrokken predikanten zijn
heil heeft gezocht bij de rechtbank, en uiteindelijk gehoord is door het
Europese Hof voor de Rechten van de Mens, dat op 3-4-2012 Spanje
veroordeelde wegens ‘discriminatie om religieuze redenen’, in deze zaak.
Er bleek n.l. een structureel manco in de Spaanse wetgeving t.a.v.
Protestanten. In het analoge geval van de katholieke priesters, die voor
1999 evenmin premie betaalden, was het n.l. mogelijk de jaren waarin ze als
geestelijke hadden gewerkt zonder meer mee te laten tellen voor het
pensioen, (dat gold zowel voor wereldheren als ordepriesters en religieuzen,
en zelfs uitgetreden priesters). Voor de Protestantse geestelijkheid was dit
integendeel niet het geval.
Na de uitspraak van het Europese Hof
heeft de FEREDE de regering diverse voorstellen gedaan om een oplossing te
vinden voor de in totaal ongeveer 122 gedupeerden en weduwen, zonder ooit
antwoord van de Spaanse regering te krijgen. Wel werd door de Staatssecretaris van de sociale zekerheid als enige reactie
aan de FEREDE de tekst gestuurd van een een wijziging van KB 369/1999, van 5 maart 2015,
een KB
waarbij voorwaarden en aanvullende eisen gesteld werden die de Federatie
volkomen verwerpelijk achtte, omdat zij slechter zijn dan de voorwaarden en
eisen die destijds werden opgesteld voor de katholieke diocesane
geestelijkheid, en omdat het KB geen rekening houdt met de bijzondere
kenmerken van de Protestantse predikanten, (bijvoorbeeld dat de meeste
predikanten gehuwd zijn), een groep die dus beter te vergelijken is met de
uitgetreden geestelijkheid van de RKK dan met de priesters.
De FEREDE stelt met nadruk dat, indien de voorgestelde wijziging wordt
goedgekeurd, dit geen enkel positief effect zal hebben voor de betroffen
predikanten, aangezien de meesten niet in staat zijn te voldoen aan de opgelegde
eisen om een minimum pensioen te krijgen. Op die manier zal het KB niet
voldoen aan de eis van het Europese Hof, maakt het geen einde aan de
gesignaleerde gebrekkige wetgeving, en evenmin aan de discriminatie op religieuze gronden, waardoor de Protestantse predikanten eens te meer in een
penibele situatie blijven verkeren.
Helaas, op 3 juli 2015 heeft Raad van
Ministers de volgende twee Koninklijke Besluiten inzake kerken en religieuze
organisaties goedgekeurd.
1. Koninklijk Besluit dat de
verklaring van religieuze organisaties in Spanje regelt als ‘officieel
verworteld’. (M.a.w.
onderdeel zijnde van de geschiedenis en bijgedragen aan de vorming van de
identiteit van Spanje)
Dit Koninklijk Besluit heeft tot doel het reguleren
van de procedure voor de verklaring van religieuze denominaties in Spanje
als ‘officieel verworteld’, in overeenstemming met artikel 7.1 van de organieke wet 7/1980 van 5 juli, over de vrijheid van godsdienst. Het regelt ook de procedure die deze
verklaring kan annuleren als er een drastische wijziging van de
omstandigheden optreedt. In dit KB is eveneens een aantal wijzigingen
voorzien, die gevolgen hebben voor Godsdiensten die reeds als zodanig erkend
zijn. Het KB treedt in werking de dag na de bekendmaking in het Staatsblad.
2. Koninklijk Besluit dat de
registratie van religieuze organisaties regelt.
Dit Koninklijk Besluit, in overeenstemming met artikel
5 van de organieke wet 7/1980 van 5 juli, over de vrijheid van godsdienst, heeft als doel het reguleren
van de registratie van religieuze organisaties, instellingen en
handelingen vatbaar voor registratie, registratieprocedures en de juridische
gevolgen daarvan. Het register van religieuze organisaties zal als algemeen en openbaar register ter
inzage liggen bij het ministerie van Justitie. Deze
nieuwe verordening is op 3 juli in het Staatsblad gepubliceerd, treedt in
werking in oktober 2015, en vervangt het vorige Koninklijk besluit van 9
januari 1981. Het introduceert een aantal innovaties om ‘beter aangepast
te zijn aan de nieuwe realiteit van de godsdienstvrijheid in Spanje, aan de
manier van registratie in de huidige practijk en aan de behoeften van
religieuze groeperingen’.
Het Koninklijk Besluit maakt deel uit van de wetgeving van het
Grondwettelijk Hof en de richtsnoeren van de organisatie voor veiligheid en
samenwerking in Europa (OVSE) op de verwerving van de rechtspersoonlijkheid van religieuze groeperingen.
Hiermee worden een paar van de verzoeken die de FEREDE al jaren bij de regering deed, opgenomen in de wet, maar er worden ook enkele eisen in opgenomen, waarvan de FEREDE duidelijk had gemaakt dat ze er tegen waren.
Wat verandert er?
Toename van het aantal
groeperingen en van de inschrijvingen.
De Wet verruimt de aard van de
groeperingen die toegang hebben tot het register en van de in te schrijven
documenten. Naast de kerken, daarmee verbonden organisaties en federaties,
kunnen ook hun regionale onderafdelingen, plaatselijke gemeenten,
instituten, seminaries of opleidingscentra en faculteiten voor theologisch
of religieus onderwijs, en religieuze gemeenschappen, instituten voor gewijd
leven of wat voor andere groepering ook, voor zover al deze groeperingen
zijn gesticht door de kerk, worden ingeschreven.
Als een novum worden er ook
nieuwe beschrijvingen opgenomen in het register, zoals de identiteit van de
verantwoordelijken van het vertegenwoordigend orgaan, (die was facultatief),
de oprichting en de afscheiding van groeperingen van een Federatie, maar ook de dienstdoende
geestelijken (die voorheen niet in het register stonden, maar met het
nieuwe K.B. is hun registratie verplicht, tenminste wanneer ze
religieuze ceremonies houden met civiele gevolgen zoals het sluiten van
huwelijken), de ontbinding van de groepering, en alle andere gegevens die zijn afgeleid van de ondertekende samenwerkingsovereenkomsten.
(Het mag duidelijk zijn
dat bij het opstellen van deze wet primair is gedacht aan RK priesters,
kloosters, bisdommen etc.
De Protestanten worden erbij gefrommeld. Vandaar
de vage formuleringen! GVvH)
Men hoeft niet meer naar een kantoor
te komen, maar kan wijzigingen ook doorgeven via e-mail en website, tot uiterlijk twee jaar na de datum van inwerkingtreding van de wet, om de middelen die nodig zijn voor het elektronisch beheer van toepassingen mogelijk te maken.
D.w.z.:
zodra de regering dat in orde heeft.
I.h.a. zijn alle processen van registratie van groeperingen en handelingen met betrekking tot het aanbieden van documenten, die voorheen bij ver-zoeken gevoegd werden, veranderd, reden waarom de FEREDE al werkt aan nieuwe modellen, aangepast aan de eisen van de nieuwe wet, zodat religieuze groeperingen ze kunnen gebruiken.
De wet verplicht tot wijzigingen van gegevens die al in het register staan te registreren in de volgende gevallen:
- Wijziging van de statuten, wettelijke vertegenwoordigers, toetreding of opzegging van het lidmaatschap van de religieuze groeperingen tot of van een Federatie en opheffing van religieuze groeperingen: binnen 3 maanden na het besluit van de overeenkomst of het feit dat aanleiding gaf tot de verandering.
- Aftreden van predikant of priester: binnen 1 maand na het feitelijk aftreden.
Openbaarheid van de registratie.
In de nieuwe verordening ligt de
nadruk op de openbaarheid van de registers, waardoor iedere geïnteresseerde
in staat is de gegevens te controleren van de in het register vermelde
groeperingen via de website van het ministerie van Justitie.
Burgers zouden nu efficienter de registers kunnen raadplegen, en minder
procedures hebben te doorlopen.
Verklaring van het functioneren
van religieuze groeperingen.
De wet stelt de verplichting vast van
de geregistreerde groepen hun registerdata actueel te houden. Daartoe moeten
ze elke 2 jaar langs electronische weg een verklaring van hun functioneren
indienen, waarvoor formulieren in april 2016 beschikbaar zullen zijn voor de
religieuze groeperingen.
Bron:
FEREDE
De FEREDE, heeft nul op het request gekregen. 15 juni
2015.
Voor velen was het al jaren een
irritante zaak dat je 0,7% van je inkomstenbelasting ten goede kon laten
komen aan óf de RKK óf een door de overheid geaccepteerd sociaal doel. Als
men zo'n hokje niet aankruist gaat alles gewoon naar de Staat. De
FEREDE, het overkoepelend orgaan voor contacten tussen Protestanten in
Spanje en de overheid, heeft geprobeerd het voor elkaar te krijgen dat de
Protestantse kerken (of niet-RK-kerken) ook een hokje konden krijgen, maar
dat is niet gelukt. Daarvoor ‘zou er een nieuw concordaat met de Staat
moeten worden gesloten’, en ‘deze regering acht zich niet bevoegd’.
Het concordaat met de RKK is onder
Franco gesloten, hij is er niet meer. Maar een aantal jaren geleden is de
mogelijkheid verruimd, zodat ook sociale doelen hiervan konden profiteren,
en dat werd wel buiten het concordaat om geregeld. Overigens zijn er
ook heel wat Protestanten die vinden dat je als kerk geen geld van de Staat
moet accepteren. Daarover zijn de meningen grondig verdeeld, ook binnen de
kerken.
Maar op de Staatsbegroting 2016 is wel
voorzien dat de R.K.K. in 2016 elke maand 13,2 miljoen euro
ontvangt!!!
Spaanse
zaken
Podemos
Podemos
(Spaans voor “we kunnen”) (en een aanhaling van de kreet uit de
verkiezingscampagne van Barack Obama “Yes we can”) is een Spaanse
politieke partij, opgericht op 11 maart 2014 door progressieve activisten
uit de 15 mei-beweging (15-M of Indignados <Verontwaardigden>), die
ontstaan was uit de Spaanse protestbeweging van 2011–12. (Te vergelijken
met de Occupy beweging).
De feitelijke leider van de beweging is Pablo Iglesias Turrión, schrijver
en hoogleraar Politieke Wetenschappen aan de Universidad Complutense in
Madrid, en af en toe tv-presentator voor een politiek discussieprogramma op
een kleine zender. Zijn manier van praten en wat hij zegt heeft hem snel
populair gemaakt. Hij zegt wat veel mensen denken en willen horen.
Bovendien is hij erg actief op Twitter en Facebook, dé communicatiemiddelen
van deze tijd, waarmee zaken op een makkelijke en goedkope manier heel snel
gedeeld kunnen worden.
Podemos
kreeg, samen met ongeveer 26 andere nieuwe kleine partijen, de wind in de
zeilen door de groeiende ontevredenheid met de twee gevestigde politieke
partijen: de Partido Popular (de Volkspartij) en de PSOE (Spaanse
Socialistische Arbeiderspartij). Podemos maakte daarbij gebruik van de
infrastructuur van de Indignados (Verontwaardigden) en van netwerken via
sociale media. Alleen al op de eerste dag van zijn bestaan verzamelde de
partij 50.000 handtekeningen! Pablo Iglesias zegt inspiratie te halen uit de
Griekse radicaal-linkse coalitie SYRIZA, geleid door Alexis Tsipras. Bij de
Europese Parlementsverkiezingen van 2014 behaalde de partij 5 van de 54 voor
Spanje beschikbare zetels in het Europees Parlement.
Het zijn juist de schandalen die
spreken van fraude en corruptie, de armoede en werkloosheid, de grote
verschillen tussen de laagste en de hoogste standen, die maken dat de mensen
geen vertrouwen meer hadden in het systeem, en open stonden voor iets
nieuws. Ook het ontbreken van vertrouwen in de huidige politieke partijen
zoals de PP, PSOE of de linkse IU (Verzameld Links) hebben gemaakt
dat Podemos in korte tijd een van de grootste partijen in het land kon
worden.
Hokjes:
Podemos wil zich niet in een hokje laten stoppen van ‘links’ of
‘rechts’, maar wil vóór alles verandering van het systeem.
Transparantie en inspraak bij belangrijke zaken is een eerste vereiste, ook
moet er een echt minimum inkomen komen, nu is het nog mogelijk dat
hele gezinnen zonder geld zitten. Een vorm van bijstand moet de ergste
gevallen van armoede verhelpen. En huisuitzettingen moet verboden worden.
Dat zijn natuurlijk punten waarmee je de mensen wel op de hand krijgt.
Realisten begrijpen vanzelfsprekend dat je dat allemaal niet binnen een paar
jaar voor elkaar krijgt.
24 mei 2015
‘Groot succes voor nieuwe partijen in Spanje, de conservatieven gaan
onderuit’, kopten de kranten. De regionale en gemeentelijke verkiezingen
hebben voor grote verschuivingen in de Spaanse politiek gezorgd. De
regionale verkiezingen van 24-5-15 betroffen dertien van de zeventien
regio’s die Spanje rijk is. (Catalonië volgt nog in september, Baskenland
en Galicië volgend jaar. In Andalusië werd in maart gestemd.)
Nieuwe partijen als Podemos en Ciudadanos (Burgers) hebben in elke regio wel
zetels gekregen. Maar de PP van premier Rajoy behaalde het slechtste
resultaat in twintig jaar, al is die in de meeste regio’s nog wel de
grootste partij geworden. Maar nergens is er nog een meerderheid. Zo is het
oude twee-partijen-stelsel (PSOE en PP), waarbij kleinere partijen aan de
zijlijn stonden, ten val gekomen.
Naast de regionale verkiezingen kon
er ook gestemd worden voor meer dan achtduizend gemeenteraden. Ook hier
heeft het succes van lokale partijen de politiek veranderd. In grote steden
als Madrid en Valencia is de PP nog steeds de grootste partij, maar die is
zijn meerderheid kwijt. In Barcelona heeft het lokale burgerplatform
Barcelona en Comú gewonnen.
Deze verkiezingen werden als een
graadmeter gezien voor de nationale verkiezingen, eind dit jaar. Op basis
van deze verkiezingen zou de PP 26,5 % krijgen, en de PSOE 25,5 %.
Door machinaties van de elite, van gezaghebbende kranten als El País
en El Mundo is intussen verwarring
gezaaid, en door leugencampagnes en laster in woord en geschrift is de
opkomst van Podemos tot staan gekomen.
We zullen zien wat de verkiezingen aan het
eind van het jaar ons brengen.
Uithuiszettingen
Paco en Sonia winnen het van de
bank.
Nadat ze 93 dagen op de stoep voor de
deuren van een bank in Alicante hebben gekampeerd, om nieuwe afspraken over
hun hypotheek te maken, is het hun gelukt een accoord met de bank te
sluiten.
U weet inmiddels waarschijnlijk dat je in Spanje je huis kwijt raakt aan de
bank wanneer je de hypotheek niet kunt betalen, maar dat je wel met de rest
van de schuld blijft zitten. De waarde van het huis wordt daar niet van
afgetrokken, een misstand, waar de kerken al vaker tegen hebben
geprotesteerd. Paco en Sonia, hebben het met behulp van het Platform tegen
de Huisuitzettingen in Alicante gewonnen.
Na 93 dagen en 93 nachten kunnen ze een nieuwe fase ingaan.
De onderhandelingen hebben er toe
geleid dat hun schuld is teruggebracht tot 10.000 euro, die ze zullen
afbetalen zodra ze werk vinden, en in elk geval binnen 15 jaar. De schuld
kan ook niet worden verhaald op hun kinderen, evenmin op hun ouders, die
niet borg hoeven te staan.
Bovendien verlengt de bank het huurcontract
van de sociale huurwoning waarin Paco en Sonia met hun twee kinderen nu
wonen, met twee jaar. Deze overeenkomst zal, volgens het Platform tegen
Huisuitzettingen, een belangrijk precedent vormen, maar in deze 93 dagen
hebben ze wel heel zware momenten meegemaakt. En hun problemen mogen dan
voor dit moment opgelost zijn, er zijn er nog velen zoals zij.
Armoede.
Ruim 11,7 miljoen Spanjaarden
leven op de rand van armoede, dat zijn er 2.6% meer dan in 2009. Bijna 32%
ervan zijn kinderen.
Toename
van maatschappelijke isolatie.
De kern van de Spaanse
samenleving die wèl volledig sociaal geïntegreerd is, is al in de
minderheid en bedraagt momenteel slechts 34.3% van de bevolking, terwijl dit
in 2007 ruim 50% was. Dat toont de reikwijdte van de financiële en sociale
achteruitgang. We moeten bij die kern denken aan mensen die volop mee
kunnen doen aan de samenleving. Dit betekent dat in feite een kwart van de
bevolking in Spanje zelfs niet meer aan de rand van de samenleving
staat, maar daar in wezen al van is buitengesloten. Van die 11,7 miljoen
verkeert 5 miljoen in een situatie van ernstige isolatie. Bovendien
moet men bedenken dat 2 op de 3 personen uit die groep al vóór de crisis
in deze situatie verkeerden. Zij kunnen al jaren geen kant meer op. Dit
betreft vooral gebieden als huisvesting en gezondheidszorg.
Van de 11,7 miljoen armen heeft 77,1% geen werk, 61,7% geen toegang tot
huisvesting en 46% tot gezondheidzorg. Het betreft vaak grote gezinnen met
veel kinderen en jongeren. Bovendien wordt de kwetsbaarheid van de jeugd
over de hele linie steeds groter. Cijfers: 35% van de jongeren leven in
buitengesloten huishoudens en 27% van de jonge werklozen vallen buiten het
onderwijssysteem. Aldus bronnen van de overheid.
Er wordt, hoe ironisch, gesproken
van een generatie met een hypotheek.
Suïcide
Er is sprake van een alarmerende
stijging van het aantal zelfdodingen in Spanje door de crisis, maar die
wordt verzwegen door de media.
De crisis ruïneert en doodt. In
Spanje zijn er dagelijks gevallen van zelfmoord waarvan de media geen
verslag doen. Officieel om geen paniek te zaaien en de tragedie te
verzachten. Opnieuw lijken de gevolgen belangrijker dan de oorzaken. En de
oorzaken zijn duidelijk: je politieke en financiële kaste!
Een van de recente gevallen is dat van een gehandicapte vrouw in Malaga. De
pers hield de dramatische dood stil, terwijl er op straat meer dan honderd
mensen getuige waren. Isabel, een gescheiden 56-jarige kon het feit niet aan
dat ze haar huis zou moeten verlaten, gedwongen door een huisuitzetting.
De vrouw wiep zich op straat vanaf de elfde verdieping van haar huis in de
calle Maestro Chapi. De schrijver van dit bericht hoorde het via een
ooggetuige, een van die velen die getuige waren van de beangstigende minuten
van wachten, met de vrouw op de reling van het balkon, met haar rug naar de
straat en zich doof houdend voor de wanhopige oproepen om het niet te doen
van politie, brandweer en buren…
Zulk nieuws
schokt de mensen in het land bijna elke dag maar het wordt doodgezwegen. Geen
enkele politicus spreekt over de toename van het aantal zelfmoorden in
Spanje. Zelden komen ze in de
nieuwsberichten terecht.
Depressies
met fatale gevolgen treffen vooral ondernemers die hun een levenswerk zagen
instorten. Aangezien Spanje een land van familiebedrijven is, heeft
de ellende een speciale gevoelswaarde. Voor de ondergang is het
verantwoordelijkheidsgevoel nog groter, vandaar de wanhoop. ‘Sorry,
maar ik heb geen andere mogelijkheid. Pas goed op jezelf’. Met deze
woorden nam Isabel vóór het einde van haar leven per telefoon afscheid van
een vriend. Het is een van de weinige gevallen waar we van hebben gehoord.
Het merendeel van de Spaanse zelfmoorden blijft in het donker, zonder dat de
tragedie naar buiten komt. Hoewel er geen officiële cijfers zijn, en veel
van deze gevallen worden gecamoufleerd als ongevallen, vinden er dagelijks
zelfmoorden plaats als gevolg van economische onzekerheid, volgens Eures,
het netwerk dat is opgezet door de Europese Commissie om de
arbeidsmobiliteit te stimuleren.
Het gaat om werkgevers, werklozen, zelfstandigen, of gepensioneerden met een
miezerig pensioentje die uit het leven stappen vanwege gebrek aan geld, werk
of uit wanhoop. Ondernemers spreken van een dramatische situatie.
Tienduizenden bedrijven zijn gesloten in de afgelopen drie jaar. Men heeft
het over de buitensporige last van de belastingen, het gebrek aan
investeringen door de regering, achterstallige betalingen door
overheidsdiensten, extreme bureaucratie en corruptie.
Ze
leven van het pensioen van grootvader
In de media presenteert men het
beeld van een Spanje dat wanhopig is door de crisis: huizenhoge prijzen,
lonen waar geen beweging in zit (en die behoren tot de laagste in Europa),
en record-belastingen. Sommige mensen geven toe dat zij, om te overleven,
zelfs voedingsmiddelen in de supermarkten hebben moeten stelen. Maar hoe dan
ook, gezinnen geven niets meer uit. Velen leven met heel het gezin van het
toch al bedreigde pensioen van grootvader. Wat consumptie betreft is dit de
ergste situatie in meer dan 70 jaar. Ook werknemers die hun baan
hebben verloren vallen ten prooi aan zelfmoord. En dan hebben we het nog
niet eens over de jonge mensen die in de klauwen van de drugs terecht
gekomen zijn door het volkomen gebrek aan toekomstverwachtingen. Men vreest
dat het aantal drugsverslaafden in Spanje groter is dan in de tweede helft
van de jaren zeventig. Geld is er niet om drugs te kopen. Volgens een
politiebron worden er zelfs verdovende middelen geproduceerd uit koeienpoep.
Het is moeilijk om te weten welke zelfmoorden helemaal te wijten zijn aan de
crisis, en welke anders ook zouden zijn gebeurd.
Maar het is een onbetwistbaar feit dat ze zijn toegenomen.
Het leven is hard in Spanje. Misschien wel harder dan ooit sinds de Spaanse
burgeroorlog. En het allerergste is dat er weinig plaats is voor hoop.
Hoeveel zelfmoorden zullen in de komende maanden in stilte plaats vinden?
Leven in den vreemde…
Leven in den vreemde is níet
synoniem aan rijkdom, een goed leven en goed werk… leven in den vreemde is
synoniem aan knokken, zwaar werk, offers, eenzaamheid, durf, overleven,
vernederingen, minachting en uitbuiting; het is ook synoniem aan het afzien
van veel dingen en je opofferen voor anderen, met als doel een beter
leven… dat wil zeggen: voor al diegenen die nooit hun land hebben
verlaten, en die het wagen om kritiek te hebben op ons allen die met durf,
angst, hoop en bovenal veel vertrouwen in God de moed hebben gehad om ons
knusse land te verlaten om nieuwe horizonnen te zoeken en een betere
toekomst!!!
Tekst van een van de mensen die
gebruik maken van de hulp van El Camino (De Weg) in Alicante, ons
Diasporaproject voor 2014
Herdenkingsdienst Germanwings
27 april 2015, was er een
herdenkingsdienst voor de slachtoffers van de ramp met Germanwings in
Barcelona. Duitsland en Frankrijk hebben dat heel fijngevoelig
aangepakt, met ruimte voor anders- (en on-)gelovigen. Maar in Barcelona was
oecumene onbestaanbaar.
De Protestanten waren pijnlijk getroffen!
Prima voorbeeld!
Maar… er zijn ook leuke
berichten uit Spanje! De burgemeester van een dorp bij Toledo, Villafranca
de los Caballeros, zal dit jaar geen geld uitgeven aan subsidies voor een
stierengevecht, maar bestemt dit geld voor schoolboeken. Dit heeft nu even
prioriteit, zegt hij. Hij is de enige niet, die er zo over denkt!
DIASPORA-COLLECTE!
Frater-Nadal,
een gemeenschap die (kerk)grenzen overstijgt.
Ook
dit jaar willen wij, ondanks de nood in eigen land, vragen om een plekje op
het collecterooster van uw gemeente. Dit op verzoek van de Iglesia Evangélica
Española, een oude Protestantse kerk in Spanje. In Rubí, dicht bij
Barcelona, is Frater-Nadal een bekend begrip. Het is een afkorting van
Fraternidad-Navidad: Kerst-broederschap. Maar dan in het Catalaans.
Frater-Nadal is een (tot nu toe) door vrijwilligers uit kerk en maatschappij
gerunde voedselbank annex sociale dienstverlening, die jaren geleden
ontstond in de Protestantse Kerk van Rubí. Het doel was: een mooie
kerst voor de allerarmsten, en, zo mogelijk, iets extra’s om de winter
door te komen. De tijden veranderden: door toevloed van illegalen en
recentelijk als gevolg van de economische crisis die bijna àlle lagen van
de bevolking treft zijn er veel méér armen en kanslozen - het hele jaar
door.
De
Protestantse kerk van Rubí, geïnspireerd door het Evangelie van Jezus
Christus, doet het (on)mogelijke om in urgente situaties snelle en
doel-treffende hulp te bieden, en wel in strikt
overleg met de Sociale Dienst van de stad, en met de Caritas van de RKK,
om doublures te
voorkomen. Er wordt ook nauw samengewerkt met de Stichting
Voedselbanken, waarvoor Frater-Nadal distribueert, en waardoor ze worden
gecontroleerd op kwaliteit etc.
Slechts één-derde van de vrijwilligers die zich het hele jaar door
inzetten is afkomstig uit de kerk, de rest bestaat uit medeburgers zonder
kerkelijke binding, die door hen zijn geïnspireerd en mèt hen solidair
willen zijn met de zwakken in de samenleving.
In
2013 zijn bijna 1000 gezinnen bijgestaan, in hun geval één-ouder-gezinnen
of paren met kinderen ouder dan 30 maanden. 3198 personen hebben samen 18431
voedselpakketten ontvangen van ongeveer 19 kilo. Maar men krijgt ook kleding
en basisbehoeften voor het dagelijks leven als kam, zeep en pen.
Daarbij nam het kerkgebouw tot oct. 2014 een essentiële plaats in als
opslagplaats en distributiecentrum voor grote massa’s pakketten.
Sinds 2009 is het aantal afnemers van de hulp sterk gestegen.
De pakketten werden in drie jaar kleiner, van gemiddeld 26,6 kg > 17,2
kg. De laatste twee jaar heeft men met pijn en moeite een niveau van 19 kg
kunnen halen, terwijl 21 kg het ideaal is, maar dat lukte
helaas niet. Ook de samenstelling van de groep afnemers
veranderde: was in 2009 nog 29% afkomstig uit Spanje, en de rest uit Afrika,
Z- en M-Amerika, en een klein deel uit Europa, nu is de vraag vanuit Spanje
zelfs verdubbeld!
Omdat
de bijna 100-jarige kerk de hoeveelheden voedsel en kleding die er werden
opgeslagen niet meer kon verwerken, en omdat het gebouw al onherstelbare
schade had geleden, werd in 2014 een nieuw magazijn aangekocht. Om al dit
werk te kunnen blijven doen, móét men er een NGO van maken, zodat de
voortgang ervan gewaarborgd kan blijven. Dat betekent, samen met de nieuwe
locatie, dat er aanpassingen nodig zijn, o.a. van de computersystemen, zodat
bijv. aan- en afvoer ten behoeve van de distributie op elkaar kan worden
afgestemd.
Nog urgenter
is echter is op dit moment de aankoop van levensmiddelen, want
tot nu toe droeg de Europese Unie zo’n 40%van de hoeveelheid voedsel bij,
maar door bezuinigingen valt die subsidie nu weg. Dat is natuurlijk
rampzalig! In plaats daarvan heeft het Spaanse ministerie van landbouw heeft
alleen ’droge groenten’ als peulvruchten en linzen toegezegd, zonder
stil te staan bij het feit dat velen van de doelgroep niet eens in staat
zijn deze groenten te koken! Zaken als melk, olie en conserven als blikjes
tonijn, tomaten, sardines, waarop zij overleven, ontbreken. Als je dat weet,
draait je hart toch om!
Dus, alstublieft, help ons helpen. Uw geld komt voor 100 % ter plekke!
Vraag in uw gemeente of ze voor ons
project een (extra) collecte willen houden... we sturen de folder met deze
gegevens graag op!
Financiën
Eerder dit jaar konden wij als bijdrage in de predikantensalarissen
het tot € 6.000 verhoogde bedrag overmaken naar Spanje.
De opbrengst voor het project van de Vereniging Op Weg (El Camino)
van € 537,70 van de Diasporacollecte 2014 werd ook overgemaakt.
Giften en collecteopbrengsten voor de Diasporacollecte zien wij graag
onder doelvermelding tegemoet op onze rekeningen NL 58 ABNA 0456774068 of NL
46 INGB 0000315800
Zonder
Uw bijdragen zijn wij niet in staat onze Spaanse broeders en zusters te
blijven steunen.
Uw giften op bovengenoemde rekening zijn meer dan welkom.
G.B. van Delft
Penningmeester
Op persoonlijke titel een
aanvulling van uw secretaris…
Om overbodige uitgaven te
besparen wordt heel het boekje hier zelf geprint, gevouwen, geniet en
verzendklaar gemaakt. Dat scheelt kapitalen, maar ook zo kost dit boekje nog
een paar euro, voordat het in uw brievenbus ligt. We maken het met veel
liefde en inzet, maar het zou ook fijn zijn als u, indien dat in uw vermogen
ligt, een klein bedrag zou kunnen overmaken voor de Stichting.
Als bestuur dragen we de meeste persoonlijke kosten die we maken zelf.
Op onze site kunt u de jaarverslagen lezen onder het kopje ANBI.
In Memoriam Manfred Benzing.
Manfred Benzing is naar de Heer gegaan
Manfred
Benzing, directeur van het oecumenisch centrum “Los Rubios” in Málaga,
is bij terugkomst in Málaga na enkele dagen in zijn geboorteland Duitsland
te hebben doorgebracht op 8 juni 2015 op 57-jarige leeftijd overleden. Hij
was jarenlang lid van de kerkgemeente in Granada en was sinds 2008 de
bezielende leider van “Los Rubios”, waar hij onder andere jarenlang de
predikanten van de I.E.E. ontving voor hun jaarlijkse ontmoeting. Ook
organiseerde hij de laatste synode in Malaga… Hij zal zeer gemist worden.
Niet in het minst door zijn vrouw Maite en hun kinderen. Bid
voor hen a.u.b.
(Antonio
Machado. Proverbios y Canciones, XXXIII)
Yo amo a Jesús,
que nos dijo: Ik houd van Jezus, die ons zei:
Cielo y tierra pasarán.
Hemel en aarde gaan voorbij.
Cuando cielo y tierra pasen
Wanneer hemel en aarde vergaan
mi palabra quedará.
zal Mijn Woord nog steeds bestaan.
¿Cuál fue, Jesús, tu palabra?
Wat was, Heer Jezus, Uw Woord dat
ons raakt?
¿Amor? ¿Perdón? ¿Caridad?
Liefde, vergeving, vrijgevigheid?
Todas tus palabras fueron
Al Uw woorden werden herleid
una palabra: Velad.
tot één woord maar: Waakt!