Colofon:
Het Berichtenblad is een uitgave van het bestuur van de Nederlandse Stichting
‘Het Evangelie in Spanje’ die
beoogt de zaak van het Evangelie in Spanje
- in nauw overleg met de Spaanse Evangelische kerken zelf -
vanuit de wijde kring der Nederlandse Protestantse kerken naar beste krachten te
bevorderen.
Eindredactie: Ds. W. van Laar
info@evangelie-in-spanje.nl
website: www.evangelie-in-spanje.nl
MEDEDELINGEN VAN DE ADMINISTRATIE
Vriendelijk verzoeken wij u adreswijzigingen door te geven aan:
Geertebolwerk 25, 3511 XA Utrecht.
Voor uw medewerking zeggen wij u hartelijk dank.
BIJDRAGEN
Van de
redactie.
U hebt er even op moeten wachten, maar nu ligt het nieuwe nummer van het
Berichtenblad dan toch in uw handen. Ditmaal is het blad samengesteld door de
voorzitter en de lay-out is van de de secretaris.
De lezer treft opnieuw een gevarieerde inhoud. Er zijn berichten over de
economische crisis die Spanje hard treft en steeds meer voelbaar wordt, ook voor
de kerken. De situatie blijft heel moeilijk, al zijn er ook tekens van hoop.
Wij doen verslag van een ontmoeting tussen de Spaanse minister met
vertegenwoordigers van Ferede, de Federatie van Protestantse Kerken en
Organisaties in Spanje. Het gesprek ging over diverse klachten over
rechtsongelijkheid ten aanzien van de kerken. Een van de klachten betrof de het
gebukt gaan van de Spaanse kerken onder de pensioenlast van predikanten.
Wat dit laatste betreft, verheugend nieuws is het recente bericht over de
emeritusdominee Francisco Manzanas. Gehoor gevend aan een uitspraak van het
Europese Tribunaal voor de Mensenrechten, waarvan wij in het vorige nummer al
melding maakten, keert de Spaanse regering met terugwerkende kracht 47.000 euro
uit aan predikantspensioen aan ds. Manzanas. Een beslissing die flinke hoop
biedt voor de overige emeriti en een aantal predikantsweduwen
Een verklaring van oktober 2012 van de Comisión Pastoral over de vorming van
pastores. De Commissie uit haar zorg om de vernieuwing van de gemeenten en acht
het urgent dat de kerk haar taal en liturgie aanpast om aansluiting te vinden
bij de vragen en noden van deze tijd.
In een boeiend artikel gaat ds. Voerman in op de gevolgen van de Spaanse
burgeroorlog ten aanzien van de ontwikkeling van het internationale recht inzake
gedwongen verdwijningen van mensen.
In de rubriek kort nieuws vindt u wetenswaardigheden betreffende de Spaanse
kerk. Ook is er nieuws van de penningmeester.
Traditiegetrouw sluit een gedicht in vertaling van onze secretaris het
Berichtenblad af.
Inhoudsopgave
Van de redactie.
Pastoral IEE 2012: Een verklaring 5
Spaanse regering betaalt met terugwerkende kracht 47.000
euro predikantspensioen
Spaanse minister bespreekt grieven met Protestanten
De gevolgen van de Spaanse burgeroorlog in de ontwikkeling
van het internationale recht inzake gedwongen verdwijningen van mensen.
Verblijfsvergunning in verband met woningoverschot
Versoepeling huisuitzettingsprocedure
Huisuitzettingen leiden tot veel protesten.
Financiën…
Kort Nieuws uit de kerk in Spanje.
Gedicht 15
Archief 'Het Evangelie in
Spanje'
De
contacten van de Stichting Het Evangelie in Spanje met de kerken in dat land
gaan terug naar de negentiende eeuw. Het archief bevat een schat aan historisch
materiaal. Een belangrijk deel van dit archief is recent voorlopig geordend en
geïnventariseerd door dr. Klaus van der Grijp, die als kerkhistoricus veel
kennis en inzicht heeft in de geschiedenis van het protestantisme in Spanje. Het
materiaal moet nu definitief worden gereed gemaakt om te worden ondergebracht in
het Utrechts Archief. (Daarbij moet u denken aan ontnieten, ordenen en het
tussenvoegen van zuurvrij papier.) Wij zijn op zoek naar een aantal
vrijwilligers, actieve mensen die ons gedurende de zomermaanden een aantal dagen
of uren zouden willen helpen bij deze interessante klus. Dit werk wordt gedaan
in een ruimte in Utrecht, waar het materiaal tijdelijk is opgeslagen.
Vrijwilligers kunnen zich melden bij de secretaris of een van de andere leden
van het bestuur.
WvL
Oproep!
Voor onze Stichting
zijn wij op zoek naar mensen die mee willen denken, en die eventueel ons bestuur
zouden willen versterken. Hebt U banden met de Spaanse Protestanten, gaat hun
lot U ter harte, en spreekt en leest U Spaans? Of kent U mensen die aan deze
beschrijving voldoen? Neemt U eens contact op! Ons bestuur zoekt o.a. mensen van
buiten de PKN, om de oecumenische grondslag van de Stichting hoog te houden,
maar dat is geen voorwaarde. Wij horen graag van U!
Spaanse minister bespreekt grieven met Protestanten
Voor het eerst heeft er een formele ontmoeting plaatsgevonden tussen de huidige
Spaanse regering en de Protestantse kerken. De minister van Justitie ontving
deze week twee vertegenwoordigers van de protestantse Federatie Ferede, schrijft
nieuwsdienst Protestante Digital.
Klachten over rechtsongelijkheid vormden de
rode draad in het gesprek dat de Spaanse minister van Justitie, Alberto
Ruiz-Gallardon, deze week voerde met vertegenwoordigers van F.E.R.E.D.E., de
Federatie van Protestantse Kerken en Organisaties in Spanje. Ondanks de
gelijkheidsakkoorden van 1992 met joden, protestanten en moslims, wordt de
protestanten op drie belangrijke punten nog geen recht gedaan, aldus Ferede.
Voorzitter José Luis Andavert en uitvoerend secretaris Mariano Blazquez van
deze federatie brachten pensioenrechten, belastingaangiften en eisen voor
protestantse kerkgebouwen ter sprake.
Veel Spaanse kerken gaan gebukt onder de pensioenlasten van predikanten. Het was
voor protestantse voorgangers tijdens de dictatuur van Franco (1939-1975) niet
mogelijk om sociale verzekeringen af te sluiten. Daardoor kampen velen - de
meesten zijn inmiddels hoogbejaard - met een pensioengat. Hoewel het Europese
Hof voor de Rechten van de Mens onlangs heeft uitgesproken dat de toenmalige
Spaanse regering onterecht handelde, is Spanje tot op heden niet met compensatie
over de brug gekomen.
Een tweede pijnpunt tijdens de audiëntie betrof de huidige eisen die de Spaanse
regering aan bestaande en nieuwe protestantse kerken en vergaderplaatsen stelt
met betrekking tot ligging, geluidsniveau en brandveiligheid. Die kunnen per
regio aanzienlijk verschillen en worden volgens de protestanten soms extreem
opgeschroefd. Daardoor kwam het de afgelopen
tijd op verschillende plaatsen tot sluiting van een kerk.
Minder concreet was de minister over een derde grief van Ferede, de
belastingaangifte. Op hun aangifteformulier kunnen Spanjaarden een hokje
aankruisen waardoor een percentage van hun inkomsten automatisch ten goede komt
aan de Rooms-katholieke Kerk. F.E.R.E.D.E. bepleit een vergelijkbare mogelijkheid voor protestanten.
Vlnr. de heren Llorente, Gallardon, Andavert en Blázquez. Bron:
RD 22-2-2013
De gevolgen van de Spaanse burgeroorlog in de ontwikkeling van het internationale
recht inzake gedwongen verdwijningen van mensen.
In het algemeen kijken we als welgezinde mensen liever met vertrouwen vooruit
naar de toekomst, dan dat wij omzien in wrok naar het verleden. De eerste
houding biedt hoopvol uitzicht op wat we nog aan goeds willen verwachten,
terwijl de tweede zich vastbijt in wat onherroepelijk heeft plaatsgehad en
niet voor verandering vatbaar is. We moeten trachten er overheen te komen.
Doen we dat niet, en kunnen we het verleden niet loslaten, dan is ook onze
toekomst uitzichtloos geworden.
In elke burgeroorlog worden onvoorstelbare misdaden begaan. Anders dan bij een
oorlog tussen verschillende naties loopt de scheidslijn tussen degenen door
die men gewoon was als betrouwbare mensen te beschouwen, van wie niemand ook
maar zou durven denken dat ze zo meedogenloos zouden kunnen optreden. Naaste
familieleden ontpoppen zich als niets
ontziende vijanden. En als de strijd voorbij is moeten de partijen toch weer
de samenleving zien op te bouwen, voorzover ze niet in een buitenland een goed
heenkomen gevonden hebben. De overwinnaars bepalen de voorwaarden om aan de
nieuwe samenleving deel te nemen.
Na afloop van de vijandelijkheden (1939 zag de nieuwe situatie er zo uit, dat
Spanje als vanouds weer een Rooms – Katholiek stempel zou dragen. Dat ging
nogal ver. Bij wet werd bepaald dat burgerlijke overheden te voldoen hadden
aan de wensen van kerkelijke leiders. De burgemeester was bijv. gehouden
gevolg te geven aan een opdracht van de pastoor in een kleine gemeente.
Evenals de landsregering geacht werd niet in te gaan tegen het episcopaat. Ook
de rechterlijke macht viel onder deze regeling. Voorts moesten alle toegelaten
politieke partijen afspreken niet te zullen refereren aan de burgeroorlog. Die
werd dus doodgezwegen. En ook kwam er een amnestiewet tot stand voor in de
burgeroorlog begane misdaden door de militairen van het heersende régime.
De machtspositie van de R.K. geestelijkheid veroorzaakte allerlei plagerijen
ten nadele van Protestanten: kerken werden gesloten door de overheid,
Protestantse gebruiken bij begrafenissen verhinderd, het voltrekken van
burgerlijke huwelijken van Protestanten werd door de autoriteiten tijdenlang
telkens weer geweigerd, Protestantse kinderen werden in R.K. internaten
geplaatst, enz. Maar niet alleen Protestanten werden getroffen. Een
behoorlijke maatschappelijke betrekking hing af van het goede getuigenis van
de pastoor. De afgedwongen
zwijgplicht werd gemotiveerd door de vrees voor een hernieuwd oplaaien van de
burgertwisten. Maar een verzoening kwam niet tot stand. Die vereist juist dat
partijen niet zwijgen, maar een gesprek aangaan.
De amnestiewet van 1977 wakkert onvrede aan, als zo velen zonder vorm van
proces gedood zijn en in een massagraf liggen zonder dat bekend is, wie daar
nu precies begraven zijn.
Het monument
voor de gevallenen, in de vallei bij het Escorial, is trouwens alleen bedoeld
voor de overwinnaars en aan-gelegd door dwangarbeiders, die aan de
Republikeinse kant voor hun overtuiging gevochten hadden.
Intussen is het dan nu, na meer dan een halve eeuw, eindelijk tot een
doorbraak gekomen. De Wet op de Bewustmaking van de Herinnering van de
geschiedenis (Recuperación de la Memoria histórica 2007) maakt dat
mogelijk. Over het hele land is men nu bezig de massagraven te ruimen en de
doden alsnog te eren. (Wij hebben daar al eerder over geschreven.)
Ook op de amnestiewet komt langzamerhand kritiek los. Maar de misdrijven zijn
inmiddels misschien wel verjaard, en de dader ligt nu mogelijk zelf al op het
kerkhof, zelfs als na zoveel tijd nog een betrokkene kan worden opgespoord, en
diens schuld bewezen.
Voor de toekomst zie ik met meer hoop uit naar de ontwikkeling van het
internationale recht, dan naar de bestraffing van de schuldigen, al pleit ik
niet voor kwijtschelding of vrijspraak. Het codificeren van geldend recht,
dat nog niet in een wet was vastgelegd, of het maken van geheel nieuwe wetten,
die onder de competentie vallen van internationale gerechtshoven juich ik van
harte toe. Dan heeft het drama toch zin gehad, als de misdaad leidt tot
verscherping van het internationale rechtsbesef: en dan zijn de doden niet
voor niets gestorven.
Voor mij ligt op het ogenblik, dat ik dit schrijf, een studie van een
Rwandese, Adélaïde Kanyange, die Bachelor is in Internationaal en Eu-ropees
recht. Zij heeft belangstelling opgevat voor de gedwongen verdwijningen van
Spanjaarden gedurende de Burgeroorlog, op grond van haar persoonlijke ervaring
nog niet zo lang geleden in eigen land. Zij schetst in deze gedegen studie hoe
moeizaam de ontwikkeling van het internationale recht verloopt.
Wat Spanje
betreft gaat het om niet minder dan 114.000 volwassenen, en om 12.000 kinderen
van wie het lot onbekend is.
De genoemde getallen zijn schattingen, maar vermoedelijk zijn de werkelijke
aantallen hoger.
Mevrouw Kanyange stelt de vraag of deze verdwijningen vallen onder de
misdrijven tegen de menselijkheid. Haar antwoord is bevestigend, maar de
Spaanse staat houdt vol, dat de Amnestiewet (van 1977) op deze verdwijningen
van toepassing is. Dat zou dan meebrengen, dat grote groepen misdadigers
ongestraft blijven als gevolg van een algemene amnestie. Het argument vóór
deze amnestie lag in de idee, dat onrust in de samenleving op die manier
voorkomen zou worden.
Spanje betoogde ook nog dat het hier een binnenlandse aangelegenheid betrof.
Het tegenargument berust op het feit dat een staatswet geen voorrang
heeft op internationaal geldend recht.
Internationaal
strafbaar gestelde misdrijven tegen de menselijkheid behoren niet onbestraft
te blijven onder bescherming van een nationale wet. De Spaanse staat heeft
zelfs de plicht deze misdaden zelf op te sporen.
Adélaïde Kanyange heeft met haar studie en heldere schrijftrant een
belangrijk overzicht gegeven van
een rechtsontwikkeling op het punt van onvrijwillige verdwijningen. Op den
duur breekt het Recht toch door!
Dat geeft hoop voor de toekomst.
A.V.
Verblijfsvergunning in verband met woningoverschot
Regeringen
van diverse Europese landen proberen de crisis in hun land het hoofd te
bieden. Zo komt de regering van Spanje met een plan om een verblijfsvergunning
te regelen voor personen die een huis in dat land kopen voor een waarde van
ten minste € 160.000,-.
Op deze manier hoopt de Spaanse regering de onroerendgoedmarkt te redden, nu
er meer dan 300.000 huizen te koop worden aangeboden en het onmogelijk lijkt
om kopers te vinden.
Door een dergelijke verblijfsvergunning aan te bieden hoopt men vooral
Chinezen en Russen te kunnen aantrekken.
Het idee van
de Spaanse regering is niet helmaal nieuw. Eerder hebben de regeringen van
Ierland en Portugal vergelijkbare maatregelen voorgesteld. In genoemde landen
ligt de koopprijs van huizen waarvoor men een verblijfsvergunning kan
verkrijgen een stuk hoger. In Ierland krijgt de koper een verblijfsvergunning
als hij voor de woning van zijn keuze ten minste € 400.000,- op tafel legt.
In Portugal ligt dat bedrag op ten minste € 500.000,-
P.P-V
Versoepeling huisuitzettingsprocedure
De Spaanse Vereniging van Banken heeft onlangs aangekondigd om de
huisuitzettingsprocedure door banken te versoepelen. De officieel nog goed te
keuren maatregel zal gelden voor extreme sociale noodsituaties. Sinds de aan
een uitzetting gerelateerde zelfmoord van een Baskische ex-politica heerste er
massale onrust in Spanje. De Spaanse politiek buigt zich over een
hypotheekwetswijziging om de in omvang snel toenemende dakroof te beperken.
Momenteel worden elke dag gemiddeld zo'n zeshonderd Spaanse huishoudens door
banken op straat gezet. Bron: NRC
Wvl
Huisuitzettingen leiden tot veel
protesten.
Van radio tot
krant, van Facebook op Internet tot losse pamfletten, overal in Spanje wordt
uiting gegeven aan de boosheid en de bezorgdheid die de vele huisuitzettingen
oproepen. Hele families staan opeens op straat, families die vorig jaar nog
een baan hadden, en sociale zekerheid, en iedereen weet: morgen kan het mij
overkomen. Met name de politici moeten het ontgelden. Er worden veel bittere
grappen over hen gemaakt.
Maar ook de kerken roepen de regering op tot
bezinning naar aanleiding van de gedwongen huisuitzettingen, onder het motto:
sleutels ingeleverd, schuld kwijtgescholden. Een oproep die herinnert aan het
bijbels jubeljaar. GVvH
Financiën…
Diasporacollecte 2012
In 2011 en ook in 2012 bestemden wij de
opbrengst van deze collecte voor de restauratie van het historische pand voor
de Protestantse Gemeente in Malaga. Konden wij over 2011 eerder € 1.815
overmaken, begin 2013 deden wij dat met de opbrengst over 2012 van € 423.
............
Diasporacollecte 2013
Wij
herinneren u aan ons doel voor 2013 door de tekst uit ons vorige Berichtenblad
door de tekst opnieuw op te nemen:
De Classis Madrid van de Spaanse Protestantse Kerk I.E.E. heeft in 1996 een
Diaconaal Project gestart, dat sinds 2011 genoemd wordt: 'Centro de Atención
Social' (CAS). Dit 'Centrum voor Sociale Zorg-en-Dienstverlening' richt zich
op mensen die nergens anders op kunnen terugvallen.
Het gaat om daklozen, waaronder mensen die bijv. door huurschuld na ontslag op
straat zijn gezet door de huiseigenaar, illegalen, ouderen… mensen die niet
alleen een maaltijd en kleding nodig hebben, maar ook hulp in het contact met
de overheid. Het CAS geeft informatie over instanties waar mensen in kwetsbare
situaties kunnen aankloppen, begeleiding bij het contact met de sociale
diensten, praktisch advies om goed te leren solliciteren, taalcursussen voor
buitenlanders, er is een ontmoetingsruimten voor immigrantenvrouwen etc. Dit
alles met als doel: mensen helpen bij hun concrete problemen, het aanbieden
van minimale voorwaarden om te overleven, maar daarbij ook het bevorderen
integratie en gemeenschap. Men wil de mensen die komen om hun dagelijks brood
ook de werktuigen bieden om dat op den duur (weer) zelf te kunnen verdienen.
De middelen waarover de CAS beschikt zijn een Centrum aan de calle Noviciado 5
(bij een van de kerken) en een Technisch Coördinator voor de verschillende
activiteiten en voor de begeleiding van het project.
In 2011 alleen al heeft men 4520 keer hulp geboden.
U ziet dat Uw hulp geen weggegooid geld is, maar mensen een hengel biedt om
zelf te kunnen vissen!
Verantwoording:
In januari 2013 konden wij naar Spanje de jaarlijkse bijdrage in de
predikantstraktementen van € 5.500 overmaken. Tevens stuurden wij mee € 28
nog ontvangen bijdrage in de kosten van predikantspensioenen.
Dit was mogelijk door uw gaven in de afgelopen periode. Uw bijdragen worden
zonder kosten in mindering te brengen geheel doorgegeven aan de kerk in
Spanje.
Voor uw bijdragen zijn uw Spaanse medebroeders en -zusters u zeer dankbaar.
Bijdragen blijven welkom op de rekeningen 45.67.74.068 en 315800 ten name van
Stichting Het Evangelie in Spanje te Zeist.
Mocht u onze Stichting via uw testament door erfstelling of legaat willen
gedenken, dan is de naam van de Stichting: Stichting Het Evangelie in Spanje,
gevestigd te Utrecht. De penningmeester wil u desgewenst daarover graag nader
informeren: G.B. van Delft RA/FB tel. 030-6916168.
Kort Nieuws uit de kerk in Spanje.
Op 13 januari
2013 werd in Barcelona in de kerk “San Pablo” (Aragón, 51 – Barcelona) ds. Carmen
Sánchez als predikant verbonden aan deze gemeente. Ds. Sánchez,
combineert haar pastoraat al maanden tussen de kerken La Llagosta en“San
Pablo”. Voor haar jarenlange werk bij El Far (de Vuurtoren) dat wij kennen
van het project Moisés, ontving zij in 2011 een diaconale onderscheiding.
Op 20 april 2013 hoopte Narcís de Batlle Teixidor, die al jaren lang de
kerk in Reus dient als 'lekenprediker' eindelijk in het ambt te worden
bevestigd 'dat de verzoening
predikt', zoals Luther dat zo mooi zegt. En dat gebeurde in een volle
kerk, waar de predikanten
van allerlei kerken in de omgeving, niet alleen die van de IEE, hem de handen
oplegden. Een tenor zong 'Amazing grace' in het Catalaans, dat werd zeer
gewaardeerd, want men is daar zéér gesteld op de streektaal, omdat die
destijds door Franco verboden was... Moge
het
werk
van ds. Battle tot zegen zijn. Dat vragen
wij ook voor ds. Sánchez natuurlijk.
75ste Synode in
Malaga
Van 31 oktober tot 3 november houdt de Spaans Evangelische Kerk haar
vijfenzeventigste synode in Malaga. (Los Rubios). Het uitdagende thema is:
'Ben ik mijns broeders hoeder? Verantwoordelijk voor een andere wereld'.
Onder
de buitenlandse waarnemers is ook een kleine delegatie van het bestuur van de
Stichting 'Het Evangelie in Spanje".
Gedicht
¿SABES?
Escribo porque sé que puedes leerme con los ojos cerrados
e imaginar el tono de mi alma,
ese largo alarido que conforma la vida..
Escribo porque acoplas pliegues de hermosura
al huracán de mis deseos apenas balbuceados..
Escribo porque interpretas acordes en mi mente,
rítmica y descalza danza,
cálida armonía del encuentro de dos almas..
Por eso escribo, porque se que puedes entenderme,
con los ojos cerrados,
e imaginar el timbre de mi calma,
ese largo silencio que conforma nuestra vida..
WEET JE…
Ik schrijf omdat ik weet
dat jij mij met gesloten ogen lezen kunt
en dat jij aanvoelt hoe mijn ziele klinkt….
die schrille kreet, die op het leven rijmt…
Ik schrijf omdat je plooien koppelt vol van schoonheid
aan de orkaan van mijn haast stotterend verlangen…
Ik schrijf omdat jij in mijn geest akkoorden speelt,
een dans vol ritme en op blote voeten…
een warme harmonie waarin twee zielen elkaar ontmoeten…
Maar dit schrijf ik, omdat ik weet
dat jij mij met gesloten ogen vatten kunt,
en dat jij aanvoelt wat het timbre van mijn kalmte is,
die grote stilte, die op ons leven rijmt…