Colofon:
Het Berichtenblad is een uitgave van het bestuur van de Nederlandse Stichting
‘Het Evangelie in Spanje’ die
beoogt de zaak van het Evangelie in Spanje
- in nauw overleg met de Spaanse Evangelische kerken zelf -
vanuit de wijde kring der Nederlandse Protestantse kerken naar beste krachten
te bevorderen.
Eindredactie:
G.A. Voerman - van Haselen
Geerte Bolwerk 25
3511 XA
Utrecht
info@evangelie-in-spanje.nl
website: www.evangelie-in-spanje.nl
MEDEDELINGEN VAN DE ADMINISTRATIE
Vriendelijk
verzoeken wij u adreswijzigingen door te geven aan:
Geertebolwerk 25, 3511 XA Utrecht.
Voor uw medewerking zeggen wij u hartelijk dank.
BIJDRAGEN
Bijdragen voor ons werk zien wij graag tegemoet op rekening NL58ABNA0456774068
of op NL46INGB0000315800 ten name van
‘Het Evangelie in Spanje’ te Zeist.
Voor u ligt een blad dat al voor het voorjaar was voorzien.
Maar de mens wikt en God beschikt, en zo kwamen er allerlei obstakels tussen
ons voornemen u weer op de hoogte te brengen van het reilen en zeilen in
Spanje, en het blad dat u nu in handen hebt.
Wij hopen echter dat u het met genoegen ter hand neemt, en dat uw aandacht
voor de zusters en broeders in Spanje weer wordt gestimuleerd.
Wij laten u kennis maken met gasten uit Spanje, schrijven over wat er zo
gebeurde in de kerk daar, er kwamen nieuwe predikanten, er stierven er,
wederwaardigheden van leden van het bestuur: ds. van Laar sprak in Jaca op de
predikantenconferentie, en ds. Voerman mocht beleven dat hij 60 jaar predikant
was, en zestig jaar met Spanje verbonden, we schrijven over enkele
ontwikkelingen in Spanje, en u hoort binnenkort weer van ons.
Wees Gode bevolen!
GAVvH
Inhoudsopgave:
Het
bezoek van ds. Alfredo Abad, 11-12 juni 2014.
Bezoek
van bisschop Carlos López Lozano van de I.E.R.E.
Financiën
I.E.E.:
Pastoral
Jaca
Scholen:
El Porvenir.
Stoelendans
Spanje
algemeen:
Koningshuis
Een
oude bekende:
Catalonië.
Nederland:
Viering
60-jarig ambtsjubileum Ds. Ton Voerman
Platform
Spaanstalig Beraad
In
memoriam Ds. Francisco Manzanas
In
memoriam Ds. Gerson Amat
In
memoriam Ds. Sebastián Rodríguez Gómez.
Gedicht
Het
bezoek van ds. Alfredo Abad, 11-12 juni 2014.
Ds.
Abad, de huidige secretaris generaal van de Comisión Permanente van de
I.E.E., kwam op 11 juni in Nederland aan en hij werd opgehaald door ds. Wout
van Laar en de penningmeester alvorens een bezoek te brengen aan ds. Voerman
en gade, vanwege de oude betrekkingen. Bij dat bezoek werden enkele
herinneringen opgehaald, en hij vertelde een en ander over de situatie in
Spanje…
Op 12 juni bracht hij met ds. Van Laar en mevrouw Verwijs een bezoek aan het
Catharijne-convent, waarna allen om 12 uur bijeen kwamen voor een vergadering
en lunch in het Bartholomeï Gasthuis in Utrecht.
Ds. van Laar gaf eerst een kort overzicht van het het reilen en zeilen van
onze stichting, en gaf toen het woord aan ds. Abad.
Hoffelijk als hij is, verklaart deze
dat het hem een eer is hier te zijn. Leden van Het Evangelie in Spanje heeft
hij regelmatig bij de Synodes gezien, altijd waren wij er voor hen.
Zelf komt hij, net als Matamoros, uit Málaga, en hij herinnert zich de
Nederlandse familie, ds. Henny van de Brink, die nog bij zijn grootvader Don
Benjamin Heras thuis op bezoek kwam, en waarmee elke Semana Santa (de
lijdensweek voor Pasen) een tweetalige dienst in El Atabal werd gevierd. In
het Nederlands en het Spaans. Dat ging door tot 1965. Toen stierf grootvader.
En de contacten gingen verloren.
Intussen is het de I.E.E. pijnlijk
duidelijk geworden, dat de intermenselijke contacten belangrijker zijn dan de
financiële hulp op zich. Zo herinnert men zich nu hoe in de tijd van
de Burgeroorlog de rol van Protestanten essentieel was. De Spaanse
vluchtelingen werden in het Zuiden van Frankrijk in concentratiekampen
gestopt, maar de Protestanten daar namen hen op in hun huizen. De
herinnering daaraan wordt in vele families bewaard als een kostbaar goed.
Verder is er in de maatschappij, ja,
in heel Europa, veel veranderd, het vraagt veel van ons in de kerk, om ons aan
te passen. Dat geldt zowel voor Spanje als voor Nederland, en eigenlijk voor
heel Europa.
In de Europese context zijn veel contacten verloren gegaan, veel kerken gaven
alleen maar geld, toen dat stopte verdwenen ook de contacten met oude
vrienden. Dan kan de relatie met een heel land zomaar teloor gaan. Dankbaar
haalt ds. Abad aan dat ds. Van Laar kort geleden naar Jaca kwam, en dat
hijzelf nu hier is; vroeger waren die contacten veel frequenter. We kunnen
deze band niet missen. Voor de Spaanse christenen is het heel belangrijk te
weten en te merken dat er mensen met hen meeleven.
Natuurlijk spreekt ds. Abad ook
over de pensioenen: de I.E.E. moet niet alleen de mensen doorbetalen die geen
geld krijgen van de Staat, maar men moet ook weer naar het Hof in Straatsburg!
'We moeten daar proberen af te dwingen dat Spanje aan zijn
verplichtingen voldoet'. (Tot nu toe is het bij loze woorden gebleven).
Ds. Abad benadrukt dan het belang
van de kerkelijke netwerken om van elkaar te leren en om gezamenlijk druk uit
te oefenen in Europa. Zo kunnen de Spanjaarden iets leren van wat Nederland al
uit eigen ervaring kent, bijv. t.a.v. het samenwerken van verschillende
kerken. Ook in Spanje lijkt men die kant op te gaan…
Er wordt op verschillende manieren
samengewerkt met kerken en instanties in Europa.
1. Pro Hispania Suissa, de Gustaf
Adolf Werke en wijzelf helpen met kleine projecten, maar ook met
uitwisseling van kennis over bijv. immigratie. Over en weer was de plek
daarvoor vroeger de synode.
2. Meer en meer wil men met plaatselijke kerken samenwerken,
bijv. op zendingsposten. Daar is dan plaats voor vrijwilligers zoals ds.
Voerman destijds. (Hij werd 60 jaar geleden door de Hervormde kerk via Het
Evangelie in Spanje als fraternal worker aan Spanje 'uitgeleend GVvH) De
Presbyteriele kerk in Ierland stuurt ook nu 'Fraternal Workers' voor
Engelstalige kerken… De contacten met Zwitserland en Frankrijk zijn
verwaterd nu die via instanties lopen, en niet meer via personen!
(Wat betreft de Nederlanders in
Spanje: die zijn óf met pensioen óf het zijn jongeren die er werken.
Duitsland en Ierland sturen elke drie maanden een predikant voor deze groepen.
De I.E.E. is vrij open en oecumenisch, dat komt weinig voor in Spanje. De
F.E.R.E.D.E. en andere 'vrije' gemeenten zijn vaak erg rechts en behoudend.)
3. Oecumene en theologie. De
kerken in Nederland hebben een betere band met Latijns-Amerika dan met de
Protestanten in Spanje (of in elk geval dan met de I.E.E.) Met name de VU
heeft goede contacten.
Er was altijd veel gaande aan
sociaal werk en projecten. Maar heel Europa is in crisis. Ds. Abad stelt zich
zo voor dat wij iets zouden kunnen plannen met een looptijd van drie jaar. Wel
zijn de tijden veranderd, in het verleden kwam er jaarlijks een Spaanse
predikant preken en of spreken op een gemeenteavond en collecteren. Als dat in
uw gemeente zou kunnen horen wij heel graag van u! Ds. van Laar was eerder met
de IEE overeengekomen om een uitwisseling te organiseren met Nederlandse
jongeren organiseren, zij zouden
bijvoorbeeld een deel van het Santiago-pad kunnen lopen en omgekeerd. Ds. Abad
zegt toe de zaken die in eerder overleg met Ds. van Laar besproken zijn èn
die tijdens de vergadering naar voren zijn gebracht uit te werken tot een
voorstel.
Dan keert Alfredo terug naar de
eigen situatie, en spreekt over de kwetsbaarheid van onze kerken. We hebben
allemaal dezelfde problemen t.a.v. vluchtelingen en jeugdwerkloosheid. (Als
zijn die in Spanje wel heel erg groot.) Wij hebben in Europa wel de
mogelijkheid om stapje voor stapje samen te werken. Het is een beetje een
droom van hem te onderzoeken, waar kunnen we elkaar van nut kunnen zijn.
We hebben ook veel gemeen. 'De hertog van Alva, daar ben ik niet trots op'
zegt hij, 'maar Willem van Oranje was een Protestant. Ja, ik ben Spanjaard,
maar ook Protestant. Die loyaliteiten botsen wel eens'.
Op verzoek van de Voorzitter spreekt
de gast een dankgebed uit over de vergadering en hij vraagt om zegen voor
toekomstige ontwikkelingen en voor het eten dat ons uit 's Heren goedheid te
wachten staat.
Dan gaan we naar de tuin, waar een beschutte plek is om samen te lunchen. Ds.
Abad maakte een foto van het hele bestuur: mevr. Poortman, mevrouw
Verwijs, de heer Van Delft, mevrouw en ds. Voerman, ds. van Laar.
We
hadden de tijd om allerlei achtergrondvragen te stellen, en wij hopen op
concrete voorstellen van ds. Abad.
U
hoort er meer van (hopen we).
Bezoek van
bisschop Carlos López Lozano van de I.E.R.E.
Op
16 september rondde bisschop López zijn bezoek aan Utrecht in het kader van
de Oud-Katholieke unie af met een kort bezoek aan de familie Voerman. Van
oudsher hebben wij als stichting ook altijd nauwe banden gehad met de Iglesia
Española Reformada Episcopal, die dateert van 1880, en toen is afgesplitst
van de toenmalige Protestantse kerk, waar de I.E.E. een voortzetting van is.
De grondlegger van de I.E.R.E. wilde in liturgie en liederen de Spaansheid van
de kerk extra benadrukken, maar inmiddels is deze kerk steeds nauwer verbonden
geraakt met de Anglicaanse kerk. Bisschop López Lozano is bepaald niet
xenofoob, hij reist veel en graag, en zo hield hij ook een lezing op het
congres van de kerken die met de Oud Katholieke Unie gelieerd zijn. De lezing
was een succes, en hij moest veel vragen beantwoorden, zodat er slechts korte
tijd overbleef voor het bezoek.
Maar er was tijd voor een goed gesprek en een
gebed, een herder waardig.
Natuurlijk
ging hij niet met lege handen heen…
Wij droegen bij aan het fonds voor studenten van de IERE aan het SEUT.
Financiën
Om kosten van de banken te besparen
zijn begin dit jaar de afzonderlijke bankrekeningen voor de Diasporacollecte
opgeheven.
Bij giften voor dit doel is vermelding van “Diaspora” daarom noodzakelijk.
Begin 2014 konden wij, na toevoeging
van een beperkt bedrag uit eigen middelen € 375 overmaken als opbrengt
Diasporacollecte 2013, die zoals eerder gemeld, bestemd was voor het Centro de
Atención Social in Madrid.
Als bijdrage in de
predikantensalarissen maakten wij wederom € 5.500 over naar Spanje.
Uw giften en collecten blijven ons
in staat stellen de kerken in Spanje te ondersteunen. Zij zijn meer dan welkom
op onze rekeningen NL58 ABNA 0456774068 of op NL46 INGB 0000315800, beide ten
name van ‘Het Evangelie in Spanje’ te Zeist.
Wij herinneren tevens aan de
Diasporacollecte 2014 voor het project van de Vereniging Op Weg, ontstaan in
mei 2001 in Valencia. Zij kent thans drie werkgroepen, te weten in Alicante,
Valencia en in Santa Cruz, Bolivia. De groep in Valencia runt al jaren een
opvanghuis en biedt assistentie aan mensen die op zoek zijn naar informatie en
hulp, waarbij zowel cursussen als workshops worden geboden, die integratie
bevorderen.
Dit omdat er in Valencia en omgeving veel Bolivianen wonen, die hulp vragen.
Denkt u nog eens aan dit mooie doel?
In de afgelopen jaren mochten wij
flink bijdragen in de kosten van gepensioneerden van de I.E.E. Een van de
gepensioneerde predikanten heeft een procedure aangespannen bij het hof van
Justitie in Straatsburg. Die zaak heeft hij gewonnen, zoals u eerder is
gemeld. Daardoor moet de regelgeving in Spanje worden aangepast. Bij zijn
bezoek aan Nederland deelde ds. Alfredo Abad ons in juni 2014 mee, dat de hoop
is dat de aanpassing van de regels in Spanje tegen het eind van 2014 een feit
zou kunnen zijn. Daarmede zou dan een lange periode van discriminatie van
predikanten en hun nagelaten betrekkingen tot het verleden gaan behoren.
G.B. van Delft.
Penningmeester
I.E.E.:
Pastoral
Jaca
Van
11-14 mei vond in Casa Mamre in Jaca, Noord-Spanje, de jaarlijkse
predikantenvergadering van de I.E.E. plaats, waarin zij worden bijgepraat over
de nieuwe ontwikkelingen op het vakgebied en in de kerk. Onze voorzitter, ds.
Wout van Laar had het vererende verzoek gekregen dit jaar de belangrijkste
lezing voor zijn rekening te nemen. Thema: Evangelisatie en Kerkgroei in
Europa. Hij mocht de voldoening smaken dat hij ook op die manier de
Protestanten in Spanje van dienst mocht zijn.
Hier is hij zelf aan het woord:
“Van
11-14 mei hield de I.E.E. haar
predikantenvergadering, de jaarlijkse retraite van bezinning. Aan deze
bijeenkomst in Jaca, een vriendelijk stadje aan de voet van de besneeuwde
Pyreneeën, namen ruim 30 predikanten en een aantal docenten en studenten van
het SEUT deel. Aan mij was gevraagd om een tweetal lezingen te verzorgen over De
missionaire praktijk van de kerken van Europa tegen de achtergrond van de
ingrijpende veranderingen van de mondiale werkelijkheid.
Uitgaande van mijn eigen ervaring in kerk en zending stelde ik daarbij
twee vragen centraal:
1. Hoe ziet de mondiale context er uit waarin wij geroepen worden om
gehoorzaam te zijn aan de missionaire roeping van de kerk?
2. Wat zien wij als de inhoud (de tekst) van het evangelie dat wij willen
communiceren in die hedendaagse context van Europa?
Beide vragen op elkaar betrekkend brengt dat tot het
opnieuw lezen en verstaan van een aantal Bijbelse teksten in het licht van de
mondiale verschuivingen. Hieronder treft de lezer een aantal fragmenten uit de
eerste lezing.
“De
viering van het eeuwfeest van de eerste Wereldzendingsconferentie van
Edinburgh (1910-2010) maakte de ingrijpende verandering van de wereldkaart van
het christendom zichtbaar. In honderd jaar tijd is het gelaat der christenheid
onherkenbaar veranderd. Het zwaartepunt is verschoven van Noord naar Zuid.
Terwijl de kerken van Europa krimpen en zich inspannen om te overleven, laten
veel kerken van Afrika en Latijns-Amerika een explosieve groei zien. Wij
beleven het einde van het tijdperk waarin het Westen de dienst uitmaakte.
Zowel de kerken van Spanje als van Nederland maken deel uit van een werelddeel
in crisis, angstig op zoek naar ziel en samenhang.
Kishori Mahbubani, een diplomaat uit Singapore, stelt in zijn boek De eeuw
van Azië dat de centra van de wereld zich hebben verplaatst van het
Westen naar het Oosten en Zuiden, naar landen als China, India en Brazilië.
Intussen blijven de Europeanen krampachtig vasthouden aan de schema's van het
verleden. Mahbubani wijst op hun onvermogen om de nieuwe geopolitieke
realiteit te erkennen. “Jullie in het Westen houden je bezig met het
verplaatsen van de stoelen aan de rand van het luxueuze zwembad van de Titanic,
op het moment dat het schip op het punt staat om met al zijn passagiers in de
golven te verdwijnen.”
Hoe
reageren wij als protestantse kerken van de oude wereld op de enorme
geopolitieke en religieuze veranderingen met het oog op onze missionaire
opdracht? Tonen wij ons voorbereid om adequaat in te spelen op de gewijzigde
verhoudingen? De waarheid is dat de feiten voor het verstand min of meer
bekend zijn, maar dat deze kennis bij lange na niet is ingedaald in de
bloedsomloop. Veel instituties hebben de neiging zich in hun bureaus te
vereeuwigen. Zij volgen de traditionele schema's, alsof er niets zou zijn
veranderd. Veel 'historische' kerken lijken niet verder te kijken dan de hun
vertrouwde subcultuur. Zij gaan voorbij aan de enorme uitdagingen van ons
geseculariseerde en multiculturele continent.
(…)
Zijn veel Protestantse kerken in Europa vaak niet onbewust buiten hun eigen
sociaal-culturele context komen te staan. Historisch gezien is het
Protestantisme religieuze uitdrukking van de burgerij. Tot vandaag toe
verbindt het zich voornamelijk met de middenklasse. Dat zien we niet alleen in
Europa. Ook in een Latijns-Amerikaans land als Chili, waar ik ooit werkte in
een Presbyteriaanse kerk, heeft het Protestantisme de massa's, de armen en de
arbeiders nooit weten aan te spreken. Deze sociologische factor moeten wij in
ogenschouw nemen bij een evaluatie van het huidige Protestantisme. Heeft het
nog toekomst, of beleven wij de 'evangelicalisering' of meer nog 'pentecostalisering'
van de wereldkerk? Zal het Protestantisme eindigen in een versplintering van
denominaties? Positief gezegd: hoe kan het weer worden wat het in de 16de eeuw
oorspronkelijk bedoelde te zijn, een spirituele beweging van vernieuwing
midden in de samenleving met al zijn conflicten en spanningen? De leuze “De
kerk is gereformeerd opdat zij steeds weer gereformeerd zou worden” (Reformata
ut semper reformanda) verplicht ons om vandaag onszelf opnieuw door Woord en
Geest te laten vernieuwen in het licht van onze veranderende
historisch-culturele context.
(….)
Een van de uitdagingen van onze tijd is het binnenbreken van de kerken van het
zuidelijk Halfrond in de wereldkerk. Charismatische en pinksterkerken vormen
een groeiende meerderheid. Het is moeilijk om de nieuwe kerken van het Zuiden
te classificeren in onze categorieën. Zij laten zich niet opsluiten in onze
schema's. De etiketten 'oecumenisch' en 'evangelical' hebben hun betekenis
voor de nieuwe generaties verloren. Naarmate de invloed van het Zuiden
toeneemt wordt steeds duidelijker dat het hier gaat om tegenstellingen uit een
intern en gedateerd debat van de Westerse kerken. Beide bewegingen zijn
producten van de Verlichting met zijn geloof in de vooruitgang. De kerken van
het Zuiden laten zich niets meer voorschrijven en voeren hun eigen agenda. Zij
hebben weinig met hiërarchieën, concepten en dogma's; zij benadrukken de
ervaring, lofprijzing en de praktijk van het geloof.
(…)
The South comes North. Migratiestromen gaan de wereld over. Zij
bereiken ook ons, soms op dramatische wijze, zoals in de duizenden wanhopige
bootvluchtelingen die de kusten van Zuid-Europa zoeken te bereiken. Hoe dan
ook, zowel Spanje als Nederland zien zich geconfronteerd met de aanwezigheid
van ontelbaar migranten. Velen van hen zijn christenen en dragen hun kerken
mee. Zij zijn deel gaan uitmaken van het straatbeeld. Het christendom is niet
verdwenen uit Europa, maar heeft een ander gelaat gekregen. Het is niet langer
blank, maar veelkleurig. Op een doorsnee zondag wordt in ee Amsterdam de naam
van Christus geprezen in meer dan 80 talen. En dat zal in steden als Malaga en
Madrid weinig anders zijn.
Hoe
reageren wij op de aanwezigheid van de migrantenkerken? Feit is dat het
eurocentrisme ons Europeanen diep in de ziel zit. Het kost ons de grootste
moeite om plaats voor hen in te ruimen en hun toenemende invloed en betekenis
te erkennen. De dialoog tussen gevestigde kerken en migrantenkerken komt
nauwelijks op gang. Er worden nieuwe scheidslijnen zichtbaar. Terwijl de oude
strijd tussen 'ecumenicals' en 'evangelicals' is verflauwd nemen de spanningen
toe tussen de 'progressieve' kerken van het Noorden en de 'conservatieve'
kerken van het Zuiden. Aan de ene kant worden de migrantenkerken beschouwd als
een probleem, of erger nog als een bedreiging voor de gevestigde kerken van
Europa. Zij zouden een verouderde boodschap verkondigen die de moderne kerken
al lang achter zich hebben gelaten. Ook zouden zij een voor het post-moderne
levensgevoel onacceptabele ethische agenda voeren. Zij zouden een theologische
upgrade nodig hebben, alvorens te kunnen worden opgenomen in het
progressieve kamp van de oecumenische beweging. Aan de andere kant kunnen
migrantenchristenen zich soms ongekend grof uitlaten over de 'spirituele
Sahara van Europa' met zijn traditionele kerken die simpelweg worden
afgeschreven als 'uitgedroogde doodsbeenderen zonder leven'. Het debat over
homoseksualiteit in de Anglicaanse Kerk kan illustratief genoemd worden en is
weinig bemoedigend.
Er is nog een lange weg te gaan met veel hindernissen. Maar
naar mijn overtuiging wij kunnen niet anders dan de ontmoeting met de nieuwe
kerken zoeken.
Wij hebben elkaar immers wederkerig nodig als leden van het universele
gezin van God. De relaties kan men niet in termen van filantropie definiëren,
hoewel de verleiding groot blijkt om te kiezen voor een diaconale benadering
die van boven naar beneden denkt. Alleen oecumenische verhoudingen op basis
van gelijkwaardigheid, in respect voor de eigen agenda en prioriteiten, kunnen
leiden tot een wederzijds verstaan en de deuren openen voor een vruchtbare
samenwerking in de zending van God die onze denominationalistische programma's
verre overstijgt.
Dit zal veel meer inhouden dan wat kleur en folklore inbrengen in onze
kerkdiensten. Wij zullen niet kunnen zonder een verandering van mentaliteit
ten opzichte van de 'vreemdeling' en wat God door middel van zijn aanwezigheid
te zeggen heeft. Het gaat erom open te worden om het vreemde te willen
verstaan, de noties van 'gastvrijheid' en 'vreemdeling zijn' in hun
oorspronkelijke diepte te herontdekken. De waardering van de gastvrijheid
tegenover de vreemdeling mag gelden als het criterium om te meten of een
samenleving al dan niet rechtvaardig is. Zou het niet een van de eerste taken
van de kerken zijn om in een tijd waarin groepen en mensen elkaar uitsluiten
en stigmatiseren ruimten te creëren voor hem of haar die een ander lied
zingt, die mijn taal niet spreekt, die een andere huidskleur heeft en anders
leeft dan ik heb? Is de kerk in haar multiculturele gestalte niet bij uitstek
geëigend om in het debat rond integratie en identiteit het alternatief voor
te leven waaruit zij als muren en grenzen overstijgende gemeenschap zelf
leeft?
Het
zou een goede zaak zijn wanneer de kerken van Spanje en Nederland zouden
besluiten om in interculturele samenwerking de handen ineen te slaan om te
komen tot een nieuwe etappe van uitwisseling en wederkerige assistentie ten
aanzien van de missionaire praktijk binnen de context van het nieuwe Europa,
met al zijn vragen en onzekerheden. Zeker is dat wij als kleine gemeenschappen
van Christus, als minderheden-in-diaspora verspreid over ons werelddeel, het
voorrecht hebben om met het oog op toekomstige generaties een buitengewoon
rijke spirituele erfenis vruchtbaar te maken en te delen met onze
tijdgenoten.”
W. van Laar
Scholen:
El Porvenir.
Er
zijn ook dit jaar meer scholieren, maar bij de aanhoudende crisis, is er
eveneens meer behoefte aan diaconale hulp. De zware economische crisis heeft
diepingrijpende gevolgen voor de zeer kwetsbare groepen in de samenleving:
minderjarigen, gezinnen, mensen die worden uitgesloten. ‘Op onze scholen’,
schrijft de FliednerFederatie, ‘hebben wij de zorg voor kinderen waarvan de
ouders geen werk meer hebben, die uit hun huis gezet zijn, die geen geld
hebben voor eten, voor gas en electra’. De school moet naast
kennisoverdracht nu ook zorgen dat hier iets aan gedaan wordt. De FF probeert
een opvang voor de families van onze scholieren te creëren, want de sociale
nood mag de scholing niet in de weg staan. Vaak hebben kinderen thuis geen
plek om huiswerk te maken, vooral als het gaat om immigranten, maar in
toenemende mate ook Spaanse gezinnen die steeds meer in de problemen komen.
Verder zijn er ‘Eurowezen’, waarvan de moeders bijv. in Engeland en
Duitsland werken, terwijl de kinderen door de werkeloze vaders worden
opgevoed. De scholen hebben hun eigen sociale werkers, die hun best voor deze
kinderen doen. Ook geeft de FF een aantal kinderen een beurs.
Er is ook reden tot vreugde. De nieuwbouw bij het Porvenir is een succes!
(links
van het hoofdgebouw de nieuwe klaslokalen en rechts de boekhandel)
Collegio
Juan de Valdés bestaat in 2014 al 50
jaar! Op 23 mei was de officiële viering met vele genodigden, maar U kunt u
voorstellen dat de feestelijkheden het hele jaar doorgaan. De school startte
op 1 october 1963 in wat kleine lokaaltjes aan de calle Calatrava, en is
sindsdien enorm gegroeid, mede dankzij de jarenlange onbaatzuchtige inzet van
het personeel.
Na
verschillende locaties is de huidige school gebouwd in de wijk San Blas.
Een wijk met veel buitenlanders en minvermogenden.
Op
23 mei werd de verjaardag gevierd in aanwezigheid van o.a. Alberto Araugo, die
samen met Luis Ruiz Poveda de school stichtte, Joel Cortés, namens de I.E.E.
en Fausto Berto van Pro Hispania. Een van de lezingen werd gehouden door
Damaris Ruíz, een dochter van Luis Ruíz Poveda, en zelf al jaren docent aan
de school.
Het devies van de school is:
Wij onderwijzen voor het leven.
En de viering had het motto:.
Samen leren
wij.
(En misschien betekent het ook wel: wij leren al vijftig jaar van
elkaar.)
Nieuwtjes
uit de I.E.E.
De
I.E.E. heeft een oproep aan de G20, om een einde te maken aan corruptie, mee
ondertekend. Honderden miljoenen christenen uit 150 landen spreken zich uit
tegen geheime afspraken en machtsmisbruik in publieke functies. Duurzame
vooruitgang en economische stabiliteit moeten gebaseerd zijn op oprechtheid en
eerlijkheid. Corruptie is een onrechtmatige daad tegen de armen. Ook binnen de
eigen geloofsgemeenten moeten we onze eigen gebruiken tegen het licht houden
om te zien of ze niet bijdragen aan corruptie.
~%~
Spanje is het op een na meest discriminerende land van Europa.
De sociale verworvenheden die zo moeizaam bevochten zijn, lopen gevaar.
Oxfam werkt samen met www.desigualdad.org
om het bewustzijn te creëren dat er een belastinghervorming moet
komen. De campagne roept enerzijds alle Spanjaarden op om belasting te
betalen en signaleert anderzijds dat er teveel fiscale mogelijkheden
zijn voor de allerrijksten om de belasting te ontduiken. De regering heeft een
fiscale hervorming voorgesteld waarmee sociale rechten zoals gezondheidszorg,
scholing en ontwikkelingssamenwerking eerlijker verdeeld zouden moeten worden.
~%~
Van 12 tot 14 mei 2014 werd er in Casa Mamré in Jaca de jaarlijkse ontmoeting
van predikanten van de IEE gehouden. Een van de sprekers was onze voorzitter,
Ds. Wout van Laar, die een lezing hield over de praktijk van het missiewerk en
de evangelisatie binnen Europa.
Ook werd er een presentatie gehouden door professor Juan Sánchez over het
thema “Ethiek en Sexualiteit”, waarin de voortgang van de gelijknamige
werkgroep werd besproken.
~%~
Ds.
Carmen Sánchez ging per augustus met emeritaat en zal zich snel
in Bolivia vestigen om vanaf volgend jaar te gaan werken in het tehuis voor
kind-moedertjes, dat el Faro een paar jaar geleden daar geopend heeft. Carmen
heeft het werk in el Gramenet helemaal alleen van de grond getild, El Faro en
Moisés zijn projecten die uit haar werk zijn voortgekomen.
Moge de Heer haar ook in Bolivia zegenen met moed, gezondheid en volharding.
~%~
Op 17 mei werd een boek van wijlen Ds. Enric Capó gepresenteerd, “Per què
i per a què sóc cristià i altres articles”. Dat is Catalaans, en het
betekent: Waarom en waartoe ik Christen ben, en andere artikelen.
~%~
Op 2/4/14 werd een door de Europese Unie een resolutie aangenomen met nieuwe
eisen en procedures voor de organisaties en kerken die voedsel verdelen in het
kader van het Voedselhulp plan van de Europese Unie.
De Europese Unie gaat een nieuw Europees hulpfonds opzetten voor de
allerarmsten voor de periode 2014 tot 2020. De regering van Spanje draagt 40
miljoen euro bij om het voedselhulp programma voor de allerarmsten in 2014
voort te kunnen zetten.
Er worden strengere eisen gesteld aan het verstrekken en bijhouden van
informatie over degenen die de voedselhulp ontvangen. Ook moeten zij beter op
de hoogte gebracht worden van bestaande sociale instellingen voor opvang waar
zij nog meer gebruik van zouden kunnen maken.
~%~
Aan het Galilea kamp 2014, dat van 7-12 juli plaatsvond in het
Oecumenisch Centrum Los Rubios namen jongeren van 7 tot 17 jaar deel. Het is
voor het Departement voor Getuigenis en Zending een groot genoegen dit kamp nu
al een kwart eeuw achter elkaar te kunnen houden. Er is ruimte voor
ontspanning en amusement, ontmoetingen met elkaar, samen nadenken en zoeken
naar een nauwere band met Jezus.
~%~
Op 6 september werd een begin gemaakt met het vieren van het Eeuwfeest van de
Iglesia del Salvador, in de c/ Noviciado in Madrid. Wij wensen deze gemeente
een gezegende toekomst!
~%~
De RKK wordt nog steeds voorgetrokken door de Staat. Maar zelfs de helft van
de gelovige katholieken daar vindt dat dit niet moet. 70% van de Spanjaarden
zegt RK te zijn, maar slechts 17% gaat regelmatig naar de kerk. 76% van de
Spanjaarden vindt dat de scheiding van kerk en staat nu maar eens moet worden
doorgevoerd. De RKK hoeft als enige geen BTW en grondbelasting te betalen. De
Staat betaalt ook nog altijd de salarissen van 3000 RK godsdienstleraren. Op
openbare scholen heeft het RK godsdienstonderricht eveneens een streepje voor.
~%~
FEREDE.
In april was de 57ste (jaarlijkse) algemene vergadering, waar veel
vertegenwoordigers van kerken en gemeenten aan deelnamen. Een nieuw bestuur
werd gekozen, 10 mannen en één vrouw. Ondanks de kortingen op
staats-subsidies wil men alle gemeenten dienen, niet alleen de leden. Op 3521
plekken komen nu in Spanje Protestanten bijeen. Daarvan zijn 2700 gemeenten
lid van de FEREDE. Het Instituut Pluralisme en Samenleving van de Staat heeft
zijn subsidie in de loop van de laatste vier jaar met 51% beknot, (omdat de
Staat in de financiën het Instituut zelf drastisch heeft gesneden,) maar
sommige gemeenten hebben hun achterstallige betaling van de laatste jaren
gestort, zodat het budget weer in evenwicht is.
~%~
In
2017 wordt 500 jaar Hervorming gevierd, ook in Spanje, o.a. bij het VIII
Protestantse Congres, en met een gemeenschappelijke kerkdienst op 31 october.
De FEREDE zal de regering verzoeken om die datum, net als in tal van andere
landen, tot nationale feestdag te verheffen.
~%~
De
Workshops Theologie bestaan nog steeds en zijn een blijvend succes in een
groot aantal gemeenten!
Stoelendans
Sinds
het verschijnen van het vorige Berichtenblad is binnen de I.E.E. drie maal een
nieuwe predikant geordineerd: Keith Brown op 14-12-2013 in de gemeente van
Torrevieja (Alicante); Alma Hernández op 28-12-2013 in Móstoles (Madrid) en
Mariano Arellano op 1-2-2014 in Miajadas (Cáceres). De twee laatsten kennen
wij van het project uit 2009, zodat wij mogen concluderen dat dit project een
groot succes is gebleken. De Engelstalige gemeente van Torre del Mar heeft na
een interim ds. Steve Anderson (Iers).
Noord-Spanje: Augusto Gil Milián (Zaragoza) en José Burguillo (casa Mamré)
zijn als predikant geïnstalleerd in resp. San Sebastián en Jaca, waar ze,
naast hun gewone werk, in feite allang bezig waren.
Schapen
in opstand.
(Bron: Facebook)
‘Die herders zitten me tot hier. Het zijn Maffiosi!’
“Dat
is waar, ze denken alleen aan ons als ze er belang bij hebben.”
‘”Ja,
maar aan wie moeten wij onze belangen dàn toevertrouwen?”’
Ik vrees dat ook dit opgaat voor banken en politici…
Gelukkig kennen wij een Herder die Zijn leven overhad voor Zijn kudde.
Spanje algemeen:
Koningshuis
Spanje
heeft een heel andere band met het koningshuis dan Nederland.
Na Franco kwam Juan Carlos op de troon, die door velen gezien werd als een nul
en een marionet van Franco. Toch richtte hij zich op herstel van de
democratie. Hij verdiende de bewondering van veel Spanjaarden toen hij tijdens
de poging tot een staatsgreep in 1981 van enkele conservatieve militairen en
kolonel Antonio Tejero van de Guardia Civil binnen een dag op de televisie
verscheen waar hij, gekleed in het uniform van opperbevelhebber van de
strijdkrachten, de coup veroordeelde, onder andere door de militairen
uitdrukkelijk te bevelen zich van anticonstitutionele daden te onthouden. Van
tevoren had hij zich wel verzekerd van de steun van het merendeel van het
leger. Hiermee verloor de couppoging snel de steun van potentiële
sympathisanten en mislukte uiteindelijk.
Een paar jaar geleden kwam zijn inmiddels door allerlei familieschandaaltjes
tanende populariteit weer even in de plus, toen hij Hugo Chávez in het
openbaar toesnauwde dat deze zijn grote mond moest houden. Zijn ‘!Callate!’
was een tijdlang de meest populaire ringtone van Spanje. Maar toen hij ondanks
de crisis, die het merendeel van de Spanjaarden financieel aan de afgrond
bracht, met een vriendin op olifantenjacht ging, had hij alle crediet
verspeeld. Bij die jacht brak hij zijn heup, en sindsdien was zijn gezondheid
minimaal.
Het was voor velen een opluchting
dat hij op 2 juni zijn aftreden bekend maakte. Het Spaanse parlement keurde op
11 juni met grote meerderheid een wet goed die dit mogelijk maakte, U ziet
hier hoe hij zijn handtekening zet onder de abdicatie.
Koning Juan Carlos heeft altijd alle contacten met Protestanten afgewezen, al
is zijn echtgenote 3 jaar lang in het Protestantisme onderwezen door ds.
Daniel Vidal (I.E.E.) en ook door bisschop Ramon Taíbo van de I.E.R.E.
Bij de jaarlijkse boekenmarkt in het Retiro-park toonde zij vaak wel enige
belangstelling in de Protestantse boekhandel.
Veel
Protestanten, maar lang niet alle, hadden in het verleden rode en linkse
sympathieën, omdat vrijheid van Godsdienst en van geweten alleen in die
kampen te verwachten waren. Een reden temeer voor Franco en alle Rooms-Rechtse
partijen na hem om er van uit te gaan dat een Protestant wel tegen hen zouden
zijn, en dus per definitie géén ‘goede’ Spanjaard kond wezen. Dus geen
Spaanse variant van ‘God, Nederland en Oranje’ voor de Spaanse
protestanten!
Op
19 juni kreeg Spanje een nieuwe koning: Felipe
VI. Na Filips II uit de tachtigjarige oorlog zijn er nog drie koningen
met die naam geweest.
Men wacht nu voorzichtig af wat Felipe en zijn Letizia gaan doen. De nieuwe
koning heeft een ‘transparante monarchie’ beloofd.
Wat dat ook mag betekenen.
In
elk geval was er één Protestant als zodanig uitgenodigd bij de ontvangst van
de nieuwe koning, direct na de kroning. Eén op de 2000 genodigden: Mariano Blázques
van de F.E.R.E.D.E. Er waren ook Joden, Islamieten en allerlei andere
alternatieven van kerkelijke en sociale varianten uit de samenleving ten
paleize ontboden.
Of we dit moeten zien als een kerkelijke lente?
God weet het.
Entre
todos. (Met
zijn allen).
Hoe
ver kun je gaan? Het leed van anderen maakt dagelijks TV.
‘Entre
todos, el diario de la crisis’ wordt van maandag tot vrijdag uitgezonden om
16.15 u op TVE.
En het is een hit. Mensen die wanhopig zijn wenden zich tot de TV-makers, en
leggen hun probleem uit. Het moet wel èrg zijn, een beetje zielig
‘doet’ het na een paar seizoenen al niet meer. Een paar voorbeelden:
José:
"Nu kan ik licht en water betalen, en mijn kinderen te eten geven”.
Gedurende vier jaar had José noch zijn echtgenote enig werk.
Hij kon met zijn gezin een nieuw leven beginnen in Seseña (Toledo)
Javier
werkte bij een uitgeverij. De moeder van zijn zoon liet hen in de steek, en
hij kon geen werk vinden waarmee hij verder kon. Dankzij de hulp van 150
mensen heeft hij het sleutelgeld gekregen om een kiosk (waar men op straat
kranten en tijdschriften verkoopt) te kunnen huren.
Sonia en Miguel:
Dank aan alle mensen die deze nieuwe ontwikkeling mogelijk maakten. Nu Miquel
weer een bestelbusje heeft kan hij werken als timmerman. Eigenlijk kwamen ze
bij het programma terecht met de vraag om hulp, zodat ze eens met hun kinderen
naar buiten konden. Want van vacantie was natuurlijk geen sprake. Het busje
was kapot, en vast werk is niet te vinden.
Dolores:
"De 150 mensen die mij hebben geholpen zijn mijn familie."
Zij schreef ‘Entre todos’ aan omdat ze de huur niet meer kon betalen. Nu
heeft ze een huis in Vitoria waar ze wonen kan, totdat haar man klaar is met
de behandeling van zijn ernstige ziekte, en hij weer werken kan.
José:
"Marina reist als een koningin met de auto"
Hij had een invalidenauto nodig om zijn zieke echtgenote naar de specialist te
kunnen brengen. Dankzij de kijkers hoeft hij daarvoor niet meer telkens een
taxi te nemen.
José María:
"Dankuwel dat Alfredo een betere kwaliteit van leven heeft."
Hij had een busje nodig voor zijn zoon, die een ziekte heeft die het lichaam
afbreekt. Lange tijd kon het kind niet buiten komen, maar nu is dat weer
mogelijk.
Belén en Juan
vinden een nieuw leven en werk in Lugo.
Ze zochten hulp om voor hun vijf kinderen te kunnen zorgen.
Juan kreeg vier aanbiedingen voor werk.
Marc en Sheila
Hebben een aangepaste auto nodig voor hun zoon Denís van zes, die lijdt aan
een zeldzame ziekte die nog niet gediagnosticeerd is. Het kind kan niet
praten, en ook kan hij geen voedsel tot zich nemen via de mond. Marc moest
zijn zaak sluiten, maar de auto is er gekomen.
Lorena
kan niet alleen voor haar twee kleine kinderen zorgen. Sinds zij en haar man
zonder werk kwamen is de situatie heel krap. Ze hebben zelfs advertenties
gezet om te vragen om voedsel en kleding…
Mari Carmen
heeft hulp nodig om haar zieke zoon naar het hospitaal te brengen, die daar
regelmatig heen moet. Het kind heeft een vernauwing in de aorta, en dat
betekent dat hij bij de minste inspanning al stikken kan.
Carmen
heeft hulp nodig om een electrische rolstoel aan te kunnen schaffen. Ze is 75
jaar oud, alleenstaand en kinderloos, niemand zorgt voor haar. Een paar jaar
geleden kreeg ze een beroerte, waardoor haar benen verlamd raakten. Nu komt er
een rolstoel, en er zijn mensen die allerlei hulp hebben beloofd.
Zelf
bekeek ik het programma een aantal malen, eerlijk gezegd met kromme tenen van
plaatsvervangende schaamte. De presentatrice laat de mensen zien met hun
verhaal, en met hun emoties.
Laten we Emma en Antonio nemen, al jaren werkeloos en ouders van drie
kinderen, de huur konden ze niet meer betalen, dus ze wonen in bij familie. Je
ziet hun reacties als Evalina uit Badajoz opbelt en zegt dat ze voor de
kinderen de schoenen zal betalen, als ze nieuwe nodig hebben. Emma blijft bij
alles huilerig, maar Antonio heeft een sterke mimiek, dus hij vertrekt zijn
gezicht constant tussen huilen en lachen, dat levert emotionele beelden op,
dus op hem is de camera vrijwel constant gericht. Iemand belt uit Aragon, dat
de familie drie weken in hun tuinhuis mag komen logeren. Applaus. De
presentatrice zegt slim: Maar het reisgeld dan? Ook dat is in een oogwenk
geregeld.
Een grote glimlach op het betraande gezicht van Antonio in close-up. Emma
hangt als een treurwilg aan zijn arm, overweldigd door al die aandacht. Zij
lijkt zich af te vragen hoe ze morgen verder moet leven. Wat ze zeggen moet
tegen de mensen die haar geluk wensen, en misschien wel in dat geluk willen
delen, of hoe om te gaan met de jaloerse blikken en opmerkingen. Zouden deze
mensen ook achteraf worden bijgestaan? Daarover kon ik op de website niet zo
snel informatie vinden.
Spanjaarden
zijn snel emotioneel. Dít is 100% emo-TV!
Enrique
Ponce en Paloma Cuavas zeggen toe dat zij ene Raquel zullen helpen met een
bedrag van 6000 €.
Toñi Moreno blaast ze via de camera een kushand toe.
Het
programma kost (schrik niet) 3.680.000
€ per seizoen, en Toñi Moreno, de presentatrice, strijkt per uitzending
1400 € op.
Als
ik dat lees ben ik dankbaar dat wij te maken hebben met de bescheiden hulp van
de Protestantse kerken, waar de linkerhand niet weet wat de rechterhand doet
en waar uw hulp terecht komt bij mensen die het net zo hard nodig hebben.
Aan
de andere kant is er in Spanje het grote probleem
van fraude en corruptie, hetgeen de gewone mensen cynisch en wanhopig maakt:
Zelf schrijven ze: Spanje is dat land waar er mee weg komt als je miljoenen
verduistert,
maar waar je uit je huis gezet wordt, wanneer je een paar maanden achter bent
met de hypotheek.
Eronder stond als commentaar: Hier kúnnen we niet meer. Het is
onvoorstelbaar wat er gebeurt. Het doet ons zoveel pijn, en het houdt maar
niet op!
Een
oude bekende:
Ds.
Samuel Arnoso.
Visser was hij van beroep voordat hij visser van mensen werd.
Hij woont aan de kust, en gaat, na zijn emeritaat, graag weer eens vissen.
Maar hij gaat van tijd tot tijd ook nog met genoegen voor in een kerkdienst.
En het ‘vissersharmonium’ bespeelt hij met verve!
Catalonië.
In
deze autonome regio van Spanje, (rechtsboven op de kaart van Spanje) met als
hoofdstad Barcelona, is veel onvrede over de hoeveelheid (belasting)geld die
van Catalonië, waar de mensen bekend staan als heel harde werkers, via Madrid
naar de rest van Spanje gaat. Men wil op eigen benen staan, en voor zichzelf
zorgen. On-af-han-ke-lijk-heid!
Veel Catalanen roepen daar al jaren om. Er is veelvuldig gedemonstreerd voor
een volksraadpleging, maar daar heeft de Spaanse Premier Rajoy recent korte
metten mee gemaakt: er komt geen Referendum, en als het er al zou zijn,
zou er in Madrid geen rekening mee gehouden worden.
Dat heeft in Catalonië helemaal kwaad bloed gezet, en er is door de
deelstaatregering aangekondigd dat er op 9 november hoe dan ook een Referendum
werd gehouden, al is dat dan niet-verbindend.
Het zou een spannende race worden tussen voor- en tegenstanders.
Onafhankelijkheid is mooi, maar wat is dan de positie t.o.v. Europa? Lid
worden van de Europese Unie is duur. Heb je geen leger nodig, en consulaten?
Er zijn tal van redenen waarom velen zich nog eens op het hoofd krabben.
Maar de voorstanders schreeuwen aanzienlijk harder. Zij verheugen zich in de
uitslag van de raadpleging. 80% stemde voor, maar slechts de helft heeft
gestemd. De sfeer in de regio zal er niet gemoedelijker op worden.
Is
het dan alleen een kwestie van heethoofden of van egoïsme?
Wij moeten niet vergeten dat Catalonië ooit een zelfstandig koninkrijk was.
En altijd was het een regio waar veel handel en nijverheid zorgde voor een
hoge levensstandaard. Op een gegeven moment is het land echter ingelijfd bij
Spanje, en dat was tot daar aan toe, maar Franco heeft een aantal oude
rechten, die nog steeds van kracht waren, vervallen verklaard. De eigen taal
werd verboden, op school èn thuis, de vlag eveneens, en de Catalaanse namen
mochten niet meer worden gebruikt. Dat laat diepe sporen na in de harten. Het
is zeker te vergelijken met het verbod op het Wilhelmus en de Nederlandse vlag
in de Tweede Wereldoorlog hier.
Nu
is het Catalaans weer toegestaan, en we zien hoe mensen, die jarenlang Enrique
of Juan werden genoemd, nu staan op Enric en Joan.
Veel kerken in Catalonië houden hun diensten tegenwoordig in het Catalaans,
dat is een voortschrijdende trend, en hun officiële stukken verschijnen ook
in die taal. Na de E.E.C. (de Catalaanse versie van de I.E.E.) heeft in de
laatste week van october ook de top van de I.E.E. officieel steun uitgesproken
voor het recht op een referendum in Catalonië!
Nederland:
Viering
60-jarig ambtsjubileum Ds. Ton Voerman
op
5 oktober 2014 in de Lutherse Kerk te Zeist
Op
de dag af 60 jaar nadat hij als predikant werd bevestigd in de sacristie van
de Utrechtse Domkerk vierde Ds. A.A.A.E.A. Voerman in aanwezigheid van familie
en vrienden dit jubileum tijdens een feestelijke dienst in de Lutherse Kerk te
Zeist. In 1954 werd ds. Voerman door de Ned. Herv. Kerk uitgezonden naar het
Spanje in de donkere jaren onder generalísimo Franco ter ondersteuning van de
Spaanse Evangelische Kerk.
Hij werd docent en directeur aan het theologisch seminarie in Madrid.
Vanaf
die datum dateert zijn grote liefde voor Spanje en de dienst aan het Evangelie
aldaar.
Spanje is sindsdien nooit meer weggeweest uit zijn hart. Decennialang al maakt
ds. Voerman deel uit van het bestuur van de Stichting Het Evangelie in Spanje.
De liefde en verbondenheid met Spanje was te proeven tijdens de liturgie en de
preek. Broos van gezondheid maar krachtig en helder van geest leidde Ds.
Voerman, vicevoorzitter van het bestuur van de Stichting, de zorgvuldig
vormgegeven eredienst waarin hij lijnen trok naar zijn rijke en bewogen leven
als dienaar van het Woord niet alleen in relatie tot Spanje, maar ook als
predikant bij de krijgsmacht en als studentenpredikant in Amsterdam waar hij
tien jaar als Hervormd predikant heeft mogen meewerken in Luthers Amsterdam.
Wout van Laar
De
gehouden toespraak:
“Graag maak ik van de
gelegenheid gebruik om Ds. Voerman toe te spreken bij zijn 60-jarig
ambtsjubileum. Onlosmakelijk verbonden met zijn decennialange ambtsbediening
is zijn grote passie voor Spanje.
In 1954, het jaar waarin ik voor het eerst naar de lagere school ging, werd de
jonge ds. Voerman gedetacheerd als docent en directeur van het Seminarie van
de IEE in Madrid. Hij leidde daar predikanten op in de donkere tijd onder
generalísimo Franco. Al gauw werd hij 'Don Antonio' voor de Spanjaarden en
dat is heel velen in Spanje nog steeds.
De intense betrokkenheid bij de ontwikkelingen in Spanje en het Protestantisme
aldaar is gebleven, ook toen Ton Voerman, lid en al gauw voorzitter werd van
het bestuur van de Vereniging Het Evangelie in Spanje. Ik genoot het voorrecht
om daarbij de laatste 25 jaar met hem op te trekken en heb hem in die tijd van
meer nabij mogen leren kennen.
Als
ik jou vanmorgen met een enkel woord mag typeren, dan zou ik jou een man met
een sterke 'spirit' willen noemen. Of liever in het Frans, de taal die jou
lief is en jouw emoties raakt: een mens vol
'esprit'. Ik zie in de omgang met jou hoe jouw geest en ziel
tenminste op zevenvoudige wijze zijn geraakt door Gods goede Geest. Ton
Voerman onderscheidt zich achtereenvolgens door:
Een
geest van wijsheid. Eruditie, praktische levenswijsheid en vreze des
Heren gaan daarbij overtuigend samen.
Een geest van schranderheid: helderheid van denken en een scherp
verstand kenmerken jou tot op hoge leeftijd.
Een geest van vurigheid. Stel dat de apostel Paulus vandaag een
pastorale brief zou schrijven aan Antonio Voerman. Hij zou de geadresseerde
niet opwekken met de woorden: 'Wees vurig van geest', maar opmerken: 'Uw grote
vurigheid van geest is bij allen en tot in Spanje toe bekend'.
Een geest van nederigheid, of beter: humilitas. In dat Latijnse
woord herken je het woord 'humus'- aarde, grond. Ton Voerman staat in alle
situaties met beide benen op de grond. Hij kenmerkt zich door een nuchtere
inschatting van zijn gaven en grenzen.
Een geest van simplicitas. Ton is een man van oprechte één-voud. Een
mens uit één stuk, zoals van oudtestamentische vromen als Noach, Abraham,
David en Job wordt gezegd: 'tamiem'- bij alle lek en gebrek
uiteindelijk op één enkel doel gericht: op de heiliging van de Naam, op Gods
koningschap. En, op basis van het nieuwe testament: in alles georiënteerd op
de zoon van Israël, Jezus de Heer die onze vrede is.
Een geest van humor. Steeds is die er weer: die gedurige twinkeling in
de ogen, die vrolijke en bevrijdende lach waarmee je weet te relativeren,
waardoor je jezelf en anderen bemoedigt juist ook in tijden als je het zelf
niet te breed hebt. Een bijzondere gave die ook anderen hier al hebben
benoemd.
Een geest van perseverantia, volharding. Je houdt het maar vol, Ton! Je
blíjft maar doorgaan! Ondanks de broosheid van gezondheid, de perioden van
ziekte en benauwdheid. Heeft dat geheim van die 'Ausdauer' niet te maken met
jouw afstemming op op het ritme van de liturgie, op het gaande houden van de
lofzang? Ik herinner me hoe je, toen je weer eens zwaar bronchitis had en naar
adem hapte, opmerkte (met die bekende twinkeling in de ogen!): “Ik zeg het
maar met de Psalm: ...die ik ademloos verwacht...” Is dát het niet wat je
ons vóórleeft: van dag tot dag gaan op de adem van de Geest, de Geest die in
de Bijbel ruach, pneuma – levensadem wordt genoemd? De geest van God,
die redt uit alle soorten van benauwdheid en ruimte schept zodat wij weer
kunnen ademhalen (Ps. 118).
Last but not least, mijn onvergetelijke hoogleraar Gilles Quispel placht
tijdens college aan het Utrechtse Domplein tegen ons te zeggen: “Mijne
heren, vergeet u nooit dat de Geest van God in de Bijbel vrouwelijke trekken
heeft. Zij heet Ruach, – Vrouwe Geest. En mijn hoogleraar dogmatiek,
professor Arnold van Ruler, sprak vaak van de 'inhabitatio', de inwoning van
de Geest. De Geest werkt middellijk, zij kiest zich instrumenten, maakt
gebruik van mensen, beweegt hen tot anderen.
Wie
zou dan vandaag niet denken aan Gea? Incorporeert deze bijzondere vrouw aan
jouw zijde, geschenk uit de hemel, niet de 'inhabitatio Spiriti'?
Is Vrouwe Gea, Ton, niet jouw Trooster, Parakleet, helper (Bijbel in
gewone taal)? Iemand zei eens: het gaat in de presentie van de Parakleet om de
troost waardoor iemand het breekpunt bereikt zonder te breken (J.P. Versteeg
bij Ps. 71: 21). Is Gea niet degene die jou bijstaat in voor- en tegenspoed?
Is zij het niet die ondersteuning biedt op momenten dat je op het punt staat
om te breken? Waar zou je al die jaren zijn geweest zonder de gedurige
liefdevolle inzet van jouw toegewijde levensgezellin?
Namens
het bestuur van de Stichting Het Evangelie in Spanje, en, - ik ben ervan
overtuigd - namens heel veel broeders en zusters uit de Spaanse kerken, wens
ik jou als jubilaris samen met jouw lieve vrouw Gea van harte geluk met dit
unieke jubileum.
En nog vele, vele maanden, mogelijk jaren van leven en onbelemmerd ademhalen.
Alle dagen en uren vol van tegenwoordigheid van Geest!”
Wout
van Laar
Voorzitter bestuur Stichting Het Evangelie in Spanje
Platform
Spaanstalig Beraad
Op
3 oktober 2014 nam Ds. Van Laar in Apeldoorn deel aan de tweede bijeenkomst
van het Platform Spaanstalig beraad.
Dit Platform is een initiatief van Hans ten Klooster (directeur In de Rechte
Straat) en Rutger Maurits (voormalig secretaris Latijns-Amerika GZB).
De
eerste bijeenkomst vond een jaar eerder plaats en bracht voor het eerst een
aantal kerken en organisaties voor het merendeel uit reformatorische hoek
samen, die in Spanje werkzaam zijn of contacten met Spaanse kerken en
organisaties onderhouden.
Het doel is elkaar beter te leren kennen en te komen tot uitwisseling van
kennis, ervaring en informatie ten dienste van de zaak van het Protestantisme
in Spanje. Er waren ditmaal weer nieuwe deelnemers aangeschoven bij dit
nuttige overleg.
Wout
van Laar
In
memoriam Ds. Francisco Manzanas
Op
21 juni 2014 ging Francisco Manzanas Martín in de leeftijd van 88 jaar over
naar de Aanwezigheid van de Heer, zoals de Spanjaarden dat zo mooi zeggen. Ds.
Manzanas heeft in zijn leven heel veel goeds gedaan. Niet alleen voor de zaak
van de pensioenen, maar voor de gemeente en voor Christus in het bijzonder.
Een van zijn zoons mocht hem opvolgen in de gemeente in Alicante! Voor een
vader is dat een grote zegen.
Hij
overleed na een lange en verwoede strijd met de Spaanse Staat over zijn recht
op wat wij zouden noemen zijn AOW. Die vroeg hij aan zodra dat mogelijk leek,
maar in 2004 werd zijn verzoek om een magere 398,44 € per maand afgewezen,
omdat hij niet minstens 15 jaar de vereiste bijdrage had betaald. Hij was van
1952 tot 1991 predikant bij de I.E.E., en het was tijdens de Franco-tijd niet
eens mogelijk om te betalen, zoals u weet, omdat men toen als predikant voor
de Staat niet bestond.
Ook
de sluiting van het huwelijk met zijn Carmen in 1953 verliep moeizaam. Hij
wilde al anderhalf jaar met haar trouwen, maar dan op Protestantse wijze: voor
de burgerlijke stand, en dus niet in de RK kerk. De rechter die er toen aan te
pas kwam traineerde het huwelijk, zoals veel Protestanten overkwam, eindeloos.
Ds. Manzanas liet het er niet bij zitten, en hij vroeg in een dienst in zijn
gemeente om ’s Heren zegen zónder officiële goedkeuring. Zes weken later
gaf de rechter in kwestie het maar op, hij gaf zijn fiat, men schreef
eindelijk het huwelijk in, zodat het nu ook van Staatswege werd erkend.
Op
3 april 2012 heeft het Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg, na
jarenlang procederen, de Spaanse staat veroordeeld om hem 3000 € te betalen
aan smartengeld, en 6000 € voor de proceskosten en wat dies meer zij.
Daarbij wordt de mogelijkheid open gelaten dat de Staat met hem een
overeenkomst zou sluiten over het pensioen.
Zoals
gevreesd heeft Don Francisco dit alles niet meer mee mogen maken.
In
memoriam Ds. Gerson Amat
Eind
augustus 2014 overleed, ds. Gerson Amat, bijbelkenner, theoloog, een man van
de oecumene, en predikant. Hij liet vrouw en 2 zoons na, vrienden en
collega’s en een map vol projecten die hij waar had willen maken.
Gerson Amat, een begenadigd spreker en
schrijver, zal zeer gemist worden binnen de I.E.E., maar meer nog in zijn
gezin en in de gemeente van Valencia waar hij de herder van was. Hij was nog
maar 62 jaar, en stierf in de stad waar hij geboren werd als zoon van een
predikant. Als godsdienstpsycholoog ontwikkelde hij
materiaal voor catechese aan volwassenen en jongeren en hij werkte als
godsdienstleraar jarenlang aan verscheidene middelbare scholen in Valencia. In
2007 werd hij lid van de I.E.E., en 10-1-2009 werd hij predikant van de
gemeente La Esperanza (De Hoop) in Valencia. Hij ijverde voor de bijeenkomsten van de Workshops Theologie in Valencia, en
de doorstart van het Oecumenisch Centrum in de stad. De herinnering aan hem is
velen tot zegen.
In
memoriam Ds. Sebastián Rodríguez Gómez.
Ds.
Sebastián Rodríguez Gómez ging naar het Vaderhuis in de vroege ochtend van
zijn 85ste verjaardag.
Geboren werd hij in Albacete op 5 juli 1929, door de burgeroorlog kwam hij in
Alicante terecht, en hij ‘ontwaakte voor het Evangelie’ toen hij 17 was.
Vanaf dat moment zou hij zijn leven wijden aan de verbreiding van het Goede
Nieuws. Hij trouwde met zijn Eunice op Drie koningen 1954, en een paar maanden
later vertrokken ze naar het SEUT in Madrid. Dat werd daarna verplaatst naar
Barcelona, en daar voltooide hij zijn studie in 1956. In 1959 zou hij
predikant worden in Zaragoza, waar hij acht jaar stond, en daarna gingen ze
naar Barcelona, waar hij de kerk van San Pablo dertig jaar lang diende.
In de loop van zijn leven vervulde ds. Rodríguez verscheidene zware en
verantwoordelijke posten in de I.E.E., en hij zette een groot aantal projecten
in gang, en aan evangelisatie had hij zijn hart verpand. Hij was o.a.
◊ Voorzitter van het regionaal bestuur van het Noorden van de IEE.
◊ Voorzitter van het regionaal bestuur van Catalonië en de Balearen.
◊ Directeur van het Departement voor de Evangelisatie.
◊ Directeur van het Departement voor de Sociale Communicatiemiddelen.
◊ Assessor van de Comisión
Permanente van de IEE.
◊ 2e Secretaris van de la Comisión Permanente van de IEE.
◊ Vice-president van de Commissie voor de Ambten.
◊ Voorzitter van de Commissie voor de Ambten.
◊ Oprichter en Directeur van het koloniehuis Aiguaviva.
◊ Godsdienstleraar aan de Zwitserse school in Barcelona van october 1984
tot aan zijn emeritaat.
Dankzij de efficiënte medewerking van zijn echtgenote verhinderde zijn rol
als toegewijde vader van drie dochters en drie zoons hem niet om te reizen
naar Frankrijk, Nederland, Zwitserland, Duitsland, de Verenigde Staten en
Australië.
Als
vrucht van 38 jaar ervaring als predikant laat hij verschillende boeken van
belang na zoals: ‘Bloemlezing uit de Liturgie’, ‘Preken’, ‘Gedachten
voor een nieuwe eeuw’ (een bijbels dagboek dat wij hier thuis een aantal
jaren met genoegen hebben gebruikt), en een belangrijk deel over
‘Symbolenleer’ dat nog wacht op uitgave.
Aan hem is het te danken dat veel materiaal in de verschillende gemeenten is
bewaard voor de archieven. Hij zag er de waarde van in, en hij heeft ervoor
geijverd dat ze niet bij het oud papier terecht kwamen, maar recht doen aan de
geschiedenis van de kerk.
‘Genoeg
over mij’, zou hij zeggen.
Soli
Deo Gloria. Alleen God zij de eer!
Gedicht
Copla
Francisco Silva y Valdés
La rosa se iba abriendo
De roos bloeide langzaam open,
Abrazada
al sauce,
‘wijl zij de wilg omhelsde,
El árbol apasionada,
Smoorverliefd was de boom,
La
amaba tanto!
Hij beminde haar zeer!
Pero una niña coqueta
Maar een koket jong meisje
Se la ha robado,
roofde haar van hem weg,
Y el sauce desconsolado
en ontroostbaar
Le
está llorando.
beweent haar de wilg.
(De
Argentijnse componist Carlos Guastavino heeft deze tekst op muziek gezet, en
de pianist Pieter Grimbergen heeft die in 2008 voor Amnesty op CD gezet. )